Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door Casmir
Vandaag om 21:38:08
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
Vandaag om 21:31:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 21:24:34
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 21:23:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MichielB
Vandaag om 21:23:08
19 Toen door Kaptein Koek
Vandaag om 21:22:02
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 21:14:47
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 21:12:19
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 21:04:39
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
Vandaag om 20:44:57
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 20:40:00
Station Roodeschool door Huup
Vandaag om 20:27:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
Vandaag om 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
Vandaag om 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
Vandaag om 19:13:00
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 19:04:43
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
Vandaag om 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
Vandaag om 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
Vandaag om 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
Vandaag om 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
Vandaag om 15:22:42
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 15:16:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door metpetergaathetbeter
Vandaag om 15:09:25
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 14:46:09
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:03:39
  

Auteur Topic: Wateringbury Railway Station in OO  (gelezen 193752 keer)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6097
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #105 Gepost op: 02 november 2014, 23:44:58 »
Zoals eerder aangegeven was het idee, het baanplan van Wateringbury in zijn geheel om te keren.
Het voordeel is dat het hoofdthema nu aan beide zijden langs een hoge wand ligt. Het is zo veel makkelijker om een achtergrond toe te passen. Denk maar aan de Franse modulebaan op Eurospoor.
Het hoofdthema (oranje deel) is ongewijzigd. De overige sporen zijn opnieuw getekend.

De baan maakt gebruik van Nederlands (oud) H0 materieel - o.a. de Fleischmann loc die bij Steef en Danielle logeert - en Brits OO materieel. Brits rijdt links, NL rijdt rechts zoals in het prototype. NL kan niet over het Wateringbury emplacement, maar wordt in dat geval achterlangs geleid.



In het aangepaste plan wordt gebruik gemaakt van Hornby code 100 (blauw) en van Peco code 75 (oranje) tracks.
Alleen de Pecodelen, en het deel dat nu onder het schuine dak komt, worden van scenery voorzien.

Het geheel is iets strakker dan de eerdere versies. Door de h.o.h. afstand op de traverse te vergroten naar de Hornby-maat kunnen twee treinen tegelijkertijd de traverse passeren. Wel ging dat ten koste van een opstelspoor.

Een uitdaging wordt nu het gedeelte rondom de deur. We zijn daar nog niet helemaal uit.
Het kan een BNLS-module worden (Zou Ronald Koerts wellicht plezier doen...), het kan een op te takelen deel worden, of - en dat is de snelle optie - wordt het opgebouwd uit een aantal losse puzzeldelen zoals Ian Rice dat heeft beschreven in een van zijn boeken.

Grzz, Hans
« Laatst bewerkt op: 03 november 2014, 20:28:04 door Hans van de Burgt »

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7045
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #106 Gepost op: 03 november 2014, 00:05:24 »
Snelle optie?
BNLS-bakkie in elkaar laten schieten door Martin (y)

cheers
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6097
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #107 Gepost op: 03 november 2014, 00:10:12 »
Nou vooruit Hendrik Jan, ik was nog een optie vergeten. De Ian Rice puzzels kunnen ook (her-)gebruikt worden voor zo'n BNLS module.
In zekere zin heb jij dat ook gedaan. ;)

Grzz, Hans



Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6097
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #108 Gepost op: 03 november 2014, 21:45:46 »
Zo, hier een schets hoe de logeer/treinkamer er ongeveer uit komt te zien.



Hier moet Wateringbury toch wel tot zijn recht kunnen komen. De afgeronde binnenhoeken van de baan zijn hier niet weergegeven, evenals de draagconstructies.

Bij de deur ligt het gedeelte dat verwijderd moet kunnen worden. St00mboy heeft ook zoiets, en kruipt er gewoon onder door.
Dat kan omdat de baan op 130mm ligt. Mijn zoon denkt er echter aan om dit deel verrijdbaar te maken.

Nu hebben we wel een vraag. We willen Peco streamline code 75 wissels gaan gebruiken op het emplacement.
Nu zoeken we naar zelfbouwmateriaal voor de tracks. Misschien dat we niet goed kijken, maar kunnen we ergens code 75 bielzen, track etc kopen voor zelfbouw?
We kunnen het niet vinden... wel code 83 (Tillig) of code 70 (Andy Reichert).

Grzz, Hans

draisinenl

  • Offline Offline
  • Berichten: 1700
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #109 Gepost op: 03 november 2014, 21:53:16 »
Hans,

Waarom geen Flexrailen van Peco in code 75?

Leen weet hoe je de bielsmaat juist moet krijgen...

Michael
Michael is op 6 juli 2017 overleden

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #110 Gepost op: 03 november 2014, 21:55:30 »
Individulay van Peco. Alle losse delen.

Ik koop code 83 H0 railstaven los als mijn tram rijrails en code 80 N railstaven los als de keerrails.

Met vriendelijke groet,
Michel

Tanks+Treinen

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
  • Ben een beetje van het Brits af...
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #111 Gepost op: 03 november 2014, 21:59:25 »
Dat 180 draaien van de baan heb ik juist niet gesuggereerd omdat daar die deur zit, precies op de plek van het station. Dat maakt het bouwen van een landschap met een station,  perrons ed wel een stuk lastiger. Een hefstuk oid kan natuurlijk wel,maar er komen dan nogal wat elementen op de naden, en dat zal moeilijk netjes te maken zijn en is kwetsbaar.  Bij een brug zijn die overgangen makkelijker te verbergen, en een hef element met alleen een precies om lengte gemaakte brug is een stuk eenvoudiger te realiseren. Bovendien kun je in de nieuwe situatie na het "spelen" geen treinen in het station laten staan...
 Mocht je de achtergrond recht willen hebben, dan is het makkelijker om de baan wat verder van de schuine wand af te plannen, totdat je genoeg ruimte-hoogte naar de schuine wand hebt voor een rechte achtergrond. De extra ruimte daarachter zou je zelfs voor extra opstelsporen kunnen gebruiken.  De beide zijkanten kunnen namelijk zonder al te veel problemen wel iets ingekrompen worden zodat je deze extra ruimte kunt realiseren.
180 graden draaien betekend  meer compromissen en een lastigere constructie. Ongetwijfeld kun je dan ook een mooie baan bouwen, maar volgens mij niet een betere!

Sierd Jan

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #112 Gepost op: 03 november 2014, 22:09:32 »
Ik ben het helemaal met Sierd Jan eens. Helpt het om het ontwerp te spiegelen? Uiteraard moet je dan wel weer kritisch naar wissels kijken want "no facing points on the mainline, only trailing points"!! ;)

Met vriendelijke groet,
Michel


Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6097
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #113 Gepost op: 03 november 2014, 22:19:12 »
@Michel,

Ik wil een experiment gaan uitvoeren. Ik wil de bielzen op de juiste Britse maat laseren uit kraftplex.
Daarbij laat ik deze aan aan kant vast zitten, zodat het makkelijk te bewerken is. Na montage, snij ik de bielzen los.
(Ik heb dit ergens op het web gezien... Maar kan het niet meer terugvinden.)

Maar daarvoor heb ik natuurlijk wel railstoeltjes en rails nodig.
Kan ik dat 'Individulay ergens vinden op het web?

Overigens werden de gaatjes voor de ruilschoentjes in het filmpje ook al voorbewerkt in het bielzenmatje, waardoor ze precies goed zaten.
het enige wat moest gebeuren was de schoentjes dicht knijpen.

Als het lukt, kan dat wel leuk uitpakken.

@Sierd Jan,

Je hebt natuurlijk wel gelijk. En je hebt er zo ongelooflijk veel tijd in gestoken. Maar de baan vraagt echt om compromissen.
Verder van het schuine plafond af kostte te veel ruimte. Lager op 100cm ipv 130cm was een optie geweest. Maar dat ging weer ten koste van bergruimte en het ruimtelijk 'gevoel' - want ook een logeerkamer.

Het argument naden blijft in principe een punt. Maar dat was ook het geval geweest aan de andere zijde. De oplossing is de toepassing van de puzzelmethode van Ian Rice. Losse puzzeldelen volgen de scenery, en vormen aan een gelegd het 'taferail'.



Er blijven naden, maar deze vallen niet op. het idee is de onderconstructie voor de deur verrijdbaar te maken, en de top te 'bekleden' met puzzelstukken.
En wellicht schuift het station iets op, zodat deze op de bak naast de deur komt te liggen.

Alle wissels op het Peco deel zijn 'trailing points'. Alleen op het deel onder het raam niet. Dat was ook zo bij het oorspronkelijke plan.
Dit is nodig voor het gecombineerde NL en Brits verkeer. bedenk dat dit deel eigenlijk de 'technische' ruimte is.

Grzz,

Hans
« Laatst bewerkt op: 04 november 2014, 06:57:41 door Hans van de Burgt »


St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #115 Gepost op: 03 november 2014, 22:31:48 »
Rails, bielzen voor zelfbouw, maar ook RTR track, in het enige juiste  ;D formaat (bullhead code 75) is te koop bij C&L:
http://www.finescale.org.uk/index.php?route=common/home
http://www.finescale.org.uk/index.php?route=information/information&information_id=17

en ook bij Marcway (SMP):
http://www.marcway.net/smp.php

Exactoscale zit nu bij C&L.

Het medium bij uitstek om je railplan op de PC te plannen is Templot:
http://www.templot.com/
Ik zie trouwens dat dit programma tegenwoordig gratis is.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 03 november 2014, 22:51:00 door St00mboy »

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #116 Gepost op: 03 november 2014, 23:00:34 »
Ik bezit Templot al jaren en heb de nogal schuchtere en wat exentrieke maker er van ooit zo ver gekregen om me een middag op weg te helpen, maar ik krijg zijn gedachtengang er maar niet in. Zijn manier van denken/werken en namen aan bewerkingen geven, schiet mij maar lek. Hebben veel Britten ook problemen mee.

Ik wil(de) een keer een cursus dag organiseren, goed voorbereid, waarbij deelnemers zelf een identiek cursus ontwerp moeten voorbereiden. Martin Wynne wil dan evt. wel. Het cursuslokaal van DCC Supplies in Worchester mag ik dan gratis gebruiken. Ooit ......

Met vriendelijke groet,
Michel
« Laatst bewerkt op: 04 november 2014, 06:50:08 door Michel van den Hof »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #117 Gepost op: 03 november 2014, 23:08:03 »
Ja, het heeft inderdaad een "steep learning curve". Ik heb jaren geleden een betaalde versie gekocht en ben al snel afgehaakt.
Mijn wachtwoord werkte de laatste keer na weer eens een herinstallatie ook niet meer.

Ik moet wel zeggen dat de huidige website met veel uitleg, video's e.d. en ook het templotforum (zat eerst op yahoo) er een stuk laagdrempeliger uitziet dan de website van een aantal jaren terug.
Nou, ja, misschien nog maar eens proberen. Ik heb Templot2 wel gelijk gedownload.
Misschien krijg ik nog een keer de geest om er eens helemaal in te duiken (als mijn baan klaar is of zo  ;D).

Leen.

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1513
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #118 Gepost op: 04 november 2014, 11:07:50 »
Hallo Hans,

Ik sluit me aan bij Sierd-Jan en Michel als het gaat over het bouwen van het labdschap voor de deur. Het lijkt allemaal goed mogelijk, maar het gaat je op den duur tegenstaan. Lelijke naden, schade aan het landschap van het steeds plaatsen en verwijderen. Ik verwacht dater er later spijt van gaat krijgen.

Ik snap overigens de toegevoegde waarde van het enkelspoor achter de baan langs niet. Waarom niet gewoon met het (niet Engelse) materieel door het station rijden?

En nog een tipje. Je kunt in de linker bovenhoek vanhet baanplannetje nog drie extra opstel sporen maken die je koppelt aan de traverse. Heb je meteen weer wat extra opstelruimte (atijd handig).

Groeten,
Werner

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6097
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #119 Gepost op: 04 november 2014, 16:58:31 »
Omgekeerd... ??
Misschien toch maar doen; op een hoogte van 90cm.
Dan houden we ruimte voor een achterwand onder het schuine dak.

Nu kan het nog.

Grzz, Hans