Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
Vandaag om 19:16:30
Bahnstrecke 5867 door Eric v C
Vandaag om 19:16:10
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Vreemd probleem door spock
Vandaag om 18:53:02
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 18:49:49
Aachenau West door Overet
Vandaag om 18:47:36
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan de leeuw
Vandaag om 17:40:18
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 16:58:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 16:56:48
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door Rob Ellerman
Vandaag om 16:22:52
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
  

Auteur Topic: Wateringbury Railway Station in OO  (gelezen 206517 keer)

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6513
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #690 Gepost op: 30 November 2015, 22:40:14 »
@Myuktrains,

Daar hebben we er 6 van, dus het valt mee. Zaterdag zijn 6 Oxford en 2 Bachmannen aangeschaft. Die hebben de NEM schacht op normhoogte. Met de Brake Van uit het Dapol kitje zijn dat 15 wagons.

Grzz, Hans

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6513
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #691 Gepost op: 30 November 2015, 23:41:12 »
Vanavond toch nog even gewerkt aan het watertje bij B&BH.



De boarders van het watertje werden ingesmeerd met verdunde boekbinders lijm. Hier was uiteraard een druppie wasmiddel aan toegevoegd.



Met de electrostaat werd vervolgens het mengsel korte grasvezeltjes gestrooid. En met de stofzuiger het overtollige verwijderd.
De antraciet kleurige bedding staat nu eigenlijk al best mooi. Maar ik ga er nog een keer over met wat langere vezels.
En de bootlak staat overigens ook al klaar.

Grzz, Hans

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6513
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #692 Gepost op: 01 December 2015, 23:32:15 »
Vanavond heb ik "water" in het waterloopje laten lopen. Hiervoor gebruik ik de bekende bootlak van Ruwa.
Verkrijgbaar in kleine blikjes bij de bouwmarkten.



De bootlak ziet er een beetje uit als honing, gedraagt zich ook zo ... en ruikt zelfs een beetje naar honing.
Met een platte kwast van 5mm laat ik de bootlak in de waterloop druppelen, vanuit het midden.
De lak zoekt zelf zijn weg. Door de lak vanuit het middel een beetje op te stuwen loopt deze aan de zijkanten tegen de bedding op, en zakt daarna weer iets terug.
Hierdoor ontstaan de ogenschijnlijk modderige oevers.

Ook stuw ik de lak in de lengterichting over het midden van de waterloop. Hierdoor ontstaat een zichtbare "stroming".

Grzz, Hans

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6513
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #693 Gepost op: 05 December 2015, 17:49:13 »
Sinterklaas is geweest...



Allereerst gebruik mogen maken van de Fleischmann versie van een Roco-muis. Deze wordt echter in Vleuten in gebruik genomen.
Wel een handig en praktisch apparaat. Handiger in ieder geval dan de PC met eLink.

<a href="https://www.youtube.com/v/eSrZM5QvRmI" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/eSrZM5QvRmI</a>

Het volgende item is de Hornby Rolling Road. Niet het goedkoopste apparaat, maar o wat een handig ding.
Hier onze Bachmann Class E4.

<a href="https://www.youtube.com/v/ZFOR6EfST2w" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/ZFOR6EfST2w</a>

Ook de tracks bij Beltring & Branbridges Halt werden uitgeprobeerd. Zoals hier de Hornby T9 met een aantal goederenwagons.
Alle loco's konden door de boog en over de brug... Behalve onze Hornby Schools. Blijft toch een probleem loc.
Een kleine oneffenheid in het loopdeel van het bruggetje tilde de bogie net teveel omhoog. Dit probleem is makkelijk op te lossen.
De boog door de buizenkast vraagt wat meer aandacht. Eerder ging hij er overigens wel doorheen,
Maar nu liet hij het afweten.

<a href="https://www.youtube.com/v/yYdBH1aJdtQ" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/yYdBH1aJdtQ</a>

Hetzelfde maar nu met de Hornby King Arthur Sir Pelleas en 5 Maunsell rijtuigen. Geen enkel probleem.
De wissel achter het watertje is nog niet gereed, evenals de "siding" ter plekke.
De lamphut staat er inmiddels al wel.

Grzz, Hans
« Laatst bewerkt op: 05 December 2015, 18:20:06 door Hans van de Burgt »

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6513
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #694 Gepost op: 06 December 2015, 23:29:18 »
Langzaam aan wordt de gestalte van Beltring & Branbridges Halt zichtbaar.



De "siding" is aangebracht; alleen de (zelfbouw-)wissel ontbreekt nog. Er moet natuurlijk ook een stootblok komen.
Ik twijfel of ik die zelf zal maken, of gewoon een Peco exemplaar zal gebruiken.

Aan de andere zijde van het watertje, is de weg ingetekend. Hiervoor ga ik een surface gebruiken van 0,4mm met een cobblestone motief.
Onder de baan komen 4 servo's die de koeienhekken van de overweg zullen bedienen.



Het tochtje naar Warley, leverde nog een verrassing op.
In het boekje dat Rolph daar kocht, vond ik eindelijk een foto van de dwarsverbindingen van de Stoneham Lock Railway Bridge.
De brug is reeds in zijn geheel in CAD getekend, m.u.v. deze verbindingen.
Wel fijn, want nu kan ik de brug afmaken, en daardoor de verbinding maken naar de wisselstraat aan de andere zijde van de deur.

Grzz, Hans

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6513
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #695 Gepost op: 09 December 2015, 15:33:06 »
Vandaag begonnen aan de volgende waterloop. De Medway River onder de Stoneham Lock Railway Bridge.



De bedding van de rivier wordt gemodelleerd met boetseerpasta van de Action.



Na droging van de boetseerpasta, worden de bedding en boarders geschilderd met Anthraciet kleurige lak (Ook van de Action).



Het volgende klusje vraagt enige precisie.
Een spiegeltje wordt haaks op de bedding geplaatst.
Het wordt ondersteund door een aluminium hoekprofieltje.
Voor het monteren maak ik gebruik van dubbelzijdig montage tape.



Haaks op het spiegeltje worden aan beide zijden de "bemoste" bruggenhoofden bevestigd. Haaks is nu erg belangrijk. De illusie moet zijn dat de muren doorlopen.

Grzz, Hans


JvB

  • ...en dan denk ik aan Brabant....
  • Offline Offline
  • Berichten: 170
  • de sfeer van de jaren 60 in H0
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #696 Gepost op: 09 December 2015, 15:37:13 »
ziet er veelbelovend uit. Ik ga de vorderingen in de bouw met belangstelling volgen
met vriendelijke groet,

Jan

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6513
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #697 Gepost op: 09 December 2015, 20:55:53 »
@Jan,

Kom bij uit Oost-Brabant? Zo ja, kom dan maar een keer in Best kijken.

Vandaag samen met Frans verder gewerkt aan de zelfbouw-wissel.



Met de lasersnijder heb ik een mal gemaakt uit een plaatje ABS.
Ik kon hierbij eenvoudig de CAD tekening van de wissel voor gebruiken.



Op deze foto is goed te zien dat de railstaven op de copperclad bielzen zijn gesoldeerd.
De houten bielzen worden pas met lijm op de railstaven bevestigd als ook de wisseltongen, en omzetter bevestigd is.

Grzz, Hans

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6513
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #698 Gepost op: 10 December 2015, 14:38:41 »
Het eerste water in de "Medway River"...



Het stelt nog niet al te veel voor, maar het eerste water staat in de Medway River onder de Stoneham Lock Bridge.
Er is een laag boot- of jachtlak opgebracht. Op de zelfde manier als eerder bij het watertje ter hoogte van Beltring & Branbridges Halt.

Ik schat in dat ik wel een aantal lagen nodig zal hebben.
Zie hieronder het prototype... Het bomen bouwen kan binnenkort van start gaan.



Grzz, Hans


Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6513
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #700 Gepost op: 10 December 2015, 17:58:09 »
@Leen,

Bedankt voor de tip.

Grzz, Hans

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6513
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #701 Gepost op: 11 December 2015, 00:19:20 »
Vanavond mijn tanden gezet in een armsein nr. 490 van Ratio. Het gaat om een Home Semaphore Upper Quadrant naar SR voorbeeld.
Een van de kleine zaken die ik mee heb genomen van Warley.



Het pakketje bestaat uit een aantal kunststof onderdelen (zonder bramen deze keer) en een aantal onderdelen van witmetaal.
Dat laatste is tamelijk zacht, je kunt het gewoon snijden met je X-acto mesje. Maar het andeel is dat sommige delen wat krom zijn.
Die kun je voorzichtig bijbuigen.



Het pakketje bevat ook wat witte draad, die je kunt gebruiken voor een bijgevoegde mechanische aandrijving (handbediend).
Ook zijn twee lengtes verenstaal bijgevoegd. Die laatste ga ik gebruiken, want mogelijk ga ik dit sein aandrijven met een geheugendraad.



De assemblage van dit sein is erg eenvoudig. Het moeilijkste onderdeel is het buigen van het verenstaal op de juiste manier.



Met een beetje verf, is het al heel wat. Er zijn nog een paar kleine onderdelen, die bevestigd moeten worden.
Maar het sein werkt naar behoren; en daar gaat het om.

Grzz, Hans






Huup

  • Online Online
  • Berichten: 8527
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #702 Gepost op: 12 December 2015, 12:16:17 »
zou mooi zijn als de Nederlandse armseinen ook 's in simpele bouwpakketjes zouden verschijnen.
Leuk sein, Hans. " Home Semaphore Upper Quadrant", schrijf je. Ik zie een hoofdsein. Wat houdt dat 'home' en 'upper quadrant' in in relatie tot dit sein?

Groet
Huibert

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 8527
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #703 Gepost op: 12 December 2015, 12:19:22 »
Zelf even opgezocht en begrepen dat het een stationssein is met een arm die omhoog gaat voor 'veilig'.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #704 Gepost op: 12 December 2015, 16:23:59 »
Ja, bij upper quadrant beweegt het sein vanaf horizontaal omhoog, bij lower quadrant omlaag.

Een "stop signal" (US - home signal of absolute signal) geeft gevaar aan met de bedoeling te stoppen om kruisingen, wissels, overgangen, bruggen of bloksecties te beschermen.
Een typisch seinhuis op een mainline heeft in zijn sectie een distant, een stop signal en een starter of section signal op elk spoor te bedienen. Het distant signal staat ruwweg op remafstand vóór het stop signal en de starter staat vóór de ingang van de volgende bloksectie en dient om te voorkomen dat een wachtende trein de hele sectie vóór het home signal blokkeert. (vrij vertaald uit Wikipedia)


Leen.
« Laatst bewerkt op: 12 December 2015, 16:25:38 door St00mboy »