Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Verschil leveranciers DCC decoders? door spoorijzer
Vandaag om 10:19:50
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Besselspoor
Vandaag om 10:15:20
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Zee. Land. door AB 7216
Vandaag om 10:05:01
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:02:34
Perronhoogte TP3 door Rob Ellerman
Vandaag om 10:00:51
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 09:04:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
  

Auteur Topic: Roco 1600 HUSA: ledverlichting aanpassen  (gelezen 27234 keer)

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2166
    • Biesje.nl
Re: Roco 1600 HUSA: ledverlichting aanpassen
« Reactie #45 Gepost op: 09 juli 2018, 02:03:28 »
Jammer dat het niet past. Ik ben ook bang dat bij de 'verlengde versie' het vliegwiel in de weg zit onder de printplaat. Dan zou je hem nog verder moeten verlengen zodat de decoder overdwars kan of zo. Ook kan je wellicht een platte flatcable connector gebruiken met daar dan weer een 22(21)polige flatcable aan waar dan weer de PluX in gaat. Maar dan wordt het wel ingewikkelder :(

de 21 MTC decoder interface was oorspronkelijk voor Märklin treinen bedoeld met de sinus aandrijving dacht ik, vandaar dat er pinnen gebruikt worden voor extra motor aansturing. Er zijn een paar modellen decoders die een soort 'MTC 21 versie 2' standaard hebben die wel pinnen heeft voor extra functies. Maar dan werkt het weer niet met de Märklin sinus motoren denk ik.

Ik vond het maar stom toen ze de PluX interface bedachten, weer een andere standaard waardoor je geen standaard krijgt... Maar nu vind ik het eigenlijk wel het mooiste systeem met al die extra functie aansluitingen. Lekker front, sluit en rangeersein apart en eventueel nog uitgangen over voor automatische koppelingen en/of cabine verlichting/beweegbare panto's. Nog meer functies en we kunnen Preiser machinistjes monteren die kiekeboe doen en lange neuzen maken naar de fotografen op evenementen.

Mvg,

Robert

jurrie-burrie

  • Offline Offline
  • Berichten: 171
Re: Roco 1600 HUSA: ledverlichting aanpassen
« Reactie #46 Gepost op: 09 juli 2018, 21:53:37 »
Hallo.

Top om te horen dat je oplossingen heb.
Kan niet wachten tot het klaar is.

Groet jurgen

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 650
Re: Roco 1600 HUSA: ledverlichting aanpassen
« Reactie #47 Gepost op: 10 juli 2018, 18:26:15 »
Hoi Frits,

Ik had ook een 1609 husa staan, dus nog maar even een testje gedaan.

Dit is de lengtepositie van de decoder, rekening houdend met de schuin aflopende chassis en de benodigde ruimte voor de decoder.

De decoder is een zimo mx645 en die past tussen de opening van het chassis.

Nog een paar tips.

Maak svp gebruik van 0805 smd weerstanden. Deze zijn nog fatsoenlijk te solderen en te hanteren. Roco gebruikt een 4x weerstanden array, maar die is voor de doorsnee hobbist niet handig. Zal wel goedkoper zijn voor hun (externe) productieprocess.

Maak svp ook 0805 weerstandpads voor de 3 hogere aux uitgangen.

En als je print ontwerpt voor de loso4, nog een soldeerpad voor de ontstoringscondensator die op de loso4 ontbreekt. (Maar dat is wel heel erg puntje op de i). :)

Mvg spock

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Roco 1600 HUSA: ledverlichting aanpassen
« Reactie #48 Gepost op: 10 juli 2018, 20:30:55 »
Dank allen voor het meedenken en de tips.

Ik heb inmiddels, mede door jullie input, een paar zaken onderzocht.



Allereerst heb ik de mogelijkheid onderzocht om de 22pol connector te verzinken in de print. Daarvoor heb ik een gleufje van 3mm gefreesd.



Een precisie werkje dat uiteindelijk goed gelukt is.



Mocht deze montage methode echter een oplossing brengen dan kan ik de print natuurlijk bestellen met de gleuf er reeds in.

Het mag duidelijk zijn dat op deze plaats deze oplossing niet gaat werken omdat de connector in dit geval klem komt te zitten op de motor. Ik heb met deze opstelling echter een proef gedaan met de print op zijn kop zodat het zwarte gedeelte zo'n 2mm door de print steekt. Met de kleine laisdcc decoder erop geprikt gaat de kap er op echter heb ik het idee dat de decoder toch iets naar beneden gedrukt wordt door de kap. Bij een grotere decoder ben ik bang dat het niet gaat werken dus helaas valt deze mogelijkheid af.

Door Henk en Spock is voorgesteld om de connector in het verlaagde deel van het chassis te plaatsen.



Ook in het voorbeeld van Spock (dank daarvoor) is de connector door de print gemonteerd. Nadeel vind ik echter dat je de decoder er van onderaf in moet drukken waarvoor de basisprint eerst losgemaakt moet worden. Overigens als de connector niet door de print maar op de onderzijde van de print zit dan past de decoder er niet onder omdat de afstand van print tot decoder 9mm is en de uitsparing slechts 7mm. Ander nadeel is dat als je een Loksound decoder zou willen plaatsen deze uitsparing juist uitermate geschikt is voor de luidspreker.



Op deze foto is het niet helemaal te zien maar als ik de maat meet van de print tot aan bovenkant decoder dan is dat bijna 9mm. De uitsparing is 7mm. dus als de decoder in deze uitsparing komt moet de connector in de print verzonken worden.

Een andere mogelijkheid is om de decoder van bovenaf in de basisprint te drukken. De decoder zakt dan diep genoeg en de kap zal zeker passen.

Een andere oplossing is de decoder naar de linkerkant te verplaatsen.



Door de connector net voorbij het vliegwiel te verzinken in de basisprint kan de decoder er van boven in gedrukt worden. Voordeel is dat de decoder er van boven in kan (zonder de print te moeten losschroeven) en een eventuele luidspreker kan in de uitsparing in het chassis. Ander voordeel is dat de decoder afmeting niet meer zo relevant is omdat deze boven de basisprint komt te zitten.

Conclusie is dat de connector sowieso verzonken moet worden in de print. Op basis hiervan ga ik eerst de laatste optie uitwerken. Mocht dat niet lukken, bijvoorbeeld omdat ik niet uitkom met mijn printbanen en soldeereilandjes dan ga ik de optie boven de uitsparing proberen.

Gr. Frits
Groet Frits

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Roco 1600 HUSA: ledverlichting aanpassen
« Reactie #49 Gepost op: 10 juli 2018, 20:50:58 »
Maak svp gebruik van 0805 smd weerstanden. Deze zijn nog fatsoenlijk te solderen en te hanteren.

Hallo Spock, Ik wilde in eerste instantie ook een SMD array gebruiken van 4x 0805. Die waren echter niet verkrijgbaar bij onze chinese vrienden. Ik moet toegeven dat de 4x 0603 exemplaren wel erg klein zijn. Als ik ruimte heb op de print zal ik zeker 0805 gaan gebruiken. Hoewel de twee losse 0603 weerstanden (en de ontstorings C) best wel makkelijk op de print waren te solderen.

Maak svp ook 0805 weerstandpads voor de 3 hogere aux uitgangen.

Wat bedoel je hiermee? De huidige eilandjes voor Aux 5, 6 en 7 zijn groot genoeg om een draadje netjes aan te solderen.



En als je print ontwerpt voor de loso4, nog een soldeerpad voor de ontstoringscondensator die op de loso4 ontbreekt. (Maar dat is wel heel erg puntje op de i). :)

Bedoel je ontstoorcondensator of buffercondensator? Ontstoorcondensator zegt mij niets. Voor de buffercondensator kan je de reeds op de concept print aanwezige soldeerpads bij de SUSI aansluitingen gebruiken, GND en V+C.

Gr. Frits
Groet Frits

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: Roco 1600 HUSA: ledverlichting aanpassen
« Reactie #50 Gepost op: 10 juli 2018, 21:35:46 »
Frits,

Bij geen gebruik van een Buffer condensator, op diezelfde pads een extra ontstoor condensator plaatsen..

Die mist helaas standaard op de print van de LoSo4, en men wil dat maar niet toevoegen.  ::)
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Roco 1600 HUSA: ledverlichting aanpassen
« Reactie #51 Gepost op: 10 juli 2018, 22:00:38 »
Hallo Marcel, ik heb meerdere Loksound 4 decoders en ik herken het probleem niet.  Is er ergens meer info over dit onderwerp?

Gr. Frits

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Groet Frits

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: Roco 1600 HUSA: ledverlichting aanpassen
« Reactie #52 Gepost op: 10 juli 2018, 23:24:51 »
Frits,

Bij geen gebruik van een Buffer condensator, op diezelfde pads een extra ontstoor condensator plaatsen..

Die mist helaas standaard op de print van de LoSo4, en men wil dat maar niet toevoegen.  ::)
Zie handleiding http://www.tsdbvba.be/handleidingen/LokSoundV4NL.pdf en dan 6.11.2
Hier staat het volgende:
Quote: 6.11. Buffer-condensator.
Op vele oudere modelspoorbanen is de stroomoverbrenging niet optimaal. Het langzaam overrijden
van wissels kan ongewenste stilstand of stoten van de loc veroorzaken. Dit probleem kan met de
aansluiting van een buffer-condensator vermeden worden (vanaf 100µF/25V zijn verbeteringen
zichtbaar). Indien gewenst, kunt u deze aan de LokSound V4.0, LokSound V4.0 M4 of LokSound
micro V4.0 decoder aansluiten.
!! Het direct solderen aan de decoder eist ervaring en goede soldeerapparatuur. Schaden die door
kortsluiting bij het solderen ontstaan, zijn door de garantie niet gedekt. Overweeg precies of u een
condensator werkelijk nodig hebt.
Einde quote.
In 6.11.2 staan de plaatjes. Allemaal best wel te doen.

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 650
Re: Roco 1600 HUSA: ledverlichting aanpassen
« Reactie #53 Gepost op: 10 juli 2018, 23:57:53 »
Hallo Frits,

Ik zie dat er wat onduidelijkheid is over de ontstoorcondensator.

Even een uitleg.

Een draadje waar dit eerder uitgebreid is behandeld : https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=66140.60

Een samenvatting: Op een Loso4 ontbreekt een ontstoorcondensator (deze bevindt zich wel op een Lopi4).
Daardoor KAN er storing terugvloeien van de Loso4 naar het DCC signaal waardoor andere locs niet meer reageren op commando's of dat er wissels niet omschakelen.
Het is op te lossen/te voorkomen door een 1uF keramische condensator te solderen over de GND en V+C. Wij gebruiken de SMD 1206 uitvoering.

Ter info: Het ontbreken van deze condensator was de oorzaak van het knipperen van de binnenverlichting van de Artitec Plan U icm de Loso4.

@Railroadtycoon: Het betreft hier niet de buffercondensator (die beschreven staat in de documentatie) , maar de ontstoorcondensator (die helaas NIET beschreven staat in de documentatie).


Wat bedoel je hiermee? De huidige eilandjes voor Aux 5, 6 en 7 zijn groot genoeg om een draadje netjes aan te solderen.

Sorry dat ik niet duidelijk genoeg was. Ik bedoelde dat het handig zou zijn als er een SMD soldeerpad zou zijn tussen de PLUX22 connector en de AUX soldeer eilandjes. Dan kun je de weertand (die meestal nodig is) direct op de print solderen ipv zwevend.

mvg spock

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Roco 1600 HUSA: ledverlichting aanpassen
« Reactie #54 Gepost op: 11 juli 2018, 18:36:44 »
Hallo Marcel en Spock, Bedankt voor de info over de ontstoorcondensator.

Het is op te lossen/te voorkomen door een 1uF keramische condensator te solderen over de GND en V+C. Wij gebruiken de SMD 1206 uitvoering.

Ik begrijp het probleem. Het is een kleine moeite om op de print een plekje voor een ontstoorcondensator op te nemen.

Ik bedoelde dat het handig zou zijn als er een SMD soldeerpad zou zijn tussen de PLUX22 connector en de AUX soldeer eilandjes.

Dat is een super goed idee. Als er ruimte is zal ik dat doen.

Gr. Frits
Groet Frits

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Roco 1600 HUSA: ledverlichting aanpassen
« Reactie #55 Gepost op: 15 juli 2018, 21:06:57 »
Inmiddels weer aan het meten en tekenen geweest. Het lijkt allemaal te passen.



Op dit moment zitten de weerstand arrays er nog op. Ik zal kijken of ik die kan vervangen door losse smd weerstanden. Vermoedelijk moet ik wel voor 0603 i.p.v. 0805 kiezen omdat er erg weinig ruimte is.

Op het nieuwe ontwerp heb ik plaats ingeruimd voor een SUSI connector. Tevens zijn de AUX 5, 6, en 7 uitgangen voorzien van ruimte voor 0805 weerstanden. Ook de ontstoorcondensator voor een ESU Loksound4 is aanwezig.

Ik ga het ontwerp nu eerst 1 op 1 printen en uitknippen om te kijken of het een beetje past. Het zou mooi zijn als de PLUX22 connector nog iets naar rechts zou kunnen zodat er aan de linkerzijde van de connector nog wat meer ruimte komt voor de weerstanden.

Gr. Frits
« Laatst bewerkt op: 16 juli 2018, 06:10:25 door Fritsprt »
Groet Frits

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6127
  • ***
Re: Roco 1600 HUSA: ledverlichting aanpassen
« Reactie #56 Gepost op: 16 juli 2018, 18:21:10 »
 (y) Ziet er knap uit Frits, volgens mij mag je de L1 en L2 er gewoon uit laten ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Roco 1600 HUSA: ledverlichting aanpassen
« Reactie #57 Gepost op: 16 juli 2018, 18:33:42 »
Hoi Ruud, dank je voor het compliment. De vorige zag er ook goed uit, werkte wel........maar paste niet.... ;D
Ach ja, het blijft hobby.

V.w.b. de spoelen, ik weet dat daar veel verschillende meningen over zijn. Aangezien ze het rijden niet nadelig beïnvloeden en eventuele EMC storing onderdrukken laat ik ze er gewoon in. Overigens haal ik ze in bestaande modellen ook nooit weg. De ontstoorcondensator van 1uF tussen de beide motoraansluitingen zit er ook gewoon in. Deze heb ik echter naar de onderzijde van de print verplaatst. Dus die zie je niet op de afbeelding.

Gr. Frits
Groet Frits

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Roco 1600 HUSA: ledverlichting aanpassen
« Reactie #58 Gepost op: 20 juli 2018, 19:53:52 »
Nog wat kleine aanpassingen gedaan aan het ontwerp, m.n. aan het sporenplan.
Ik denk dat dit hem moet worden.



Gr. Frits
Groet Frits

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6127
  • ***
Re: Roco 1600 HUSA: ledverlichting aanpassen
« Reactie #59 Gepost op: 20 juli 2018, 21:18:31 »
 (y) Ben benieuwd of het nu past en werkt zoals bedacht :)
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).