Doel:€250.00
Donaties:€105.00

Per saldo:€-145.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 26-10-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Relaisbesturing of toch Arduino? door Erik Baas
Vandaag om 01:20:59
Station Apeldoorn, op foto's en ansichtkaarten door hmmglaser
Vandaag om 00:35:16
Postwagen/Dg HSM P445 / NS 2001 in messing. Schaal 0. door FritsT
Vandaag om 00:08:58
Grunn, NS modelbaan tijdperk IIIa door Rondje_HO
Vandaag om 00:06:46
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
30 oktober 2020, 23:43:46
DR4088 aansluiting en diodeschakeling door Klaas Zondervan
30 oktober 2020, 23:25:16
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
30 oktober 2020, 22:52:02
Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5 door VvKan
30 oktober 2020, 22:50:03
BR 81 met rookgenerator in O voor belachelijk lage prijs door Reinier Z.
30 oktober 2020, 22:39:18
Projekt 083-338 door 44
30 oktober 2020, 22:31:13
Multimaus programmeren : probleem 2 locs zelfde adres door Bahn-AG
30 oktober 2020, 22:24:40
Tortoise en DR4018 maakt een halve beweging door Klaas Zondervan
30 oktober 2020, 22:24:27
Rocrail gebruikersgroep door Hans1963
30 oktober 2020, 22:17:15
Waarom bij Lenz geen diodes bij ongedetecteerde railstukken? door Klaas Zondervan
30 oktober 2020, 22:01:24
Van Fleischmann spoor N, naar beginner Märklin spoor h0 digitaal door Bahn-AG
30 oktober 2020, 21:50:40
Ontraxs 2021 GEANNULEERD, nieuwe datum n.n.b. door Gerard van de Weijer
30 oktober 2020, 21:47:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door roadster36
30 oktober 2020, 21:42:30
Ergensnergens in H0e door NS1220
30 oktober 2020, 21:41:42
Paul's model train stuff door Duikeend
30 oktober 2020, 21:38:19
NS modelbaan Hoekdam H0 door Rob E.
30 oktober 2020, 21:33:40
Kopen in de VS door Alexander
30 oktober 2020, 21:27:19
Laag-Baarlo door Mark Lin
30 oktober 2020, 21:26:56
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Rob E.
30 oktober 2020, 21:14:48
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Jos_1972
30 oktober 2020, 21:08:35
Goederenloods Apeldoorn door Bart spruitje
30 oktober 2020, 21:05:22
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
30 oktober 2020, 20:59:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
30 oktober 2020, 20:24:05
De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap door AntonM
30 oktober 2020, 19:18:27
Philotrain NS C10c (ex. SS), kit 15c door ingenium
30 oktober 2020, 19:00:32
BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken door St00mboy
30 oktober 2020, 18:30:06
  

Auteur Topic: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.  (gelezen 2858 keer)

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 373
Re: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
« Reactie #15 Gepost op: 12 april 2018, 21:33:42 »
www.esu.eu/...esudownloads/51981_LokPilot_V40_Familie_ESU...

Vertaal deze pagina
Daher können Sie im Analogbetrieb nicht nur die Anfahr- und Höchstgeschwindigkeit Ihrer Lok einstellen und bestimmen, welche der Funktionen aktiv sein soll: Sogar die. Lastregelung ist aktiv! Dadurch sind LokPilot V4.0 Decoder ideal für Analogloks: Endlich können Sie Ihre alten, viel zu schnellen. Loks bremsen. 5.2.4.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
« Reactie #16 Gepost op: 12 april 2018, 21:39:17 »
Maw, de spanning is inderdaad de referentie voor de snelheid maar de motor wordt altijd langzamer gestuurd (<100% PWM) op de rechte baan om dus marge te hebben op een helling. (y) Werkt dus alleen als lastregeling voor hellingen en bogen. En dus niet bedoelt voor spanningsval (waar het digitaal ook voor werkt). En ik verwacht inderdaad wel een beetje extra spanningsval (dus er wordt een evenwicht bereikt) maar ik denk (of hoop eigenlijk meer aangezien je anders hele slechte stroomvoorziening naar de rails hebt) dat de spanningsval minimaal is.

En €37,- voor een omschakelrelais :o


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 19760
    • Pagina van klaas
Re: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
« Reactie #17 Gepost op: 12 april 2018, 21:43:36 »
Dat stukje in de ESU handleiding had ik ook gevonden. Maar ik hou mijn twijfels. Als de spanning te veel varieert met de belasting dan werkt het averechts. Dit in tegenstelling tot digitaal waar de uitgezonden snelheidsstap een vast gegeven is dat niet afhankelijk is van de spanning.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 373
Re: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
« Reactie #18 Gepost op: 12 april 2018, 22:13:43 »
Maar waar de uiteindelijke maximaal mogelijke lastregeling weer wel afhankelijk is van de spanning. Maar dat zijn erg veel alsdannen. Lastregeling is gewoon mogelijk bij analoog gebruik.

En verder moet je baanvermogen wel erg krap bemeten zijn wil je dat in de praktijk gaan merken.
« Laatst bewerkt op: 12 april 2018, 22:21:09 door borotof »

cvdl1952

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
« Reactie #19 Gepost op: 12 april 2018, 22:43:11 »
Als de voeding van de transformatoren zakt van bv van 230 V naar 210 V zal de piek spanning van de overschakelstroom waarschijnlijk ook zakken en hoeft mijn peloton trafo's niet vervangen te worden.

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 672
Re: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
« Reactie #20 Gepost op: 12 april 2018, 23:42:32 »
Hallo

Het enige verschil tussen oude en nieuwe trafos is een verbeterde beveiliging.

Bij de oude trafo kon onder bepaalde omstandigheden netspanning op een (uitgetrokken) stekker staan bij gebruik van meerdere trafo's.

De omschakelspanning is nog steeds gelijk aan die van de oude blauwe trafo's.

Dekoders die toen stuk gingen waren van een twijfelachtige kwaliteit.

Hier nog wat ( duits) leesvoer:

https://www.maerklin.de/fileadmin/media/service/faq/Technik-Tipp-207.pdf

En iets over spanningen bij trafo's

https://www.maerklin.de/fileadmin/media/service/faq/technik-tipp-404.pdf

Bart
« Laatst bewerkt op: 13 april 2018, 02:00:50 door Bahn-AG »

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1471
Re: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
« Reactie #21 Gepost op: 13 april 2018, 09:30:44 »
Als de voeding van de transformatoren zakt van bv van 230 V naar 210 V zal de piek spanning van de overschakelstroom waarschijnlijk ook zakken en hoeft mijn peloton trafo's niet vervangen te worden.

 ??? ??? ??? Hoe wil jij de netspanning laten zakken?

gr. Frits

hmmglaser

  • Offline Offline
  • Berichten: 136
Re: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
« Reactie #22 Gepost op: 13 april 2018, 09:39:04 »
Gooi er even honderd mtr kabel voor en je spanning zal zakken ;D
Marklin garandeert dat hun decoders blijven werken ook met oude trafo's.
Mvg Mark

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 769
  • Metrop-Märklin
Re: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
« Reactie #23 Gepost op: 31 december 2018, 15:44:46 »
Er zijn van die draadjes waar ik de zenuwen van krijg.

Wat zijn tegenwoordig de mogelijkheden om gelijkstroom modellen om te bouwen naar Märklin analoog.

Voorheen bestonden er kleine elektronische omkeer relais maar die zie ik niet meer als te koop helaas, die werken prima.

Die zijn er nog wel, maar duur waren ze altijd al: FRU (€ 28.25) voorbeeld

En vroeger ook al, zoals deze HAG 503, die kostte vroeger 35 gulden.
En als je ziet wat er op zit: een bistabiel 24v relais (van hooguit € 2), een gelijkrichter, en wat andere kleinigheden, dan werd er dus grof geld mee verdiend.

Het grootste probleem is dus de overspanning van meer dan 24 V

Nee dat hoeft niet. Als je zo iets zelf bouwt, met relais of een zenerdiode, dan zit je daar niet mee.

Als de voeding van de transformatoren zakt van bv van 230 V naar 210 V zal de piek spanning van de overschakelstroom waarschijnlijk ook zakken en hoeft mijn peloton trafo's niet vervangen te worden.

Kromme redenering, rustig laten staan die batterij, ik heb ook nog zo'n batterij blauwe.
Oriënteer je eens bij de buren als je overweegt zelf iets te (laten) bouwen,
wat dan altijd nog goedkoper uitpakt dan een oude FRU of een moderne lastdecoder.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 881
Re: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
« Reactie #24 Gepost op: 31 december 2018, 17:24:18 »
Veldspoel door magneet vervangen

Ha ha, dat is voor andersom. Decoder is handigst
« Laatst bewerkt op: 31 december 2018, 17:25:50 door Mark D. »

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 769
  • Metrop-Märklin
Re: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
« Reactie #25 Gepost op: 02 januari 2019, 23:09:55 »
Decoder is handigst
Of het andersom is of niet, maakt geen moer uit: ANW (Medemblik) heeft ze in drie smaken, lees en kies de goede FRU (Fahr Richtungs Umschalter). Het hangt er helemaal af van wat je hobby voor jou inhoudt of andersom daadwerkelijk handiger is. Een TAMS decoder koop je nieuw vanaf 15 euro. Veldspoel door magneet vervangen? Waarom zou je? Wat je aan elektronica nodig hebt kost je misschien 3 tot 4 euro max., en dan sla je niet in bij Ali.

Op een beurs kocht ik een stapeltje van een digitale ombouwer, pak 'm beet 4 € per stuk. Hij blij, ik blij.
Ik bedoel maar: knutsel je graag, dan bouw je er zelf 3 voor de prijs van 1 goedkope decoder. Is dat je hobby niet, kijk dan eens rond op beurzen of of vraag op het forum in het verkoophoekje. Maar ga niet gelijk voor een decoder, tenzij je de geldpest hebt. 

En dat is de reden waarom ik dit draadje naar boven heb gehaald. De essentie ontbrak.
Er staan halve beweringen in. Dingen die niet te koop zouden zijn, en dat wel zijn, aanbevelingen die niet persé goedkoper of beter zijn, en uiteindelijk gaat het alleen maar om de vraag of je analoog 2-rail naar analoog 3-rail kunt ombouwen, en dat kan gewoon, nog steeds, op de zelfde manier, net als vroeger.

Je kunt het ombouwen ook laten, en de baan zelf zo ombouwen dat je 2- en 3-rail door elkaar rijdt, bijvoorbeeld blokgestuurd. Ik ben er toe over gegaan toen ik de pest kreeg aan ongedocumenteerde, afgebroken, draadjes. De verhouding aantal loks : aantal blokken bepaalt wat goedkoper uitpakt.
« Laatst bewerkt op: 02 januari 2019, 23:12:29 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19323
Re: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
« Reactie #26 Gepost op: 03 januari 2019, 07:25:38 »
Alle ombouwmogelijkheden die je noemt, staan wel degelijk in het draadje Jan Willem. Ruud wijst er op dat de FRU nog te koop is en Klaas geeft aan dat een electronisch omschakeldevice goed zelf is te bouwen. Topicstarter gaat daar alleen niet op in.

En de decoder wordt ook genoemd ja. Stelt topicstarter wel vragen over dus dan gaat het verder over de decoder. Dat is alles. Hoef je echt niet de zenuwen van te krijgen. Niet iedereen heeft zin zelf een schakeling in elkaar te (laten) knutselen of maakt zich druk over de prijzen die fabrikanten vragen voor wat electronica. En een decoder heeft zo zijn voordelen, zeker bij inbouw in een moderne tweerailloc met decoderplug en weinig ruimte. Je hoeft heus de geldpest niet te hebben om daarvoor te kiezen.
« Laatst bewerkt op: 03 januari 2019, 10:21:54 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.