Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan  (gelezen 38287 keer)

TEE-RAM

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #90 Gepost op: 08 augustus 2016, 15:28:47 »
Hallo Bart,
Kan je jouw schets verklaren? Ik ben geen werktuigbouwkundige maar op deze wijze kan je de brug volgens mij nooit openen. Het punt waar de plunjer tegen de brug drukt ligt te dicht bij het draaipunt. Succes met de bouw.
Wim

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 510
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #91 Gepost op: 08 augustus 2016, 17:06:43 »
Beste Wim,

Jouw redenatie klopt tot op zekere hoogte, de afstand tussen de plunjer en het draaipunt is niet echt groot. Voordeel is wel dat de brug niet zo zwaar is.
Er zal verhoudingsgewijs meer kracht voor nodig zijn dan wanneer je de plunjer verder vanaf het draaipunt zet.

Ben vandaag trouwens zelf foto's wezen maken in Medemblik. Dit alles ter verduidelijking van de tekeningen  (y).

Zit er ook steeds meer aan te denken om de brug op de originele manier aan te drijven dus ook via de grote krans buiten de brug. Op die manier kun je met een tandwiel buiten de brug naar binnen en dan met een haakse overbrenging naar onder de plaat van de modelbaan. Doordat je bovenin een klein tandwiel hebt op de grotere krans buiten is het toerental van de krans ook gelijk een stuk lager.

Het blijft puzzelen.

 Groeten Bart
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

TEE-RAM

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #92 Gepost op: 09 augustus 2016, 22:48:51 »
Hallo Bart,
In scanners zitten getande riemen die redelijk smal zijn (ik heb er een die 3 mm breed is). Een nadeel is dat deze tamelijk lang zijn, maar misschien is daar iets op te bedenken.
Wim

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 510
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #93 Gepost op: 10 augustus 2016, 06:17:27 »
hoi Wim,

Dat klopt daar heb ik er ook eens eentje uit gesloopt, maar niet bewaard. Ik ga eens kijken wat ik kan vinden bij de kringloop oid.

Groeten Bart
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 452
    • Mijn levenswerk
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #94 Gepost op: 12 augustus 2016, 06:55:17 »
Goedemorgen allemaal,

Wellicht een beetje laat maar ik heb er  nog eentje. Dijkdoorgang zoals vroeger in harlingen. Is dat niks om een afstand tussen het personen station en het goederen gedeelte te creeren. en die ophaalbrug, gaat dat niet met een draad aan het contra gewicht? Wellicht een ander voorbeeld kiezen.
Zou je niet eens kijken naar een fiddle yard met twee lade geleiders en korte kopspoortjes? zo kan je omlopen zonder je modellen vast te pakken en hou je de kosten binnen de grenzen.


Groeten Jeroen.


Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 510
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #95 Gepost op: 12 augustus 2016, 20:37:06 »
Hoi Jeroen,

Dank je voor je feedback, een fiddle yard kan maar ben ik niet zo weg van (maar dat is persoonlijk). Verder is een dijkdoorgang leuk maar ik wil juist een beetje openheid creëren.
Ja de brug wat zal ik zeggen het is een uitdaging die ik wel aan wil gaan. Het is een leuke brug en toen ik hem zag dacht ik ja dit gaat hem worden. Dus toch maar aan de slag gegaan.

Hiervan zien jullie op de foto de eerste resultaten. De gefreesde brugpijler om een gevoel te krijgen met styreen en gevoel krijgen met welke afmetingen we te maken hebben. Oef het zal wel priegelen worden om een poelie met getande riem er in te frotten.

We kijken wel hoe het gaat en anders wordt het een andere aandrijving, ik reken maar zo hij kan altijd nog als statisch model worden uitgevoerd (y).


Sorry voor de liggende foto, ik krijg hem niet gedraaid.

tot de volgende update

Groeten Bart

 

NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2170
    • Biesje.nl
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #96 Gepost op: 12 augustus 2016, 21:57:05 »
Leuk project :D

Is een as met worm en wormwiel niks voor in de pilaar? Of is dat ook te krap? Heb je wel een lekker langzame overbrenging natuurlijk. Dus as met worm gaat naar boven en drijft een wormwiel aan die dan weer het originele grote halve tandwiel aandrijft.

Succes.

Robert.

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 510
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #97 Gepost op: 12 augustus 2016, 22:02:28 »
Beste Robert,

Dat is ook een optie, maar waar haal je zulke kleine tandwieltjes en wormwieltjes vandaan??
Tips welkom.

Gr Bart
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 510
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #98 Gepost op: 14 augustus 2016, 16:21:17 »
Weer een stukje verder, nu gaan kijken of dit te bouwen is.
Tandwieltjes, lagertjes en wormwieltjes van het faller car systeem, los te bestellen en super klein.



Luistert waarschijnlijk allemaal heeeeeeel erg nauw maar wel leuk.

Groeten Bart
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #99 Gepost op: 14 augustus 2016, 19:11:04 »
En als je daar nu eens een schroefasje uit de scheepsmodelbouw wereld voor neemt Bart?
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 510
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #100 Gepost op: 14 augustus 2016, 19:47:57 »
Beste eric,

Wat is daar het voordeel van? Ik zie schroefassen op internet en dan zie ik dat het een bus is waarin de as draaid (best prijzig). Wat zijn de voordelen tov een asje met lagers?

Groeten bart

Ps bedankt voor het meedenken  (y)
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #101 Gepost op: 14 augustus 2016, 20:12:21 »
Omdat dat een kant en klaar en beproefd product is :)
Lijkt mij een stuk betrouwbaarder dan proberen 3 kleine losse lagers goed uit te lijnen, als je ze al ergens kunt vinden.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 510
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #102 Gepost op: 14 augustus 2016, 21:12:13 »
Hoi,

Schroefassen zijn best prijzig, de lagertjes zijn goed verkrijgbaar en op zich met een asje van 1,5 mm naar mijn idee goed uit te lijnen. Het voordeel is dat het heel langzaam draaid. De overzetverhouding van de worm is ong 1 op 1 en moet de brug gelijk aandrijven. Het gaat nog geen halve omwenteling maken en dan is de brug al open. En de snelheid zal op 10 seconden zitten voor een halve omwenteling.

Gr bart
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #103 Gepost op: 14 augustus 2016, 21:28:51 »
Duidelijk Bart.

Ik blijf je even volgen :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7176
Re: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #104 Gepost op: 14 augustus 2016, 21:49:05 »
Schroefassen uit de SMB zijn voorzien van een bronzenlaget. Dat is voor jou
toepassing meer dan genoeg. Zo te zien word je as 1mm ø. Dat is wel erg gevoelig.
Het wormwiel en ronsel hebben ook ruimte nodig. Beter is het een haakse
overbrening te gebruiken (van messing) op een as van ø 3 mm, en je wormwiel
overbrenging onder je krans te plaatsen. Hierdoor kun je een 1:80 vertraging
gebruiken die meer reël is. Een aandrijving maken is nu eenmaal niet één, twee, drie
gebouwd. Ikzelf heb heel wat lieren, kop- en hekschroeven en kranen gebouwd.
Ook voor andere hobby genoten, maar het blijft puzzelen en precies werken.

Veel plezier en sucses.
Mvh Steef