Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
3d printen van ns daglichtseinen
door
weslyr
Vandaag
om 12:11:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Rick
Vandaag
om 12:09:53
Minibaan Visserskaai H0
door
Arjan6511
Vandaag
om 11:54:12
Terschellinger Spoor
door
Tjalling
Vandaag
om 11:31:12
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:18:54
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Jelmer
Vandaag
om 11:16:15
Rondom Charlois
door
Jan Bennink
Vandaag
om 11:14:20
Lodewickshaven
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:00:57
Piko blauwe 1000
door
Pauldg
Vandaag
om 10:18:27
fotowedstrijd 2025 welk onderwerp?
door
Charles_
Vandaag
om 10:09:24
Revier Rheinbrenner (H0)
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:52:11
MLF Fielschmann motor kit
door
Besselspoor
Vandaag
om 09:34:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 09:21:18
Fotowedstrijd 2025
door
Bob R.
Vandaag
om 09:20:29
Raadplaatje
door
dennie
Vandaag
om 09:17:17
De modeltreinen van Spoorijzer
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:45:31
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:25:51
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
door
basjuh1981
Vandaag
om 08:22:36
Ingezonden foto's en winnaars van voorgaande fotowedstrijden.
door
Bob R.
Vandaag
om 08:06:31
Beekdaelen in H0
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:04:40
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
sneek
Vandaag
om 00:49:08
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin.
door
j.ossebaar
27 November 2025, 22:09:49
Aachenau West
door
wob
27 November 2025, 21:41:21
Site Uhlenbrock
door
Jan-Peter
27 November 2025, 21:38:45
Stub switches
door
Hans1963
27 November 2025, 21:25:21
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?
door
Herb73
27 November 2025, 21:20:49
Welke versies van de Roco 2200 zijn er?
door
JohnH0
27 November 2025, 20:44:28
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
27 November 2025, 20:42:03
Arlbergbahn.. ?
door
Krazy Dre
27 November 2025, 20:23:36
Nieuw huis, nieuwe baan
door
Benelux795
27 November 2025, 20:05:22
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Vorige
-
Volgende
-
1
...
5
6
[
7
]
8
9
Omlaag
Auteur
Topic: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan (gelezen 42857 keer)
TEE-RAM
Offline
Berichten: 228
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
«
Reactie #90 Gepost op:
08 August 2016, 15:28:47 »
Hallo Bart,
Kan je jouw schets verklaren? Ik ben geen werktuigbouwkundige maar op deze wijze kan je de brug volgens mij nooit openen. Het punt waar de plunjer tegen de brug drukt ligt te dicht bij het draaipunt. Succes met de bouw.
Wim
Gelogd
Bart spruitje
Offline
Berichten: 509
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
«
Reactie #91 Gepost op:
08 August 2016, 17:06:43 »
Beste Wim,
Jouw redenatie klopt tot op zekere hoogte, de afstand tussen de plunjer en het draaipunt is niet echt groot. Voordeel is wel dat de brug niet zo zwaar is.
Er zal verhoudingsgewijs meer kracht voor nodig zijn dan wanneer je de plunjer verder vanaf het draaipunt zet.
Ben vandaag trouwens zelf foto's wezen maken in Medemblik. Dit alles ter verduidelijking van de tekeningen
.
Zit er ook steeds meer aan te denken om de brug op de originele manier aan te drijven dus ook via de grote krans buiten de brug. Op die manier kun je met een tandwiel buiten de brug naar binnen en dan met een haakse overbrenging naar onder de plaat van de modelbaan. Doordat je bovenin een klein tandwiel hebt op de grotere krans buiten is het toerental van de krans ook gelijk een stuk lager.
Het blijft puzzelen.
Groeten Bart
Gelogd
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996
TEE-RAM
Offline
Berichten: 228
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
«
Reactie #92 Gepost op:
09 August 2016, 22:48:51 »
Hallo Bart,
In scanners zitten getande riemen die redelijk smal zijn (ik heb er een die 3 mm breed is). Een nadeel is dat deze tamelijk lang zijn, maar misschien is daar iets op te bedenken.
Wim
Gelogd
Bart spruitje
Offline
Berichten: 509
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
«
Reactie #93 Gepost op:
10 August 2016, 06:17:27 »
hoi Wim,
Dat klopt daar heb ik er ook eens eentje uit gesloopt, maar niet bewaard. Ik ga eens kijken wat ik kan vinden bij de kringloop oid.
Groeten Bart
Gelogd
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996
Krokodil68
Offline
Berichten: 497
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
«
Reactie #94 Gepost op:
12 August 2016, 06:55:17 »
Goedemorgen allemaal,
Wellicht een beetje laat maar ik heb er nog eentje. Dijkdoorgang zoals vroeger in harlingen. Is dat niks om een afstand tussen het personen station en het goederen gedeelte te creeren. en die ophaalbrug, gaat dat niet met een draad aan het contra gewicht? Wellicht een ander voorbeeld kiezen.
Zou je niet eens kijken naar een fiddle yard met twee lade geleiders en korte kopspoortjes? zo kan je omlopen zonder je modellen vast te pakken en hou je de kosten binnen de grenzen.
Groeten Jeroen.
Gelogd
Leubachtalbahn
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=77672.msg3221814460;topicseen#msg3221814460
Bart spruitje
Offline
Berichten: 509
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
«
Reactie #95 Gepost op:
12 August 2016, 20:37:06 »
Hoi Jeroen,
Dank je voor je feedback, een fiddle yard kan maar ben ik niet zo weg van (maar dat is persoonlijk). Verder is een dijkdoorgang leuk maar ik wil juist een beetje openheid creëren.
Ja de brug wat zal ik zeggen het is een uitdaging die ik wel aan wil gaan. Het is een leuke brug en toen ik hem zag dacht ik ja dit gaat hem worden. Dus toch maar aan de slag gegaan.
Hiervan zien jullie op de foto de eerste resultaten. De gefreesde brugpijler om een gevoel te krijgen met styreen en gevoel krijgen met welke afmetingen we te maken hebben. Oef het zal wel priegelen worden om een poelie met getande riem er in te frotten.
We kijken wel hoe het gaat en anders wordt het een andere aandrijving, ik reken maar zo hij kan altijd nog als statisch model worden uitgevoerd
.
Sorry voor de liggende foto, ik krijg hem niet gedraaid.
tot de volgende update
Groeten Bart
Gelogd
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996
Biesje
Offline
Berichten: 2294
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
«
Reactie #96 Gepost op:
12 August 2016, 21:57:05 »
Leuk project
Is een as met worm en wormwiel niks voor in de pilaar? Of is dat ook te krap? Heb je wel een lekker langzame overbrenging natuurlijk. Dus as met worm gaat naar boven en drijft een wormwiel aan die dan weer het originele grote halve tandwiel aandrijft.
Succes.
Robert.
Gelogd
Bart spruitje
Offline
Berichten: 509
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
«
Reactie #97 Gepost op:
12 August 2016, 22:02:28 »
Beste Robert,
Dat is ook een optie, maar waar haal je zulke kleine tandwieltjes en wormwieltjes vandaan??
Tips welkom.
Gr Bart
Gelogd
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996
Bart spruitje
Offline
Berichten: 509
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
«
Reactie #98 Gepost op:
14 August 2016, 16:21:17 »
Weer een stukje verder, nu gaan kijken of dit te bouwen is.
Tandwieltjes, lagertjes en wormwieltjes van het faller car systeem, los te bestellen en super klein.
Luistert waarschijnlijk allemaal heeeeeeel erg nauw maar wel leuk.
Groeten Bart
Gelogd
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996
Eric B
Offline
Berichten: 7948
NS tijdperk II(c)/III
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
«
Reactie #99 Gepost op:
14 August 2016, 19:11:04 »
En als je daar nu eens een schroefasje uit de scheepsmodelbouw wereld voor neemt Bart?
Gelogd
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.
Bart spruitje
Offline
Berichten: 509
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
«
Reactie #100 Gepost op:
14 August 2016, 19:47:57 »
Beste eric,
Wat is daar het voordeel van? Ik zie schroefassen op internet en dan zie ik dat het een bus is waarin de as draaid (best prijzig). Wat zijn de voordelen tov een asje met lagers?
Groeten bart
Ps bedankt voor het meedenken
Gelogd
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996
Eric B
Offline
Berichten: 7948
NS tijdperk II(c)/III
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
«
Reactie #101 Gepost op:
14 August 2016, 20:12:21 »
Omdat dat een kant en klaar en beproefd product is
Lijkt mij een stuk betrouwbaarder dan proberen 3 kleine losse lagers goed uit te lijnen, als je ze al ergens kunt vinden.
Gelogd
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.
Bart spruitje
Offline
Berichten: 509
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
«
Reactie #102 Gepost op:
14 August 2016, 21:12:13 »
Hoi,
Schroefassen zijn best prijzig, de lagertjes zijn goed verkrijgbaar en op zich met een asje van 1,5 mm naar mijn idee goed uit te lijnen. Het voordeel is dat het heel langzaam draaid. De overzetverhouding van de worm is ong 1 op 1 en moet de brug gelijk aandrijven. Het gaat nog geen halve omwenteling maken en dan is de brug al open. En de snelheid zal op 10 seconden zitten voor een halve omwenteling.
Gr bart
Gelogd
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996
Eric B
Offline
Berichten: 7948
NS tijdperk II(c)/III
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
«
Reactie #103 Gepost op:
14 August 2016, 21:28:51 »
Duidelijk Bart.
Ik blijf je even volgen
Gelogd
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.
Simplex
Offline
Berichten: 7297
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
«
Reactie #104 Gepost op:
14 August 2016, 21:49:05 »
Schroefassen uit de SMB zijn voorzien van een bronzenlaget. Dat is voor jou
toepassing meer dan genoeg. Zo te zien word je as 1mm ø. Dat is wel erg gevoelig.
Het wormwiel en ronsel hebben ook ruimte nodig. Beter is het een haakse
overbrening te gebruiken (van messing) op een as van ø 3 mm, en je wormwiel
overbrenging onder je krans te plaatsen. Hierdoor kun je een 1:80 vertraging
gebruiken die meer reël is. Een aandrijving maken is nu eenmaal niet één, twee, drie
gebouwd. Ikzelf heb heel wat lieren, kop- en hekschroeven en kranen gebouwd.
Ook voor andere hobby genoten, maar het blijft puzzelen en precies werken.
Veel plezier en sucses.
Gelogd
Mvh Steef
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Vorige
-
Volgende
-
1
...
5
6
[
7
]
8
9
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan