Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door Ronald Halma
Vandaag om 17:02:05
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door Ronald Halma
Vandaag om 17:01:07
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 17:00:20
Mobadaten.info uit de lucht door marco
Vandaag om 16:59:47
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 16:50:18
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:47:51
Had de NS4903 rangeerlicht? door gerhards
Vandaag om 16:37:45
Ucci en IB1 met Itrain door Joz
Vandaag om 16:21:20
Oud model gangbaar maken door Bahn-AG
Vandaag om 16:13:07
Fleischmania Nostalgia door Karben
Vandaag om 15:55:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door ArjanB
Vandaag om 15:54:36
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:50:22
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Frank Bunnik
Vandaag om 15:48:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:40:56
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:18:31
Onderdelen BR52 Minitrix 2051 door RobertH
Vandaag om 15:15:38
Polderbaan(tje) 0,3m2 door spoorijzer
Vandaag om 14:51:17
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 14:49:16
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
Vandaag om 14:40:07
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edwin2121992
Vandaag om 14:20:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:14:51
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 14:13:08
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door robin binsbergen
Vandaag om 14:13:04
Marklin My world, motor heeft kuren door Montanbahn
Vandaag om 14:10:33
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 13:52:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mispoes
Vandaag om 13:49:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:43:55
Airtex foto behang als achtergrond door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:42:31
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 11:48:22
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 11:17:18
  

Auteur Topic: Wateringbury Railway Station in OO  (gelezen 212673 keer)

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6596
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #435 Gepost op: 15 May 2015, 17:40:58 »
Ik ben bezig met het opzetten van een blog om de bouwwerkzaamheden beter te kunnen vastleggen.
Inmiddels is de layout een klein beetje strakker gemaakt.



Grzz, Hans
« Laatst bewerkt op: 19 May 2015, 09:57:44 door Hans van de Burgt »

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6596
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #436 Gepost op: 21 May 2015, 18:13:19 »


Ik zou nog even terugkomen op het maken van bomen met natuurlijke materialen.
Werner en ik hebben gisteren een introductie gehad in het maken van bomen bij de EMV. In plaats van een draadskelet, kun je ook een skelet knippen uit de takken van de gagelstruik. Die groeit volop on de Brabantse heidevelden.

Grzz, Hans

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8606
  • Nooit uitgeklust....
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #437 Gepost op: 21 May 2015, 18:45:03 »
Dat ziet er best aardig uit voor een boom skelet. Ik ben wel nieuwsgierig naar hoe dat materiaal zich op de langere termijn houd.
Benieuwd naar een aangeklede!

Willy112

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #438 Gepost op: 21 May 2015, 22:03:01 »
Edsko,

Kijk ff op deze link http://nl.wikipedia.org/wiki/Wilde_gagel Daar staat veel over dit struikgewas.

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6596
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #439 Gepost op: 21 May 2015, 23:22:23 »
Het is niet allemaal hosanna... :)
De gedroogde gagel is natuurlijk veel fragieler dan een metalen draadskelet.
Het laat zich dan ook niet zo makkelijk in de 'smurry' of in de verf (met talkpoeder) zetten.
Een idee is een gipsbad te maken van modelgips. En de gagel hier in te dopen.
Laagje op laagje, waarbij de uiteinden van de takjes zoveel mogelijk 'vrij' gehouden worden.

Grzz, Hans

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6596
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #440 Gepost op: 22 May 2015, 19:04:31 »
Vandaag even naar de heide gefietst. Vlakbij, want ik woon tussen de heide gebieden in.
Ik heb gagelstruiken gevonden langs de oevers van de vennen. Zo ver als het oog reikt.



Het valt op dat de takken van de gagelstruik vrij willekeurig zijscheuten maken.
Dat maakt dat niet alle takken geschikt zijn.
Links de bruikbare jonge loot, rechts een ouder, reeds gedroogd exemplaar.
De laatste is wat minder geschikt.



Met een klein schaartje worden de bladeren van de loot geknipt. Te lange zijscheuten worden ook een beetje getrimd.
Het ruikt trouwens best wel lekker... De boom-in-wording heeft een 'zichtbare' lengte van 28cm.
Onderaan resteren 5cm extra stamlengte. Hiermee kan de boom in een schuimbed of oasis gedrukt worden.



Omdat ik wat moeite had om de gagel op kleur te brengen, heb ik een proefje gedaan met een andere methode.
Een gageltakje heb ik bespoten met acryl spuitlak. En hier met een zeefje krijtpoeder op gestrooid.
Ik heb witte lak gebruikt om goed het contrast te kunnen zien.

Je kunt de methode steeds herhalen tot het resultaat dik genoeg is.
Wil je een dikke(re) stam en dunne takken, herhaal je de methode uitsluitend voor de stam.
Voor een boom met een ruwe bast, gebruik je krijtpoeder als toplaag.
Voor een gladde boom, een beuk bijvoorbeeld, gebruik je de acrylverf als toplaag.

Voor het proefje heb ik een niet gedroogd takje gebruikt.
Het lijkt me echter beter om ze eerst te dopen in glycerine, en ze daarna te laten drogen.

Grzz, Hans
« Laatst bewerkt op: 22 May 2015, 19:10:37 door Hans van de Burgt »

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1532
  • BMB, Msg Ht, Fremo
    • Mijn Flickr pagina
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #441 Gepost op: 22 May 2015, 22:44:36 »
Hallo Hans,

Dat ene takje ziet er inderdaad wel goed uit. Ben benieuwd hoe het verse takje zich houd en ook naar de structuur van de stam.

Groeten,
Werner

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9397
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #442 Gepost op: 23 May 2015, 01:57:27 »
En dan  ???

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6596
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #443 Gepost op: 27 May 2015, 17:37:34 »
... dan kijk je naar een echte boom.



... en probeer je iets te maken dat er (een beetje) op lijkt. :)



Als ik kritisch ben, mogen de onderste takken er nog af.
Anyway, een methode waarmee ik snel 'veul' bomen kan maken. En ik heb er heel wat nodig.



Grzz, Hans

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1489
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #444 Gepost op: 27 May 2015, 18:46:41 »
Niet slecht Hans. OK nog niet perfect, maar je gaat vooruit.

Michel
(via mobiel)


Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6596
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #445 Gepost op: 27 May 2015, 22:56:07 »
Naast het maken van mijn berkenboom, heb ik vandaag geexperimenteerd met het maken van stenen muren.

Op Beltring & Branbridges Halt komt een dubbel tunnelportaal met een doorgang van 98x65mm.



Het is verleidelijk om dit portaal geheel in CAD na te tekenen. Maar het is eerlijk gezegd best een 'pokkenwerk' om alle steentjes te tekenen.
Daarom heb ik vandaag eens overlegd met mijn mede clubgenoot Jack. Er is een handiger methode, met mogelijk een fraaier resultaat.
Voor de basisvormen ga ik uit van gesneden muurdelen uit MDF.

Deze 'kale' muurdelen kunnen dan bekleed worden met DAS klei waarin later eventueel steenmotieven gegraveerd kunnen worden.
Maar ze kunnen ook bekleed worden met muurdelen uit een mal. En daar heb ik vandaag mee mogen stoeien.
En bij succes, kunnen mijn andere bouwobjecten op de zelfde manier vorm krijgen.

Voor het maken van de mal is met de lasercutter een steenmotief gegraveerd in een ABS plaat.



Deze wordt gebruikt om een 'negatieve' mal te maken uit silicone.



Om een muurpatroon te maken wordt gebruik gemaakt van een 'werktafel'.
Deze bestaat uit twee lagen zachtboard met een kunststof afdekking.



De siliconen mal wordt hier opgelegd.



Met behulp van 3 delen krijtpoeder, 1 deel houtlijm, een theelepel zwarte toner poeder en wat water wordt een papje gemaakt.
Er zijn overigens meerdere mogelijkheden. De EMV hanteert hier een soort 'kookrecepten' voor.
Sneldrogend, langzaam drogend, wel of niet buigbaar enz.
Een weegschaal is daarvoor trouwens wel een vereiste.



De mal wordt met een spatel ingesmeerd met het papje.
Om het tijdens het werk wat smeuiger te maken, wordt er steeds wat water over gesproeid.



Daarna wordt het geheel overdekt met een stuk heel fijnmazige vitrage.
Deze wordt met punaises vast gemaakt en opgespannen.



Tenslotte wordt over de vitrage nogmaals een dun laagje pap aangebracht. Daarna kan het geheel drogen aan de lucht.
De hier beschreven methode is erg populair binnen de EMV.
Men heeft er zelfs een speciale droger voor: een metalen plaat die elektrisch verwarmd wordt.
Jammer genoeg was deze bezet.



Volgende week gaan we verder...

Grzz, Hans


St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #446 Gepost op: 27 May 2015, 23:49:37 »
Goed bezig, Hansje!!  (y)

Leen.

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6596
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #447 Gepost op: 29 May 2015, 18:00:18 »
De (Engelstalige) website/blog is gereed. Deze is te bekijken via: https://medwayvalleyline.wordpress.com/
De informatie m.b.t. Wateringbury Railway Station, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt zijn daar samen gevoegd.
Ook zijn de ontwerp tekeningen verder uitgewerkt.

Grzz, Hans



(Klik op plaatje om te vergroten)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #448 Gepost op: 29 May 2015, 19:06:51 »
Ik heb zojuist even op rmweb naar je topic gekeken, en het ziet er goed Hans.  (y)
Mijn complimenten.

Leen.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8930
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #449 Gepost op: 30 May 2015, 19:14:09 »
Maar waarom miet gewoon gelaserd in styreen? Hoef je alleen nog te schilderen......