Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door Michiel2
Vandaag om 21:10:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 21:01:37
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Twinkie
Vandaag om 20:59:44
20 jaar BNLS door Martijn193
Vandaag om 20:56:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:19:11
IJken van locomotieven door spartaan
Vandaag om 20:12:23
Railcom zender bouwen door piksov
Vandaag om 19:26:45
Piko 1136 van AC naar DC door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:12:04
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Frank 123
Vandaag om 18:43:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door US modeller
Vandaag om 18:43:03
Lichtprintjes NS2400 door Hans Gvz
Vandaag om 18:33:11
Zaagsel? door Prutsert
Vandaag om 17:56:51
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 17:53:52
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 17:19:52
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 17:00:19
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 16:57:17
Piko NS1100, materieelbespreking door Mug
Vandaag om 16:51:38
TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco) door grossraumwagen
Vandaag om 16:41:18
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 14:27:43
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 14:16:46
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:48:55
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 12:47:05
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 12:21:29
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Sikko
Vandaag om 11:49:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:48:39
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 11:04:07
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 10:54:53
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door Theo Mol
Vandaag om 10:10:52
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
Vandaag om 09:35:02
Eanos/ Eaos in model door ES44C4
Vandaag om 09:14:49
  

Auteur Topic: Wateringbury Railway Station in OO  (gelezen 204793 keer)

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6479
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #660 Gepost op: 12 November 2015, 12:31:55 »
@Rolph,

Hahaha, ik had me al gewonnen gegeven.

Grzz, Hans

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6479
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #661 Gepost op: 12 November 2015, 17:38:35 »
Vanavond een heel klein stukje Beltring & Branbridges gelegd.
Vlak voor het station loopt de track over een klein watertje.
Een plaatje triplex gaat hier als brug fungeren.

Twee sporen en een naastliggend voetpad voor de "lamp hut".



De track wordt hier gemaakt van Piko A code 100. De bielzen worden los gesneden en verder uit elkaar gelegd.
Op elke 9mm komt een biels. De bielzen zijn iets smaller, en iets korter dan mijn laser gesneden bielsmatten.
Helaas heb ik (nog) geen afstands kammetje van deze maat.
Heb maar een stukje van zo'n bielsmat gebruikt.

De bielzen worden vastgelijmd met boekbinderslijm. Erg prettig... De lijm blijft best wel lang flexibel.
Het is wel aan te raden om een rubber handschoen aan te trekken.
Links met een handschoen de kleine biels vasthouden tussen je vingers, en rechts (zonder handschoen) de biels met een pincet op zijn plaats leggen.
Als hij goed ligt, kun je hem aandrukken, en de railstaaf door de stoeltjes duwen.



De railstaaf wordt op het einde een beetje vies van de lijm. Dat geeft niets, want je kunt hem eenvoudig schoenmaken.

Grzz, Hans

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1527
  • BMB, Msg Ht, Fremo
    • Mijn Flickr pagina
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #662 Gepost op: 12 November 2015, 18:02:01 »
Ik heb nog wel een 9 mm kammetje voor je.

Werner

Suchet

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
  • G5
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #663 Gepost op: 12 November 2015, 21:55:53 »
Gisteren in de Hattons nieuwsbrief:



Het zijn Dapol wagons. Wellicht op Warley ?

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6479
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #664 Gepost op: 15 November 2015, 14:10:11 »
Op deze foto onze Britse T9 en Duitse 52 Klasse. De linker in OO (1:76) de rechter in H0 (1:87). De Fleischmann locomotief is inmiddels 40 jaar oud. Maar hij loopt nog als een zonnetje. Mede EMV-lid Spock heeft het motorschild al geïsoleerd. Er kan dus een DCC decoder in.



Wat nu opvalt is dat beide locs, ondanks het schaalverschil, ongeveer hetzelfde ruimteprofiel hebben. Wat ook opvalt aan de Fl* loc, is dat de drijfstangen min of meer buiten de loc liggen, en vrij fors zijn uitgevoerd. Beide locs staan op C&L Bullhead code 75, gemonteerd op bielzen van Piko A code 100.
De T9 heeft heel lage flenzen en smalle wielen, de FL* heeft echter enorm dikke wielen met flenzen als pizza-snijders. Hij rijdt dan ook niet over deze tracks, maar hobbelt over de bielzen

Grzz, Hans

draisinenl

  • Offline Offline
  • Berichten: 1700
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #665 Gepost op: 15 November 2015, 14:19:05 »
Hans,

Volgens mij had FL in die tijd een maat van ongeveer 1:82.... Met moderne loks die echt 1:87 is het verschil duidelijk te zien... Zet maar eens een 600 van Roco naast een Bachmann Class 08..

Michael
Michael is op 6 juli 2017 overleden

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #666 Gepost op: 15 November 2015, 14:21:26 »
Hans,

Jij toont PRECIES het ontstaan van 00 in 1:76 aan, naast het toen al bestaande H0 in 1:87. De motoren, al dan niet pancakes vast op de draaistellen, konden zo in Britse ruimteprofiel modellen net zo krapp. bogen nemen en dus op de zelfde minimale ruimte als baan gebouwd worden. Bij Brits in H0 zou OF de motor niet gepast hebben OF een draaistel met pancake zou niet genoeg uitslag hebben kunnen maken.

Michel (via mobiel)


Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #667 Gepost op: 15 November 2015, 14:23:20 »
Zet eens een H0 Class 66 naast een 00 Class 66. Of een Kato N in 1:160 Class 66 naast een Dapol of Graham Farish N in 1:148 Class 66.

Michel (via mobiel)

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6479
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #668 Gepost op: 15 November 2015, 16:41:18 »
@Michel,

Toevallig hadden Leen en ik het eerder deze week daar ook over. :)
Anyway, de Fleischmann loc mag als museumtrein zijn rondjes gaan rijden over tracks van code 100.
Hij krijgt een stam van 4 "bolle kop" rijtuigen Plan D van Roco.
De Roco NS2437 krijgt een sliert Roco wagons (voornamelijk NS).

Grzz, Hans

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6479
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #669 Gepost op: 15 November 2015, 17:08:06 »
We zijn toe aan de eerste tracks die onderdeel uitmaken van het zichtbare landschap.
De boog door de buizenkast geeft aansluiting op het spoor richting Beltring & Branbridges Halt.

Rolph en ik hebben gisteren een tamelijk grote hoeveelheid bielsjes losgesneden uit de Piko A flexrails. We willen nu eenmaal de bielzen op een Britse maat hebben. D.w.z. gekozen voor 1 biels per 9mm. In tegenstelling tot bijvoorbeeld bij Peco ben je, als je de bielzen los snijdt, het hele verband tussen bielzen en railstaven kwijt. De railchairs van Peco zitten daarentegen veel stroever om de tracks dan die van Piko A.

Het kost ons wat hoofdbrekens om de montage wat makkelijker te maken. Rolph is in de weer geweest met plakband-proefjes; ik met pincet en het een voor een opplakken en uitrichten. Dus erg arbeidsintensief. Waarschijnlijk gaat het met het kammetje van Werner wat makkelijker.

Vandaag wat geprobeerd met goedkope acrylverf voor het roest-effect van de railstaven.



Met goedkope matte acrylverf van de Action - Van Bleijswijck - in de kleuren bruin en zwart, heb ik een verfmengsel gemaakt in roestkleur.
Met een tamponeer-kwast gedoopt in water met een paar druppels afwasmiddel, heb ik de bielzen op een proefstukje Roco rail een donkerbruine teint gegeven.
Met een penseeltje heb ik de zijkanten van de railstaven ingesmeerd. Op twee manieren: Onverdund en verdund met zeepwater.



Na droging, veeg je de railstaaf eenvoudig schoon met keukenpapier.

Ik vind de versie links beter ogen. Dus die gaan we maar eens aanpakken.
Omdat de tracks bij Beltring & Branbridges Halt op een tamelijk smal baandeel liggen, ga ik alleen de voorkant van de railstaven behandelen.

Grzz, Hans

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7747
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #670 Gepost op: 15 November 2015, 20:09:06 »
Ik heb de Action-van-Bleyswijck zonder verder te verdunnen ofzo op de rails (en de bielzen) geverfd. Nu luistert het bij mij niet nauw, want een deel van het effect dat ik wilde behalen was het dichtsmeren van de houtnerf-imitatie omdat ik duitse stalen rails wil imiteren :)

Twee opmerkingen:

  • Bij mij waren twee lagen nodig.
  • Bruin en zwart? Ik heb er ook een tikkie rood en wat goudgeel door gemengd. Ook van de Action. Die rode verf van hen ziet er qua verpakking uit alsof het in een warenhuis in Tsjernobil heeft gestaan, maar voor wat rooiigs aan je roest is het prima.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #671 Gepost op: 15 November 2015, 20:20:23 »
Hans, ik vind de kleur van de rail op de foto ook niet overtuigend.
Misschien valt het in het echt mee, maar neem de rail zelf maar mee naar buiten om te kijken.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 15 November 2015, 20:47:56 door St00mboy »

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6479
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #672 Gepost op: 15 November 2015, 20:46:22 »
@Reinout,

Bedankt voor de tip. Ik vond dat rood inderdaad heel vreemd.
Ik ga e.e.a. zeker uitproberen. Voor de prijs van zo'n @%$() merk potje roest, heb je een hele tube. :)

Grzz, Hans

rvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 190
  • Rolph
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #673 Gepost op: 15 November 2015, 20:56:08 »
Het was een probeersel. Nog niet geslaagd te noemen.
Rolph

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6479
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #674 Gepost op: 15 November 2015, 20:57:54 »
Nou, gedeeltelijk wel... de kleur van de bielzen spreekt mij al wel aan.

Grzz, Hans