Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

worm en wormwiel - worm en tandwiel? door Bahn-AG
Vandaag om 23:17:04
Het ontstaan van Trammenlandt door Robkop
Vandaag om 23:08:45
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Frits Westers
Vandaag om 23:06:10
Wat is dit voor stellage met camera's en/of scanners naast het spoor? door Frank103
Vandaag om 23:05:08
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Huup
Vandaag om 23:04:59
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:55:21
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 22:53:52
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door reinderlf
Vandaag om 22:50:15
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 22:44:43
20 jaar BNLS jubileum door Robkop
Vandaag om 22:37:25
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door RobVille
Vandaag om 22:27:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 22:06:59
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 22:02:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door gdh
Vandaag om 21:38:19
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 21:33:04
KADEE Digitale koppeling door Mark D.
Vandaag om 21:29:51
Led schakeling ed. door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:20:41
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Mark D.
Vandaag om 21:18:31
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door MathynK
Vandaag om 21:02:03
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 20:55:58
Spoor- en tramweg parafernalia door barry1972
Vandaag om 20:31:45
Sluitseinen REEtitec 1300 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 20:22:52
Line-up foto's van modellen door defender
Vandaag om 20:07:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
Vandaag om 20:06:17
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door barry1972
Vandaag om 20:05:34
De modeltreinen van Spoorijzer door defender
Vandaag om 20:02:56
US diorama in H0 door defender
Vandaag om 19:59:25
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Mispoes
Vandaag om 19:53:47
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 18:23:00
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Edwin2121992
Vandaag om 17:52:07
  

Auteur Topic: Wateringbury Railway Station in OO  (gelezen 213656 keer)

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6611
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #45 Gepost op: 31 August 2014, 13:03:54 »
@Hendrik jan,

Nou, een beetje hout... Ik dacht meer aan lasersnijden uit hout.
Heb een mooi adresje gevonden met redelijke prijzen.
Om een idee te krijgen:

MDF 2mm 600x300mm 2,98
MDF 2mm 600x300mm 2,59
MDF 2mm 600x300mm 2,69

Multiplex berken 1.2 mm 300x150mm 7,45
Multiplex berken 2 mm    300x150mm 6,85
Multiplex berken 3 mm    600x300mm 3,53
Multiplex berken 4 mm    600x300mm 6,98

Dit is maar een klein gedeelte van het assortiment.
En speciaal geprepareerd voor een lasercutter.

Ik denk eraan om de houtskelet delen uit multiplex te snijden.
Gebruik te maken van dakspanten uit hetzelfde materiaal. (Dat heeft Paul Lindsay-Scott niet gedaan)
Wanden te maken van stripjes houtfineer.

Grzz,

Hans

 

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1532
  • BMB, Msg Ht, Fremo
    • Mijn Flickr pagina
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #46 Gepost op: 31 August 2014, 13:46:02 »
Als alternatief kan ik ook gaan voor de
Hornby M7 Class
.

*kijkt rond of er niet te veel mensen luisteren*
De M7 is wel een beetje een lelijke lok.

Werner

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6611
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #47 Gepost op: 31 August 2014, 17:31:06 »
@Werner,

Ja, ja... Hoelang wacht je al?

Grzz,

Hans

Tanks+Treinen

  • Offline Offline
  • Berichten: 459
  • Ben een beetje van het Brits af...
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #48 Gepost op: 31 August 2014, 17:57:51 »
@Sierd Jan,

Jij weet als geen ander dat de situatie in Wateringbury in de loop van tientallen jaren niet of nauwelijks veranderd is. In het oog springende wijzigingen: afbraak delen van het stationsgebouw, elektrificatie in 1960/61 (derde rail), bouw loopbrug 61, vervangen armseinen pas recent.
Dat maakt Wateringbury voor modelspoor hobbyisten zo interessant.
Er kan materieel van meerdere Era's worden ingezet.
Alleen niet altijd door elkaar,natuurlijk.

Tja, ik weet dat die Fowler Class een ex-LMS loc is.
Zou die nooit in SE gereden hebben, als BR loc?

Grzz,

Hans


Even de quote verplaatst vanaf de Litterbin, hier leek hij mij meer tot zijn recht komen.
Wateringbury is inderdaad prima te gebruiken als een algemeen station voor zeg de periode 1935-1960. In die periode veranderd er inderdaad erg weinig. Als je Wateringbury bouwt, kun je met wat kleine veranderingen, zoals bijvoorbeeld verwisselbare borden en opschriften op de baan,  zo een nieuwe periode weergeven en dus ook het materiaal van die periode inzetten. Met een beetje ruimte op je fiddleyard kun je tijdens het rijden langzaan het materieel aanpassen en de tijd laten verschuiven. Lijkt mij op zich een leuk thema voor een baan! (en geeft je een ruime keuze aan materieel)

Die LMS Fowler tank heeft bij mijn weten nooit in de Southern region gereden, maar ja, niet alles werd geregistreerd...

Sierd Jan

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6611
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #49 Gepost op: 01 September 2014, 21:57:08 »
Vanavond vond ik in een boek over de Southern Railway dat ik van St00mboy geleend heb, een mooie foto van een kleine houten loc shed.


Rechtenvrije foto

Somerset Ostrich. Kleine Southern Loco Shed bij Templecombe. De loods was eigenlijk te klein om de loc te herbergen, een ex LSWR K10 4-4-0 nr. 145
De loods lijkt op de loods die Paul Lindsay-Scott (RMweb) heeft gebouwd in O, maar deze is natuurlijk de moeite waard.

Grzz,

Hans


Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6611
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #50 Gepost op: 02 September 2014, 15:07:04 »
De tekening van de 'loco shed' is nu in CAD getekend. Nu kan hij gesneden worden.



8,4cm: Hoogte nok (zonder dakplaten)
7,5cm: Breedte loods
17,5cm: lengte loods
6cm: hoogte zijwand, en hoogte doorgang
2x 1,8cm deuren

Dakplaten 17,9cm lang en 4cm breed.

De bedoeling is dat deze uit 2mm Berken multiplex wordt gesneden.
Plankjes uit fineer worden over de spanten aangebracht.
Voor de bekleding van het dak denk ik aan een plaat van Slaters (dakpannen of leisteen)

Grzz,

Hans
 
« Laatst bewerkt op: 03 September 2014, 22:12:04 door Hans van de Burgt »

Tanks+Treinen

  • Offline Offline
  • Berichten: 459
  • Ben een beetje van het Brits af...
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #51 Gepost op: 02 September 2014, 15:14:08 »
Nice!

Ben benieuwd hoe dat eruit gaat zien.

Sierd Jan

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6611
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #52 Gepost op: 04 September 2014, 00:32:59 »
We hebben nog eens kritisch naar de beschikbare ruimte gekeken.

Door de wand iets te verplaatsen, ontstaat een ruimte voor een rondlopende modelspoorbaan van 3700mm x 5100mm.
Het oppervalk ligt op1,3m.



De deur is iets naar het midden van de zolder geschoven. Daar is nu ruimte voor een weg te nemen deel; of wellicht een spoorbrug.
De ruimte voor de baan is bewust zo smal mogelijk gehouden.

Grzz,

Hans

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1489
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #53 Gepost op: 04 September 2014, 09:13:14 »
Ik zou in de linker hoek ook nog een driehoekje leggen, voor een net iets subtielere bocht. ;)

Met vriendelijke groet,
Michel


Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6611
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #54 Gepost op: 04 September 2014, 12:56:14 »
@Michel,

Klopt, dat ben ik vergeten te tekenen. Nergens komt een bocht te liggen kleiner dan R4.
Het railplan, dat ik samen met Sierd Jan (Tanks+Treinen) ontwikkel, is bijna klaar.
We zijn nog even bezig om de positie van de seinen vast te stellen.
Armseinen wel te verstaan, want tot nog maar heel kort geleden, stonden er nog Southern Railway armseinen.


Signal Box Layout
Licentie: CC-BY-SA-3.0



Seinhuis Wateringbury met het pas verwijderde armsein
Licentie: CC-BY-SA-3.0




Model armseinen van Ratio nr. 490(L) en 491(R), kosten ongeveer 10 Bp per stuk.

Grzz,

Hans
« Laatst bewerkt op: 04 September 2014, 19:21:26 door Hans van de Burgt »

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1489
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #55 Gepost op: 04 September 2014, 17:18:36 »
Hans,

Ga je Upper Quadrant of Lower Quadrant gebruiken?

Mvg, Michel

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6611
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #56 Gepost op: 04 September 2014, 18:04:35 »
@Michel,

De Ratio #490 en #491 zijn in ieder geval upper quadrant.
Aan de foto van het prototype kan ik niet zien welke variant gekozen moet worden.
Dat is iets voor Sierd Jan om uit te zoeken.  :)

Grzz,

Hans

Tanks+Treinen

  • Offline Offline
  • Berichten: 459
  • Ben een beetje van het Brits af...
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #57 Gepost op: 04 September 2014, 18:33:53 »
Wateringbury had upper quadrant, in ieder geval vanaf de dertiger jaren. De SR is eind jaren twintig begonnen met het vervangen van alle lower quadrant  armseinen.  Hier en daar bleef er wel eens een lower quadrant staan, maar niet in Wateringbury. De Ratio seinen zijn een goede algemene weergave van de SR upper quadrant armseinen

Sierd Jan

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1489
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #58 Gepost op: 04 September 2014, 18:37:26 »
Voor zo ver ik weet is Upper Quadrant ook de juist c.q. meest logische keuze, voor jouw tijdperk.
Ik vroeg het me af, omdat je op het 2e plaatje Lower Quadrant seinen hebt staan, terwijl de afbeelding van de Ratio seinen ze Upper Quadrant lens posities hebben.

Mvg, Michel

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6611
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #59 Gepost op: 04 September 2014, 19:23:45 »
@Michel,

Je hebt een punt. Om de verwarring te voorkomen, heb ik de plaatjes van de lower quadrant seinen verwijderd.

Grzz,

Hans