Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:56:58
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
  

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 2864942 keer)

Tanks+Treinen

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
  • Ben een beetje van het Brits af...
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #5430 Gepost op: 31 augustus 2014, 13:20:48 »
@Leen & Hans

Kernow heeft een nieuwe serie van deze locs aangekondigd. Maar inderdaad geen SR uitvoering op dit moment. Dat wordt dan omnummeren...
En op Ebay komt deze lok nog wel eens voorbij. Laatst werd er nog een verkocht voor 75 pond (De SR uitvoering). Maar ook hier geld: Geduld is een schone zaak.

Sierd Jan

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1513
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #5431 Gepost op: 31 augustus 2014, 13:43:00 »
Wat ik op ebay merk is dat britten weinig genegen zijn om spullen naar het buitenland te sturen. De pre-owned-sectie van Hattons is wat mij betreft een uitkomst. Hoewel inderdaad aan de dure kant, zoals Leen aangeeft, heeft het me wel enkele gewilde modellen opgeleverd. Dit is vooral van belang als je specifieke modellen zoekt. Zo ben ik jaren lang op zoek geweest naar een laag genummerde EWS class 66 voor Tregonissey. Deze heb ik uiteindelijk via Hattons aan kunnen schaffen.

Daarnaast moet je af en toe op koopjes stuiten. Zo heb ik bij de NVBS-winkel een early crest Drummond T9 kunnen aanschaffen voor 40 pond (y). In Engeland ben je voor koopjes toch aangewezen op beurzen.

Bij nieuwe modellen behoor ik tot groep 1 (Nu gelijk kopen, anders vis je misschien achter het net.). Ik merk dat de batches in een aantal gevallen snel uitverkocht zijn en daarna moeilijk nog te vinden.

Groeten,
Werner


Tanks+Treinen

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
  • Ben een beetje van het Brits af...
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #5432 Gepost op: 31 augustus 2014, 14:06:49 »
In tegenstelling tot Werners bericht heb ik juist de ervaring dat veel Britten wel bereid zijn naar Nederland te  sturen. Wat veel Britten op Ebay niet doen, is inderdaad aangeven dat ze naar het buitenland willen versturen. Mogelijk omdat er naar Britse modellen in Europa weinig vraag is. Ik zoek dan ook meestal op Ebay.uk zelf, en vraag bij modellen waarin ik geinteresseerd ben dan of ze wel bereid zijn naar Nederland te versturen.  In driekwart van de gevallen krijg ik dan een positieve reactie.

Sierd Jan

PS: Werner, de M7 is geen lelijke machine!!!!  >:(

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6102
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #5433 Gepost op: 31 augustus 2014, 14:57:47 »
Misschien moet ik pragmatisch zijn. Als ik kies voor de periode van net na de 2e Wereldoorlog, kan ik locs in Southern livrei en in de latere BR Early Crest combineren.

Volgens de info die Leen verzameld heeft, moet dat kunnen:
"In 1948 werden de grote vier bedrijven genationaliseerd maar behielden zij nog hun eigen werkgebieden. Opnieuw werd het uiterlijk van het materieel langzaam gestandaardiseerd."

Daarmee komt die Kernow K2056DC DJ Models 2-4-0WT Beattie Well Tank Steam Locomotive (DCC Fitted) ineens wel in beeld.
Al moet ik dan geloof ik een stoel in ons halletje plaatsen. :-)

Als ik de plaatjes van de Dapol A1x en deze kernow Beatty Well Tank zijn beide locs aan elkaar gewaagd.
Ik krijg de indruk dat de Kernow iets meer gedetailleerd is. Klopt het overigens dat de basis van de Kernow ook een (ex-) Dapol loc is?

Grzz,

Hans

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7185
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #5434 Gepost op: 31 augustus 2014, 15:20:20 »
Jep Sierd Jan.. Same here. Koop vrijwel alle Britse meuk op ebay.
En nog maar één keer meegemaakt dat het niet verstuurd werd naar
Nederland. Jammer, maar het gebeurd ook bij verkopers uit Duitsland
en Italië. Heb je wel weer wat te zoeken.
Mvh Steef

Tanks+Treinen

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
  • Ben een beetje van het Brits af...
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #5435 Gepost op: 31 augustus 2014, 15:56:50 »

Als ik de plaatjes van de Dapol A1x en deze kernow Beatty Well Tank zijn beide locs aan elkaar gewaagd.
Ik krijg de indruk dat de Kernow iets meer gedetailleerd is. Klopt het overigens dat de basis van de Kernow ook een (ex-) Dapol loc is?

Grzz,

Hans

Hans, de Beattie well tank is een geheel nieuw ontwerp, en is erg goed gedetaileerd. De Terrier is ook een leuke loc, maar het is ook te zien dat dit modelletje al enige jaren meegaat. Ik zal eens wat foto's maken, kun je het zien.

Sierd Jan

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #5436 Gepost op: 31 augustus 2014, 15:58:37 »
@Hans

Nee, de Terrier hoef je nog niet om te schilderen, zonde van je tijd. Er zijn gelukkig voldoende SR olive green terriers in omloop.
Ik zie er zomaar 4 op Ebay staan en op de beurs in Loughborough, waar ik laatst was, waren ze ook en ik heb er daar zelfs een in LSWR uitvoering gescoord.Voor 45 pond en soms voor minder kun je ze tegenkomen.
Bedenk ook dat de originele uitvoering van de terrier bij de LB&SCR  het Stroudley improved loco green was, de donkergele uitvoering die je ook af en toe ziet.

Wat je wel kan doen is om de transfers te wijzigen, bijv. van Bulleid sunshine naar Maunsell. Vooral bij zwarte loks is dat goed te doen. Ik weet niet of er al transfers zijn voor de Beattie - die maat was er vorig jaar blijkbaar nog niet - maar dat is typisch zo'n lok waarbij dat kan.

Mocht je binnenkort nog een mooie 0-4-4T in SR olive green willen, dan moet je - eigenlijk nu, voordat ze uitverkocht zijn - de O2 bij Kernow bestellen. Dan heb je over een paar maanden geen M7 meer nodig.  ;D

Vorig jaar waren de Maunsell coaches van Hornby een hele tijd in de ramsj voor net boven de 20 pond en soms zelfs eronder, maar nu is dat helaas over.

Mocht je je periode gaan verlaten naar Bulleid en later, bedenk dan wel dat de uitvoeringen er steeds simpeler, dus minder fraai en chique gaan uitzien en er werd ook steeds meer geweatherd.  ;D  De trots die er vóór WW1 en zelfs tot WW2 nog was waardoor het materiaal er betrekkelijk netjes en onderhouden uitzag, was bij British Railways bijna omgeslagen naar vandalisme (deze kreet heb ik in dit verband niet zelf bedacht). Door WW2 was er erg veel achterstallig onderhoud en de regering schijnt in die beginperiode om welke reden dan ook nauwelijks in de spoorweg geïnvesteerd te hebben. Blijkbaar was het ook over met de trots, want als je ziet hoe verwaarloosd veel spul er bij BR soms bij reed, zeker in de jaren '60, dan moesten ze zich eigenlijk doodschamen.
Veel leeftijdgenoten hebben het spoor toen zij jong waren in die verwaarloosde toestand aangetroffen en waarschijnlijk daarom is de BR-periode momenteel zo populair.

Leen.

« Laatst bewerkt op: 31 augustus 2014, 16:01:05 door St00mboy »

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6102
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #5437 Gepost op: 31 augustus 2014, 16:04:28 »
@Leen,

Je hebt wel een punt. Die O2 is een serieuze optie.

Ik straks even rond gekeken op die Engelse E-bay side. In aanvulling op mijn suggestie hierboven om BR en SR te combinern, denk ik dat ik wel een fraaie loc heb gevonden.
Laat eens weten wat jullie hiervan vinden: Hornby R2398 Fowler Class

Juist de letters ipv het 'early crest' BR logo, maken hem tot een interessante optie. Wellicht dat hij nooit op de Medway line gereden heeft, maar wat dan nog.
Het model lijkt met verende buffers te zijn uitgerust. Ik kan niet zien of hij van NEM schachten voorzien is, en hij zal nog geen DCC decoder hebben.

Grzz,

Hans

Tanks+Treinen

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
  • Ben een beetje van het Brits af...
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #5438 Gepost op: 31 augustus 2014, 16:09:52 »
LMS machine...  :P

Wel DCC,  geen nem schachten. Maar wel een mooie loc!
« Laatst bewerkt op: 31 augustus 2014, 16:14:48 door Tanks+Treinen »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #5439 Gepost op: 31 augustus 2014, 16:38:08 »
Ja, en die is er natuurlijk ook in deze uitvoering:

(foto van hornby.com)
en dan zie je gelijk wat ik bedoel met dat het er bij BR allemaal niet mooier op werd.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 31 augustus 2014, 16:39:48 door St00mboy »

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6102
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #5440 Gepost op: 31 augustus 2014, 16:49:40 »
@Sierd Jan,

Jij weet als geen ander dat de situatie in Wateringbury in de loop van tientallen jaren niet of nauwelijks veranderd is. In het oog springende wijzigingen: afbraak delen van het stationsgebouw, elektrificatie in 1960/61 (derde rail), bouw loopbrug 61, vervangen armseinen pas recent.
Dat maakt Wateringbury voor modelspoor hobbyisten zo interessant.
Er kan materieel van meerdere Era's worden ingezet.
Alleen niet altijd door elkaar,natuurlijk.

Tja, ik weet dat die Fowler Class een ex-LMS loc is.
Zou die nooit in SE gereden hebben, als BR loc?
Geen Kadee, dus moet er een Kadee #5 aan te pas komen.
Als dat mogelijk is.

@Leen,

Vind jij hem niet mooi?

Grzz,

Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #5441 Gepost op: 31 augustus 2014, 18:52:41 »
@Hans
De keuze van materieel en periode is geheel iemand's eigen ding want het gaat erom dat hij er plezier aan beleeft.
Ik zal wel de laatste zijn om iemand's keuze te veroordelen (bijv. omdat die anders is dan de mijne?  ;D), maar probeer je advies te geven.

De inspiratie die iemand heeft voor SR olive green en de jaren '30 is van een andere aard dan die van BR late crest in de jaren '60 of die van nog later zonder stoom.
Het gaat wel om de inspiratie en het plezier, dus als iemand geïnspireerd is geraakt door de SR en het olive green en hij wijzigt dat in een latere periode - bijv. omdat er te weinig verkrijgbaar is (iedere reden is legitiem hoor) - beleeft hij dan nog wel hetzelfde of meer plezier eraan?
In jouw geval zijn dit soort besluiten geheel jouw eigen zaak en jouw eigen keuze.
Natuurlijk kun je ook heel gemakkelijk van tijdperk wisselen. Tot aan de jaren '60 veranderde er niet zoveel.

Ik denk wel dat er heel wat goed bruikbaar spul voor een SR pre-war baan gemaakt is, vooral de laatste 10 jaar en er komt ook nog het nodige aan, maar datzelfde geldt zeker ook voor de latere periodes. Persoonlijk vind ik de veelheid aan uitvoeringen (veelal pre-grouping en ook nog een beetje erna) met de diverse kleuren en belijningen datgene, waarin het Britse spoor zich onderscheidt, maar voor een ander is dat bijv. de industriële afbraakperiode die in de jaren '60 begon. Het heeft allemaal zijn charme.

Citaat
Vind jij hem niet mooi?
Ik ben ooit in mijn jeugd betoverd geraakt door een stoomlok  ;D, dus ik vind ze allemaal mooi. De Fowler 4 MT vind ik in het LMS rood mooier dan in het BR zwart, maar dat is persoonlijk. De Fowler 4 MT lok is nooit in de Southern Region gestationeerd geweest. Het klopt trouwens dat hij nog geen NEM schacht heeft.
Het type is de eerste in een ontwikkeling van 4 loks waarvan de BR 4MT de laatste was. Na Fowler heeft Stanier ook een 2-6-4T gebouwd, daar is een Hornby model van. Na Stanier heeft Fairburn ook een 2-6-4T gebouwd en daarvan is een Bachmann model. Daarvan zijn er exemplaren in Brighton gebouwd, dus het zou kunnen dat die in de BR (SR) rondgereden hebben. Er is een site op internet die dit soort informatie heeft:

http://www.brdatabase.info/

Na de Fairburn tank kwam er nog de BR Standard 4 MT, waarvan Bachmann een model heeft gemaakt. Ik mag hier van mijn stoel vallen als die niet in de BR (SR) rondgereden heeft.
Je ziet, keuze genoeg.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 31 augustus 2014, 21:53:03 door St00mboy »

draisinenl

  • Offline Offline
  • Berichten: 1700
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #5442 Gepost op: 31 augustus 2014, 19:01:22 »
Ik vezamel ook vooral wat ik mooi vind..

Ik beperk me wel tot lokaalspoormachines.. Maar de L&Y tank vond ik mooi dus is ie besteld.... Mijn toekomstige baan wordt sowieso een museumlijn  dus dan kan bijna alles.. Stoomloks koop ik in principe altijd in BR Black met Early Emblem.. Geeft een eenheid...

Die Beattie Well Tank is geweldig.. Rijdt echt fantastisch....

Michael
Michael is op 6 juli 2017 overleden

Thijs1271

  • Offline Offline
  • Berichten: 1138
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #5443 Gepost op: 31 augustus 2014, 22:04:33 »
Citaat
Laat eens weten wat jullie hiervan vinden: Hornby R2398 Fowler Class


Ik heb hem rijden. Op de beurs in Houten aan de vingers blijven plakken. Mooi model, prima rijeigenschappen. Ik ben er erg tevreden over. Dan zal de detaillering niet up to date zijn, maar dat zie ik toch niet alstie voorbij kachelt..

Thijs



BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #5444 Gepost op: 31 augustus 2014, 22:09:05 »
Jij hebt toch een rooie?
Hoe was het in Houten?

Leen.