Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III
door
Frank 123
Vandaag
om 18:43:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
US modeller
Vandaag
om 18:43:03
Lichtprintjes NS2400
door
Hans Gvz
Vandaag
om 18:33:11
Zaagsel?
door
Prutsert
Vandaag
om 17:56:51
Piko 1136 van AC naar DC
door
Mug
Vandaag
om 17:55:09
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en?
door
MOVisser
Vandaag
om 17:53:52
't Boemeltje
door
RobVille
Vandaag
om 17:19:52
EifelBurgenBahn
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 17:00:19
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 16:57:17
Piko NS1100, materieelbespreking
door
Mug
Vandaag
om 16:51:38
TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco)
door
grossraumwagen
Vandaag
om 16:41:18
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Pauldg
Vandaag
om 15:36:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 15:08:01
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 15:03:17
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 14:51:24
US diorama in H0
door
Frank 123
Vandaag
om 14:27:43
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 14:16:46
Raadplaatje
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 12:48:55
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald
door
Ronald Halma
Vandaag
om 12:47:05
Br 38 Piko Superen.
door
puntenglijder
Vandaag
om 12:21:29
20 jaar BNLS
door
Edsko Hekman
Vandaag
om 12:10:20
Tamiya kleur dak Bundesbahn
door
Sikko
Vandaag
om 11:49:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:48:39
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw?
door
Peter Kleton
Vandaag
om 11:04:07
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
1795
Vandaag
om 10:54:53
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder.
door
Theo Mol
Vandaag
om 10:10:52
Dönsdorfer Bauberichte
door
Basilicum
Vandaag
om 09:35:02
Eanos/ Eaos in model
door
ES44C4
Vandaag
om 09:14:49
CIWL type P
door
willyTEE
Vandaag
om 08:20:03
Mooi weer om buiten te spelen
door
puntenglijder
Vandaag
om 08:13:11
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Vorige
-
Volgende
-
1
...
5
6
[
7
]
8
9
Omlaag
Auteur
Topic: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan (gelezen 40828 keer)
TEE-RAM
Offline
Berichten: 227
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
«
Reactie #90 Gepost op:
08 August 2016, 15:28:47 »
Hallo Bart,
Kan je jouw schets verklaren? Ik ben geen werktuigbouwkundige maar op deze wijze kan je de brug volgens mij nooit openen. Het punt waar de plunjer tegen de brug drukt ligt te dicht bij het draaipunt. Succes met de bouw.
Wim
Gelogd
Bart spruitje
Offline
Berichten: 508
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
«
Reactie #91 Gepost op:
08 August 2016, 17:06:43 »
Beste Wim,
Jouw redenatie klopt tot op zekere hoogte, de afstand tussen de plunjer en het draaipunt is niet echt groot. Voordeel is wel dat de brug niet zo zwaar is.
Er zal verhoudingsgewijs meer kracht voor nodig zijn dan wanneer je de plunjer verder vanaf het draaipunt zet.
Ben vandaag trouwens zelf foto's wezen maken in Medemblik. Dit alles ter verduidelijking van de tekeningen
.
Zit er ook steeds meer aan te denken om de brug op de originele manier aan te drijven dus ook via de grote krans buiten de brug. Op die manier kun je met een tandwiel buiten de brug naar binnen en dan met een haakse overbrenging naar onder de plaat van de modelbaan. Doordat je bovenin een klein tandwiel hebt op de grotere krans buiten is het toerental van de krans ook gelijk een stuk lager.
Het blijft puzzelen.
Groeten Bart
Gelogd
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996
TEE-RAM
Offline
Berichten: 227
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
«
Reactie #92 Gepost op:
09 August 2016, 22:48:51 »
Hallo Bart,
In scanners zitten getande riemen die redelijk smal zijn (ik heb er een die 3 mm breed is). Een nadeel is dat deze tamelijk lang zijn, maar misschien is daar iets op te bedenken.
Wim
Gelogd
Bart spruitje
Offline
Berichten: 508
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
«
Reactie #93 Gepost op:
10 August 2016, 06:17:27 »
hoi Wim,
Dat klopt daar heb ik er ook eens eentje uit gesloopt, maar niet bewaard. Ik ga eens kijken wat ik kan vinden bij de kringloop oid.
Groeten Bart
Gelogd
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996
Krokodil68
Offline
Berichten: 490
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
«
Reactie #94 Gepost op:
12 August 2016, 06:55:17 »
Goedemorgen allemaal,
Wellicht een beetje laat maar ik heb er nog eentje. Dijkdoorgang zoals vroeger in harlingen. Is dat niks om een afstand tussen het personen station en het goederen gedeelte te creeren. en die ophaalbrug, gaat dat niet met een draad aan het contra gewicht? Wellicht een ander voorbeeld kiezen.
Zou je niet eens kijken naar een fiddle yard met twee lade geleiders en korte kopspoortjes? zo kan je omlopen zonder je modellen vast te pakken en hou je de kosten binnen de grenzen.
Groeten Jeroen.
Gelogd
Leubachtalbahn
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=77672.msg3221814460;topicseen#msg3221814460
Bart spruitje
Offline
Berichten: 508
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
«
Reactie #95 Gepost op:
12 August 2016, 20:37:06 »
Hoi Jeroen,
Dank je voor je feedback, een fiddle yard kan maar ben ik niet zo weg van (maar dat is persoonlijk). Verder is een dijkdoorgang leuk maar ik wil juist een beetje openheid creëren.
Ja de brug wat zal ik zeggen het is een uitdaging die ik wel aan wil gaan. Het is een leuke brug en toen ik hem zag dacht ik ja dit gaat hem worden. Dus toch maar aan de slag gegaan.
Hiervan zien jullie op de foto de eerste resultaten. De gefreesde brugpijler om een gevoel te krijgen met styreen en gevoel krijgen met welke afmetingen we te maken hebben. Oef het zal wel priegelen worden om een poelie met getande riem er in te frotten.
We kijken wel hoe het gaat en anders wordt het een andere aandrijving, ik reken maar zo hij kan altijd nog als statisch model worden uitgevoerd
.
Sorry voor de liggende foto, ik krijg hem niet gedraaid.
tot de volgende update
Groeten Bart
Gelogd
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996
Biesje
Offline
Berichten: 2259
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
«
Reactie #96 Gepost op:
12 August 2016, 21:57:05 »
Leuk project
Is een as met worm en wormwiel niks voor in de pilaar? Of is dat ook te krap? Heb je wel een lekker langzame overbrenging natuurlijk. Dus as met worm gaat naar boven en drijft een wormwiel aan die dan weer het originele grote halve tandwiel aandrijft.
Succes.
Robert.
Gelogd
Bart spruitje
Offline
Berichten: 508
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
«
Reactie #97 Gepost op:
12 August 2016, 22:02:28 »
Beste Robert,
Dat is ook een optie, maar waar haal je zulke kleine tandwieltjes en wormwieltjes vandaan??
Tips welkom.
Gr Bart
Gelogd
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996
Bart spruitje
Offline
Berichten: 508
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
«
Reactie #98 Gepost op:
14 August 2016, 16:21:17 »
Weer een stukje verder, nu gaan kijken of dit te bouwen is.
Tandwieltjes, lagertjes en wormwieltjes van het faller car systeem, los te bestellen en super klein.
Luistert waarschijnlijk allemaal heeeeeeel erg nauw maar wel leuk.
Groeten Bart
Gelogd
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996
Eric B
Offline
Berichten: 7548
NS tijdperk II(c)/III
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
«
Reactie #99 Gepost op:
14 August 2016, 19:11:04 »
En als je daar nu eens een schroefasje uit de scheepsmodelbouw wereld voor neemt Bart?
Gelogd
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.
Bart spruitje
Offline
Berichten: 508
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
«
Reactie #100 Gepost op:
14 August 2016, 19:47:57 »
Beste eric,
Wat is daar het voordeel van? Ik zie schroefassen op internet en dan zie ik dat het een bus is waarin de as draaid (best prijzig). Wat zijn de voordelen tov een asje met lagers?
Groeten bart
Ps bedankt voor het meedenken
Gelogd
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996
Eric B
Offline
Berichten: 7548
NS tijdperk II(c)/III
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
«
Reactie #101 Gepost op:
14 August 2016, 20:12:21 »
Omdat dat een kant en klaar en beproefd product is
Lijkt mij een stuk betrouwbaarder dan proberen 3 kleine losse lagers goed uit te lijnen, als je ze al ergens kunt vinden.
Gelogd
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.
Bart spruitje
Offline
Berichten: 508
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
«
Reactie #102 Gepost op:
14 August 2016, 21:12:13 »
Hoi,
Schroefassen zijn best prijzig, de lagertjes zijn goed verkrijgbaar en op zich met een asje van 1,5 mm naar mijn idee goed uit te lijnen. Het voordeel is dat het heel langzaam draaid. De overzetverhouding van de worm is ong 1 op 1 en moet de brug gelijk aandrijven. Het gaat nog geen halve omwenteling maken en dan is de brug al open. En de snelheid zal op 10 seconden zitten voor een halve omwenteling.
Gr bart
Gelogd
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996
Eric B
Offline
Berichten: 7548
NS tijdperk II(c)/III
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
«
Reactie #103 Gepost op:
14 August 2016, 21:28:51 »
Duidelijk Bart.
Ik blijf je even volgen
Gelogd
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.
Simplex
Offline
Berichten: 7282
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
«
Reactie #104 Gepost op:
14 August 2016, 21:49:05 »
Schroefassen uit de SMB zijn voorzien van een bronzenlaget. Dat is voor jou
toepassing meer dan genoeg. Zo te zien word je as 1mm ø. Dat is wel erg gevoelig.
Het wormwiel en ronsel hebben ook ruimte nodig. Beter is het een haakse
overbrening te gebruiken (van messing) op een as van ø 3 mm, en je wormwiel
overbrenging onder je krans te plaatsen. Hierdoor kun je een 1:80 vertraging
gebruiken die meer reël is. Een aandrijving maken is nu eenmaal niet één, twee, drie
gebouwd. Ikzelf heb heel wat lieren, kop- en hekschroeven en kranen gebouwd.
Ook voor andere hobby genoten, maar het blijft puzzelen en precies werken.
Veel plezier en sucses.
Gelogd
Mvh Steef
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Vorige
-
Volgende
-
1
...
5
6
[
7
]
8
9
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan