Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door DJV
Vandaag om 02:32:51
Bahnstrecke 5867 door DJV
Vandaag om 02:19:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Albert.H0
Vandaag om 00:02:20
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door neudalhausenstadbahn
24 December 2025, 23:57:02
Goede wensen voor 2026 door Ronald Halma
24 December 2025, 23:54:07
Binnenverlichting van 4 DDM1 rijtuigen laten draaien op 1 decoder. door saskia
24 December 2025, 23:33:36
Yamorc 7001 dood door Ronald Halma
24 December 2025, 23:32:25
US diorama in H0 door Ronald Halma
24 December 2025, 23:29:11
Modelwensen 2026 door marco
24 December 2025, 23:22:03
MoBaBro.de door Jelmer
24 December 2025, 23:17:59
Aachenau West door Jelmer
24 December 2025, 23:05:01
foto's van "Nederlandse" Tds'en door MB6400
24 December 2025, 23:04:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
24 December 2025, 22:59:35
Aansluiting Bezetmelding door BramFokke
24 December 2025, 22:52:09
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Jelmer
24 December 2025, 22:46:53
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
24 December 2025, 22:09:19
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Mispoes
24 December 2025, 22:00:05
Pfarrerwinkel bahn door wob
24 December 2025, 21:52:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
24 December 2025, 21:50:22
Japanse 2C2, 4-6-4, Hudson locomotieven in vele schalen. door sncf231e
24 December 2025, 21:02:29
Tandwielen Fleischmann BR 80 door stoombr38
24 December 2025, 20:59:57
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door Carl
24 December 2025, 19:51:34
Laatste beursgang van Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Rob Ellerman
24 December 2025, 19:51:05
Kerstbaantjes of winterbanen.. door R1954
24 December 2025, 19:50:14
Even voorstellen Niels uit Den Haag door Menno
24 December 2025, 19:08:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
24 December 2025, 19:07:41
Rondom Charlois door Eric B
24 December 2025, 18:57:16
VERPLAATST: Laatste beursgang van Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Reinout van Rees
24 December 2025, 18:29:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
24 December 2025, 17:51:14
bestaand station of eigen bouw? door Petertje
24 December 2025, 17:38:41
  

Auteur Topic: Wateringbury Railway Station in OO  (gelezen 216812 keer)

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6651
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #435 Gepost op: 15 May 2015, 17:40:58 »
Ik ben bezig met het opzetten van een blog om de bouwwerkzaamheden beter te kunnen vastleggen.
Inmiddels is de layout een klein beetje strakker gemaakt.



Grzz, Hans
« Laatst bewerkt op: 19 May 2015, 09:57:44 door Hans van de Burgt »

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6651
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #436 Gepost op: 21 May 2015, 18:13:19 »


Ik zou nog even terugkomen op het maken van bomen met natuurlijke materialen.
Werner en ik hebben gisteren een introductie gehad in het maken van bomen bij de EMV. In plaats van een draadskelet, kun je ook een skelet knippen uit de takken van de gagelstruik. Die groeit volop on de Brabantse heidevelden.

Grzz, Hans

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8617
  • Nooit uitgeklust....
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #437 Gepost op: 21 May 2015, 18:45:03 »
Dat ziet er best aardig uit voor een boom skelet. Ik ben wel nieuwsgierig naar hoe dat materiaal zich op de langere termijn houd.
Benieuwd naar een aangeklede!

Willy112

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #438 Gepost op: 21 May 2015, 22:03:01 »
Edsko,

Kijk ff op deze link http://nl.wikipedia.org/wiki/Wilde_gagel Daar staat veel over dit struikgewas.

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6651
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #439 Gepost op: 21 May 2015, 23:22:23 »
Het is niet allemaal hosanna... :)
De gedroogde gagel is natuurlijk veel fragieler dan een metalen draadskelet.
Het laat zich dan ook niet zo makkelijk in de 'smurry' of in de verf (met talkpoeder) zetten.
Een idee is een gipsbad te maken van modelgips. En de gagel hier in te dopen.
Laagje op laagje, waarbij de uiteinden van de takjes zoveel mogelijk 'vrij' gehouden worden.

Grzz, Hans

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6651
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #440 Gepost op: 22 May 2015, 19:04:31 »
Vandaag even naar de heide gefietst. Vlakbij, want ik woon tussen de heide gebieden in.
Ik heb gagelstruiken gevonden langs de oevers van de vennen. Zo ver als het oog reikt.



Het valt op dat de takken van de gagelstruik vrij willekeurig zijscheuten maken.
Dat maakt dat niet alle takken geschikt zijn.
Links de bruikbare jonge loot, rechts een ouder, reeds gedroogd exemplaar.
De laatste is wat minder geschikt.



Met een klein schaartje worden de bladeren van de loot geknipt. Te lange zijscheuten worden ook een beetje getrimd.
Het ruikt trouwens best wel lekker... De boom-in-wording heeft een 'zichtbare' lengte van 28cm.
Onderaan resteren 5cm extra stamlengte. Hiermee kan de boom in een schuimbed of oasis gedrukt worden.



Omdat ik wat moeite had om de gagel op kleur te brengen, heb ik een proefje gedaan met een andere methode.
Een gageltakje heb ik bespoten met acryl spuitlak. En hier met een zeefje krijtpoeder op gestrooid.
Ik heb witte lak gebruikt om goed het contrast te kunnen zien.

Je kunt de methode steeds herhalen tot het resultaat dik genoeg is.
Wil je een dikke(re) stam en dunne takken, herhaal je de methode uitsluitend voor de stam.
Voor een boom met een ruwe bast, gebruik je krijtpoeder als toplaag.
Voor een gladde boom, een beuk bijvoorbeeld, gebruik je de acrylverf als toplaag.

Voor het proefje heb ik een niet gedroogd takje gebruikt.
Het lijkt me echter beter om ze eerst te dopen in glycerine, en ze daarna te laten drogen.

Grzz, Hans
« Laatst bewerkt op: 22 May 2015, 19:10:37 door Hans van de Burgt »

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1532
  • BMB, Msg Ht, Fremo
    • Mijn Flickr pagina
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #441 Gepost op: 22 May 2015, 22:44:36 »
Hallo Hans,

Dat ene takje ziet er inderdaad wel goed uit. Ben benieuwd hoe het verse takje zich houd en ook naar de structuur van de stam.

Groeten,
Werner

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9401
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #442 Gepost op: 23 May 2015, 01:57:27 »
En dan  ???

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6651
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #443 Gepost op: 27 May 2015, 17:37:34 »
... dan kijk je naar een echte boom.



... en probeer je iets te maken dat er (een beetje) op lijkt. :)



Als ik kritisch ben, mogen de onderste takken er nog af.
Anyway, een methode waarmee ik snel 'veul' bomen kan maken. En ik heb er heel wat nodig.



Grzz, Hans

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1489
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #444 Gepost op: 27 May 2015, 18:46:41 »
Niet slecht Hans. OK nog niet perfect, maar je gaat vooruit.

Michel
(via mobiel)


Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6651
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #445 Gepost op: 27 May 2015, 22:56:07 »
Naast het maken van mijn berkenboom, heb ik vandaag geexperimenteerd met het maken van stenen muren.

Op Beltring & Branbridges Halt komt een dubbel tunnelportaal met een doorgang van 98x65mm.



Het is verleidelijk om dit portaal geheel in CAD na te tekenen. Maar het is eerlijk gezegd best een 'pokkenwerk' om alle steentjes te tekenen.
Daarom heb ik vandaag eens overlegd met mijn mede clubgenoot Jack. Er is een handiger methode, met mogelijk een fraaier resultaat.
Voor de basisvormen ga ik uit van gesneden muurdelen uit MDF.

Deze 'kale' muurdelen kunnen dan bekleed worden met DAS klei waarin later eventueel steenmotieven gegraveerd kunnen worden.
Maar ze kunnen ook bekleed worden met muurdelen uit een mal. En daar heb ik vandaag mee mogen stoeien.
En bij succes, kunnen mijn andere bouwobjecten op de zelfde manier vorm krijgen.

Voor het maken van de mal is met de lasercutter een steenmotief gegraveerd in een ABS plaat.



Deze wordt gebruikt om een 'negatieve' mal te maken uit silicone.



Om een muurpatroon te maken wordt gebruik gemaakt van een 'werktafel'.
Deze bestaat uit twee lagen zachtboard met een kunststof afdekking.



De siliconen mal wordt hier opgelegd.



Met behulp van 3 delen krijtpoeder, 1 deel houtlijm, een theelepel zwarte toner poeder en wat water wordt een papje gemaakt.
Er zijn overigens meerdere mogelijkheden. De EMV hanteert hier een soort 'kookrecepten' voor.
Sneldrogend, langzaam drogend, wel of niet buigbaar enz.
Een weegschaal is daarvoor trouwens wel een vereiste.



De mal wordt met een spatel ingesmeerd met het papje.
Om het tijdens het werk wat smeuiger te maken, wordt er steeds wat water over gesproeid.



Daarna wordt het geheel overdekt met een stuk heel fijnmazige vitrage.
Deze wordt met punaises vast gemaakt en opgespannen.



Tenslotte wordt over de vitrage nogmaals een dun laagje pap aangebracht. Daarna kan het geheel drogen aan de lucht.
De hier beschreven methode is erg populair binnen de EMV.
Men heeft er zelfs een speciale droger voor: een metalen plaat die elektrisch verwarmd wordt.
Jammer genoeg was deze bezet.



Volgende week gaan we verder...

Grzz, Hans


St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #446 Gepost op: 27 May 2015, 23:49:37 »
Goed bezig, Hansje!!  (y)

Leen.

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6651
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #447 Gepost op: 29 May 2015, 18:00:18 »
De (Engelstalige) website/blog is gereed. Deze is te bekijken via: https://medwayvalleyline.wordpress.com/
De informatie m.b.t. Wateringbury Railway Station, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt zijn daar samen gevoegd.
Ook zijn de ontwerp tekeningen verder uitgewerkt.

Grzz, Hans



(Klik op plaatje om te vergroten)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #448 Gepost op: 29 May 2015, 19:06:51 »
Ik heb zojuist even op rmweb naar je topic gekeken, en het ziet er goed Hans.  (y)
Mijn complimenten.

Leen.

Huibert

  • Offline Offline
  • Berichten: 9176
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #449 Gepost op: 30 May 2015, 19:14:09 »
Maar waarom miet gewoon gelaserd in styreen? Hoef je alleen nog te schilderen......