Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

20 jaar BNLS door Arjan6511
Vandaag om 10:02:01
Br 38 Piko Superen. door AP3737
Vandaag om 09:57:09
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 09:48:41
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ceuleer
Vandaag om 09:35:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
Vandaag om 09:11:18
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 09:10:16
Station Roodeschool door Scratchbuilt
Vandaag om 07:20:16
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Ben
Vandaag om 04:36:16
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 00:31:20
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door Tedo
20 June 2025, 23:23:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door lrrw
20 June 2025, 22:33:23
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door RICROO
20 June 2025, 22:18:35
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door MOVisser
20 June 2025, 22:14:13
Railcom zender bouwen door AP3737
20 June 2025, 22:01:55
Stalen D 4 deurs spoor 0 door moonlicht
20 June 2025, 21:53:32
Rails roestig verven door Sven
20 June 2025, 21:49:59
19 Toen door defender
20 June 2025, 21:49:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
20 June 2025, 19:30:56
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door Dave.......
20 June 2025, 19:30:36
Handregelaar aan IB Basic door laurent
20 June 2025, 18:51:08
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
20 June 2025, 18:37:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
20 June 2025, 17:59:07
Raadplaatje door Nohome
20 June 2025, 17:50:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
20 June 2025, 17:19:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door KNed
20 June 2025, 16:41:47
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
20 June 2025, 16:33:28
Spoorhumor door Eric B
20 June 2025, 12:21:56
? Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door Arjan6511
20 June 2025, 11:43:27
EifelBurgenBahn door Jelmer
20 June 2025, 11:35:34
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door damngrazy
20 June 2025, 11:11:14

Auteur Topic: Wateringbury Railway Station in OO  (gelezen 204653 keer)

Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #765 Gepost op: 05 July 2016, 05:45:24 »
Afgelopen zondag met Rolph op veldexcursie geweest naar o.a. Wateringbury en Beltring. Maar eerst zijn we naar Margate geweest om een bezoek te brengen aan het Hornby Visitor Centre. Dit centrum heeft ook een winkel. En je verwacht dus juist hier een ruim assortiment. Nou nee, dus...
Ik had wat Britse buffers nodig; nou na wat zoeken, hadden ze er net ééntje.

Zulke Britse buffers zijn bepaald wat forser dan continentale varianten.

Gr, Hans

Dutch

• Offline Offline
« Reactie #766 Gepost op: 05 July 2016, 06:52:10 »
Ach, nu heb je een voorbeeld om na te maken  ;D. Wel erg jammer dat ze geen groter assortiment hadden!
Mvg, Bjorn.

draisinenl

• Offline Offline
« Reactie #767 Gepost op: 05 July 2016, 07:00:36 »
Ik vind de winkel in Margate eigenlijk vooral heel erg duur.....

In de aanbieding zijn eigenlijk alleen de dingen die niemand meer wil hebben en de rest gaat voor de adviesprijs weg... Beetje jammer dus... Was er al een datum bekend wanneer het centrum in Margate gaat sluiten en ze gaan verhuizen? Toen wij er in maart waren was er sprake van een verhuizing na de zomer naar Ramsgate..

Dat onderdelen daar schaars zijn verbaast me eigenlijk niet zoveel... Zij zijn meer gericht op de dagjesmensen en niet op de echte liefhebber...

Michael
Michael is op 6 juli 2017 overleden

mdjr78

• Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • BMB, Msg Ht, Fremo
    • Mijn Flickr pagina
« Reactie #768 Gepost op: 05 July 2016, 10:04:08 »
Het stootblok van Peco is minder fors. Maar die zullen ze niet verkopen in de winkel van Hornby.

Groeten,
Werner

Hans van de Burgt

• Offline Offline
« Reactie #769 Gepost op: 05 July 2016, 10:39:55 »
@Werner,

Volgende keer gaan we op een zaterdag, dan zijn de échte hobbywinkels wel open. Of we gaan kamperen, nog beter. We hebben onderweg prachtige locaties daarvoor gezien. Bijvoorbeeld in Snodland.

Deze Hornby buffer past overigens wel perfect op de Piko A rails.

Gr, Hans

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #770 Gepost op: 05 July 2016, 11:50:32 »
Ik gebruik de Hornby buffer stops ook op mijn bak.
Als je ze een beetje weathert dan komen ze best overtuigend over.

Sja. Piko A....... :-\ 
;D

Leen.

Hans van de Burgt

• Offline Offline
« Reactie #771 Gepost op: 05 July 2016, 23:21:14 »
Veldresearch in Kent

Zo, hier wat foto's  van afgelopen zondag. Dat wil zeggen het deel over Wateringbury en Beltring.
Ik neem aan dat Rolph het deel over Higham wel voor zijn rekening neemt. Het is overigens best wel vreemd dat je voor de eerste keer rondloopt op een plaats waar je al zoveel van weet, dat het lijkt of je er je hele leven hebt gewoond. Het resultaat van een intensieve research samen met Sierd Jan.

Wateringbury ligt in een enorm groen gedeelte van Kent. Het landschap wordt gekenmerkt door een heuvel landschap aan weerszijden van de Medway River. Het eerste element dat we tegen kwamen om na te bouwen is de John the Baptist Church, een tamelijk kleine kerk net iets buiten de "parish". Maar hij is zo sfeer bepalend, dat ik hem een meer centralere plek zal gunnen op onze modelspoorbaan.

Hier een aantal sfeerplaatjes van de onmiddellijke omgeving van Wateringbury. Duidelijk is de centrale plaats van de Medway River met heel veel plezierbootjes. Leuk detail is ook het bootshuis in de buurt van het seinhuis. De rivier bleek overigens veel smaller dan eerder gedacht.

Wateringbury is een tamelijk druk bezocht station, voornamelijk vanwege het watersportcentrum en het fantastische wandelgebied in de onmiddellijke omgeving. Links ligt het in de loop der jaren ingekorte hoofdgebouw en vlak daar achter de voormalige woning van de stationschef.

Van de eerste had ik al heel veel foto's en bouwtekeningen, maar van de dienstwoning had ik zo goed als helemaal niets. Net als het stationsgebouw heeft deze dienstwoning heel veel leuke bouwkundige details. Zo zijn er bijvoorbeeld opvallend smalle leistenen platen gebruikt als dakbedekking.

Wat ook opvalt, is dat zowel het station, als de dienstwoning eigenlijk heel smalle kopwanden hebben.
Overigens wel erg prettig op een modelspoorbaan, want dit station vraagt relatief weinig ruimte. Een leuk detail zijn verder de versieringen onder het dak van de dienstwoning.

Het meest bijzondere deel van het stationscomplex van Wateringbury is en blijft de traditionele overweg met koeienhekken.
Elders heeft Rolph al een filmpje van dit "museumstuk" geplaatst.
Voor mij hét argument om dit station in het klein na te bouwen.

Na een uitgebreid bezoek aan Wateringbury zijn we langs de Medway River via Yalding naar de halte bij Beltring gereden.
Hier is bijna alle historie verdwenen. De koeienhekken zijn inmiddels vervangen door gewone slagbomen.

Wat er nog wel staat, zijn de tamelijk hoge hekken langs de weg en langs de perrons. De koeienhekken maakte vroeger deel uit van deze constructies.

Wat ook gebleven is, zijn de vrij korte perrons aan beide zijden van het spoor. Wel zijn deze nu uitgevoerd in beton, daar waar ze vroeger gemaakt waren van oude bielzen. Wat ook nog een aardig detail is, zijn de houten afgeschuinde balken aan weerszijden van het wegdek tussen de sporen. De functie ervan ontgaat me echter. :)

Gr, Hans

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #772 Gepost op: 06 July 2016, 01:18:53 »
ze voorkomen dat vee of mensen op het spoor terechtkomen.

Mooi weer (y)
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #773 Gepost op: 06 July 2016, 07:47:04 »
En nog meer specifiek; niet bij de derde rail kunnen komen.
No dress rehearsel, this is our life.

class 37

• Offline Offline
  • class 37 Fan
« Reactie #774 Gepost op: 06 July 2016, 12:49:43 »
Die buffers kun je op houten ook kopen hoor bij de stand waar ze peco rails verkopen of anders op ebay uk ze kosten bijna niks..
British Rail diesel Fan

Huup

• Offline Offline
  • May your coffee kick in before reality does.
« Reactie #775 Gepost op: 07 July 2016, 07:20:32 »
Leuke fotoreportage Hans :)

Hans van de Burgt

• Offline Offline
« Reactie #776 Gepost op: 30 November 2016, 23:47:19 »
Het werd hoog tijd om eens verder te gaan werken aan de baan op zolder. Inmiddels hebben we al een hele verzameling treinen. Tijd dus om die eens te laten rijden. Nou zijn Aken en Keulen ook niet op één dag gebouwd; dus vooralsnog heeft een rondje langs de wanden van de zolder de prioriteit. Dan hebben we het overigens wel over een lengte van 18 meter. :)

Toekomstige traverse, voor zes sporen

We beginnen bij de (toekomstige) traverse. Hier komen in totaal zes sporen. Voorlopig wordt hij nog niet operationeel. Na het rijden, wil ik z.s.m. starten met de aankleding van de baan - te beginnen bij Beltring & Branbridges Halt.

Voorlopige boog - met ruimte voor een draaicirkel

De toekomstige traverse wordt via een tijdelijke (zeer ruime) boog verbonden met de kleine Fiddle Yard. Rechts achterin is ruimte voor een draaischijf. Hier ligt een bouwpakket van Dapol. Ik ben er nog steeds niet van overtuigd of dit de beste optie is. De draaischijf van Hornby is niet zo duur, en erg betrouwbaar. Nadeel is dat hij niet prototypisch is, maar in ons geval hoeft dat ook niet. Deze draaischijf wordt net als de grote boog verstopt.

Kleine Fiddle Yard in het donker

De kleine Fiddle Yard komt achter Wateringbury Railway Station te liggen. En wordt t.z.t. onzichtbaar gemaakt. De FY bevat drie sporen. De Britse treinen rijden hier naar rechts, de oude NL stock rijdt naar links. Voor de FY heb ik gebruik gemaakt van mijn oude Fleischmann rails en wissels. Die werken nog prima, ook al zijn ze meer dan 40 jaar oud. Moeten natuurlijk wel regelmatig een railgum zien. Op het rondje heb ik een allegaartje van railmateriaal gebruikt. Fleischmann, Roco, Peco en Piko A - allemaal code 100. Het gedeelte rond Wateringbury Railway Station wordt echter uitgevoerd in code 75.  Misschien met het nieuwe Bull Head programma van Peco.

De Fiddle Yard ligt 5cm hoger dan de grondplaat waarop later de Medway River komt. Voor WB wordt een soort omgekeerde module gemaakt. Normaal ligt een grondplaat op steunlatten, hier ligt deze onder de steunlatten. Aan de binnenzijde kan dan een rivierbedding worden gemaakt. Het baanlichaam bij de station komt weer wel op 5cm hoogte te liggen.

Overgang naar brugdeel

Een spannend en ook wel een beetje lastig punt is de overgang van de reeds eerder gebouwde wisselstraat naar de uitneembare brug. De bedoeling was oorspronkelijk dit brugdeel te verwerken in een BMB-module. Om praktische reden bleek dat (helaas) niet zo'n succes. Maar hier op zolder werkt het voortreffelijk.
Op deze foto is trouwens goed te zien dat de afstand tussen de bielzen op de brug verder uit elkaar liggen dan op het stukje rail rechts. Dat laatste moet nog aangepast worden.

Commando centrale DR5000 i.c.m. Traincontroller

Het geheel wordt bestuurd met een DR5000 en Traincontroller.  Een gouden duo. Het is erg eenvoudig de locs te besturen. Niet alleen via de laptop, maar ook met de iPhone of de iPad. Sterker nog iedere bezoeker kan een loc bedienen naar keuze. En je hoeft er niets voor te installeren op je device. Traincontroller werkt in dit geval als een server. Volgens Freiwald kunnen op deze manier 30 devices worden aangesloten...

Tja... en dan de proef op de som. Een testritje. Nog niet volledig rond - want de ringleiding is nog niet aangelegd. Omdat er op diverse punten iso-lasjes zijn gebruikt (o.a. bij de brug en bij wissels) is een volledig rondje nog niet mogelijk. Maar het begin is er.  :)

Zie een filmpje van de testrit: https://youtu.be/pnJXwyPU88w

Gr, Hans

Hans van de Burgt

• Offline Offline
« Reactie #777 Gepost op: 03 December 2016, 19:30:50 »
Vandaag enkele draadbruggen aangelegd. Dit om de iso-lasjes en de op- en afrit van het brugdeel te overbruggen. Nu is volledig rondrijden in beide richtingen mogelijk. Zowel analoog als digitaal. Om daartussen te kiezen, moet er op de commandoplank nog een schakelaar worden toegevoegd.

De baan is zo groot (ongeveer 18 meter) dat meerdere treinen tegelijkertijd kunnen rijden. Om dit een beetje netjes te doen, gaan we reedcontacten installeren. Rolph bracht vandaag hele kleintjes die tussen de bielzen passen. Hij had trouwens ook twee lichtsensoren bij zich om mee te experimenteren.

Het plan is nu de reedcontacten, sensoren en diverse wissels aan te sluiten op de Mardecs, zodat Traincontroller er mee aan de slag kan.

Gr, Hans

Hans van de Burgt

• Offline Offline
« Reactie #778 Gepost op: 04 December 2016, 20:22:01 »
Dit weekend waren de kleinkinderen op bezoek. Een extra stimulans om het "rondje" op de zolder te sluiten. Een soort Sint Nicolaas cadeautje. Hoewel de Fiddle Yard's een lengte hebben van een (stoom-)loc en max. 5 coaches, is het erg leuk dat zo'n rondlopende grote baan ook lange treinen kan herbergen.

Zie dit filmpje: https://youtu.be/TwQ35t0CYcY

De King Arthur Sir Pelleas met een sleep van 10 coaches én twee "conversie" wagens.

Het eerste deel is de hier beschreven Maunsell trein bestaande uit vijf Hornby coaches en een Luggage Van, een extra Brake Van en de op deze plek beschreven Bulleid trein.

De Luggage Van en de Brake Van hebben voor en achter verschillende koppelingen: Hornby standaard, Hornby kortkoppeling en Kadee. De Bulleid trein heeft nl. nog de oude grote koppelingen met "Volvo"-bumper.

We zullen maar eens snel met de scenery beginnen. :)

Gr, Hans

Derailed

• Offline Offline
« Reactie #779 Gepost op: 04 December 2016, 21:16:32 »
 :) (y) :)
Mvg Henk.