Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door bellejt
Vandaag om 17:12:38
Goede wensen voor 2026 door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:10:24
20 jaar BNLS jubileum door KNed
Vandaag om 17:03:17
Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 16:56:23
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:49:51
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 16:42:07
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:54
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door tothebeach
Vandaag om 16:07:46
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:07:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Erwin 054
Vandaag om 15:56:11
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door bellejt
Vandaag om 15:26:01
Starter met spoor G door MOVisser
Vandaag om 14:42:13
Next 18 ESU adapterplaatje door 008200
Vandaag om 14:32:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 14:21:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:11:43
Show je realistische treinsamenstelling door VAM65
Vandaag om 13:15:56
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 13:07:17
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:39:36
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hans GJ
Vandaag om 12:24:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door basjuh1981
Vandaag om 12:21:49
VERPLAATST: upload deleten door Duikeend
Vandaag om 11:49:52
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Eric B
Vandaag om 10:32:21
ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 10:01:59
Zee. Land. door spoorijzer
Vandaag om 08:54:10
3 januari NVBS oliebollenrit door Thom
Vandaag om 01:57:01
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 01:41:31
Hulp nodig bij: sleutelen aan Minitrix BR 01 (de oude versies) door Gabriël Bergsma
Vandaag om 00:21:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 December 2025, 23:00:18
De eerste versie van de Roco 1000 door Huup
15 December 2025, 22:06:39
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door Kees-Jan
15 December 2025, 21:17:05
  

Auteur Topic: Wateringbury Railway Station in OO  (gelezen 216098 keer)

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6650
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #795 Gepost op: 11 December 2016, 23:05:31 »
@Werner,

Klopt, er zijn veel wegen die naar Rome lopen. Die Cricut kan ook evergreen plaatjes (polystyreen) snijden tot 0,3mm geloof ik.
Dit apparaat is te vergelijken met de Cameo cutter. Zowel hier als op het RMweb zijn meerdere voorbeelden te vinden waarin dit soort apparaten zijn gebruikt.

Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6650
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #796 Gepost op: 12 December 2016, 08:40:41 »
Hier zie je de geplande boog rechts achter. Het 1:1 uitgeprinte plandeel met een draaischijf:



Op de tekening staat de afmeting van een Hornby R070 draaischijf, met een motor aangestuurd en met een locdecoder te schakelen via DCC. Geheel niet prototypisch, maar wel betrouwbaar en functioneel. Draaischijf wordt overigens achter scenery weggewerkt.
Op de tekening ligt een veel kleinere draaicirkel van Dapol (uit een kit). Deze moet met een stappenmotor ook draaiend te maken zijn. En ook zo'n stappenmotor moet via DCC geschakeld te kunnen worden.

Ik sprak zaterdag wat mensen op Houten digitaal. Mij werd gezegd altijd te gaan voor RTR om hoofdpijn te voorkomen. Wat is wijsheid?

Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6650
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #797 Gepost op: 12 December 2016, 16:08:05 »
Omdat de perrons van Beltring & Branbridges Halt vorderen, wil ik meters maken met het Wachtershuis. Eerder had ik dit al getekend met Onshape. Hieronder zie je een overzichtstekening.



Vandaag heb ik mijn voorraad boekbinderslijm aangevuld, en tevens wat vellen karton gekregen van mijn vriendje. Het betreft 300gr wit karton, en 260gr off white karton. Beide moeten geschikt zijn voor onze Cricut én voor de lasersnijmachine. Van deze kartonsoorten worden doorgaans ansicht kaarten gemaakt.



Wel het snijden met de laser ging geweldig goed. Heel strak en weinig brandranden. Zelfs die kleine venstertjes.



Hier zie je alle onderdelen voor een muurdeel. Alle materialen zijn met de laser gesneden.
De surface links is geweatherd met talkpoeder.



En hier zie je alle onderdelen op elkaar gestapeld. Ze zijn nog niet geschilderd, en liggen nog los.
Je kunt wel zien hoe goed de passing is op deze manier.



Zo maar eens snel het hele huisje gaan monteren. Voor dak en schoorstenen twijfel ik nog. Of 3D printen of toch uit karton.

Gr, Hans

rvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 190
  • Rolph
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #798 Gepost op: 12 December 2016, 19:42:52 »
Mooi muurtje... Nu de rest van het huis nog.

De Cricut vindt het bestand voor de wachthuisjes nog niet zo leuk. In de Cricut software zijn de snijlijnen niet goed te selecteren. Sommige lopen over in lijnen die niet gesneden moeten worden (hij ziet het als een verzameling lijnen). Ik kan niet niet alleen de buitenzijde laten snijden nu. Dus dat heeft nog wat uitzoekwerk nodig voordat het apparaat aan de slag kan.

Hopelijk is dit een eenmalige leercurve...
Rolph

Merlin674

  • Offline Offline
  • Berichten: 1030
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #799 Gepost op: 12 December 2016, 23:37:53 »
Hans,
Over die turntable. Ik ben ook begonnen met een Hornby turntable met decoder. Daar was ik ook snel weer van af. Het opgelijnd krijgen van de sporen is en blijft een drama. Uiteindelijk toch maar 200 Pond geinvesteerd in een Dcc turntable van Heljan, verkrijgbaar bij Hattons. Die heb ik nu drie jaar en hij werkt werkelijk fantástisch. Één keer calibreren (fluitje van een cent), sporen toewijzen en je hebt er geen omkijken meer naar.
Ed


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6650
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #800 Gepost op: 12 December 2016, 23:55:49 »
@Ed,

In ons geval hoeft hij enkel maximaal de ene en maximaal de andere kant op te draaien. Het gaat er dus enkel om om een loc 180 graden te keren. Zou dat nog wat uitmaken?

Gr, Hans

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1532
  • BMB, Msg Ht, Fremo
    • Mijn Flickr pagina
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #801 Gepost op: 13 December 2016, 00:00:26 »
Hoe vaak denk je de draaischijf te gebruiken? Is de Peco loco lift geen goedkoper alternatief op een lok een keer aan de andere kant van een trein te zetten?

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6650
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #802 Gepost op: 13 December 2016, 00:07:36 »
@Werner,

Nee, in tegendeel... Het uitvoeren van traverse en draaischijf heeft zeker (nog) geen prioriteit. Willen we deze later inpassen, moeten we er echter wel rekening mee houden. Zo'n Peco lift lijkt me voorlopig een heel bruikbare oplossing.

Gr, Hans

rvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 190
  • Rolph
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #803 Gepost op: 13 December 2016, 08:43:28 »
Wat een handig ding die Peco loco lift. Die kende ik nog niet. Die zet je dus over je spoor heen. Briljant in eenvoud. En kost niet eens veel. 11 pond bij Hattons.
Rolph

Merlin674

  • Offline Offline
  • Berichten: 1030
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #804 Gepost op: 13 December 2016, 09:11:12 »
@Ed,

In ons geval hoeft hij enkel maximaal de ene en maximaal de andere kant op te draaien. Het gaat er dus enkel om om een loc 180 graden te keren. Zou dat nog wat uitmaken?

Gr, Hans

Hans,
Dat maakt inderdaad veel uit. Ik gebruik hem daar ook voor. Heb op dit moment maar twee sporen aan mijn turntable liggen. Het kritische bij een draaischijf is dat, bij iedere verdraaïng, de sporen exact moeten uitlijnen met de draaibrug. Een milimeter verschil lijdt al tot ontsporing. Met een niet-digitale draaischijf krijg je dit gewoon niet goed.
Ed


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6650
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #805 Gepost op: 13 December 2016, 12:23:26 »
@Ed,

OK, jouw opmerking sluit aan bij hetgeen ik zaterdag in Houten hoorde. Aan de andere kant schijnt men over de draaischijf R070 van Hornby wél tevreden te zijn. Voorlopig is het nog geen issue - want het gebruik ervan heeft nog geen prioriteit. Zoals Rolph al zei, zo'n Peco Loc lift is briljant.

Nu wat anders...
Leen is al een tijdje bezig met het draadloos besturen van locs op de BMB baan.

Dat lijkt ons ook wel handig op de zolder. Traincontroller biedt de mogelijkheid om treinen draadloos te besturen met elke smartphone of tablet. Tot wel 30 stuks toe. Je moet hiervoor wel het extra programma Smarthand installeren. De PC wordt daarbij een server, elke gekoppelde device een client. Op de laatste hoeft niets geïnstalleerd te worden. Alleen een IP-adres in een browser volstaat, waarbij het apparaat via Wifi verbonden wordt met de PC met Traincontroller.

Nu is het aantal devices bij ons wat beperkt in aantal. Maar wat blijkt...
Onze eerste iPhone uit het "jaar stillekens" die in een la lag te verstoffen, kan óók prima ingezet worden.
Wel zo leuk voor als de kleinkinderen op bezoek komen... ;)



Groen, heel veul groen ...


Boom gemaakt van gageltakken en zeeschuim (Teloxys Aristata).

Voor het aankleden van Beltring & Branbridges Halt en de daaraan gekoppelde StonehamLock Bridge heb ik nogal wat bomen nodig. Ik heb hier al eens melding gemaakt van het gebruik van gageltakken als basis voor bomen. Maar deze moet ik halen rond de vennen bij mij in de buurt. Nu blijkt hier vlakbij in het park een prima alternatief te groeien. De witte kornoelje (Cornus alba ‘Sibirica’), die – anders dan de Nederlandse naam doet vermoeden – felrode takken heeft.



De takkenstructuur van deze Cornus lijkt sterk op die van de gagelstruik. De afmetingen zijn ook ongeveer gelijk. Hij kan voor grote én kleine bomen gebruikt worden. Ik zal eens wat takjes gaan oogsten.

Gr, Hans


Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6650
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #806 Gepost op: 13 December 2016, 19:28:43 »
We lezen net dat Peco met een nieuwe motor komt voor haar draaischijf. Deze kan zowel analoog als digitaal worden aangestuurd, met precieze positionering, max 8. Mogelijk is dat tzt ook een oplossing.



Gr, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #807 Gepost op: 13 December 2016, 19:30:30 »
Hoe krijg jij dat toch steeds voor elkaar?  ;)

Leen.

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6650
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #808 Gepost op: 13 December 2016, 19:36:44 »
@Leen,

De tip was van Rolph! Ere wie ere toekomt... :D

Gr, Hans

Merlin674

  • Offline Offline
  • Berichten: 1030
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #809 Gepost op: 13 December 2016, 23:38:49 »
Ok, dat lijkt interessant!
Ed


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk