Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
Vandaag om 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 20:01:12
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Eric v C
Vandaag om 19:58:54
weerstandje en relais door hmmglaser
Vandaag om 19:47:05
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 19:41:52
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 19:28:41
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Pauldg
Vandaag om 19:10:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tuurtje
Vandaag om 19:07:44
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Martin Welberg
Vandaag om 19:00:51
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 18:58:32
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
Vandaag om 18:40:41
Treinreizen met m'n vader door HuubvG
Vandaag om 18:35:41
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door maartenvdb
Vandaag om 18:07:29
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 18:00:29
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
Vandaag om 17:30:56
Pools diorama H0 door spoorijzer
Vandaag om 17:22:20
Decals Star TE-5933 door Martijn193
Vandaag om 17:12:11
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 17:11:06
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 16:59:09
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Sven
Vandaag om 16:18:53
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:53:47
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 14:45:36
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door bask185
Vandaag om 14:27:08
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Cor--24
Vandaag om 14:13:26
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 13:29:14
Locatie van foto gezocht door Arjan6511
Vandaag om 13:18:17
MB-module: Hielan Ware door Hendrik Jan
Vandaag om 12:47:14
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 12:11:20
  

Auteur Topic: Wateringbury Railway Station in OO  (gelezen 193719 keer)

Tanks+Treinen

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
  • Ben een beetje van het Brits af...
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #90 Gepost op: 26 september 2014, 23:09:57 »
Nee, nu is de schuiftraverse verschoven.... ;D

Sierd Jan

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6097
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #91 Gepost op: 30 september 2014, 19:47:20 »
@Dirkjan,

Het railplan in Railmaster was inderdaad niet helemaal correct. De aansluiting van de draaischijf was - zoals Sierd Jan al zei - inderdaad goed.
Maar aan de draaischijf moest aan de bovenzijde nog een overlooprail liggen. Bij nader inzien, is het handiger om aan elke track op de traverse aan de onderzijde een overlooprail te leggen.



Ik was eigenlijk van plan om niet alle wissels van een aandrijving te voorzien, maar ik begin te twijfelen...
Railmaster kan iets bijzonders, lees ik in de handleiding. Een loc die bijvoorbeeld op het verborgen traject achter het station langs staat, kan de opdracht krijgen om naar het linker spoor op de Inglenook Sidings te rijden. Het Railmaster programma regelt deze verplaatsing naar het schijnt volautomatisch op basis van start- en finish coördinaten. Dat kan naar ik aanneem alleen met automatische wisselaandrijving.

Grzz,

Hans
« Laatst bewerkt op: 30 september 2014, 19:49:01 door Hans van de Burgt »

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6097
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #92 Gepost op: 01 oktober 2014, 00:22:17 »
We hebben nog eens kritisch naar het railplan gekeken.
Om meer ruimte te creëren voor de dorpsbebouwing, is de achterwand linksboven wat naar achteren geplaatst.
De bebouwing rondom het station is komen te vervallen. De Goodyard en het stationsterrein zijn eigen terreinen, en hebben dan ook een met hekken afsluitbare toegang, met een omheining om het terrein heen (is verplicht).
De route voor het station langs is geen openbare weg.

De weg langs de goederenloods en het seinhuis is iets verlengd, zodat het begin van de Bow Bridge kan worden uitgebeeld.
Een erg beeldbepalend element, denken we.

Rechtsboven is de draaischijf zoals eerder gemeld verlegd. En zijn overloopsporen toegevoegd aan de onderzijde van de traverse.



Grzz,

Hans

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1409
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #93 Gepost op: 01 oktober 2014, 09:39:51 »
We hebben nog eens kritisch naar het railplan gekeken.
...
De route voor het station langs is geen openbare weg.
...

En hoe geraken je passagiers dan aan het station als je die weg gaat afsluiten met een hek?
Ik vermoed dat de "Preiser society people" daar geen boodschap aan hebben :) .
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1513
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #94 Gepost op: 01 oktober 2014, 10:15:07 »
In de verkeerkunde noemen we dat 'een voor het openbaar verkeer openstaande weg'.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6097
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #95 Gepost op: 06 oktober 2014, 23:16:02 »
Door grote drukte is het er nog niet van gekomen, weer verder te bouwen aan WB.
Wel tijd gehad om eens na te denken over het in te zetten materieel.

Wateringbury Railway Station is zoals eerder al opgemerkt jarenlang onveranderd gebleven.
Het is derhalve mogelijk om treinen in te zetten uit Era 3 en Era 4 (zeg maar van 1930 tot 1960).
In de periode van net na de 2e W.O. reden de olijfgroene locs van de S.R. nog gebroederlijk naast de eerste locs in B.R. Brunswick Green 'Early Crest'.
Het maakt de periode van 1945/1950 erg interessant - en kleurrijk.
De periode na 1960 wordt wat moeilijker omdat het spoor geëlektrificeerd werd met een derde rail.

Alles overwegende denk ik aan het volgende materieel:

Stoomlocs
Bachmann Branchline 35-076 Class E4 Brighton tank 0-6-2 473 in Southern green (besteld, verwacht voorjaar 2015)
Hornby R2622 Class N15 4-6-0 30778 "Sir Pelleas" & tender in BR with early crest (gekocht, wordt een deze dagen geleverd)
Hornby R2744X-LN-01 Schools class 4-4-0 30932 "Blundell's" in BR black with standard tender (kandidaat, maar een voordelige in S.R. olijfgroen kan ook).

Coaches
trein a. (voorstel Semgonline)
Bachmann Branchline 34-503-LN 63ft Bulleid 2nd open corridor brake in BR crimson and cream (2x)
Bachmann Branchline 34-553-LN Bulleid corridor composite coach in BR crimson and cream
Bachmann Branchline 34-528-LN Bulleid 2nd corridor coach S83S in BR crimson and cream

trein b.
Hornby R4478 Pullman 1st Class Parlour Car 'Leona' - Matchboard type
Hornby R4479 Pullman 3rd Class Parlour Car 'Car No. 34' - Matchboard type
Hornby R4480 Pullman 1st Class Kitchen Car 'Minerva' - Matchboard type
Hornby R4482 Pullman 3rd Class Brake 'Car No. 65' Matchboard type

trein c.
3x Olijfgroene Maunsell coaches (echter extreem moeilijk te krijgen)

Wagons
8x private wagons collectie Bachmann Branchline en Dapol.
In verband met de exploitatie van de Inglenook Sidings derhalve 8 verschillende korte wagons. Bijvoorbeeld:
- Coalliery wagon (reeds in bezit)
- 7 plank open wagon (vervoer van hout onder dekzeil)
- 5 plank wagon (los goed)
- Fruit Van (gesloten wagon)
- Eggs
- Cattle wagon
- 4 plank wagon (straatstenen)
- Brewery wagon (Wateringbury had maar liefst 2 brouwerijen)

Daarnaast ben ik van plan iets 'vreemds' te doen. Eerder las ik dat 'Cottage Railways' op zijn modelspoorbaan Brits en continentaal door elkaar rijdt.
Nou, zo gek wil ik het niet maken. Maar... combineren kan wel.
Het railplan bestaat uit een zichtbaar deel rondom het stationscomplex (linker- en bovenzijde). Dit deel wordt uitgevoerd in Peco code 75 en is het exclusieve domein van het Britse materieel.

Alle verborgen tracks, de traverse en de Hornby draaischijf daarentegen worden uitgevoerd in code 100.
Door nu de onderzijde met brug ook zo neutraal als mogelijk uit te voeren in code 100, met enkel bomen, en hier en daar wat struiken, kan dit gedeelte ook bereden worden door het NL materieel, inclusief de 4177. Dat NL-spul wordt dan in alle gevallen onzichtbaar achter Wateringbury heen geleid.
NL materieel kan daarbij naar het prototype rechts rijden; Brits materieel rijdt natuurlijk altijd links.
Combineren op het zelfde moment kan dan niet, en zou trouwens ook ongewenst zijn.

Op het onderste baandeel kunnen dan de volgende locs worden ingezet:
Fleischmann 4177 DB Dampflok BR051 628 6 (Rijdt ondanks zijn bejaarde leeftijd als een zonnetje - probeer hem van een DCC decoder te voorzien).
Roco 62790 NS 2400 (2437) bruin

trein nl-a.
3x Roco NL Plan D met NS logo en 1x Roco NL Plan D Reclame (In te zetten als museumtrein; het liefst omgespoten in een groene kleur)

trein nl-b.
Stam diverse Roco goederenwagons

Bepaald wat minder locs, coaches en wagons dan wat ik bij de collega Brits spoorliefhebbers voorbij zie komen.

Grzz,

Hans

guest7823

  • Gast
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #96 Gepost op: 06 oktober 2014, 23:32:54 »
Creëer je niet een stuk meer rij mogelijkheden door de overloopwissel om te draaien?

Over het verloop van de wissels hebben Sierd Jan en ik tamelijk lang van gedachten gewisseld.
De keuze is uiteindelijk gemaakt het prototype waar mogelijk voor 100% te volgen.
Bijna alle toegepaste wissels zijn daarbij convergerend in de rijrichting geplaatst.

Niet "te Duits"  denken Ruud. Engelsen zijn als de dood voor "facing points". Daarmee krijg je oplossingen die in continentale ogen volledig bezopen en belachelijk ingewikkeld zijn. Maar "that's how it's done" 

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #97 Gepost op: 06 oktober 2014, 23:35:26 »
Hans, ik weet niet van elke olive green lok wanneer en hoe snel hij overgeschilderd is, maar vergeet niet dat vanaf 1937 O.V.S. Bulleid aan het bewind kwam en het malachite green en de sunshine lettering introduceerde. Voor jouw gekozen periode heb je dus extra ruim de keuze.

De Bulleid rijtuigen van Bachmann zijn niet zo mooi als de Maunsells van Hornby. Het zijn vrij eenvoudig uitgevoerde rijtuigen - ik zou zeggen op Lima niveau - en eigenlijk zijn ze aan een upgrade toe. Maar ze zijn natuurlijk wel heel goed bruikbaar en af en toe kom je ze niet te duur tegen o.a. in Houten.

Je collega Britse spoorliefhebbers zijn ook met weinig begonnen hoor. Over een jaar of tien spreken we elkaar weer.  ;D

Leen.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6097
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #98 Gepost op: 20 oktober 2014, 21:14:48 »
Dit weekend mijn zoon en schoondochter met de kleinkinderen op bezoek gehad. Mijn schoondochter is bouwkundige en had zo wat suggesties hoe de nieuwe zolderkamer gerealiseerd kan worden. Daarbij kwam ook het voorstel naar voren om het hele baanplan van Wateringbury te draaien.
De stations scenery komt dan in de rechter benedenhoek te liggen, in plaats van linksboven, onder het schuine dak.

Het grote voordeel is dat op deze plaats de hoge wanden liggen, waardoor foto-achtergronden veel beter tot hun recht zullen komen.
Nadeel is echter dat ter hoogte van de geplande deur geen brug kan komen liggen zoals oorspronkelijk gedacht, maar een verwijderbaar baandeel van ca. 60cm diep en 93cm breed (deurmaat).

Een voorlopig wild idee is, om dit baandeel zo te maken, dat het naar boven getakeld kan worden. De vader van mijn schoondochter bleek vroeger een modelspoorbaan te hebben gehad die in zijn geheel naar boven getakeld kon worden, vandaar...
Als iemand betere suggesties heeft, hoor ik het graag.

Grzz, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6097
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #99 Gepost op: 23 oktober 2014, 21:20:56 »
Vandaag ben ik te gast geweest bij RudyB. Zoals wellicht bekend, is hij al een tijdje aan het experimenteren met de Arduino. Zie hier voor meer info.

RudyB heeft laten zien dat hij de Arduino kan configureren als DCC decoder, om er vervolgens een aantal servo-moteren mee aan te sturen.

Nu wilde ik weten of zijn oplossing ook zou werken in combinatie met het DCC programma Railmaster van Hornby. Dit computerprogramma werkt in combinatie met een speciale interface als volwaardige DCC centrale. Nu was de grote vraag of de Arduino herkend zou worden als DCC decoder? En zo ja, of de wissels bediend konden worden vanaf het Railmaster computerscherm?

In Railmaster kun je een keuze maken uit een groot aantal DCC decoders van bekende merken, met 4, 6 of wel 8 poorten. De Arduino staat daar natuulijk niet bij. Om van de nood een deugd te maken, kozen we gewoon voor de eerste de beste optie: een DCC decoder van Hornby zelf. Verder programmeerden we twee wissels en een sein door deze op het layout scherm toe te voegen, en hiervoor een aantal adresssen in te stellen: 0001, 0002 voor de wissels, en 0003 voor het sein.

Vervolgens voerden we de ingestelde waarden uit, en tot onze grote verrassing werkte het meteen.

De Arduino is niet in staat om magneetspoelen aan te sturen. De wissels moeten dus omgezet worden met een servo-motor. Geen enkel probleem. De Arduino met een aantal servo-moteren en wat additionele draadjes is werkelijk spotgoedkoop. Of, om het in de woorden van RudyB uit te drukken: "Het geld dat je bespaart, kun je veel beter gebruiken voor wat extra materieel". :)

Zie voor het resultaat:
https://www.dropbox.com/s/tjzstuzn813aflt/RM-Arduino.MOV?dl=0

Grzz, Hans

Tanks+Treinen

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
  • Ben een beetje van het Brits af...
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #100 Gepost op: 23 oktober 2014, 23:38:39 »
Geweldig ! Ik koop inderdaad liever materieel dan decoders.  Lijkt mij zeker het proberen waard.

Sierd Jan

RudyB

  • Offline Offline
  • Berichten: 630
  • EMV
    • RudysModelRailway
rudyb
« Reactie #101 Gepost op: 24 oktober 2014, 18:23:36 »
"... en tot onze grote verrassing werkte het meteen."
Ehh, dat was tot Hans zijn verrassing ... ik had natuurlijk niet anders verwacht. ;D

Nee, zonder dollen ... het werkte inderdaad prima met de Hornby Railmaster software en de E-link DCC interface.

Wel nog even een kleine 'disclaimer': de Arduino als DCC decoder werkt in een prototype opstelling. Het valt nog te bezien of het ook gedurende langere tijd storingsvrij draait in een grotere configuratie met wellicht allerlei verstorende zaken (stroompieken, stoorsignalen) eromheen.

Wat betreft magneetspoel aandrijvingen ... de software zou het wel kunnen, elke uitgang kan geprogrammeerd worden als een puls met zelf op te geven lengte. Het is meer een kwestie van de benodigde stroom, dat gaat niet rechtstreeks met de Arduino, er moet een relais tussen of een schakeltransistor. Dat maakt het allemaal iets complexer en kostbaarder.



dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3378
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #102 Gepost op: 24 oktober 2014, 19:27:44 »
Magneetspoelen zijn ook prima aanstuurbaar.. Een zeer goedkope darlington array is daarvoor nodig..wel even op letten dat de spoel best wat vermogen nodig heeft.. Dus een aantal darlington arrays piggy backen tot je de juiste waarde hebt :)
groeten,
Auke

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6097
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #103 Gepost op: 25 oktober 2014, 19:21:27 »
@RudyB,

Dat de Arduino goed werkte verbaasde me niet. Ik was wel verrast dat het Railmaster programma meteen kon communiceren met de Arduino.
De vraag magneetspoelen of servo's, is geen vraag meer. Dat worden dus servo's, ook voor de armseinen op Wateringbury.

Vandaag op Beneluxspoor uitgebreid met Roland Koerts gesproken over de BNLS modulebaan.
Nu het plan is om WB omgekeerd in de nieuwe zomderkamer te monteren, blijkt het Module-concept eigenlijk nog niet zo slecht. Het werken met bovenlichten en achtergronden werkt zeer overtuigend. Daarbij hoeven de modules eigenlijk helemaal niet zo diep te zijn. De Franse modulebaan liet overtuigend zien hoe op een zeer ondiepe module een realistisch loofbos kan worden weergegeven.

Mijn plan was na Eurospoor met het eerste baandeel te beginnen.
Dat moest ik even nog maar niet doen. Ik ga eerst de nieuwe inzichten en gekregen adviezen maar eens verwerken, en mijn plannen bijstellen.

Ondertussen kan ik digitaal rijden op het 'speelbaantje' en alvast de volgende spoorse bouwsels (CAD-)tekenen.

Grzz, Hans

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7044
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #104 Gepost op: 25 oktober 2014, 22:41:34 »
Plannen is het halve werk.
Leuk je een keer live gesproken te hebben.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly