Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stationsplein Baden Baden door frits959
Vandaag om 03:21:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
25 jaar geleden door Willem1951
18 april 2024, 23:43:22
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
18 april 2024, 23:15:37
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Aachenau West door MichielB
18 april 2024, 22:22:36
"Nederlandse" modellen door Marc tramt
18 april 2024, 21:56:41
Bouw van materieel 40 treinstellen door FRIE
18 april 2024, 21:50:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
18 april 2024, 21:19:01
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
18 april 2024, 21:16:29
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
18 april 2024, 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
LS Models 2024 door 4020 281-4
18 april 2024, 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 16:49:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
18 april 2024, 16:03:04
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
18 april 2024, 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
18 april 2024, 14:17:23
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
18 april 2024, 14:07:57
  

Auteur Topic: Wateringbury Railway Station in OO  (gelezen 193595 keer)

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #60 Gepost op: 04 september 2014, 19:45:24 »
Dat is wel weer erg drastisch Hans.
Was toch geen drama, maar gewoon een punt waardoor ik mijn vraag wilde stellen.
Er zijn vast wel plaatjes naar je zin te vinden met Upper Quadrant SR Signals ......  ;) ;D

Mvg, Michel

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6090
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #61 Gepost op: 05 september 2014, 09:09:12 »
@Michel,

Om geen gedoe te krijgen met de Mods, probeer ik me te houden aan de forumregels.
Als je dingen wil laten zien i.p.v. een link naar een plaatje of foto elders, moet je wat langer zoeken.
Soms moet je toestemming vragen, maar vaak vind je materiaal dat je wel mag hergebruiken.
Dat zoeken is trouwens een sport op zich...

Maar we zullen eens op zoek gaan naar goede foto's van upper quadrant SR semaphoren.

Grzz,

Hans


St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #62 Gepost op: 05 september 2014, 13:04:07 »
Heb je hier misschien wat aan?:
http://www.semgonline.com/proto/semaphore_01.html

Leen.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6090
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #63 Gepost op: 05 september 2014, 13:50:03 »
@Leen,

Dit is een zeer bruikbare bron. Ik heb er al veel informatie gevonden die ik kan gebruiken.
Maar... voor het direct (zichtbaar) hergebruik van foto's, heb ik te maken met de regels van het BNLS forum, en van de copyrightregels van SEmG.

Zie:



Voor foto's voor 1945 is dat dus geen probleem, maar voor nieuwe moet ik toestemming vragen bij de rechthebbenden.
Dat doe ik soms ook wel, maar dat kost dan wel tijd.

Grzz,

Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6090
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #64 Gepost op: 05 september 2014, 16:27:27 »
Alle goede dingen in drieën... Het blijkt beter te zijn om een zogenaamde 'geneste' snijtekening te gebruiken. Je moet daarbij zoveel mogelijk snijlijnen combineren.
Dat is natuurlijk een heel gepuzzel. Verder wil ik de grenzen verkennen van de meest moderne lasermachines. Dinsdag a.s. zit ik de hele dag in het lab.

Hier de aangepaste 'geneste' tekening. De uitdaging is het werken met losse beplanking. aan de zijkant.
Op de kop- en achterkant worden de 'planken' gegraveerd. Daarvoor gebruik je echter een aparte tekening.



Een ander belangrijk aspect bij het tekenen, is het rekenen met de snijlijn van de laser. Voor elke buitenzijde, moet je de beoogde maten corrigeren met +0,3mm.
Voor binnenvlakken met -0,3mm. Dat is in het begin een beetje lastig werken.

De loods krijgt trouwens ook een bewoner. Er is een Class E4 Brighton tank 0-6-2 473 in Southern green van Bachmann Branchline besteld.
Een prachtige loc.


Bachmann Branchline 35-076 Class E4 Brighton tank 0-6-2 473 in Southern green
Licentie: CC-BY-SA-3.0


Grzz,

Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6090
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #65 Gepost op: 06 september 2014, 13:33:41 »
Vandaag ben ik aan het testen geweest met het Railmaster/Elink programma van Hornby.

Hiermee kunnen van DCC-decoders voorziene locs, treinen en accessoires (wissels, seinen, draaischijf e.d.) bediend worden met een PC, laptop of een mobile device (iPhone, iPad of Android telefoon).

De Hornby set bestaat uit het Railmaster computerprogramma (Windows, versie 7 of hoger) en een interface (de Elink).
De Elink wordt via een eenvoudige draadtransformator op het lichtnet aangesloten en via een USB kabel met de PC of laptop verbonden.
Dat is alles... meer is niet nodig.
 
Het pakket kost ongeveer 90,- euro (Soms veel minder via internet).
Zelf heb ik een Elink tijdelijk te leen van St00mboy en gebruik ik de gratis verkrijgbare Railmaster testversie.

Voor het aansturen van de accessoires is een aparte 'Accessory Decoder' nodig.
Hornby levert er een met 4 poorten. Er zijn goedkopere alternatieven met 8 poorten.

De DCC oplossing van Hornby is geen uitgebreide digitale centrale.
Hij is prijstechnisch echter wel interessant, al heeft dat natuurlijk wel zijn beperkingen.
De belangrijkste beperking is dat er geen positiebepaling/terugmelding mogelijk is.
Dat wil zeggen nog niet mogelijk is. Hornby heeft aangekondigd dat dit ontwikkeld wordt.
Maar ja,... soms moet je lang wachten.

Wat kan het systeem wel?

Voor het aansturen van mijn 'Inglenook Sidings' railpuzzel zou het wel eens het perfecte systeem kunnen zijn.
Buiten dat je de locs prima, met de grootste nauwkeurigheid kunt bedienen - vooruit, terug, shunting-snelheid, kruissnelheid enz. - zijn er maar liefst 25 extra functies per loc in te stellen. Uh.. mits je de juiste functiedecoders gebruikt. En dan wordt het al snel erg kostbaar.
Geluid uit de stoomloc bijvoorbeeld? Tja, dat wil je niet weten. Als je veel geld hebt, trouwens ... er zijn maar liefst 9999 adressen te programmeren.

Je bedient het materieel en accessoires vanaf het scherm. Daarbij opgemerkt dat een touchscreen wel een uitkomst is, hoewel het ook prima met de muis kan. Je hebt een controller per loc, een een controller voor je layout, waarop de positie van de accessoires is weergegeven.
Door middel van virtuele schakelaars kun je de accessoires bedienen.

Voor het shunten op de railpuzzel is de ingebouwde programmeerfunctie misschien wel de belangrijkste.
Elke stap: vooruit, stop, terug, wissel-om, vooruit etc. is op te geven in positie, richting en absolute tijd.
En elk programma kan opgeslagen worden.

Hornby biedt daarnaast ook de mogelijkheid om het programma te bedienen met iPhone, iPad of Android telefoon.
Da's mooi, maar Hornby is niet zo sterk in computer connecties...

De Elink werd aanvankelijk niet herkend door mijn laptop. De oplossing is tamelijk simpel, maar is niet gedocumenteerd door Hornby.
Zo ook het gebruik van de iPhone. Denk je daarvoor een app te moeten downloaden, nou niet dus,
Je moet van Railmaster een server maken. Vergeet het maar... veel te ingewikkeld.

Door gebruik te maken van de gratis verkrijgbare VNC® remote access software, heb ik mijn laptop en iPhone met elkaar verbonden.
Ik bestuur mijn DCC materieel nu vanaf mijn iPhone. Via een satelliet, desnoods vanuit New York...  :)

Grzz,

Hans


   

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #66 Gepost op: 06 september 2014, 14:53:23 »

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6090
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #67 Gepost op: 06 september 2014, 16:27:03 »
@Leen,
Wrijf het er maar in dat een knaapje van 15 het wel begrijpt...  :P
Maar zonder dollen... Veel te moeilijk, en volstrekt onnodig. Als ze er werkelijk wat van willen maken, moeten ze of een echte app of een web app in HTML5 aanbieden.
Het voordeel van de laatste is dat deze oplossing platform onafhankelijk is.

Overigens mijn Kadee spullen zijn gearriveerd. (Met dank aan Han Zijlstra).
Ik ga eens kijken wat te doen met de koppelingen op de 'Inglenook Sidings'. De bestelde loc is van Bachmann, net als de (eerste) wagon.
Wat de hoogte van de NEM-schacht betreft, mag ik aannemen dat deze op dezelfde hoogte ligt bij beiden. Dan zou ik dus niets hoeven om te bouwen. Allen de koppelingen vervangen, volstaat dan. De vraag is, hoe reageren de Kadees op de 'Delay' magneet bij een iets hogere stand van de Trip-pin?

Grzz,

Hans

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1513
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #68 Gepost op: 06 september 2014, 17:53:04 »
Hallo Hans,

Tegenwoordig zet Bachmann de NEM-schacht wel op de goed hoogte. Dit in tegenstelling tot de wagon.
Maar met een No5 ofzo moet dat straks geen probleem meer zijn

Heb je wel direct een hoogte tooltje mee besteld?

Groeten,
Werner

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6090
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #69 Gepost op: 06 september 2014, 18:53:20 »
@Werner,

Yep, ook het tooltje is binnen...

Grzz,

Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6090
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #70 Gepost op: 07 september 2014, 23:17:37 »
Vandaag ben ik verder gegaan met het testen van de DCC 'centrale' in de vorm van het Hornby computerprogramma Railmaster en de interface Elink tussen mijn laptop en de testbaan.

De testbaan bestaat uit 4 tracklengtes. Deze liggen op een stapel kartonnen platen. In het midden ligt een Kadee #308 Magne-uncoupler Delay magneet.
Via het scherm kan de loc bediend worden. Ook kan het licht aan/uit worden gezet. Railmaster kan per loc 25 functies toewijzen. Maar... ik heb slechts een simpele Locdecoder (ESU DCC Lokpilot 52611 8-polig).  :)

De loc is een NS2400 van Roco. Verder een NS onderlosser, ook van Roco (beiden in schaal H0/1:87) en tenslotte een Engelse kolenwagen van Bachmann Brancheline (schaal OO/1:76). Omdat het een ultra korte 'private wagon' betreft, valt het schaalverschil niet echt op.
Alle voertuigen zijn voorzien van een Kadee koppeling. Die van de loc hangt iets te laag, die van de NS onderlosser hangt op NEM-hoogte, die van de kolenwagen iets te hoog. De loc heeft een #19 Kadee, die eigenlijk te lang is, waardoor deze omlaag hangt. Maar ik had (nog) geen andere Kadees.

De Kadee#19 past perfect op de onderlosser, en is ook voor de kolenwagen iets te lang. Nu is het probleem dat Bachman de NEM-schacht bij wat oudere modellen te hoog heeft gemonteerd. Ombouwen is wat lastig... maar Kadee #5 biedt mogelijk uitkomst. Al zal ik in dat geval iedereen aanraden om een #58 te nemen.
Deze krijg je bij het Kadee hoogte-tool. De #58 is zoveel smaller en sierlijker... Waarom maakt kadee deze metalen koppeling niet met een NEM-zwaluwstaart?

Plaatjes zeggen meer dan duizend woorden.
Kijk hier voor het filmpje dat ik heb gemaakt van de test.
  • De loc rijdt voorwaarts in shunting-tempo (5 Mph = schaalsnelheid) over de magneet, tot vlakbij de kolenwagen, en versnelt dan iets. Als je dat laatste niet niet doet, wordt er niet gekoppeld.
  • Daarna remt de loc geleidelijk af, en stopt.
  • Vervolgens rijdt de loc in tegengestelde richting over de Kadee magneet.
  • Tijdens het stoppen boven de magneet, worden de trip-pins tussen de NS-onderlosser en de kolenwagen naar buiten gebogen. Er wordt dus losgekoppeld.
  • De loc rijdt iets verder in dezelfde richting, waardoor de trip-pin terugkeert naar zijn neutrale positie.
  • Vervolgens rijdt de loc opnieuw richting kolenwagen en duwt deze tot precies boven de uitgangspositie (ongeveer 20cm voorbij het ontkoppelpunt. Hierbij wordt niet gekoppeld gereden. De Kadee koppelingen blijven openstaan.
  • Na 'aflevering’ op de plek van bestemming, keert de loc terug naar zijn uitgangspositie.
  • De kolenwagen blijft achter.
De sequentie van deze handelingen heb ik ingesteld in 10 computer-stappen. Dat hadden er voor een vloeiend verloop heel wat meer moeten zijn.
Maar de gratis testversie van Railmaster staat slechts 10 stappen toe. Dat is jammer.

Een lang, maar succesvol verhaal. De test is immers volledig geslaagd. Klaarblijkelijk zijn de toleranties van de Kadee koppelingen groter, dan gedacht.
Zo te zien hoeft de kolenwagen niet verbouwd te worden. Nog even uitvogelen welke Kadee wel de juiste lengte heeft.
Hiermee kan ik met een gerust hart beginnen aan de 'Inglenook Sidings' Railpuzzel op Wateringbury.

Meer informatie: http://www.hornby.com/elink-and-railmaster-combination-pack.html

Grzz,

Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #71 Gepost op: 07 september 2014, 23:46:58 »
Mooi dat je uitzoekt wat de elink kan en alles is op het filmpje duidelijk te zien, Hans.
Ik weet trouwens niet hoe duur die no. 58 koppelingen zijn vergeleken met de no. 5, die je voordelig in bulkpakken kan kopen, en of ze net zo betrouwbaar zijn.
De no. 17 is de kortste NEM koppeling van Kadee, de no. 20 de langste. Voor de karretjes gebruik ik meestal no. 18.
Om de "droop" van de koppeling te verhelpen doe ik bij de Bachmann karretjes - de nieuwere met de koppeling op hoogte - een stukje dun plasticard onder de koppeling in de NEM pocket. Dan zit hij er wat strakker in.

Leen.

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #72 Gepost op: 08 september 2014, 11:29:14 »
We hebben Kadee om een reactie gevraagd of # 58 als NEM  uitgevoerd kan worden.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6090
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #73 Gepost op: 08 september 2014, 20:24:53 »
Nog even terugkomend op mijn test van gisteren, bijgaand een schermprint van het script in 10 stappen.



Links het sequentiële script dat stap voor stap wordt afgelopen. Let op, de laatste stap zou eigenlijk weer 'stop' moeten zijn.
Maar dat was net 1 stap teveel. ;)

Is er trouwens nog wat te verbeteren? Jazeker wel...

In het script kun je opdrachten toevoegen, aanpassen of verwijderen. Ook kun je de volgorde van de stappen veranderen.
Verder is het mogelijk bepaalde stappen uit te schakelen. Handig want daarmee kun je stap voor stap het resultaat beoordelen en eventueel aanpassen. Maar... wanneer je een wijziging doorvoert, heeft dat heel al snel consequenties voor de tijdsinstellingen.
Dat gaat met het 'handje', dus met grote kans op tijdsfouten. Of beter, mensfouten ...

Wat ik eigenlijk mis is het gebruik van een van de belangrijkste principes van project- en timemanagement: dingen gaan of in volgorde of simultaan. In project-planningsprogramma's verschuift de tijd automatisch mee in het geval van een wijziging of een vertraging.
In Railmaster echter niet. Dat is erg jammer.

Zie de liniaal ter hoogte van de Kadee magneet. Hiermee meet ik de tijd en de afgelegde afstand.
Je kunt in Railmaster alleen de tijd invullen. Maar niet bijvoorbeeld 'Forward: 15cm.'

Een ander punt is het aantal 'voorgebakken' opdrachten waaruit je kunt kiezen. Hoewel een redelijk lange lijst, heeft dat zijn beperkingen.
Zo kun je kiezen voor 'Forward shunting' waarbij het programma de rangeer schaalsnelheid van 5M/h. aanhoudt. Overigens kun je ook kiezen voor Km/u.  Waarom niet" 'Forward: 2M/h. of 'Backward: 18,35 Km/u.'? Bij het handmatig sturen via het rechter schermdeel, kan dat namelijk wel.
Overigens dat rechterdeel kun je ook op een iPhone of Android toestel toepassen.De telefoon is dan je 'DCC-muis'

Grzz,

Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6090
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #74 Gepost op: 09 september 2014, 20:39:06 »
Zoals gezegd, vandaag een heel leuke dag. Ben aan het experimenteren geweest in het lab. En met succes.
Een houten loods voor mijn locomotief, die er echt als hout uitziet... welnu... Hij kan inderdaad geheel van hout gemaakt worden.
Wellicht is verven niet nodig, maar zal licht vervuilen meer dan genoeg zijn.



De planken in het zakje zijn gesneden uit het uiterst dunne harsboard, een nieuw precisie snijmateriaal op houtbasis, van slechts 0,3mm dik.
Hiermee gaan de zijkanten bekleed worden. Van hetzelfde materiaal, maar dan in een donkere kleur, de planken die op het dak worden gemonteerd.
De stroken worden dakpansgewijze over elkaar heen gelegd.

Voor- en achterkant, het houtskelet-deel en de twee dakplaten zijn gemaakt van het eveneens nieuwe snijmateriaal 'Kraftplex. van 1,5mm dik.
Kraftplex is een materiaal op houtbasis, met een kunststof versterkt.

Enkele delen zijn gegraveerd. In de voorkant is een uitsparing van 6cm hoog en 3,6cm breed. Dit komt overeen met de 'vrije ruimte' die gehanteerd wordt in 4mm/ft.
Dat lijkt erg smal, maar het Britse profiel is inderdaad smaller dan het continentale. Voor de deuren wordt eveneens Kraftplex gebruikt, maar deze zullen bekleed worden met twee diktes harsboard in de vorm van een lattenraam-profiel van een oude deur. Boven de deuren is een rooster gemaakt van 6 echte gleuven van 0,3mm.

Twee lessen voor de volgende keer. Het is beter om de snijlijnen op een aantal plaatsen te onderbreken.
De filigrane delen blijven in dat geval aan elkaar vast zitten, in plaats van ergens los in de lasermachine.
Voor de bouw zal ik een aparte draad aanmaken.

Grzz,

Hans 
« Laatst bewerkt op: 09 september 2014, 21:42:35 door Hans van de Burgt »