Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 22:06:32
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door ruudns
Vandaag om 22:00:00
"Nederlandse" modellen door Marc tramt
Vandaag om 21:56:41
Bouw van materieel 40 treinstellen door FRIE
Vandaag om 21:50:17
25 jaar geleden door 1200blauw
Vandaag om 21:36:30
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 21:33:52
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Wim Vink
Vandaag om 21:29:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
Vandaag om 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 21:19:01
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 21:16:29
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 21:09:01
PB Models, ICR-rijtuigen door MartinMarklin
Vandaag om 20:56:12
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
Vandaag om 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
Vandaag om 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 20:05:30
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 19:04:45
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
Vandaag om 18:53:42
Bisonkit verdunner door Pauldg
Vandaag om 18:39:40
LS Models 2024 door 4020 281-4
Vandaag om 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
Vandaag om 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:49:52
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 16:40:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
Vandaag om 16:03:04
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
Vandaag om 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
Vandaag om 14:17:23
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
Vandaag om 14:07:57
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 12:10:27
  

Auteur Topic: Bouw "Bahnhofsvorfeld"  (gelezen 145881 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #675 Gepost op: 25 juni 2021, 11:39:46 »
Maf. Misschien eens kijken op het Ersatzteilblatt van de "nieuwe" 58er? Wie weet kun je daar conclusies uit halen.
Ik zit op m'n telefoontje te tikken, da's niet ideaal, anders zou ik het wel willen opzoeken.
Maar ik denk dat, als je er voor zorgt dat in elk geval op de tweede en vierde koppelas schroefjes met een 'lang stukje' komen, het wel goed komt.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #676 Gepost op: 25 juni 2021, 11:55:07 »
Ik zou de schroefjes met de 'korte stukjes' op de eerste koppelas zetten, denk ik. Wellicht heb je dan minder kans dat ze zich verhaken met kruiskop of drijfstang of zo.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #677 Gepost op: 25 juni 2021, 20:44:30 »
Citaat
Misschien eens kijken op het Ersatzteilblatt van de "nieuwe" 58er? Wie weet kun je daar conclusies uit halen.

Blijkbaar is niet alleen reageren via het mini-beeldschermpje van de telefoon lastig, maar wordt ook het lezen behoorlijk bemoeilijkt. Ik had gemist dat je al op het Ersatzteilblatt had gekeken.
Excusez moi, s'il vous plaît.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #678 Gepost op: 28 juni 2021, 10:32:53 »
Dank voor je reacties, Jan. Het kortere schroefje met het kleinere schroefdraadvrije stukje monteer ik op de eerste koppelas.

Even wachten tot mijn handen weer trillingvrij zijn  :D.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #679 Gepost op: 30 juni 2021, 15:35:59 »
De tien boutjes zitten weer op hun plek en ook de contrakruk is gemonteerd in de juiste hoek met het contragewicht in het drijfwiel.

Gaat lekker zo, het weer in elkaar zetten.



Totdat blijkt dat de volgorde van demontage niet altijd betekent dat de montage naderhand simpelweg kan gebeuren door die volgorde om te draaien. Ik had beter moeten weten. Bij het van het chassis separeren van het ‘subframe’, waaraan onder meer de zuigerstangen, de leibanen en de schuifstangen vast zitten, schuif je het geheel gemakkelijk los van het cilinderblok. In feite hoeft daarvoor de drijfstang en de contrakrukstang, inclusief contrakruk niet eens los gemaakt te worden van het drijfwiel. Maar om dan - als dat hele zaakje weer vast zit - even het cilinderblok weer op z’n plek te krijgen is nogal een, euh,…uitdaging.





Probeer maar eens de drie piefjes links en de drie piefjes rechts min of meer tegelijkertijd terug te duwen in de zes uitsparingen in de achterkant van het cilinderblok zonder goed zicht op al die gaatjes en de los bungelende stangetjes. Ondanks mijn engelengeduld is mij dat in ieder geval nog niet gelukt.




Dus besluit ik om, voordat ik verder ga met het monteren, een stapje terug te doen door eerst verder te demonteren. In dit geval de hele handel van het ‘subframe’ halen. Pennetjes uit de gaatjes trekken. Zo gebeurd. Bijkomend voordeel is dat ik nu gemakkelijker het karmijnrood van een fris laagje verf kan voorzien. Om het daarna weer te vervuilen. De opzet is om hierna eerst links en dan rechts (of andersom) weer in het cilinderblok te steken. Veel gemakkelijk dan dat in één keer te moeten doen.

Ik verlang terug naar de handboekjes van een zekere Olyslager (de oudere generatie kent ze vast nog),die voor elk gangbaar automerk nauwkeurige instructies bevatten hoe je auto volledig uit elkaar te halen en weer in elkaar te zetten. Toen dat nog kon.

Goed. Ik dwaal af. Ik ga rustig verder met de 58 2059.

Peter
« Laatst bewerkt op: 03 juli 2021, 10:48:36 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3737
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #680 Gepost op: 30 juni 2021, 16:37:33 »
Ja die ken ik nog wel en die boekjes hebben me door menig sleutelklusje geholpen. Was er ook maar zo'n boekje voor jouw 58. Maar zelf uitzoeken en fiksen geeft ook veel voldoening.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #681 Gepost op: 30 juni 2021, 21:04:13 »
Je hebt helemaal gelijk, Huub. Het zelf ontdekken wat je fout doet om vervolgens uit te vogelen hoe het beter en gemakkelijker kan, dat heeft ook wel zo zijn charme. Bovendien zijn er vele wegen die naar Rome leiden, hoewel ik op dit moment niet de indruk heb dat ik de snelste weg die richting volg. Ik hobbel bij wijze van spreken via Helsinki en Praag om daar te belanden. Beter had ik via de Ommelanden een pad kunnen volgen. Naar verluidt verschuilt zich in die regionen de nodige kennis en ervaring.

Ondertussen heb ik opgepikt dat ook jij niet tot de generatie van de 'Millenials', of nog jonger 'Generatie Z' behoort. Niet dat daar iets mis mee zou zijn. Die kunnen met twee duimpjes tegelijk op hun smartphone berichten versturen met een snelheid waar ik een puntje aan kan zuigen.

Enfin, ik las een kort moment van bezinning in zodat ik geheel 'off-topic' de sliptongetjes kan bakken, de lamsoor kan sauteren en de zeekraal ga blancheren. Daar trek ik dan een flesje Luxemburgse Riesling bij open.

Even afstand nemen van de lok kan geen kwaad. Misschien krijg ik nog een inval voor een slimmere aanpak.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #682 Gepost op: 05 juli 2021, 12:26:18 »
Vóór de behandeling:




Wat ik er tot nu toe van gemaakt heb:



Nog niet al het leidingwerk is teruggeplaatst, omdat het lokje weer open moet voor het inbouwen van led-verlichting. Ik moet met de tijd meegaan.

Voornaamste verschillen zijn de gebruneerde wielen, de karmijnrood geverfde wielbanden, een wash, wat poedertjes en niet te vergeten een gespoten matte vernis. De plasticglans is er nu wel af.




Ook de nieuwe veel filigraner uitgevoerde frontseinen en de opgeleukte bufferbalk vind ik een verbetering. Let even niet op die traanplaat, die moet wat worden aangedrukt zie ik nu.



Ter voldoening aan de meermaals geuite hartenkreet van Bas(ilicum) is ook de rode gastank zwart gemaakt en de zwarte leidingen die karmijnrood horen te zijn, zijn dat nu.

Minstens zo belangrijk - zo niet belangrijker - is dat mijn 58 2059 eindelijk mooi soepeltjes rijdt, zowel analoog als met de in de lok ingebouwde decoder. Volgens de 'expert' van catawiki was de lok getest en reed ze goed. Ik ben weliswaar geen expert, maar daar dacht ik toch hééél anders over.

Zelf heb ik op de foto's al wat onvolkomenheden gezien die nadere aandacht behoeven. Het is met andere woorden nog niet helemaal af. Zo moet ook de imitatiekolen vervangen worden door echte, waarbij ik twijfel tussen de methode 44 en de Drenth'se aanpak.

Ik zit nog in de experimenteer-, c.q. leerfase, zodat kritiek (ook forse) zeer welkom is.

Peter
« Laatst bewerkt op: 05 juli 2021, 12:46:13 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 526
    • Albulamodell forum
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #683 Gepost op: 05 juli 2021, 15:17:42 »
Prachtig resultaat hoor, geen vergelijk meer met de originele versie zoals je hem verkreeg!

Die kolen zoals ze nu zijn zouden mij niet zo storen, maar ja, zoals dat gaat met dit soort projekten: je ziet steeds weer iets wat ook zeker nog gedaan moet worden!

Geniet in elk geval van dit resultaat!

Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #684 Gepost op: 05 juli 2021, 17:07:56 »
De leiding van de stoomverwarming aan de bufferbalk lijkt me voor deze loc in tijdperk 3a overbodig, want deze machines werden voornamelijk ingezet voor goederentreinen. Ik zou de leiding vervangen door een tweede slang voor remlucht.

Bij een loc van Roco's Baureihe 57 schilderde ik de binnenkant van de nieuwe frontlantaarns wit. Dat geeft een nog mooier beeld (zie hier). Alleen lukt dit minder goed bij de lantaarn aan de rookkastdeur van jouw 58, Peter.

Groet,
Bas

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #685 Gepost op: 05 juli 2021, 17:10:07 »
Heb nog wel wat spoor 0 modellen die je zo onderhanden mag nemen  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4008
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #686 Gepost op: 05 juli 2021, 19:42:55 »
 (y)

Kees.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #687 Gepost op: 06 juli 2021, 11:36:07 »
Het gaat inderdaad zoals jij schrijft, Michiel. Hoe langer ik met dit lokje bezig ben, hoe meer mogelijkheden tot kleine verbeteringen ik voor mij zie. Daar komt bij dat ik dit vooral ook als leerprojectje beschouw. Net als jij storen mij die imitatiekolen bij deze lok niet zo heel erg, maar ik wil dat een keer gedaan hebben. Kan ik voor een volgend project beter bepalen of ik het de moeite van de inspanning waard vind.

Bas, jij geeft mij precies het zetje dat ik nodig had. Ik heb teveel naar foto's uit de DDR gekeken. Ik vervang de stoomslang door een remslang. Het zat mij al een beetje dwars dat die onderdeeltjes van Roco wat te groot zijn uitgevallen, zeker in vergelijking met die van Weinert. Een tweede remslang oogt beter dan die grove stoomslang en jij levert nu het juiste excuus daarvoor. Dank ook voor de tip van het wit schilderen van de binnenkant van de frontlantaarns. In jouw link zag ik dat het zeker loont om dat te doen. Ik zie trouwens op mijn foto dat het lensje van het rechter frontsein (voor de kijker links) niet voldoende naar binnen is gedrukt, maar dat maakt nu niet meer uit. Beide lenzen worden weer verwijderd.

@Floris; dat wil ik wel proberen als jij dan voor mij het straatspoor maakt  :D. In jouw draadje zag ik dat jij dit inmiddels aardig onder de knie hebt gekregen.

Kees, goed dat ik je weer eens in mijn draadje tref. Op de eerder door jou in reactie #462 getoonde foto's van jouw beide Rivarossi 58'ers valt duidelijk te zien dat het contragewicht in het drijfwiel in een andere hoek staat ten opzichte van de gewichten in de koppelwielen, zoals dat ook hoort bij een driecilinder lok. Het is mij opgevallen dat op vrijwel alle foto's van het Roco model hier niet of nauwelijks (in ieder geval te weinig) sprake van is. Bij het afmonteren heb ik er nog op gelet, maar ik kwam niet verder dan een gering hoekverschil dat bovendien bij het rijden weer rap verdween, terwijl dat eigenlijk niet zou moeten kunnen. Ik zal kijken wat de oorzaak is en of hier wat aan te doen valt, maar ik vrees van niet. Kortom; Rivarossi heeft dit beter voor elkaar net als dat trapje aan het 'subframe'. Misschien dat ik nog in de verleiding kom om,....nee, oppassen dat ik niet doorschiet. Ik voel een nieuwe verslaving opkomen.

Peter 

HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Online Online
  • Berichten: 7395
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #688 Gepost op: 06 juli 2021, 12:44:43 »
Ik kijk met een verlekkerde blik naar je 58'er. Zodra ik m'n vergelijkbaar roodplastik-achtige roco 57'er onder handen ga nemen zal ik je hele beschrijving weer eens goed doornemen. Dus... bedankt voor het uitgebreide verslag!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #689 Gepost op: 06 juli 2021, 16:25:25 »
@Floris; dat wil ik wel proberen als jij dan voor mij het straatspoor maakt  :D. In jouw draadje zag ik dat jij dit inmiddels aardig onder de knie hebt gekregen.
Wil ik best doen,als je dan wel 1st even overstapt naar spoor 0  ;D  ;)
Met HO kan ik je sinds enige tijd niet meer helpen,dat is je waarschijnlijk even ontschoten ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0