Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Dordrechtse Dwarsliggerwagens
door
j.ossebaar
Vandaag
om 17:00:14
Prestige Models : ervaringen
door
willyTEE
Vandaag
om 16:58:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wies
Vandaag
om 16:56:48
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 16:22:52
Lokpilot 4 defect
door
spock
Vandaag
om 16:12:46
Vreemd probleem
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 16:12:43
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
vpeters1984
Vandaag
om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
Vandaag
om 16:05:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Ronald Schreuder
Vandaag
om 16:00:15
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht
door
Dick55
Vandaag
om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 14:37:17
Camp 3
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:35:52
Aachenau West
door
wob
Vandaag
om 14:30:54
De Hasseberg (spoor nul op 9mm)
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 14:27:09
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
1200blauw
Vandaag
om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
nighttrain1
Vandaag
om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden.
door
paazhaas
Vandaag
om 13:04:47
Bahnstrecke 5867
door
RobVille
Vandaag
om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W?
door
André82
Vandaag
om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc?
door
bellejt
Vandaag
om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008
door
jerdenberg
Vandaag
om 12:13:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 11:46:15
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t.
door
Montanbahn
Vandaag
om 11:24:38
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2)
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:16:04
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Wateringbury Railway Station in OO
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
Vorige
-
Volgende
-
1
...
45
46
[
47
]
48
49
...
61
Omlaag
Auteur
Topic: Wateringbury Railway Station in OO (gelezen 206495 keer)
Hans van de Burgt
Onshape Gebruikersgroep
Offline
Berichten: 6513
Re: Wateringbury Railway Station in OO
«
Reactie #690 Gepost op:
30 November 2015, 22:40:14 »
@Myuktrains,
Daar hebben we er 6 van, dus het valt mee. Zaterdag zijn 6 Oxford en 2 Bachmannen aangeschaft. Die hebben de NEM schacht op normhoogte. Met de Brake Van uit het Dapol kitje zijn dat 15 wagons.
Grzz, Hans
Gelogd
-
https://spoormodelleren3d.nl/
-
https://britsemodulebaan.wordpress.com/
-
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98641.0
Hans van de Burgt
Onshape Gebruikersgroep
Offline
Berichten: 6513
Re: Wateringbury Railway Station in OO
«
Reactie #691 Gepost op:
30 November 2015, 23:41:12 »
Vanavond toch nog even gewerkt aan het watertje bij B&BH.
De boarders van het watertje werden ingesmeerd met verdunde boekbinders lijm. Hier was uiteraard een druppie wasmiddel aan toegevoegd.
Met de electrostaat werd vervolgens het mengsel korte grasvezeltjes gestrooid. En met de stofzuiger het overtollige verwijderd.
De antraciet kleurige bedding staat nu eigenlijk al best mooi. Maar ik ga er nog een keer over met wat langere vezels.
En de bootlak staat overigens ook al klaar.
Grzz, Hans
Gelogd
-
https://spoormodelleren3d.nl/
-
https://britsemodulebaan.wordpress.com/
-
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98641.0
Hans van de Burgt
Onshape Gebruikersgroep
Offline
Berichten: 6513
Re: Wateringbury Railway Station in OO
«
Reactie #692 Gepost op:
01 December 2015, 23:32:15 »
Vanavond heb ik "water" in het waterloopje laten lopen. Hiervoor gebruik ik de bekende bootlak van Ruwa.
Verkrijgbaar in kleine blikjes bij de bouwmarkten.
De bootlak ziet er een beetje uit als honing, gedraagt zich ook zo ... en ruikt zelfs een beetje naar honing.
Met een platte kwast van 5mm laat ik de bootlak in de waterloop druppelen, vanuit het midden.
De lak zoekt zelf zijn weg. Door de lak vanuit het middel een beetje op te stuwen loopt deze aan de zijkanten tegen de bedding op, en zakt daarna weer iets terug.
Hierdoor ontstaan de ogenschijnlijk modderige oevers.
Ook stuw ik de lak in de lengterichting over het midden van de waterloop. Hierdoor ontstaat een zichtbare "stroming".
Grzz, Hans
Gelogd
-
https://spoormodelleren3d.nl/
-
https://britsemodulebaan.wordpress.com/
-
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98641.0
Hans van de Burgt
Onshape Gebruikersgroep
Offline
Berichten: 6513
Re: Wateringbury Railway Station in OO
«
Reactie #693 Gepost op:
05 December 2015, 17:49:13 »
Sinterklaas is geweest...
Allereerst gebruik mogen maken van de Fleischmann versie van een Roco-muis. Deze wordt echter in Vleuten in gebruik genomen.
Wel een handig en praktisch apparaat. Handiger in ieder geval dan de PC met eLink.
https://www.youtube.com/v/eSrZM5QvRmI
Het volgende item is de Hornby Rolling Road. Niet het goedkoopste apparaat, maar o wat een handig ding.
Hier onze Bachmann Class E4.
https://www.youtube.com/v/ZFOR6EfST2w
Ook de tracks bij Beltring & Branbridges Halt werden uitgeprobeerd. Zoals hier de Hornby T9 met een aantal goederenwagons.
Alle loco's konden door de boog en over de brug... Behalve onze Hornby Schools. Blijft toch een probleem loc.
Een kleine oneffenheid in het loopdeel van het bruggetje tilde de bogie net teveel omhoog. Dit probleem is makkelijk op te lossen.
De boog door de buizenkast vraagt wat meer aandacht. Eerder ging hij er overigens wel doorheen,
Maar nu liet hij het afweten.
https://www.youtube.com/v/yYdBH1aJdtQ
Hetzelfde maar nu met de Hornby King Arthur Sir Pelleas en 5 Maunsell rijtuigen. Geen enkel probleem.
De wissel achter het watertje is nog niet gereed, evenals de "siding" ter plekke.
De lamphut staat er inmiddels al wel.
Grzz, Hans
«
Laatst bewerkt op: 05 December 2015, 18:20:06 door Hans van de Burgt
»
Gelogd
-
https://spoormodelleren3d.nl/
-
https://britsemodulebaan.wordpress.com/
-
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98641.0
Hans van de Burgt
Onshape Gebruikersgroep
Offline
Berichten: 6513
Re: Wateringbury Railway Station in OO
«
Reactie #694 Gepost op:
06 December 2015, 23:29:18 »
Langzaam aan wordt de gestalte van Beltring & Branbridges Halt zichtbaar.
De "siding" is aangebracht; alleen de (zelfbouw-)wissel ontbreekt nog. Er moet natuurlijk ook een stootblok komen.
Ik twijfel of ik die zelf zal maken, of gewoon een Peco exemplaar zal gebruiken.
Aan de andere zijde van het watertje, is de weg ingetekend. Hiervoor ga ik een surface gebruiken van 0,4mm met een cobblestone motief.
Onder de baan komen 4 servo's die de koeienhekken van de overweg zullen bedienen.
Het tochtje naar Warley, leverde nog een verrassing op.
In het boekje dat Rolph daar kocht, vond ik eindelijk een foto van de dwarsverbindingen van de Stoneham Lock Railway Bridge.
De brug is reeds in zijn geheel in CAD getekend, m.u.v. deze verbindingen.
Wel fijn, want nu kan ik de brug afmaken, en daardoor de verbinding maken naar de wisselstraat aan de andere zijde van de deur.
Grzz, Hans
Gelogd
-
https://spoormodelleren3d.nl/
-
https://britsemodulebaan.wordpress.com/
-
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98641.0
Hans van de Burgt
Onshape Gebruikersgroep
Offline
Berichten: 6513
Re: Wateringbury Railway Station in OO
«
Reactie #695 Gepost op:
09 December 2015, 15:33:06 »
Vandaag begonnen aan de volgende waterloop. De Medway River onder de Stoneham Lock Railway Bridge.
De bedding van de rivier wordt gemodelleerd met boetseerpasta van de Action.
Na droging van de boetseerpasta, worden de bedding en boarders geschilderd met Anthraciet kleurige lak (Ook van de Action).
Het volgende klusje vraagt enige precisie.
Een spiegeltje wordt haaks op de bedding geplaatst.
Het wordt ondersteund door een aluminium hoekprofieltje.
Voor het monteren maak ik gebruik van dubbelzijdig montage tape.
Haaks op het spiegeltje worden aan beide zijden de "bemoste" bruggenhoofden bevestigd. Haaks is nu erg belangrijk. De illusie moet zijn dat de muren doorlopen.
Grzz, Hans
Gelogd
-
https://spoormodelleren3d.nl/
-
https://britsemodulebaan.wordpress.com/
-
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98641.0
JvB
...en dan denk ik aan Brabant....
Offline
Berichten: 170
de sfeer van de jaren 60 in H0
Re: Wateringbury Railway Station in OO
«
Reactie #696 Gepost op:
09 December 2015, 15:37:13 »
ziet er veelbelovend uit. Ik ga de vorderingen in de bouw met belangstelling volgen
Gelogd
met vriendelijke groet,
Jan
Hans van de Burgt
Onshape Gebruikersgroep
Offline
Berichten: 6513
Re: Wateringbury Railway Station in OO
«
Reactie #697 Gepost op:
09 December 2015, 20:55:53 »
@Jan,
Kom bij uit Oost-Brabant? Zo ja, kom dan maar een keer in
Best
kijken.
Vandaag samen met Frans verder gewerkt aan de zelfbouw-wissel.
Met de lasersnijder heb ik een mal gemaakt uit een plaatje ABS.
Ik kon hierbij eenvoudig de CAD tekening van de wissel voor gebruiken.
Op deze foto is goed te zien dat de railstaven op de copperclad bielzen zijn gesoldeerd.
De houten bielzen worden pas met lijm op de railstaven bevestigd als ook de wisseltongen, en omzetter bevestigd is.
Grzz, Hans
Gelogd
-
https://spoormodelleren3d.nl/
-
https://britsemodulebaan.wordpress.com/
-
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98641.0
Hans van de Burgt
Onshape Gebruikersgroep
Offline
Berichten: 6513
Re: Wateringbury Railway Station in OO
«
Reactie #698 Gepost op:
10 December 2015, 14:38:41 »
Het eerste water in de "Medway River"...
Het stelt nog niet al te veel voor, maar het eerste water staat in de Medway River onder de Stoneham Lock Bridge.
Er is een laag boot- of jachtlak opgebracht. Op de zelfde manier als eerder bij het watertje ter hoogte van Beltring & Branbridges Halt.
Ik schat in dat ik wel een aantal lagen nodig zal hebben.
Zie hieronder het prototype... Het bomen bouwen kan binnenkort van start gaan.
Grzz, Hans
Gelogd
-
https://spoormodelleren3d.nl/
-
https://britsemodulebaan.wordpress.com/
-
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98641.0
St00mboy
Offline
Berichten: 12019
Re: Wateringbury Railway Station in OO
«
Reactie #699 Gepost op:
10 December 2015, 17:47:56 »
@Hans
Wie moest er ook alweer groene MK1's hebben?
Ze zijn er nu hoor:
http://www.ehattons.com/107378/Bachmann_Branchline_39_053F_BR_Mk1_SO_Second_Open_SR_Green/StockDetail.aspx
http://www.ehattons.com/107382/Bachmann_Branchline_39_153D_BR_Mk1_FK_First_Corridor_SR_Green/StockDetail.aspx
Leen.
Gelogd
Voor INDEX LITTER BIN (t/m 2012 - pag. 192) HIER klikken
Hans van de Burgt
Onshape Gebruikersgroep
Offline
Berichten: 6513
Re: Wateringbury Railway Station in OO
«
Reactie #700 Gepost op:
10 December 2015, 17:58:09 »
@Leen,
Bedankt voor de tip.
Grzz, Hans
Gelogd
-
https://spoormodelleren3d.nl/
-
https://britsemodulebaan.wordpress.com/
-
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98641.0
Hans van de Burgt
Onshape Gebruikersgroep
Offline
Berichten: 6513
Re: Wateringbury Railway Station in OO
«
Reactie #701 Gepost op:
11 December 2015, 00:19:20 »
Vanavond mijn tanden gezet in een armsein nr. 490 van Ratio. Het gaat om een Home Semaphore Upper Quadrant naar SR voorbeeld.
Een van de kleine zaken die ik mee heb genomen van Warley.
Het pakketje bestaat uit een aantal kunststof onderdelen (zonder bramen deze keer) en een aantal onderdelen van witmetaal.
Dat laatste is tamelijk zacht, je kunt het gewoon snijden met je X-acto mesje. Maar het andeel is dat sommige delen wat krom zijn.
Die kun je voorzichtig bijbuigen.
Het pakketje bevat ook wat witte draad, die je kunt gebruiken voor een bijgevoegde mechanische aandrijving (handbediend).
Ook zijn twee lengtes verenstaal bijgevoegd. Die laatste ga ik gebruiken, want mogelijk ga ik dit sein aandrijven met een geheugendraad.
De assemblage van dit sein is erg eenvoudig. Het moeilijkste onderdeel is het buigen van het verenstaal op de juiste manier.
Met een beetje verf, is het al heel wat. Er zijn nog een paar kleine onderdelen, die bevestigd moeten worden.
Maar het sein werkt naar behoren; en daar gaat het om.
Grzz, Hans
Gelogd
-
https://spoormodelleren3d.nl/
-
https://britsemodulebaan.wordpress.com/
-
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98641.0
Huup
Offline
Berichten: 8527
May your coffee kick in before reality does.
Re: Wateringbury Railway Station in OO
«
Reactie #702 Gepost op:
12 December 2015, 12:16:17 »
zou mooi zijn als de Nederlandse armseinen ook 's in simpele bouwpakketjes zouden verschijnen.
Leuk sein, Hans. " Home Semaphore Upper Quadrant", schrijf je. Ik zie een hoofdsein. Wat houdt dat 'home' en 'upper quadrant' in in relatie tot dit sein?
Groet
Huibert
Gelogd
Zee. Land.
Huup
Offline
Berichten: 8527
May your coffee kick in before reality does.
Re: Wateringbury Railway Station in OO
«
Reactie #703 Gepost op:
12 December 2015, 12:19:22 »
Zelf even opgezocht en begrepen dat het een stationssein is met een arm die omhoog gaat voor 'veilig'.
Gelogd
Zee. Land.
St00mboy
Offline
Berichten: 12019
Re: Wateringbury Railway Station in OO
«
Reactie #704 Gepost op:
12 December 2015, 16:23:59 »
Ja, bij upper quadrant beweegt het sein vanaf horizontaal omhoog, bij lower quadrant omlaag.
Een "stop signal" (US - home signal of absolute signal) geeft gevaar aan met de bedoeling te stoppen om kruisingen, wissels, overgangen, bruggen of bloksecties te beschermen.
Een typisch seinhuis op een mainline heeft in zijn sectie een distant, een stop signal en een starter of section signal op elk spoor te bedienen. Het distant signal staat ruwweg op remafstand vóór het stop signal en de starter staat vóór de ingang van de volgende bloksectie en dient om te voorkomen dat een wachtende trein de hele sectie vóór het home signal blokkeert. (vrij vertaald uit Wikipedia)
Leen.
«
Laatst bewerkt op: 12 December 2015, 16:25:38 door St00mboy
»
Gelogd
Voor INDEX LITTER BIN (t/m 2012 - pag. 192) HIER klikken
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
Vorige
-
Volgende
-
1
...
45
46
[
47
]
48
49
...
61
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Wateringbury Railway Station in OO