Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 23:27:50
Mijn-bouw Indonesie door MOVisser
Vandaag om 23:06:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 22:59:15
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0 door NS264
Vandaag om 22:48:19
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 22:46:42
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door henk
Vandaag om 22:19:48
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 22:16:21
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Erwin 054
Vandaag om 22:12:37
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door frederik19630
Vandaag om 21:59:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:33:04
Au bord de la Cèze door Syb030
Vandaag om 21:14:32
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 21:12:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 19:48:58
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door einte
Vandaag om 19:38:57
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 19:37:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
Vandaag om 19:26:41
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door GD
Vandaag om 18:14:51
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
Vandaag om 17:19:13
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:17:46
De modeltreinen van Spoorijzer door Mispoes
Vandaag om 17:15:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 16:42:14
Vraag Lima DDM 149868 handleiding door henk
Vandaag om 16:26:56
Welke winkel voert deze merken? door Wim1969
Vandaag om 15:51:58
44 Roco vs 44 Brawa door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 13:47:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Eric B
Vandaag om 13:23:27
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 11:33:42
Minder wissels door Eric B
Vandaag om 09:41:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:41:57
Plaatdikte van een rangeerbaan door ruudns
Vandaag om 08:23:41
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Stalen Dg  (gelezen 123252 keer)

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1564
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen Dg
« Reactie #45 Gepost op: 14 October 2007, 11:01:52 »
Als iemand een onderstel heeft voor spoor 0 dan kan ik kijken of er een Dg op te bouwen is in spoor O.

Gr. Gerco

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12480
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen Dg
« Reactie #46 Gepost op: 14 October 2007, 11:24:29 »
Voor de liefhebber


SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1564
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen Dg
« Reactie #47 Gepost op: 14 October 2007, 11:37:19 »
De radstand moet wel een beetje overeen komen.

Gr. Gerco

fasteagle

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen Dg
« Reactie #48 Gepost op: 14 October 2007, 12:40:15 »
Ik heb even een tekening opgezocht die in Spoor en Tramwegen van 5 augustus 1954 staat. Lengte van de Dg is 8400 mm, de radstand is 5000. In Spoor 0 betekent dat bij 1:43,5 resp. 19,3 en 11,5 cm, bij 1:45 wat ook voorkomt is het 18,6 resp. 11.1 cm.
Groet,
Martin

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen Dg
« Reactie #49 Gepost op: 14 October 2007, 19:14:13 »
in 0 worden vaak de OSM wagentjes geslachtofferd, en desnoods onderstel verlengd of ingekort, zo even snel zijn er onderstellen met een lengte over buffer van 197mm en 183mm.
8420 mm /45 = 187,1 mm. Radstand moet ik even nameten.
is wel een leuk idee zo'n Dg in nul ! 
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen Dg
« Reactie #50 Gepost op: 14 October 2007, 21:53:46 »
Het kan soms een kwestie zijn van de tekning verschalen en klaar, maar 9 van  de 10 gevallen is dat dus niet zo.
Tekeningen zijn ook gemaakt op bepaalde diktes van het materiaal.
Als je andere diktes gaat gebruiken (0,4 mm lijkt me echt te dun voor 1:43,5 ), moet je de tekeningen ook aanpassen, en soms kan dat inhouden dat je bijna vanaf 0 op nieuw kan gaan tekenen.
Het ene model heeft meer aanpassingen nodig als het andere, en ligt ook aan hoe je het opbouwd, maar om maar even tezeggen dat het kinderlijk eenvoudig is........

Was jij toevallig bij de workshop die rond Pasen georganiseerd werd? De truc is namelijk om in lagen te werken. Als je een grotere dikte nodig hebt in schaal 0 voeg je gewoon één of twee lagen toe en ja, dat is nog steeds erg eenvoudig.

Ter vergelijking, een woonhuis met mansardekap vergt een viertal lagen.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen Dg
« Reactie #51 Gepost op: 14 October 2007, 22:00:12 »
Ben je d'r al aan begonnen peter?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1564
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen Dg
« Reactie #52 Gepost op: 14 October 2007, 22:00:55 »
Peter,

Je hebt wel wat aan de tekeningen die je in Ho gemaakt hebt. Maar bij schaal 0 kan je meer details aanbrengen en andere dingen bouw je ook weer anders omdat de schaal het nu wel toe laat. Dus je kan je Ho tekning gebruiken, maar daarop ga je weer verder bouwen. De 3737 van Philotrain in Ho en O zijn toch twee heel verschillende modellen.

Gr. Gerco

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen Dg
« Reactie #53 Gepost op: 15 October 2007, 00:10:32 »
Snap ik, maar Marty maakte een paar opmerkingen die naar mijn idee niet geheel onderbouwd werden door daadwerkelijke ervaring met je snijplotter.

Enfin, de plot is bij mijn ouders aangekomen, nou alleen nog een E-tje zien te scoren. In Nederland word je er mee doodgegooid, maar ja... :)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen Dg
« Reactie #54 Gepost op: 15 October 2007, 02:08:25 »
Ehhhhm, marty heeft ... nou ja, hij zal het je zelf wel vertellen... :-*
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1076
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen Dg
« Reactie #55 Gepost op: 15 October 2007, 08:05:30 »
Hoi,
Mooi om te zien dat er aan Dg'tjes in verschillende schalen wordt gewerkt. Als ik even naar de afmetingen kijk

Lengte: 8400 mm
=> in schaal N: 52,5 mm
Radstand: 5000 mm
=> in schaal N: 31,25 mm

Heb zelf al een eerste aanzet gemaakt voor de opbouw. Iemand enig idee welke wagon in schaal N als donor zou kunnen fungeren?

Groet,

Jeroen


Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen Dg
« Reactie #56 Gepost op: 15 October 2007, 08:18:18 »
Ehhhhm, marty heeft ... nou ja, hij zal het je zelf wel vertellen... :-*

Ja, ik had het 'Mitropa' naast zijn naam al gezien, ik vraag me alleen af of hij gezien had wat er naast mijn naam stond. Want op de vorm van zijn bericht was het één en ander aan te merken.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3434
  • Het Achtergrondmannetje.nl
    • Het Achtergrondmannetje
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen Dg
« Reactie #57 Gepost op: 15 October 2007, 09:50:56 »
Peter, punt 1, mitropa heeft er helemaal niets mee te maken, dus waar dat op slaat  ???.
Punt 2 er staat naast jouw naam Administrator, betekent dat dat ik je dan anders moet benaderen dan normale leden  ??? of betekent dat, dat ik heeeel lief moet antwoorden omdat ik een beetje bang moet zijn voor een Admin ??? of bedoel je wat anders met wat er achter jouw naam staat ????
Komt bij dat ik dacht dat je nu wel wist dat ik mijn brood verdien met een plotter..........

Het is me al vaker opgevallen dat je je met dingen bemoeit waar je zelf niet zoveel kaas hebt gegeten, maar wel als waarheid naar buiten brengt, en geloof me, ik ben niet de enige die daar zo over denkt.
Opzich niet zo erg, als je later maar durft te erkennen dat je er naast zat  ;)
9 van de 10 keer reageer ik niet eens, maar nu je echt op mijn vakgebied komt, kan ik wel reageren
Vandaar dus mijn wat straffe reactie.

Als je een tekening maakt hou je rekening met de dikte van het materiaal.
Dus als je een tekening 2x exact verschaalt, wordt je materiaal op de tekening ook 2 maal zo dik.
Als dit niet gewenst is, en je moet in een andere schaal met een andere verhouding diktes werken, moet je dus je hele tekening bijwerken op de gewenste diktes.
Uit ervaring weet ik dat je dan zo vaak dingen over het hoofd ziet, dat opnieuw tekenen sneller werkt.
Je neemt dan wel de hoofdlijnen over van je moedertekening, maar de opbouw begint meestal opnieuw.
Nou is dat bij de Dg niet zo erg, maar de plan U bv kan ik me voorstellen dat je die niet zomaar even overzet.

Dat is de reden dat ik altijd 2 tekeningen heb, 1 de netto onderdelen, zonder rekening te houden met diktes, snijlijnen ed, van die tekening maak ik een .PLT bestand en in de computer van de plotter wordt dit pas bewerkt met snijlijnen en outlijnen.
De netto tekening kan ik dus verschalen naar wens, maar moet wel voor elke schaal de werklijnen opnieuw bewerken.
Mvg Marty, aka het Achtergrondmannetje

Huib

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
    • Avontuur in Miniatuur
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen Dg
« Reactie #58 Gepost op: 15 October 2007, 12:41:28 »
Als iemand een onderstel heeft voor spoor 0 dan kan ik kijken of er een Dg op te bouwen is in spoor O.

Gr. Gerco

Gerco,

Dat is niet zo lastig. je kunt altijd een onderstel van O-Scale nemen; dit is kant en klaar (incl. verende buffers, koppelingen en afgeveerde assen) en makkelijk op lengte te zagen. Ik heb ze bijvoorbeeld onder kolenbakken van Pola Maxi geplakt. De onderstellen zijn te koop als ketelwagen bij Philotrain. Losse messing onderdelen als ventilatoren en trapjes zijn te koop bij Schnellenkamp. Als jij kans ziet om de Dg in 1:43,5 (gangbaarder in NL dan 1:45)  te plotten, lijkt het me leuk om hem in elkaar te zetten. Wanddikte zou ik trouwens minimaal 1 mm maken

Groeten,

Huib Maaskant
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

spoor0

  • Offline Offline
  • Berichten: 160
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen Dg
« Reactie #59 Gepost op: 15 October 2007, 13:27:44 »
Hallo Gerco

De Dg,s zijn  gebouwd op oude onderstellen van de CHD,s waarvan de radstand is gewijzigd naar 5mtr.

Ik heb zojuist op een originele tekening van een CHD de maten over de chassisbalken nagekeken.

De flens is 90mm. de binnenafstand is 1860mm,
Dus de totale buitenzijde van de balken is dus  2040mm.
Dit omschalen naar 1:43 =  46,9 mm.

Het chassis(onderstel) van 0-Scale is  47,7 mm.breed.

Dit zou geen probleem moeten zijn.

De radstand van de 0-Scale onderstellen is door zagen en event. 2 onderstellen te gebruiken te wijzigen..

Dus de Dg in schaal 1:43,5 zou wat dat betreft geen problemen te hoeven geven.
Matriaaldikte zou 0,0 kunnen zijn.

Ik heb zeker interesse in een geplot model!!!.

Tom