Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rogier
18 June 2025, 23:47:49
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Wim Vink
18 June 2025, 23:06:09
Het Boemeltje - Electronica door MOVisser
18 June 2025, 23:01:24
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Jeroen Water
18 June 2025, 22:42:33
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door Tedo
18 June 2025, 22:10:34
Zee. Land. door Huup
18 June 2025, 21:47:29
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door Ronald Halma
18 June 2025, 20:44:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
18 June 2025, 20:34:37
LS Models 2025 door Rick
18 June 2025, 20:16:25
Frans loodsje et cetera door tothebeach
18 June 2025, 19:17:45
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
18 June 2025, 18:10:16
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Lobomotion69
18 June 2025, 18:01:22
Bauarbeiten im gange door tothebeach
18 June 2025, 17:45:41
Rails roestig verven door Modellbahnwagen
18 June 2025, 17:23:18
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Menno
18 June 2025, 17:07:04
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Modellbahnwagen
18 June 2025, 17:06:43
Raadplaatje door Modellbahnwagen
18 June 2025, 16:59:08
US diorama in H0 door Wim Vink
18 June 2025, 15:56:40
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
18 June 2025, 15:29:11
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
18 June 2025, 15:16:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
18 June 2025, 15:13:44
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
18 June 2025, 14:45:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 June 2025, 12:08:20
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
18 June 2025, 10:14:39
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
18 June 2025, 10:11:30
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
18 June 2025, 09:14:29
Aachenau West door Wim Vink
18 June 2025, 08:35:58
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Station Roodeschool door MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37
  

Auteur Topic: Wateringbury Railway Station in OO  (gelezen 204457 keer)

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6479
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #45 Gepost op: 31 August 2014, 13:03:54 »
@Hendrik jan,

Nou, een beetje hout... Ik dacht meer aan lasersnijden uit hout.
Heb een mooi adresje gevonden met redelijke prijzen.
Om een idee te krijgen:

MDF 2mm 600x300mm 2,98
MDF 2mm 600x300mm 2,59
MDF 2mm 600x300mm 2,69

Multiplex berken 1.2 mm 300x150mm 7,45
Multiplex berken 2 mm    300x150mm 6,85
Multiplex berken 3 mm    600x300mm 3,53
Multiplex berken 4 mm    600x300mm 6,98

Dit is maar een klein gedeelte van het assortiment.
En speciaal geprepareerd voor een lasercutter.

Ik denk eraan om de houtskelet delen uit multiplex te snijden.
Gebruik te maken van dakspanten uit hetzelfde materiaal. (Dat heeft Paul Lindsay-Scott niet gedaan)
Wanden te maken van stripjes houtfineer.

Grzz,

Hans

 

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1527
  • BMB, Msg Ht, Fremo
    • Mijn Flickr pagina
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #46 Gepost op: 31 August 2014, 13:46:02 »
Als alternatief kan ik ook gaan voor de
Hornby M7 Class
.

*kijkt rond of er niet te veel mensen luisteren*
De M7 is wel een beetje een lelijke lok.

Werner

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6479
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #47 Gepost op: 31 August 2014, 17:31:06 »
@Werner,

Ja, ja... Hoelang wacht je al?

Grzz,

Hans

Tanks+Treinen

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
  • Ben een beetje van het Brits af...
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #48 Gepost op: 31 August 2014, 17:57:51 »
@Sierd Jan,

Jij weet als geen ander dat de situatie in Wateringbury in de loop van tientallen jaren niet of nauwelijks veranderd is. In het oog springende wijzigingen: afbraak delen van het stationsgebouw, elektrificatie in 1960/61 (derde rail), bouw loopbrug 61, vervangen armseinen pas recent.
Dat maakt Wateringbury voor modelspoor hobbyisten zo interessant.
Er kan materieel van meerdere Era's worden ingezet.
Alleen niet altijd door elkaar,natuurlijk.

Tja, ik weet dat die Fowler Class een ex-LMS loc is.
Zou die nooit in SE gereden hebben, als BR loc?

Grzz,

Hans


Even de quote verplaatst vanaf de Litterbin, hier leek hij mij meer tot zijn recht komen.
Wateringbury is inderdaad prima te gebruiken als een algemeen station voor zeg de periode 1935-1960. In die periode veranderd er inderdaad erg weinig. Als je Wateringbury bouwt, kun je met wat kleine veranderingen, zoals bijvoorbeeld verwisselbare borden en opschriften op de baan,  zo een nieuwe periode weergeven en dus ook het materiaal van die periode inzetten. Met een beetje ruimte op je fiddleyard kun je tijdens het rijden langzaan het materieel aanpassen en de tijd laten verschuiven. Lijkt mij op zich een leuk thema voor een baan! (en geeft je een ruime keuze aan materieel)

Die LMS Fowler tank heeft bij mijn weten nooit in de Southern region gereden, maar ja, niet alles werd geregistreerd...

Sierd Jan

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6479
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #49 Gepost op: 01 September 2014, 21:57:08 »
Vanavond vond ik in een boek over de Southern Railway dat ik van St00mboy geleend heb, een mooie foto van een kleine houten loc shed.


Rechtenvrije foto

Somerset Ostrich. Kleine Southern Loco Shed bij Templecombe. De loods was eigenlijk te klein om de loc te herbergen, een ex LSWR K10 4-4-0 nr. 145
De loods lijkt op de loods die Paul Lindsay-Scott (RMweb) heeft gebouwd in O, maar deze is natuurlijk de moeite waard.

Grzz,

Hans


Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6479
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #50 Gepost op: 02 September 2014, 15:07:04 »
De tekening van de 'loco shed' is nu in CAD getekend. Nu kan hij gesneden worden.



8,4cm: Hoogte nok (zonder dakplaten)
7,5cm: Breedte loods
17,5cm: lengte loods
6cm: hoogte zijwand, en hoogte doorgang
2x 1,8cm deuren

Dakplaten 17,9cm lang en 4cm breed.

De bedoeling is dat deze uit 2mm Berken multiplex wordt gesneden.
Plankjes uit fineer worden over de spanten aangebracht.
Voor de bekleding van het dak denk ik aan een plaat van Slaters (dakpannen of leisteen)

Grzz,

Hans
 
« Laatst bewerkt op: 03 September 2014, 22:12:04 door Hans van de Burgt »

Tanks+Treinen

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
  • Ben een beetje van het Brits af...
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #51 Gepost op: 02 September 2014, 15:14:08 »
Nice!

Ben benieuwd hoe dat eruit gaat zien.

Sierd Jan

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6479
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #52 Gepost op: 04 September 2014, 00:32:59 »
We hebben nog eens kritisch naar de beschikbare ruimte gekeken.

Door de wand iets te verplaatsen, ontstaat een ruimte voor een rondlopende modelspoorbaan van 3700mm x 5100mm.
Het oppervalk ligt op1,3m.



De deur is iets naar het midden van de zolder geschoven. Daar is nu ruimte voor een weg te nemen deel; of wellicht een spoorbrug.
De ruimte voor de baan is bewust zo smal mogelijk gehouden.

Grzz,

Hans

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #53 Gepost op: 04 September 2014, 09:13:14 »
Ik zou in de linker hoek ook nog een driehoekje leggen, voor een net iets subtielere bocht. ;)

Met vriendelijke groet,
Michel


Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6479
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #54 Gepost op: 04 September 2014, 12:56:14 »
@Michel,

Klopt, dat ben ik vergeten te tekenen. Nergens komt een bocht te liggen kleiner dan R4.
Het railplan, dat ik samen met Sierd Jan (Tanks+Treinen) ontwikkel, is bijna klaar.
We zijn nog even bezig om de positie van de seinen vast te stellen.
Armseinen wel te verstaan, want tot nog maar heel kort geleden, stonden er nog Southern Railway armseinen.


Signal Box Layout
Licentie: CC-BY-SA-3.0



Seinhuis Wateringbury met het pas verwijderde armsein
Licentie: CC-BY-SA-3.0




Model armseinen van Ratio nr. 490(L) en 491(R), kosten ongeveer 10 Bp per stuk.

Grzz,

Hans
« Laatst bewerkt op: 04 September 2014, 19:21:26 door Hans van de Burgt »

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #55 Gepost op: 04 September 2014, 17:18:36 »
Hans,

Ga je Upper Quadrant of Lower Quadrant gebruiken?

Mvg, Michel

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6479
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #56 Gepost op: 04 September 2014, 18:04:35 »
@Michel,

De Ratio #490 en #491 zijn in ieder geval upper quadrant.
Aan de foto van het prototype kan ik niet zien welke variant gekozen moet worden.
Dat is iets voor Sierd Jan om uit te zoeken.  :)

Grzz,

Hans

Tanks+Treinen

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
  • Ben een beetje van het Brits af...
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #57 Gepost op: 04 September 2014, 18:33:53 »
Wateringbury had upper quadrant, in ieder geval vanaf de dertiger jaren. De SR is eind jaren twintig begonnen met het vervangen van alle lower quadrant  armseinen.  Hier en daar bleef er wel eens een lower quadrant staan, maar niet in Wateringbury. De Ratio seinen zijn een goede algemene weergave van de SR upper quadrant armseinen

Sierd Jan

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #58 Gepost op: 04 September 2014, 18:37:26 »
Voor zo ver ik weet is Upper Quadrant ook de juist c.q. meest logische keuze, voor jouw tijdperk.
Ik vroeg het me af, omdat je op het 2e plaatje Lower Quadrant seinen hebt staan, terwijl de afbeelding van de Ratio seinen ze Upper Quadrant lens posities hebben.

Mvg, Michel

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6479
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #59 Gepost op: 04 September 2014, 19:23:45 »
@Michel,

Je hebt een punt. Om de verwarring te voorkomen, heb ik de plaatjes van de lower quadrant seinen verwijderd.

Grzz,

Hans