Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 21:19:52
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Petertje
Vandaag om 21:16:21
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 21:15:03
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door T.Spat
Vandaag om 20:56:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Simplex
Vandaag om 20:48:20
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 20:30:40
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:25:46
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 20:20:25
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 20:04:27
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Cc72000
Vandaag om 20:02:55
NS-1000 in spoor-1 door Edwin2121992
Vandaag om 19:54:11
Tandwielen of wielstellen met tandwiel voor Rocky Rail NS 6400 / 6500 door Remco vM
Vandaag om 19:52:58
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 19:24:53
Gewoon wat busfoto's door R1954
Vandaag om 19:21:26
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 19:12:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door einte
Vandaag om 19:11:57
Modelspoorbaan van Einte door 741230
Vandaag om 19:00:11
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door tothebeach
Vandaag om 17:56:13
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Pauldg
Vandaag om 17:51:41
Motor geluid door Johnwater
Vandaag om 17:35:12
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door peterha
Vandaag om 17:21:42
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Ronald69
Vandaag om 17:09:48
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Chris Westerduin
Vandaag om 16:20:55
Roco 2400, h0 door spoorzeven
Vandaag om 16:17:27
1 t/m 6 oktober 6 daagse stoomreis door Duitsland Deutsches Dampflokomotivmuseum door Seinhuis
Vandaag om 16:11:33
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 15:57:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 15:38:23
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 15:31:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:42:38
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door martijn v m
Vandaag om 13:03:59
  

Auteur Topic: Wateringbury Railway Station in OO  (gelezen 210380 keer)

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6552
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #45 Gepost op: 31 August 2014, 13:03:54 »
@Hendrik jan,

Nou, een beetje hout... Ik dacht meer aan lasersnijden uit hout.
Heb een mooi adresje gevonden met redelijke prijzen.
Om een idee te krijgen:

MDF 2mm 600x300mm 2,98
MDF 2mm 600x300mm 2,59
MDF 2mm 600x300mm 2,69

Multiplex berken 1.2 mm 300x150mm 7,45
Multiplex berken 2 mm    300x150mm 6,85
Multiplex berken 3 mm    600x300mm 3,53
Multiplex berken 4 mm    600x300mm 6,98

Dit is maar een klein gedeelte van het assortiment.
En speciaal geprepareerd voor een lasercutter.

Ik denk eraan om de houtskelet delen uit multiplex te snijden.
Gebruik te maken van dakspanten uit hetzelfde materiaal. (Dat heeft Paul Lindsay-Scott niet gedaan)
Wanden te maken van stripjes houtfineer.

Grzz,

Hans

 

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1529
  • BMB, Msg Ht, Fremo
    • Mijn Flickr pagina
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #46 Gepost op: 31 August 2014, 13:46:02 »
Als alternatief kan ik ook gaan voor de
Hornby M7 Class
.

*kijkt rond of er niet te veel mensen luisteren*
De M7 is wel een beetje een lelijke lok.

Werner

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6552
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #47 Gepost op: 31 August 2014, 17:31:06 »
@Werner,

Ja, ja... Hoelang wacht je al?

Grzz,

Hans

Tanks+Treinen

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
  • Ben een beetje van het Brits af...
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #48 Gepost op: 31 August 2014, 17:57:51 »
@Sierd Jan,

Jij weet als geen ander dat de situatie in Wateringbury in de loop van tientallen jaren niet of nauwelijks veranderd is. In het oog springende wijzigingen: afbraak delen van het stationsgebouw, elektrificatie in 1960/61 (derde rail), bouw loopbrug 61, vervangen armseinen pas recent.
Dat maakt Wateringbury voor modelspoor hobbyisten zo interessant.
Er kan materieel van meerdere Era's worden ingezet.
Alleen niet altijd door elkaar,natuurlijk.

Tja, ik weet dat die Fowler Class een ex-LMS loc is.
Zou die nooit in SE gereden hebben, als BR loc?

Grzz,

Hans


Even de quote verplaatst vanaf de Litterbin, hier leek hij mij meer tot zijn recht komen.
Wateringbury is inderdaad prima te gebruiken als een algemeen station voor zeg de periode 1935-1960. In die periode veranderd er inderdaad erg weinig. Als je Wateringbury bouwt, kun je met wat kleine veranderingen, zoals bijvoorbeeld verwisselbare borden en opschriften op de baan,  zo een nieuwe periode weergeven en dus ook het materiaal van die periode inzetten. Met een beetje ruimte op je fiddleyard kun je tijdens het rijden langzaan het materieel aanpassen en de tijd laten verschuiven. Lijkt mij op zich een leuk thema voor een baan! (en geeft je een ruime keuze aan materieel)

Die LMS Fowler tank heeft bij mijn weten nooit in de Southern region gereden, maar ja, niet alles werd geregistreerd...

Sierd Jan

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6552
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #49 Gepost op: 01 September 2014, 21:57:08 »
Vanavond vond ik in een boek over de Southern Railway dat ik van St00mboy geleend heb, een mooie foto van een kleine houten loc shed.


Rechtenvrije foto

Somerset Ostrich. Kleine Southern Loco Shed bij Templecombe. De loods was eigenlijk te klein om de loc te herbergen, een ex LSWR K10 4-4-0 nr. 145
De loods lijkt op de loods die Paul Lindsay-Scott (RMweb) heeft gebouwd in O, maar deze is natuurlijk de moeite waard.

Grzz,

Hans


Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6552
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #50 Gepost op: 02 September 2014, 15:07:04 »
De tekening van de 'loco shed' is nu in CAD getekend. Nu kan hij gesneden worden.



8,4cm: Hoogte nok (zonder dakplaten)
7,5cm: Breedte loods
17,5cm: lengte loods
6cm: hoogte zijwand, en hoogte doorgang
2x 1,8cm deuren

Dakplaten 17,9cm lang en 4cm breed.

De bedoeling is dat deze uit 2mm Berken multiplex wordt gesneden.
Plankjes uit fineer worden over de spanten aangebracht.
Voor de bekleding van het dak denk ik aan een plaat van Slaters (dakpannen of leisteen)

Grzz,

Hans
 
« Laatst bewerkt op: 03 September 2014, 22:12:04 door Hans van de Burgt »

Tanks+Treinen

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
  • Ben een beetje van het Brits af...
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #51 Gepost op: 02 September 2014, 15:14:08 »
Nice!

Ben benieuwd hoe dat eruit gaat zien.

Sierd Jan

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6552
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #52 Gepost op: 04 September 2014, 00:32:59 »
We hebben nog eens kritisch naar de beschikbare ruimte gekeken.

Door de wand iets te verplaatsen, ontstaat een ruimte voor een rondlopende modelspoorbaan van 3700mm x 5100mm.
Het oppervalk ligt op1,3m.



De deur is iets naar het midden van de zolder geschoven. Daar is nu ruimte voor een weg te nemen deel; of wellicht een spoorbrug.
De ruimte voor de baan is bewust zo smal mogelijk gehouden.

Grzz,

Hans

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1489
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #53 Gepost op: 04 September 2014, 09:13:14 »
Ik zou in de linker hoek ook nog een driehoekje leggen, voor een net iets subtielere bocht. ;)

Met vriendelijke groet,
Michel


Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6552
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #54 Gepost op: 04 September 2014, 12:56:14 »
@Michel,

Klopt, dat ben ik vergeten te tekenen. Nergens komt een bocht te liggen kleiner dan R4.
Het railplan, dat ik samen met Sierd Jan (Tanks+Treinen) ontwikkel, is bijna klaar.
We zijn nog even bezig om de positie van de seinen vast te stellen.
Armseinen wel te verstaan, want tot nog maar heel kort geleden, stonden er nog Southern Railway armseinen.


Signal Box Layout
Licentie: CC-BY-SA-3.0



Seinhuis Wateringbury met het pas verwijderde armsein
Licentie: CC-BY-SA-3.0




Model armseinen van Ratio nr. 490(L) en 491(R), kosten ongeveer 10 Bp per stuk.

Grzz,

Hans
« Laatst bewerkt op: 04 September 2014, 19:21:26 door Hans van de Burgt »

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1489
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #55 Gepost op: 04 September 2014, 17:18:36 »
Hans,

Ga je Upper Quadrant of Lower Quadrant gebruiken?

Mvg, Michel

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6552
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #56 Gepost op: 04 September 2014, 18:04:35 »
@Michel,

De Ratio #490 en #491 zijn in ieder geval upper quadrant.
Aan de foto van het prototype kan ik niet zien welke variant gekozen moet worden.
Dat is iets voor Sierd Jan om uit te zoeken.  :)

Grzz,

Hans

Tanks+Treinen

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
  • Ben een beetje van het Brits af...
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #57 Gepost op: 04 September 2014, 18:33:53 »
Wateringbury had upper quadrant, in ieder geval vanaf de dertiger jaren. De SR is eind jaren twintig begonnen met het vervangen van alle lower quadrant  armseinen.  Hier en daar bleef er wel eens een lower quadrant staan, maar niet in Wateringbury. De Ratio seinen zijn een goede algemene weergave van de SR upper quadrant armseinen

Sierd Jan

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1489
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #58 Gepost op: 04 September 2014, 18:37:26 »
Voor zo ver ik weet is Upper Quadrant ook de juist c.q. meest logische keuze, voor jouw tijdperk.
Ik vroeg het me af, omdat je op het 2e plaatje Lower Quadrant seinen hebt staan, terwijl de afbeelding van de Ratio seinen ze Upper Quadrant lens posities hebben.

Mvg, Michel

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6552
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #59 Gepost op: 04 September 2014, 19:23:45 »
@Michel,

Je hebt een punt. Om de verwarring te voorkomen, heb ik de plaatjes van de lower quadrant seinen verwijderd.

Grzz,

Hans