Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
Vandaag om 11:05:38
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 11:03:46
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 10:50:56
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:39:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door roco
Vandaag om 10:38:10
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 10:25:54
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 10:19:14
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door Jelmer
Vandaag om 09:54:23
Station Roodeschool door Montanbahn
Vandaag om 09:53:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 09:53:06
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 09:45:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wim Rosbender
Vandaag om 08:58:17
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door spoorijzer
Vandaag om 08:51:15
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 08:26:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:10:49
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Bahn-AG
15 July 2025, 23:19:44
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
15 July 2025, 23:16:36
Sikje 225 door Huup
15 July 2025, 23:04:23
Spoor- en tramweg parafernalia door MathynK
15 July 2025, 22:37:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
15 July 2025, 21:09:01
Spoor 1 nem of finescale door mitchell2000
15 July 2025, 20:55:27
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
15 July 2025, 20:54:04
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 July 2025, 20:50:24
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
15 July 2025, 20:14:32
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door spoorijzer
15 July 2025, 19:25:40
Boek over de oorsprong NS 500/600 door Eucalypta
15 July 2025, 19:25:03
Nachttreinen Oost Europa door Bor de Wolf
15 July 2025, 18:00:32
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
15 July 2025, 15:51:48
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
15 July 2025, 15:42:48
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
15 July 2025, 15:24:52
  

Auteur Topic: BNLS-Module: "Glen Moddle, de bouw"  (gelezen 211040 keer)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7557
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: BNLS Baanbreker - BNLS-Module: "Glen Moddle, de bouw"
« Reactie #690 Gepost op: 20 August 2015, 18:40:45 »
@St00mboy, als dat zo zou zijn, nam ik mijn eigen fles wel mee ;)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7195
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: BNLS Baanbreker - BNLS-Module: "Glen Moddle, de bouw"
« Reactie #691 Gepost op: 20 August 2015, 18:57:52 »
Uiterlijk volgende week is de distillery weer up & running.
Inmiddels ben ik bezig de ramen te verbeteren. Vanavond plaats ik ze weer in de gevels.
Morgen worden de geschilderde gevels weer gemonteerd.

In het kader van de Health And Safety worden ook brandblussers en brandhaspels geïnstalleerd en vluchtroutes beter aangegeven.
Tevens moet er een tussenmuur komen van de H&S-mensen. Zodat er een brandwerende scheiding ontstaat tussen het fermentatiegedeelte en het distilleergedeelte.
Er is straks dus sprake van een mash house en een still house.
Dit betekent ook een aanpassing aan het dak.

H&S.
Breek me de bek niet open.

cheers
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BNLS Baanbreker - BNLS-Module: "Glen Moddle, de bouw"
« Reactie #692 Gepost op: 20 August 2015, 19:10:24 »
@Eric
Die is niet verkeerd, maar het is natuurlijk geen echte Glen Moddle.  :P

@Hendrik Jan
Weten ze bij de H&S niet dat een dram a day the doctor away keept?

Leen.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7195
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: BNLS Baanbreker - BNLS-Module: "Glen Moddle, de bouw"
« Reactie #693 Gepost op: 23 August 2015, 21:23:42 »
Meanwhile in Glen Moddle...

Is de Distillery weer bijna helemaal up & running:

Muren teruggeplaatst:

Links het maltings house. De pallets met zakken gerst eindelijk eens vastgelijmd. Net als de vaten. Nu nog een pompwagentje frotten. En de malting loft verder afmaken.

Eindelijk ook licht aangebracht:


Het mash&still house van dichtbij:


De lampen zijn LEDjes uit een op straat gevonden defect fietslampje. Het blijft No Budget modelbouw natuurlijk.
Het interieur werd licht aangepast en verder doorgedetailleerd. Hier en daar een brandblusser. Straks nog een groepje toeristen op rondleiding.

cheers
Hendrik Jan




Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8805
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: BNLS Baanbreker - BNLS-Module: "Glen Moddle, de bouw"
« Reactie #694 Gepost op: 23 August 2015, 21:32:49 »
Ziet er goed uit!  (y) ben benieuwd het resultaat op eurospoor.

Groeten Ronald
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: BNLS Baanbreker - BNLS-Module: "Glen Moddle, de bouw"
« Reactie #695 Gepost op: 23 August 2015, 21:47:28 »
Heel erg mooi en realistisch Hendrik Jan.

Mvg, Michel

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7195
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: BNLS Baanbreker - BNLS-Module: "Glen Moddle, de bouw"
« Reactie #696 Gepost op: 25 August 2015, 09:28:10 »
Meanwhile in Glen Moddle...

nu de distillery weer draait heb ik tijd voor minder belangrijke zaken :P

Afgelopen zaterdag was de BNLS-bouwdag. De mooie maar ontsporingsgevoelige machines van St00mboy Leen liepen zonder mechanische problemen over de keerlussen. Ik herinner me echter dat die machines vorig jaar op Eurospoor niet geheel foutloos over mijn baantje liepen. Met name de aansluiting BB-module was an beide zijden kritisch.

Dat had te maken met hoogteverschillen, verkanting en het starten van de boog in de BB.
-De hoogteverschillen blijven: het roadbed ligt ruim 2mm boven de grondplaat op de module. In de BB-scheiding echter, is de hoogte 0.
2mm op 30cm mag geen probleem zijn.
-De start van de boog in de BB: een goede koppeling BB=-inbreng moet met een goede megabiels te regelen zijn.
-de verkanting: dit extra pijnpunt kan er uit.

Een stukje spoor werd opgebroken, de verkanting werd verder teruggebracht. Het opbreken deed ik met de plantenspuit. Hierdoor werd de lijm zacht en kon ik de ballast verwijderen en daarna het stripje karton van de verkanting aanpassen.

Vervolgens werd een megabiels gefiguurzaagd zodat hij in de zijwand past. Daarna werd de rail op de megabels gesoldeerd. De rails op de module zat al op een pertinaxbiels gesoldeerd, welke vastgeschroefd zit op de bodemplaat.

Affijn, een hoop gepunnik in de marge.
Dit is het resultaat:


De rails in de BB zijn afneembaar. En dat moet bij mij ook, vanwege het transport.
Vandaag de westkant van Glen Moddle eens aanpakken op dezelfde manier. Daar zit ook nog een slinger in het BB-spoor :-X

cheers
Hendrik Jan
« Laatst bewerkt op: 25 August 2015, 09:38:51 door Hendrik Jan »
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3381
    • Zeedoorn
Re: BNLS Baanbreker - BNLS-Module: "Glen Moddle, de bouw"
« Reactie #697 Gepost op: 25 August 2015, 11:14:28 »
Dat ziet er al mooi uit zo die overgangen. Zoiets moet ik ook maar maken.. Al ligt daar ook gelijk de grootste uitdaging voor mij met mijn 2 linker klus handen (of niet dan Edsko :) ).

In elk geval moeten de overgangen goed, want van BB naar BB is natuurlijk belangrijk, maar van BB naar modulebak minstens net zo.

Groet,
Chris

guest7823

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - BNLS-Module: "Glen Moddle, de bouw"
« Reactie #698 Gepost op: 25 August 2015, 11:40:31 »
In elk geval moeten de overgangen goed, want van BB naar BB is natuurlijk belangrijk, maar van BB naar modulebak minstens net zo.

Ehhhhh, de bulk van de problemen bij de h0 baan zat/zit in de inbreng-BB overgangen :P

De BB-BB overgangen werken nu aantoonbaar en zijn zonder afstellen van bakken binnen 5 minuten per overgang in elkaar te gooien. Indien het megabiels principe ook op de BB-inbreng wordt toe gepast ........ OK de megabiels overgangen zijn wat lomp, maar een beetje modelbouw moet het principe ook kunnen ombouwen naar een wat subtielere uitvoering. Het voordeel wat je bij de inbreng-BB overgang hebt is dat je het thuis eindeloos kun proberen / perfectioneren en dat je GEEN stelruimte nodig hebt omdat je altijd dezelfde bak tegenover je vindt. De BB-BB overgang moet enige stelruimte hebben om de rails uit te lijnen t.o.v. elkaar. Dit speelt bij de BB-inbreng (of inbreng-inbreng) overgang niet. Die kan je volledig fixeren en dat is zelfs 4-sporig in N te doen  8)

Edsko Hekman

  • Moderator
  • Online Online
  • Berichten: 8596
  • Nooit uitgeklust....
Re: BNLS Baanbreker - BNLS-Module: "Glen Moddle, de bouw"
« Reactie #699 Gepost op: 25 August 2015, 11:59:47 »
Al ligt daar ook gelijk de grootste uitdaging voor mij met mijn 2 linker klus handen (of niet dan Edsko :) ).
Ik zeg niks Chris, dat had ik je beloofd... ;)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7195
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: BNLS Baanbreker - BNLS-Module: "Glen Moddle, de bouw"
« Reactie #700 Gepost op: 25 August 2015, 14:41:53 »
De uiteinden van de rails zijn op stukjes pertinax gesoldeerd.
Zie ook hier, uit den ouden doosch:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54292.msg3221457268.html#msg3221457268

De pertinax plaat werd licht geslepen met de slijpschijf van de miniboor, zodat het net bielzen lijken.
De nepbiels werd op de onderbouw gefixeerd met 2 schroeven aan de zijkant.
De schroeven en de pertinax worden gecamoufleerd met ballast.

Ik heb op deze manier nog geen problemen gehad bij het koppelen van mijn 2 bakken. Volgens mij heeft Walter het op een vergelijkbare manier opgelost bij Lenne Brücke.

Gister en vanochtend heb ik de aansluiting naar de BB verbeterd. Ik moest wel het spoor aan één kant lossolderen van de nepbiels, omdat ik de boog iets veranderde. Het grote voordeel van solderen bleek maar weer: het is heel gemakkelijk om later de boel weer op de juiste plek vast te bakken.
Beide BB-helften zijn nu voorzien van spoor dat op (aangepaste) megabiels werd gesoldeerd. Het opnieuw ballasten laat ik achterwege tot na de testdag...

Nu nog de BBxen elektriek doorknopen, en dan ben ik klaar voor de testronde op 12 september.

Ondertussen grijnst mij het dak van de supermarkt aan.
En jeuken mijn handen om voornoemd dak optisch te verbeteren.
(waarom begin ik hier nu weer aan?)
En dan nog die AVT geluidsmodule installeren. Met havengeluiden en kroegrumoer.

cheers
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7195
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: BNLS Baanbreker - BNLS-Module: "Glen Moddle, de bouw"
« Reactie #701 Gepost op: 26 August 2015, 23:53:48 »
Meanwhile in Glen Moddle...

werd dak gedekt.
Eerst nog wat shingles fabriceren, zie ook hier:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54292.msg3221386896.html#msg3221386896

En dan maar plakken:


Door die dakkapellen is het veel passen en meten en vordert het langzaam.
Maar het verschil is duidelijk. Het huisje is een licht verbouwd kitje van Metcalfe. Het dak is een kartonnen plaat met leisteenprint.

Vooral van dichterbij is het verschil enorm:


Tijdrovende klus. Al die dakkapellen houden enorm op. En dan is dit nog maar de local shop. Nu ik eenmaal begonnen ben, kan ik niet meer terug en zal ook de kroeg eraan moeten geloven...
Nu nog een list verzinnen om de muren te verbeteren. Want die hebben enkel een steentjesprint, maar geen reliëf...

cheers
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BNLS Baanbreker - BNLS-Module: "Glen Moddle, de bouw"
« Reactie #702 Gepost op: 27 August 2015, 00:05:08 »
De vraag is hoeveel reliëf er in een muur zit. Soms is dat maar heel weinig.
Misschien kun je de voeg in het papier accentueren door er bijv. met de achterkant van een mes overheen te gaan, waardoor je het iets indrukt.
Misschien kun je ook iets doen door de glansgraad van de voegen doffer te maken dan die van de stenen.
Ook de stenen zal je eigenlijk doffer moeten maken, want het papier heeft denk ik niet de juiste glans van steen.

Of.... als je het echt heel erg Schots wil maken, dan maak je alles glimmend van de regen.  ;)

Leen.

guest7823

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - BNLS-Module: "Glen Moddle, de bouw"
« Reactie #703 Gepost op: 27 August 2015, 00:19:21 »
Inmiddels ben ik al twee glaasjes Schots distilaat verder, maar ik bewonder je voortgang / vooruitgang.

Punt is en blijft. Papier is te plat en veel voegen zijn te diep. Misschien op het papier de voegen wat in krassen en zo de reflectie wat breken.

Recht van voren zie papier er goed uit. Het is alleen te plat naar mate de hoek van bekijken af gaat wijken van 90 graden

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10759
Re: BNLS Baanbreker - BNLS-Module: "Glen Moddle, de bouw"
« Reactie #704 Gepost op: 27 August 2015, 06:57:33 »
Hulde!  (y)
De schuine daken op Broad Street Viaduct zijn identiek en ook niet naar mijn zin. Ik zie behoorlijk op tegen de bult werk die dit met zich mee brengt dus waarschijnlijk laat ik ze zo.

Verder is papier, en ook karton van Metcalfe, behoorlijk plat. Uiteindelijk gaat het om de totaal indruk, de sfeer, die een baan uitstraalt en dan vind ik het uitstekend bruikbaar. Als je gaat inzoomen op details loop je altijd tegen beperkingen van een bepaald materiaal aan.
« Laatst bewerkt op: 27 August 2015, 07:01:41 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.