Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:57:18
20 jaar BNLS door Eelco Storm
Vandaag om 21:47:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:46:28
BR-18.6 Schaal-0. door Michiel2
Vandaag om 21:10:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 21:01:37
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Twinkie
Vandaag om 20:59:44
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:19:11
IJken van locomotieven door spartaan
Vandaag om 20:12:23
Railcom zender bouwen door piksov
Vandaag om 19:26:45
Piko 1136 van AC naar DC door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:12:04
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Frank 123
Vandaag om 18:43:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door US modeller
Vandaag om 18:43:03
Lichtprintjes NS2400 door Hans Gvz
Vandaag om 18:33:11
Zaagsel? door Prutsert
Vandaag om 17:56:51
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 17:53:52
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 17:19:52
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 17:00:19
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 16:57:17
Piko NS1100, materieelbespreking door Mug
Vandaag om 16:51:38
TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco) door grossraumwagen
Vandaag om 16:41:18
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 14:27:43
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 14:16:46
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:48:55
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 12:47:05
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 12:21:29
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Sikko
Vandaag om 11:49:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:48:39
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 11:04:07
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 10:54:53
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door Theo Mol
Vandaag om 10:10:52

Auteur Topic: Wateringbury Railway Station in OO  (gelezen 204796 keer)

Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #675 Gepost op: 16 November 2015, 00:47:56 »
Ik heb de smaak nu te pakken om losse bielsjes op te plakken. 1 per 9mm... (ongeveer dus.) :)

Op een triplexplaatje wat uiteindelijk een klein bruggetje moet worden.

De stalen lat wordt gebruikt om de bielzen in de breedte te fixeren. Met een provisorisch kammetje wordt de afstand bepaald.
De biels wordt aan de onderzijde ingesmeerd met boekbinderslijm en rechts om de railstaven geduwd, die van links komen. De railstaven worden doorgeschoven, en dan pas wordt met een pincet de biels op zijn juiste plek geduwd. Met het brede deel van mijn schuifmaat wordt de biels op vier plekken tegen de ondergrond geduwd.

Hier zie je duidelijk het verschil tussen de Piko A donor track (boven), en de omgebouwd tracks naar Brits voorbeeld (onder). Het zijn precies dezelfde bielzen, maar het origineel lijkt nu op smalspoor.

Rolph heeft een andere methode bedacht. Hij wil de bielzen eerst op afstand krijgen met een mal, en plakt er dan behangerstape op.
Het was een beetje provisorisch, zonder mal, maar zijn aanpak is veel belovend. Wel heeft hij een grotere steek gekozen: 1 biels per 10mm.
Hetgeen ik overigens eerst ook van plan was.

Grzz, Hans

Hans van de Burgt

• Offline Offline
« Reactie #676 Gepost op: 21 November 2015, 08:21:01 »
Na de eerste opzet van het bruggetje, ben ik gisteren aan de slag geweest met het eerste definitieve spoor bij Beltring & Branbridges Halt.

De kammetjes die Werner voor mij met een lasersnijder heeft gemaakt uit acrylplaat, werken perfect.
Deze kammetjes hebben twee maten. Aan een zijde voor 1 biels per 8mm, en aan de andere zijde voor 1 biels per 9mm.
Ik heb voor de laatste maat gekozen.

Als ondergrond/ ballastbed gebruik ik easycut ondervloer, wat o.a. te koop is bij Hornbach. Het is een geëxtrudeerde schuim van 3mm dik, en wordt verkocht in pakketten van 1250m x 250mm. Het is beslist goedkoper dan de elders op dit forum beschreven blauwe schuimplaten.

Het grote voordeel van deze schuimplaten is de rasteropdruk. Natuurlijk vertrouw ik meer op mijn meetgereedschap, dan op deze lijnen. Maar het geeft enorm veel hulp bij het uitrichten van e.e.a. De schuimlaag wordt in een rudimentair ballastbed gesneden. Er is hier ruimte voor twee doorgaande en een afstelspoor.

De railstaven steken aan beide zijden uit de eerder op het brugdeel vast gelijmde bielzen. Deze worden steeds in iedere nieuw aangebrachte biels geschoven.
Om de trekkrachten te beteugelen, is het triplexplaatje van het brugdeel met tape gefixeerd. Ook zijn de buitenste bielzen op dat brugdeel gefixeerd.
Met een gemodificeerde kniptang (de rode tang) kan eenvoudig en snel een railstaaf doorgeknipt worden zonder bramen.
Om het doorsteken wat makkelijker te maken, zijn de onderkant van de railkoppen een beetje schuin weg gevijld.

Hier zie je goed hoe de nieuwe track uitgelijnd is aangebracht, met een Brits ogende bielsafstand.
Puristen zullen zeggen, ja... maar geen prototypische railstoelen. Dat klopt, maar weegt voor mij niet op tegen deze prettige en eenvoudige bouwwijze.
De schuimplaat is met tape voorlopig gefixeerd op de daaronder liggende dikkere gele schuimplaat van twee cm. Het geheel ligt op een houten plaat van 9mm.
Het Easycut ballastbed wordt als dit deel van de track klaar is, met dubbelzijdig montagetape op de gele platen bevestigd.
Later zijn dan relatief eenvoudig wijzigingen aan te brengen, zonder al te veel schade aan de (nog te bouwen) scenery.

Zo, de verbinding tussen de boog in de buizenkast en het brugdeel is gereed, en kan bereden worden..

Grzz, Hans

Hans van de Burgt

• Offline Offline
« Reactie #677 Gepost op: 21 November 2015, 23:22:25 »
Dit is mogelijk een bekende hoek. Eerder lag hier al rails, maar ik was er niet echt tevreden over.
De ondergrond was niet vlak genoeg, naar mijn zin. Dat is nu hersteld.

Voor het leggen van de rails heb ik de AnyRail ontwerptekening op ware grootte afgedrukt. Voor het hele baanplan zijn daarvoor 450 vellen A4 nodig, waarvan dan de meeste blanco. AnyRail heeft echter de mogelijkheid van een preview, Zo weet je precies welke pagina's afgedrukt moeten worden.

Vervolgens is het letterlijk even puzzelen om alle stukjes op de juist plek te leggen. De afdrukken zijn van merktekens voorzien, waardoor het uitrichten erg gemakkelijk is. Met plakband worden alle stukken aan elkaar geplakt. De overbodige witte delen worden er vervolgens afgeknipt.
Om te controleren of het een beetje klopt, heb ik er de Hornby wisselstraat opgelegd.
Er komt nog wel een laagje Easycut onder.

Grzz, Hans

Michel van den Hof

• Offline Offline
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
« Reactie #678 Gepost op: 22 November 2015, 00:26:57 »
Hans,

Je kan Anyrail ook instellen op alleen printen van pagina's met rails. Dat scheelt al heel veel blanke pagina's.

Michel (via mobiel)

Hans van de Burgt

• Offline Offline
« Reactie #679 Gepost op: 22 November 2015, 23:59:16 »
@Michel,

Bedankt voor de tip. Dat is handig.

Vanavond gewerkt aan het spoordeel aan de rechterzijde van het bruggetje. De methode met de twee kammetjes bevalt uitstekend. Het gaat me steeds sneller af.

De losse bielzen worden "geoogst" uit de bielzenmat van een Piko A flexrail. De railstaven worden verwijderd.

A. De bielzen daarvan zijn onderling verbonden met een plastic draadbrug. Steeds afwisselend aan de ene, dan aan de andere zijde.
B. De draadbruggen moeten verwijderd worden. Doe dat liever niet met een mesje. De kleine plastic stukjes vliegen alle kanten op. Ze zijn bovendien statisch geladen.
C. Beter is ze neerwaarts om te buigen; ze breken dan precies op de juiste wijze af. En je kunt ze makkelijk verzamelen in een bakje.
D. Verwijder op de zelfde manier het plastic draadbruggetje van elke losse biels.
E. Smeer met een harde platte kwast van ongeveer 1cm lijm op de onderzijde van elke biels. Breng alleen lijm aan tussen de gaatjes van de railstoelen.

Doordat de zijkanten van de bielzen zonder lijm blijven, kun je ze makkelijk hanteren zonder vuile - of nog erger - plak op je handen.

Ik gebruik uitsluitend onverdunde boekbinderslijm (A). Dit is werkelijk een heel fijne lijm voor dit klusje. Hij heeft voldoende hechtkracht, maar blijft heel lang flexibel. Gaat de telefoon, of wil ik even op het BNLS forum kijken - of een biertje pakken - dan kan dat allemaal. Zelfs de natte kwast kan ik daarna weer gewoon gebruiken. Wel leg ik de kwast steeds zo dat de kop niets raakt (B). De lijm smeer ik trouwens niet rechtstreeks op het bielsje. Ik maak het puntje van de kwast nat, en smeer dat op een afval stukje Easycut (C). Pas als ik de kwast goed heb uitgesmeerd, smeer ik de onderzijde van de biels in en leg deze met mijn vingers tussen de twee kammetjes. Met een klein tangetjes trek ik tenslotte de beide railstaven naar rechts en steek ze door de railstoelen van de net gelegde biels.
Voor elke biels worden deze stappen herhaald.

Omdat de railstaven naar rechts worden getrokken, schuiven ze aan de andere zijde van het brugdeel juist weg (A).
Je moet er goed op letten dat de railstaven aan de achterzijde geen bramen hebben. Anders trekken ze de daar gelijmde bielzen weer los (B).
Nou is dat niet heel erg, want met de kammetjes leg je ze weer snel op hun plaats.

Grzz, Hans

« Laatst bewerkt op: 23 November 2015, 17:10:14 door Hans van de Burgt »

Hans van de Burgt

• Offline Offline
« Reactie #680 Gepost op: 25 November 2015, 23:07:35 »
Het plankje uit post #676 is vandaag met een cirkelzaag voorzien van een smal gleufje.
Ik kon het makkelijk uitnemen, omdat de railstaven volledig naar rechts waren doorgeschoven.
Voor ik het plankje er uit nam, heb ik merktekens geplaatst, zodat ik het later weer op de juiste plek terug kon leggen.

Het gleufje markeert de grens tussen de tweesporige spoorbrug, en de daarvoor liggende te bouwen voetgangersbrug.
Aan de achterzijde werd een stukje triplex weggenomen. De totale breedte van de spoorbrug is nu conform de normen van het Britse "OO gauge".

Onder de brug is met montagetape een plankje bevestigd, op de plaats waar het watertje moet komen.

Met grijze modelleerpasta van de Action (= spotgoedkoop), heb ik de vorm van de waterloop geboetseerd.
Met de stalen meetlat als rei, heb ik de overtollige boetseerpasta verwijderd. De boetseerklei krijgt flink de tijd om te drogen aan de lucht.

Vervolgens kon het plankje er weer terug op gelegd worden. Met tape wordt het plankje op de juiste plaats gefixeerd.
Zoals je ziet, liggen links van de bruggen in aanbouw, railstaven in de bielzen die ik eerder heb bevestigd.

Deze railstaven worden nu doorgeschoven over de bruggen, en door de daarop bevestigde bielzen.
Aan de rechterzijde kan het aanbrengen van de bielzen voor het onderste baanvak beginnen. De werkwijze is identiek aan die eerder besproken is.

Het is belangrijk dat de h.o.h. afstand voortdurend gemeten wordt m.b.v. het Peco-malletje. De normafstand bedraagt +/- 50mm.

Grzz, Hans

Hans van de Burgt

• Offline Offline
« Reactie #681 Gepost op: 29 November 2015, 12:20:46 »
Gisteren met Rolph een bezoek gebracht aan de Warley Railway Modeltrain Exhibition in Birmingham (UK). Ook Martijn ( Myuktrains) was van de partij.

Voor de detaillering van Beltring  & Branbridges Halt heb ik wat spulletjes kunnen vinden.

- Een Wills kit voor een lamphut
- Rubberized Horsehair
- Een setje telegraaf palen
- Een Dapol kit voor een Brake Wagon (om te oefenen)
- 2x Bachmann wagons met NEM schacht op juiste hoogte.
- 4x setje Kadee couplers
- Een Ratio kit voor een Southern armsein
- 2x kitke voor Shelters

Betaalbare Brake wagons in SR kleur waren er niet te vinden.
Dus kozen we voor een kitje. Later vonden we alsnog een Bachmann Brake wagon.
Naar dat Rubberized Horsehair zoek ik al heel lang. Ik ga het gebruiken voor struiken oid. Dit blokje kostte 1,50 BRP.
Bevalt het, dan heb ik nu een leverancier gevonden.

Verder heel veel ideeën opgedaan voor het verder detailleren van de Medway Valley Line.

Grzz, Hans

Huup

• Offline Offline
  • May your coffee kick in before reality does.
« Reactie #682 Gepost op: 29 November 2015, 12:29:29 »
Paardehaar. Ooit gekocht bij Langley op Eurospoor.

Hans van de Burgt

• Offline Offline
« Reactie #683 Gepost op: 29 November 2015, 20:22:00 »
Vandaag voor het eerst in jaren weer eens een polystyreen kitje in elkaar geknutseld. Een Kleine Brake Van van Dapol. Alsof ik een vliegtuigje aan het plakken ben. Ik werk normaliter met hout, karton en sinds kort met acryl surfaces. Dus het was even wennen.

De onderdelen lijken goed te passen, maar de twee draagbalken zijn een beetje krom. Ook moet er tamelijk veel gietsel worden weggesneden of weggekrast. Wellicht dat de matrijs niet helemaal schoon was. Maar alle delen zijn aanwezig.

In een korte tijd staat er al bijna een volledige wagon.

En hier staat de nieuweling op metalen (!) wieltjes op een code 75 track.
Als referentie staat er een eveneens nieuwe Bachmann Brake Van naast, met daarachter een dichte wagon.

Je ziet nu in een ogenschouw mijn probleem.
De linker kost 5 BRP, de rechter maar 8,50 BRP. Die laatste heeft veel meer details.
Was het bouwen van deze Brake Van dan voor niets? Neen, integendeel...
Ik weet nu dat ik heel snel een lange stam ultra-korte mineral wagons kan maken.
En die zijn niet of moeilijk te krijgen als RTR.

Grzz, Hans

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #684 Gepost op: 29 November 2015, 20:28:33 »
Hans, als je details ziet mag je ze zelf aanbrengen hoor.
Daar gaat het juist om, als je een kit bouwt.
Je hoeft heus niet per se de gebruiksaanwijzing van de kit te volgen hoor.

Leen.

Hans van de Burgt

• Offline Offline
« Reactie #685 Gepost op: 29 November 2015, 20:48:01 »
@Leen,

Mee eens. Maar dit was even quick-and-dirty.
De bijgevoegde footboards ontbreken nog.
De Bachmann was trouwens 10 BRP. Een koopje, want op Warley werd voor de meeste meer dan 20 BRP gevraagd.

Ook het tweede projectje was zo gepiept. Ik had niet gezien dat er 2 lamphuts verpakt zaten in het Wills pakketje. Ik denk dat ik deze op B&BH, en die andere op de good yard zet bij Wateringbury. Voor de kolenboer.

De golfplaten zijn lichtbeige. Het dak verf ik SR green.

Grzz, Hans

rvdb

• Offline Offline
  • Rolph
« Reactie #686 Gepost op: 29 November 2015, 21:12:23 »
Ik vind die Dapol wel leuk eruit zien. En je kunt veel leren van de contructiemethode om zelf mineral wagons te maken.

En verven en details toevoegen maken het pas echt een leuke break. En wat SR belettering natuurlijk.
Rolph

draisinenl

• Offline Offline
« Reactie #687 Gepost op: 29 November 2015, 21:47:07 »
Hans,

Dat je zover afval moet wegsnijden heeft vast met de leeftijd van de mal te maken... Het is echt een kwaal van de meeste styreenkits uit Engeland... De pasvorm is echt niet te vergelijken met kits van de kwaliteitsfirma's in Duitsland (b.v Auhagen) Die Dapol mallen waren bij een Duitse firma al lang geleden een keer vervangen... Ze zijn gewoon versleten..

Michael
Michael is op 6 juli 2017 overleden

Hans van de Burgt

• Offline Offline
« Reactie #688 Gepost op: 30 November 2015, 19:59:48 »
De Antracietkleur verf van de Action vind ik erg mooi. Ik ga deze op de landschapsdelen als basis gebruiken. Ook als neutrale kleur op de randen van de modelspoorbaan. Dit warme grijs vind ik mooier dan dat zwart dat gebruikt wordt op de BNLS module baan.

Hier heb ik de bedding van het watertje bij Beltring & Branbridges Halt royaal in het grijs gezet.
In het midden van het watertje heb ik een blokje hout geplaatst om de brug te ondersteunen.
Anders zakt het bruggetje een beetje door.

Verder heb ik een mooie oplossing gevonden voor het gebruik van oudere Bachmann wagonnetjes.
Bij de oude Bachmannen hangt de NEM schacht te hoog. gebruik van Kadee koppelingen is dan eigenlijk niet zo'n succes.
Zaterdag hebben we dan ook goed opgelet, en uitsluitend wagons gekocht van Bachmann en Oxford met NEM schachten op normhoogte.

Maar wat doe je dan met die oude spulletjes.
Wel Rolph wil een lange trein maken met mineral wagons. Dat is inderdaad een imposant gezicht, Vooral als de loc deze zeer langzaam rijdend trekt.
Zo'n trin hoeft eigenlijk niet gerangeerd te worden. Een Kadee op de kop en staart is eigenlijk voldoende.

Met dat idee ben ik verder gegaan. Heb vandaag een kettinkje gekocht bij een snuisterij winkeltje.

Met een klein tangetje heb ik er alle kraaltjes e.d. afgehaald. En ik heb nu een behoorlijke hoeveelheid koppelketting voor en paar euro's.

De oude Bachmann wagons worden met deze kettinkjes aan elkaar gekoppeld. Ik gebruik nu 6 ringetjes. Korter kan, maar 3 is niet mogelijk in de bogen.
Op de kop en staart van de stam rijdt een Bachmann met Nem schachten op normhoogte waar een Kadee in zit. Moderne wagons kunnen dus gewoon aangehaakt worden.

De Laatste Brake Van heeft dus Kadees aan beide zijden.
Het lijkt me een prima oplossing voor de oude stock.

Grzz, Hans

Myuktrains

• Offline Offline
« Reactie #689 Gepost op: 30 November 2015, 22:34:29 »
En ik maar denken dat je die 'sierraden' op Birmingham Airport gekocht had ;D.

Wel een mooie oplossing trouwens. Hoeveel van die wagonnetjes heb je?

Martijn