Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en?
door
ES44C4
Vandaag
om 11:49:48
? Aanleg Zuidwestboog bij Meteren
door
Arjan6511
Vandaag
om 11:43:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Montanbahn
Vandaag
om 11:39:43
EifelBurgenBahn
door
Jelmer
Vandaag
om 11:35:34
20 jaar BNLS
door
Eelco Storm
Vandaag
om 11:33:47
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM
door
Sven
Vandaag
om 11:28:41
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM
door
damngrazy
Vandaag
om 11:11:14
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen!
door
Sascha [St. 3rail]
Vandaag
om 11:01:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 10:39:45
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
Rick
Vandaag
om 10:12:45
VERPLAATST: Link trainer (was:: TEE treinstel)
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 09:47:12
Raadplaatje
door
Hlv53
Vandaag
om 09:43:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
Vandaag
om 09:43:10
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit?
door
henk
Vandaag
om 07:23:13
De projecten van Ruben (NL H0)
door
Frank 123
Vandaag
om 07:02:43
19 Toen
door
Vroeger
Vandaag
om 05:58:47
LS Models 2025
door
spoorzeven
19 June 2025, 23:18:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Falkenberg
19 June 2025, 23:01:08
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen
door
AlbertG
19 June 2025, 22:27:48
Cherteau, fictieve Waals industriedorp
door
Paulus
19 June 2025, 21:45:01
The Southern Pacific & California Northern
door
Ronald Halma
19 June 2025, 21:43:01
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
door
Peter Kleton
19 June 2025, 21:32:13
Station Roodeschool
door
Torikoos
19 June 2025, 21:14:12
Eindstation Daarhuizen
door
Torikoos
19 June 2025, 21:04:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Modellbahnwagen
19 June 2025, 20:49:16
Bouw van de ElD3 mat' 36 van MK Modelbouwstudio's
door
MathynK
19 June 2025, 20:47:40
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor
door
Ronald Halma
19 June 2025, 20:27:35
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft?
door
Ronald Halma
19 June 2025, 20:23:44
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
door
1200blauw
19 June 2025, 18:31:39
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
R1954
19 June 2025, 18:12:45
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Wateringbury Railway Station in OO
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
Vorige
-
Volgende
-
1
...
51
52
[
53
]
54
55
...
61
Omlaag
Auteur
Topic: Wateringbury Railway Station in OO (gelezen 204552 keer)
Huup
Offline
Berichten: 8415
May your coffee kick in before reality does.
Re: Wateringbury Railway Station in OO
«
Reactie #780 Gepost op:
04 December 2016, 23:58:46 »
Hans, wat is een conversierijtuig? En die conducteurswagen in het midden... Per ongeluk? Volgens voorbeeld?
Voor de rest ben ik alleen een beetje jaloers
Gelogd
Zee. Land.
Hans van de Burgt
Onshape Gebruikersgroep
Offline
Berichten: 6479
Re: Wateringbury Railway Station in OO
«
Reactie #781 Gepost op:
05 December 2016, 00:11:39 »
@Huibert,
Die conducteurswagen (wij noemen dat een Brake Van, een remmerswagen...) hoort er eigenlijk niet tussen. Maar om in dit geval de twee treindelen aan elkaar te koppelen rijdt hij ertussen. Hij converteert de koppelingen. Voorkant Kadee, achterkant Hornby standaard koppeling.
Het gebruik van zo'n conversiewagen is makkelijker dan een koppeling in de nemschacht vervangen. Maakt het wisselen van een loc trouwens ook makkelijker. Sommige locs hebben immers Kadee, andere (nog) Hornby standaard.
De bedoeling is overigens dat alle locs, en alle eindwagens Kadee krijgen.
Gr, Hans
Gelogd
-
https://spoormodelleren3d.nl/
-
https://britsemodulebaan.wordpress.com/
-
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98641.0
Huup
Offline
Berichten: 8415
May your coffee kick in before reality does.
Re: Wateringbury Railway Station in OO
«
Reactie #782 Gepost op:
05 December 2016, 08:39:11 »
Jee, je had het al beschreven. Ik ei. Ben gelijk die video gaan bekijken en verder het bericht niet gelezen... Sorry
Maar duidelik verhaal
Gelogd
Zee. Land.
Hans van de Burgt
Onshape Gebruikersgroep
Offline
Berichten: 6479
Re: Wateringbury Railway Station in OO
«
Reactie #783 Gepost op:
06 December 2016, 21:38:46 »
Nu de cirkel op de zolder gesloten is, is het zaak even kritisch naar het oorspronkelijke railplan te kijken. Omdat ik bij het leggen de 1:1 hardcopy van het Anyrail plan heb gebruikt, is de afwijking bij de realisatie minimaal. Wel zijn er aanpassingen geweest in de bogen. Deze moesten door alle locs bereden kunnen worden, én ook moesten lange reizigerstreinen elkaar kunnen passeren. De boogstralen zijn daardoor wat ruimer genomen dan eerder voorgenomen. En de afstand h.o.h. in de bogen is toegenomen tot 6 á 7 cm.
Een andere aanpassing is de toevoeging van de kleine Fiddle Yard met drie sporen van ruim 180cm aan de achterzijde. De boog rechtsachter is daardoor ook wat anders uitgevoerd. De daar geplande gebogen wissels zijn komen te vervallen. Dat blijken toch ondingen. Maar vooruit... De wisselstraat linksonder werkt perfect. Dat laten we dus maar zo.
Hier het resultaat tot nu toe. Het oranje spoor (code 100) is operationeel, het grijze (code 75) volgt zo spoedig mogelijk. Ik ga volgende week eens aan de slag met de elektronica: ringleiding, reedcontacten, servo's, mardecs... Nog werk zat. Ook ga ik van start met de scenery, te beginnen bij het onzichtbaar maken van de bogen links- en rechtsonder.
Gr, Hans
Gelogd
-
https://spoormodelleren3d.nl/
-
https://britsemodulebaan.wordpress.com/
-
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98641.0
Hans van de Burgt
Onshape Gebruikersgroep
Offline
Berichten: 6479
Re: Wateringbury Railway Station in OO
«
Reactie #784 Gepost op:
08 December 2016, 15:58:02 »
Gisteren heb ik een begin gemaakt met het perron van Beltring & Branbridges Halt.
Een houten perron gemaakt van bielzen op houten schragen.
Ik moest me hierbij tevreden stellen met een oude ietwat onscherpe foto.
Het zijn tamelijk smalle en vooral korte perrons. Dus enkel geschikt voor heel korte treinen.
Hier zie je de CAD tekening van de drie delen van een perron. De uitstulping dient om het wachthuisje te kunnen dragen.
Aan weerskanten van het baanvak komt een dergelijk perron met een lengte van 63cm.
Op basis van de CAD tekening heb ik alle onderdelen met de laser gesneden uit 2mm dik karton.
De schragen heb ik overigens wat eenvoudiger gemaakt dan het prototype.
Met boekbinderslijm heb ik de verschillende onderdelen gemonteerd. Met boekbinderslijm in plaats van met houtlijm, omdat deze lijm niet meteen hard wordt.
Je kunt dus veel meer op je gemak werken.
De volgende actie is het inkwasten van het geheel met bruine acrylverf (van de Action
).
Drie dunne laagjes, én aan beide zijden om het kromtrekken te voorkomen.
Hier overigens de "grondplaat" die identiek is aan de bovenplaat, maar dan zonder bielzenmotief.
Daar waar het wachthuisje moet komen wordt een kokerconstructie gemaakt.
Vervolgens heb ik de grondplaat bekleed met ballast en hier en daar een toefje groen (als onkruid).
Ook hier bewijst de boekbinderslijm goede diensten.
En met het monteren van de bovenplaat is dit het resultaat.
De vloer van het wachthuisje is een stukje schuurpapier. Daar moet nog wat poeder op, want dit blinkt teveel.
Zo, nu nog vijf delen te gaan... De diverse hekjes en reclamebordjes komen er uiteraard ook nog op, alsmede de trapjes e.d.
En de wachthuisjes natuurlijk.
Gr, Hans
Gelogd
-
https://spoormodelleren3d.nl/
-
https://britsemodulebaan.wordpress.com/
-
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98641.0
St00mboy
Offline
Berichten: 12019
Re: Wateringbury Railway Station in OO
«
Reactie #785 Gepost op:
08 December 2016, 16:50:04 »
Ziet er goed uit, Hans!
Leen.
Gelogd
Voor INDEX LITTER BIN (t/m 2012 - pag. 192) HIER klikken
Hans van de Burgt
Onshape Gebruikersgroep
Offline
Berichten: 6479
Re: Wateringbury Railway Station in OO
«
Reactie #786 Gepost op:
08 December 2016, 16:54:41 »
@Leen,
Dank je. Ik heb wel een vraagje. Op de foto staat een geschilderde perronrand. Welke kleur zou je me adviseren?
Wit of een andere kleur?
Gr, Hans
Gelogd
-
https://spoormodelleren3d.nl/
-
https://britsemodulebaan.wordpress.com/
-
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98641.0
St00mboy
Offline
Berichten: 12019
Re: Wateringbury Railway Station in OO
«
Reactie #787 Gepost op:
08 December 2016, 17:06:09 »
Wit.
Waar het schuin naar beneden gaat gebruikten ze alleen een witte rand als de schuine kant gebruikt werd door passagiers om erover naar beneden te lopen.
Leen.
Gelogd
Voor INDEX LITTER BIN (t/m 2012 - pag. 192) HIER klikken
Hans van de Burgt
Onshape Gebruikersgroep
Offline
Berichten: 6479
Re: Wateringbury Railway Station in OO
«
Reactie #788 Gepost op:
09 December 2016, 22:42:38 »
Hier zie je de drie delen van één perronkant achter elkaar liggen.
In het echt was dit perron overigens nog korter, maar ik vond dat er wel minstens één loc en twee coaches zouden moeten kunnen stoppen. Op mijn BMB bak kan ik er eventueel twee achter elkaar leggen.
Op de uitstulping komt dus het wachthuisje, hier shelter genoemd. Vorig jaar op Warley vond ik twee setjes P110 van Knightwing.
De shelters zijn niet helemaal prototypisch, maar kunnen met een aangepast dak prima ingezet worden.
Makkelijk klusje met Onshape en de lasersnijder.
De shelters worden voorzien van Southern Railway reclamebordjes.
Hier zie je twee van de exemplaren die ik gevonden heb:
Maar nu heb ik nog wel een vraag...
Welke kleuren ga ik gebruiken? Als ik kleurenfoto's op het web bekijk zie ik combinaties in groen en wit; maar ook in groen en crème. Zelfs Hornby gebruikt beide kleurschema's (zie de platform shelter R510 vs. de signalpost van Wateringbury R9816).
Semgonline beschrijft uitvoerig het gebruikte kleurenschema van de Southern Railway:
http://www.semgonline.com/proto/sthnpaint.html
Dat is mooi... maar wat is dan bijvoorbeeld
Nº1 Light Stone BS381C shade 386 Champagne (BS381C shade 352 Pale Cream)
? Ofwel welk potje verf moet ik hiervoor kopen? Zo'n tabelletje zou welkom zijn.
Waarom nog niet geplakt?... Wel mijn plastic lijm was ingedroogd. Morgen in Houten een nieuw potje halen.
Gr, Hans
Gelogd
-
https://spoormodelleren3d.nl/
-
https://britsemodulebaan.wordpress.com/
-
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98641.0
St00mboy
Offline
Berichten: 12019
Re: Wateringbury Railway Station in OO
«
Reactie #789 Gepost op:
09 December 2016, 23:12:26 »
Beide kleuren staan in deze BS381C colour chart:
http://www.mcconnellspaints.com/bs381c-colour-chart.html
Hier een groter plaatje van kleur 352:
http://www.e-paint.co.uk/Lab_values.asp?cRange=BS%20381C&cRef=BS381%20352&cDescription=Pale%20cream
Je kan ze ook kopen.
Leen.
Gelogd
Voor INDEX LITTER BIN (t/m 2012 - pag. 192) HIER klikken
Hans van de Burgt
Onshape Gebruikersgroep
Offline
Berichten: 6479
Re: Wateringbury Railway Station in OO
«
Reactie #790 Gepost op:
09 December 2016, 23:27:54 »
@Leen,
Geweldig... Dit wilde ik hebben. Ik begrijp dat de Britten een afwijkend kleurensysteem hebben. Tja kopen, we kunnen de kleuren ook heel goed zelf mengen. Maar met deze tabel kan ik de Semgonline info prima lezen.
Gr, Hans
Gelogd
-
https://spoormodelleren3d.nl/
-
https://britsemodulebaan.wordpress.com/
-
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98641.0
Hans van de Burgt
Onshape Gebruikersgroep
Offline
Berichten: 6479
Re: Wateringbury Railway Station in OO
«
Reactie #791 Gepost op:
10 December 2016, 07:33:58 »
Het blijkt toch iets complexer te zijn bij Beltring & Branbridges Halt. Ik vond deze zeldzame kleurenfoto van David Glasspool:
De foto dateert uit 1961. Een Wrainwright C Class staat klaar om te vertrekken.
De hekjes zijn in N
0
. 1 Light stone - 352 Pale Cream en in N
0
. 4 Light Green - 217 Sea Green geschilderd. Maar als je goed kijkt zie je dat de shelters wit zijn.
Op de hoeken N
0
. 3 Dark Green - 282 Forrest Green, en de dakranden Pale Green. Aan de rechterzijde is ook een schraag te zien in Pale Cream. Bij mij zijn ze al bruin, en dat laat ik zo.
Gr, Hans
Gelogd
-
https://spoormodelleren3d.nl/
-
https://britsemodulebaan.wordpress.com/
-
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98641.0
Hans van de Burgt
Onshape Gebruikersgroep
Offline
Berichten: 6479
Re: Wateringbury Railway Station in OO
«
Reactie #792 Gepost op:
10 December 2016, 16:48:31 »
Vandaag in Houten geweest. Was daar al heel lang niet meer geweest. Wat een drukte zeg. Gelukkig kon ik de auto kwijt op een van de weinige nog open plekjes achter het nabij gelegen restaurant. Met Jelle, Paul en Werner (EMV maatjes) heb ik met plezier de markt afgestruind. Er lagen zowaar hier en daar wat Britse spulletjes.
Ik heb goed moeten zoeken - het lijkt immers bijna alleen maar Märklin op die markt. Nou vooruit .... ook nog wat Fleischmann en Roco. Maar al het andere is zeldzaam, hahaha. Maar goed, uiteindelijk kon ik naar huis met een wissel, wat flexrails, raillasjes en een flesje MEK. Dat laatste doet me denken aan het flesje tri dat mijn moeder gebruikte om vlekken te verwijderen. En ik om er mijn Fallerhuisjes mee te plakken. Oh..., en wat bleek dat goedje geváárlijk te zijn.
Nog even terug komend op de shelters. De foto van David Glasspool brengt nieuwe inzichten. In tegenstelling tot wat ik dacht, blijken de shelters op Beltring & Branbridges Halt niet zo'n brede sierlijst te hebben onder het dak zoals de shelter in post #788. Ik was er van uitgegaan dat dit wel het geval was. De shelter op het perron van Wateringbury Railway Station heeft immers wel zo'n omlijsting.
Rolph wees me er vervolgens op dat de latten bij het prototype horizontaal lopen i.p.v. verticaal zoals bij het model. Alles overwegende lijkt het dus beter om de shelters met Onshape opnieuw te tekenen en met de laser de bouwdelen uit te snijden. Dan is harsboard van 0,3mm een goede optie (Snijlab Rotterdam).
Gr, Hans
Gelogd
-
https://spoormodelleren3d.nl/
-
https://britsemodulebaan.wordpress.com/
-
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98641.0
Hans van de Burgt
Onshape Gebruikersgroep
Offline
Berichten: 6479
Re: Wateringbury Railway Station in OO
«
Reactie #793 Gepost op:
11 December 2016, 21:39:33 »
Vandaag even de CAD tekening van de shelters gemaakt.
Rolph gaat e.e.a. snijden met zijn snijplotter. Hij heeft een Cricut Explore Air Mini Plotter Cutter waarmee je diverse materialen kunt snijden of graveren met een .DXF - bestand van je CAD ontwerp. De bedoeling is dat we nog meer werk op deze manier gaan maken.
Gr, Hans
«
Laatst bewerkt op: 11 December 2016, 22:28:48 door Hans van de Burgt
»
Gelogd
-
https://spoormodelleren3d.nl/
-
https://britsemodulebaan.wordpress.com/
-
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98641.0
mdjr78
Kenner en liefhebber
Offline
Berichten: 1527
BMB, Msg Ht, Fremo
Re: Wateringbury Railway Station in OO
«
Reactie #794 Gepost op:
11 December 2016, 22:53:29 »
Je kunt ook met Evergreen-stripjes aan de gang, Hans.
http://www.rmweb.co.uk/community/index.php?/topic/63747-tregonissey-dries/?p=1673352
Groeten,
Werner
Gelogd
Ollerbrook Booth
, BMB-module.
Mijn Flickr-pagina
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
Vorige
-
Volgende
-
1
...
51
52
[
53
]
54
55
...
61
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Wateringbury Railway Station in OO