Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Aachenau West door wob
Vandaag om 17:43:56
digitaal veranderd in 15 jaar door -Anton-
Vandaag om 17:01:53
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 17:00:48
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 16:32:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
Raadplaatje door Bob11
Vandaag om 14:29:45
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Sikje 225 door Eric B
Vandaag om 13:49:47
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:33:53
  

Auteur Topic: Wateringbury Railway Station in OO  (gelezen 205701 keer)

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6485
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #450 Gepost op: 30 May 2015, 23:23:57 »
@DE-II,

Helaas, je kunt tegenwoordig polystyreen wel laseren, maar voor het graveren van stenen niet het gewenste resultaat. Je kunt het wel bewerken met een CNC machine. Maar het blijft heel veel werk om alle stenen te tekenen. Dan zou een kant en klare "steen"-motief plaat snijden met een mes meer voor de hand liggen. Hoewel ik ook leuke resultaten zie waarbij polystyreen gesneden wordt met een Camio plotter.

Maar ik houd van experimenteren. Juist hier omdat het een oude techniek combineert met nieuwe techniek.

Grzz, Hans

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7195
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #451 Gepost op: 30 May 2015, 23:32:23 »
geraamte van hout, karton of foamboard.
Bekleden met slaters steentjesplaat.
Klaar.

cheers
Hendrik Jan

Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6485
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #452 Gepost op: 31 May 2015, 08:59:32 »
@Hendrik Jan,

Inderdaad is de methode om een geraamte te maken van hout, karton of foamboard een prima suggestie.
Die pas ik ook toe. Al ga ik ook experimenteren met forex en smart-x.

Maar de standaard polystyreen muurplaten? Ik ben er niet overtuigd van... De steenmotieven zijn vaak te strak.
Het gebruik van kleisoorten (b.v. Das-klei of Magic Scuplt) als toplaag geven een veel realistischer resultaat.
In de BRM van deze maand staat ook een heel mooi voorbeeld van deze aanpak.



Zelf heb ik de bruggenhoofdjes voor de Stoneham Lock Railway Bridge zo gemaakt.
Deze zijn met de hand gegraveerd.
Had dat na het schilderen nog een keer gedaan om de groeven weer open te maken.
Dat was niet zo'n succes. Inmiddels is dat hersteld.

Wat ik bij de EMV zie aan resultaten met de muren uit gietmaterialen stemt mij hoopvol.
Vooral ook prijstechnisch, want Magic Sculpt is erg duur.

Grzz, Hans

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8505
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #453 Gepost op: 31 May 2015, 10:16:58 »
Ha Hans, die brughoofden zijn toch niet met een mal gemaakt, naar ik aanneem? Ziet er erg mooi uit, niet in de laatste plaats door de kleur. Steenplaat is inderdaad vaak te strak. En de steen te groot. Maar om nou op schaal een heel huis te gaan krassen...  :)

Groet
Huibert

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6485
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #454 Gepost op: 31 May 2015, 10:58:11 »
@Huibert,

Dank je.

De bruggenhoofden zijn inderdaad niet met een mal gemaakt, maar met een dun laagje klei van ongeveer 2mm over blokjes hout.
Graveren lukt het beste bij een wat grotere en onregelmatige stenen. Ik heb deze methode gevonden bij Geoff Taylor.
Daar waar hij gebruikt maakt van polystryreen platen, gebruik ik plaatmateriaal dat ik met de laser kan snijden.
2mm MDF is daarvoor een van de makkelijkste materialen.

Op de website van Geoff staan diverse voorbeelden, zoals deze:


(c) Geoff Taylor - foto's geplaatst met toestemming

Voor kleinere stenen wordt het lastiger. Daarom zoek ik naar alternatieven.
Er zijn diverse gietmaterialen die daarvoor gebruikt kunnen worden.
Diverse gips soorten, maar ook diverse synthetische producten, waaronder resin.
En de materialen uit de kookboekjes van de EMV...

Grzz, Hans


Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6485
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #455 Gepost op: 31 May 2015, 16:24:08 »
Een kleine aanvulling...
Ik vond vanmiddag op het RMweb in een draad van een bevriende Engelse modelbouwer deze link.
Dit 'Plaster of Paris' gietmateriaal zou ik wel eens willen uitproberen. Het spreekt me aan dat het zacht blijft en toch machinaal te bewerken is.

Grzz, Hans

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6485
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #456 Gepost op: 31 May 2015, 21:10:04 »
Ik zocht vanavond even in onze encyclopedie naar gietvormen en gietmaterialen.
Helaas bleken een aantal links niet meer goed te werken.
Maar één materiaal waar we in 2010 mee geexperimenteerd hebben op Eurospoor, is het Modelgips Keraplus/Keraquick.
Vooral de terra cotta variant leek interessant voor het maken van muren mbv een gietmal.

Zie:  hobbywinkel-cre-actief.nl

Grzz, Hans

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6485
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #457 Gepost op: 02 June 2015, 15:16:29 »
Vandaag heb ik het seinenplan verder uitgewerkt.
Zie voor meer info de website: https://medwayvalleyline.files.wordpress.com/2015/06/signals3.png



Klik op het plaatje om het te vegroten

Grzz, Hans

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6485
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #458 Gepost op: 03 June 2015, 22:04:03 »
Zo, vandaag weer een vruchtbaar dagje gehad op de EMV. Met (zelf) modelbouwen dus...

Eerst mijn berkenboom. Die heb ik van een aantal takken ontdaan, waardoor hij wat meer lijkt op het prototype.
Voor dit model heb je relatief weinig foliage en vezels nodig.



Eerder deze week ben ik nog eens wat wilde gagel takken (Myrica Gale) gaan oogsten.
Door goed te kijken, kun je er verschillende type bomen mee gaan maken.
Snel, en erg goedkoop.



Als tweede ben ik verder gegaan met het muurtje.
Het afgietsel is prima gelukt. Het is hard, maar makkelijk te bewerken en heeft een dikte van ongeveer 1mm.
De grijze kleur is niet helemaal egaal; niet erg, want het is de bedoeling dat het muurtje handmatig geschilderd wordt,
zoals het eerder getoonde bruggenhoofd.



Wat heel belangrijk blijkt, is dat het resultaat gewogen wordt. Dus het totale gewicht van de 'giettafel', gietmal, afgietsel en punaises.
Het gewicht moet volgens de 'kookboek-norm' ongeveer 20% minder zijn, dan onmiddellijk na het gieten, ten gevolge van het drogingsproces.
Gelukkig blijkt mijn resultaat precies aan de norm te voldoen.



De siliconen mal laat zich erg makkelijk lossen. En met een scherp mesje wordt de muurplaat uit de vitrage gesneden.
De bedoeling is dat e.e.a. met de lasersnijder op maat gesneden wordt, voor het tunnelportaal van Beltring & Branbridges.

Maar... er nog is een andere methode die misschien nog meer mogelijkheden heeft.
De EMV maakt op haar museumbaan ook een compleet wegenstelsel met rijdende autootjes.
Hiervoor moest een "surface" bedacht worden die een realistisch uiterlijk heeft, en toch geschikt is voor de magnetische aandrijving van de auto's.
Het resulaat is een uiterst flexibel afgietsel met relief van slechts 0,4mm



We gebruiken hiervoor dezelde siliconen mal, als voor de muurplaat hierboven.
Alleen ligt deze nu op een metalen plaat met een constante temperatuur van 400 Celcius.



Met een kwast wordt neutraal grijze acrylverf opgebracht. Je moet er goed op letten dat alles geraakt wordt.



Na droging wordt het oppervlak geschuurd zodat de acrylverf alleen in de ruimte zit van de steenvormpjes.
En daarna wordt het geheel herhaald. In mijn geval met een "vies" groene kleur...
want uiteindelijk probeer ik een "bemoste" muur te maken.



Het grote voordeel van deze aanpak is, dat we een uiterst flexibele, dus buigbare "surface" krijgen.
Deze is eenvoudig als behang op lasergesneden basisvormen te plakken. En kan ook gebruikt worden voor ronde vormen.
Zoals op de "droogtorens" van mijn Oasthouse op Beltring & Branbridges Halt.

Volgende week gaan we verder...

Grzz, Hans
 

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8505
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #459 Gepost op: 04 June 2015, 11:54:12 »
Biedt veel mogelijkheden. Mooi!

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6485
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #460 Gepost op: 05 June 2015, 17:16:09 »
Vandaag een buitengewoon vruchtbaar dagje gehad. Ik was te gast bij mijn oude vriend Robert van Teeffelen van Lion Lasers in Breda.
Hij was indertijd betrokken bij de 3D/RM Werkgroep binnen Beneluxspoor.net.
En heeft meerdere keren het lasersnijden gedemonstreerd in de stand van BNLS op Eurospoor in Utrecht.
Robert is machinebouwer en ontwikkelt en fabriceert lasersnijmachines.
Vroeger in de vorm van een assemblage-product van een Chinese fabrikant, tegenwoordig bouwt hij echter high-end super cutters.



Robert is nog steeds genegen om mee te denken met nieuwe methoden en technieken voor de mdelspoorbouw.
Zijn operator en machine-ingenieur, Michael Goettlich, touwens ook.
Diens vader ontwikkelt modelspoor-artikelen voor de Duitse markt. Kortom, ik was in goed gezelschap.  :)

De eerste proef was het snijden van het tunnelportaal (in wording) voor Beltring & Branbridges Halt.
We zijn begonnen met het snijden van de surface.
De gegoten muurplaat (zie: Reactie #458 in deze draad) werd op de snijtafel gelegd, en de CAD tekening van het portaal geladen in de machine.



Zoals je kunt zien, een tamelijk grote machine. En in precies 2 seconden was het snijwerk gereed.



Ter vergelijking de uitsnede (L) met tekening (R) die ik heb gevonden in Ericplans - Building and Structures van Eric Ilet (a Peco Publication).

Aanvullend hebben we de basis structuur gesneden. Hiervoor hebben we een goedkoop stukje berken multiplex gepakt. Van de afvalberg...
De basisstructuur dient uitsluitend om de surface "body" te geven.



We kunnen voor de basisstructuur ook andere materialen gebruiken. En dat hebben we dus ook gedaan.
In de reclame industrie wordt vaak gebruik gemaakt van Forex.
Dit is een vrij stevige plaat, gemaakt van wit geextrudeerd schuim.
Ik had wat monsters bij me, want ik was benieuwd of we dit materiaal ook konden snijden met de laser.
Nou, uitstekend dus.... en ook weer super snel.
Omdat de Forex monsters een beetje te smal waren, hebben we alleen het midden segment van het portaal gesneden.



De Forex plaat liet zich haarscherp snijden. We denken zelfs dat het beter werkt dan Multiplex of MDF als basisstructuur.
Maar ... dat hangt ook af van de lijm die gebruikt moet worden om de basisdelen te monteren.
Een en ander moet immers wel milieu-vriendelijk kunnen worden uitgevoerd.

Enige weken terug had FransS in de Litter Bin draad verteld dat hij zo blij was met het online programma Paperbrick.
Ik liet toen weten dat ik het programma uitgeprobeerd had.
Het stationsgebouw van Wateringbury bestaat namelijk uit verschillende metselsoorten en -verbanden.
Zie: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,36295.msg3221567001.html#msg3221567001

Frans liet echter weten dat hij voor bepaalde toepassingen toch liever gaat voor het plotten van styreen m.b.v. een Cameo-plotter.
Misschien kan het anders. Ik heb als proef zo'n Paperbrick afdruk laten lamineren op Forex.
De monsters zijn weliswaar afgedrukt op A5 formaat ipv op A4, maar het ging mij om de materiaalbewerking en het eindresultaat.



Ik denk dat de proef meer dan geslaagd is.

Morgen hebben we onze eerste Liiter Bin dag in Barendrecht. Ik neem mijn frutsels mee.
Ik ben heel benieuwd wat men er van vindt.

Grzz, Hans





« Laatst bewerkt op: 05 June 2015, 18:53:58 door Hans van de Burgt »

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7195
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #461 Gepost op: 05 June 2015, 21:31:40 »
hey laddie...

ik kom morgen niet naar de litter bin day.
Maar ik vind je resultaten nu al leuk (y)
Vooral dat muurtje met paperbricks.

cheers
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9401
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #462 Gepost op: 06 June 2015, 00:34:15 »
Man, je proeft er wat af...

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6485
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #463 Gepost op: 06 June 2015, 09:09:37 »
Ja, joh...
Aan modelbouwen kom ik helemaal niet toe.
Heb ik helemaal geen tijd voor. ;D

Grzz, Hans

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6485
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #464 Gepost op: 06 June 2015, 21:12:51 »
Vandaag heb ik de hier besproken methoden & technieken en gebruikte materialen besproken op de eerste Litter Bin dag in Barendrecht. Ik was gisteren eigenlijk vergeten te melden dat ik voor sommige toepassingen een aanzienlijk goedkoper alternatief heb voor acryl (perspex) plaat. Ik heb nu een 1mm dikke transparante plaat van PET. Waar de frisdrankflessen dus van gemaakt zijn.

Steef was vandaag ook in Rotterdam, en wees er op dat PET veel brozer is dan acryl. Tot vermaak van iedereen brak hij ter plekke een van de monsters die ik bij me had. :)
Neemt niet weg dat er desondanks heel wat toepassingen te bedenken zijn, waar breuk risico minder een rol speelt.

En ja... PET kan prima met een lasercutter gesneden worden.

Grzz, Hans