Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:10:47
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
  

Auteur Topic: Bouw "Bahnhofsvorfeld"  (gelezen 145360 keer)

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2243
  • DB Tijdperk III
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #690 Gepost op: 06 juli 2021, 23:02:15 »
Vóór de behandeling:




Wat ik er tot nu toe van gemaakt heb:


Je hebt zelfs het nummer goed gezet (y) ;D
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #691 Gepost op: 07 juli 2021, 01:38:46 »
Heel erg netjes gedaan Peter !  (y)

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22191
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #692 Gepost op: 07 juli 2021, 03:56:21 »
Ik sluit me aan bij André  (y) (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #693 Gepost op: 07 juli 2021, 12:28:03 »
Dank. Zonder de kennis en ervaring op ons forum was dit niets geworden. Sterker nog, zonder jullie aansporingen was ik er nooit aan begonnen. Blij dat jullie mij van mijn koudwatervrees hebben afgeholpen.

Door het scherpe oog van Bas (basjuh1981) moet ik iets toelichten. Het zit zo. Ik was op zoek naar een foto van het zijaanzicht tegen een witte achtergrond om de vrije doorkijk tussen ketel en chassis goed tot zijn recht te laten komen. Die foto van de oorspronkelijke uitvoering bleek ik niet gemaakt te hebben. Volstrekt toevallig kwam ik in het draadje van Ruud K alsnog het gewenste plaatje tegen. Het gaat om deze passage, waarin Ruud verhaalt dat hij in z'n nopjes is met zijn jongste aanwinst, Auke (Dimo1_Dimo1) laat weten blij te zijn dat de lok een nieuw baasje heeft gevonden, Jan(44) een oud plan ontvouwt om die 58'er om te bouwen tot een 44'er en Bas(ilicum) wijst op een aantal verbeteringen ten opzichte van de versie uit 1977. Om dat te illustreren plaatste Bas destijds (niet toevallig) de foto, die ik nu nodig had. Ter wille van de symmetrie en om een gemakkelijke vergelijking mogelijk te maken heb ik dat plaatje gespiegeld. Ik had moeten weten dat ik hiermee niet onopgemerkt zou kunnen wegkomen. Goed gezien, Bas !       

Het is inderdaad een wat uitgebreid verslag geworden, Reinout. Dat komt mede doordat ik de behoefte voel om ook mijn fouten te laten zien. Als geheugensteun voor mijzelf, maar tevens omdat anderen daar mogelijk iets aan hebben. Hopelijk laat jij te zijner tijd op jouw beurt zien hoe je jouw 57'er onder handen gaat nemen. Staat ze nog steeds in je boekenkast te wachten op digitalisering ?

@Floris; het was mij niet ontgaan, noch ontschoten dat jij bent overgestapt naar schaal 0. Misschien had ik mijn opmerking voor de duidelijkheid moeten voorzien van zo'n geel gezichtje met een knipoog  ;D.

Peter
« Laatst bewerkt op: 07 juli 2021, 13:53:42 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3958
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #694 Gepost op: 07 juli 2021, 20:33:55 »
Goed gedaan hoor Peter.

Ik ben trots op je. (y)

Maar wat gaat het volgende model worden die voor de slacht gaat ?

Kees.

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2243
  • DB Tijdperk III
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #695 Gepost op: 07 juli 2021, 21:34:40 »
Goed gezien, Bas !       
Ik heb zo mijn momenten ;D :angel:
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #696 Gepost op: 08 juli 2021, 12:20:02 »
Dat was mij ook al opgevallen, Bas :D.

Kees, voorlopig blijf ik onder andere jouw draadje volgen voor de “next level” van het pimpen voor gevorderden. Er valt voor mij gelukkig nog zat te leren.

Het volgende model dat ik ga aanpakken wordt deze;




Mijn tweede tweedehandsje. Een Br 50 van Fleischmann. Nog de oudere versie, dus daar valt veel aan te verbeteren. Ik neem aan dat het in deze lok gemakkelijker wordt om een plaatsje voor de decoder te vinden.

Aan de andere kant sta ik eigenlijk te popelen om verder te gaan met de baanbouw. Daar ben ik dit draadje per slot van rekening om begonnen.

We zien wel.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #697 Gepost op: 08 juli 2021, 12:37:51 »
Hopelijk laat jij te zijner tijd op jouw beurt zien hoe je jouw 57'er onder handen gaat nemen. Staat ze nog steeds in je boekenkast te wachten op digitalisering ?

M'n 57'er is al wel gedigitaliseerd, maar mist nog een mooi nummer, is nog niet vervuild en de rookgenerator werkt niet lekker. Als ik ermee aan de slag ga komen er zeker foto's :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2205
  • Duitsland TP III
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #698 Gepost op: 08 juli 2021, 13:37:50 »
Peter,

Heel herkenbaar dit verhaal. Momenteel ligt bij mij de bouw ook stil maar ben druk bezig met het materieelpark.
Nu ben ik het ETA/ESA 150 stel aan het pimpen, aan de binnenkant wordt het interieur aangepakt en de buitenkant krijgt nieuwe opschriften van Gaßner. Uiteindelijk wordt het een type "Bremen". ==>> ETA 150 113 - 119, 501 - 508, 581 - 603 en 639 - 651 met een indeling 2 + 2 = 46 zitplaatsen 2 klas en een indeling 2 + 1 = 19 zitplaatsen 1 klas.
LINK
Grt, Ronald.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #699 Gepost op: 08 juli 2021, 22:15:08 »
Citaat van: Peter
Het volgende model dat ik ga aanpakken wordt [...] Mijn tweede tweedehandsje. Een Br 50 van Fleischmann. Nog de oudere versie, dus daar valt veel aan te verbeteren. Ik neem aan dat het in deze lok gemakkelijker wordt om een plaatsje voor de decoder te vinden.

Ik ben erg nieuwsgierig naar wat je er van gaat maken! Ook al zo'n lok die ik in m'n jeugd dolgraag had willen hebben, maar waarvoor ik nooit genoeg geld bij elkaar heb kunnen sprokkelen. Dat is later met de 50er(s) van Roco wel gecompenseerd, maar toch...

Citaat van: Ronald69
Nu ben ik het ETA/ESA 150 stel aan het pimpen

Heb ik iets gemist of is daar inderdaad (nog) geen verslag van?

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2205
  • Duitsland TP III
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #700 Gepost op: 09 juli 2021, 01:31:12 »
Jan,

Door omstandigheden is dit er volledig doorheen geglipt, foto's ga ik nog plaatsen in mijn pimp draadje.
Grt, Ronald.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #701 Gepost op: 09 juli 2021, 12:37:52 »
Mooi. We hebben dus een verslag van zowel Reinout als van Ronald tegoed.

Jan, wat betreft die 50’er van Fleischmann heb ik de fout gemaakt door niet op zoek te gaan naar de laatste (verbeterde) versie. Misschien had ik zelfs beter dat model van Roco kunnen kopen. Het zou kunnen dat onbewust het jeugdsentiment een rol speelde. Destijds stond ook bij mij de “Zwarte Mustang” op het verlanglijstje, maar ik heb dat jaar gekozen om van mijn spaarcentjes een nieuwe spinnaker te kopen voor mijn bootje. Volgens mijn ouders kon ik mijn centjes maar één keer uitgeven. Alsof ik dat niet zelf al had uitgevonden.




Ook ik ben erg nieuwsgierig wat ik hier van ga maken. Dat zal waarschijnlijk meer gaan omvatten dan bij die 58’er van Roco. Bijvoorbeeld de mijns inziens te grove lichtmaschine vervangen door eentje van Weinert. Die heb ik trouwens hier al liggen, maar die is bestemd voor mijn 01 164. Ik had er meteen meer moeten bestellen. Ook de frontseinen van Weinert ? Koppelingshaak, stoom- en remleidingen ? De hele bufferbalk ?

Het liefst vervang ik de hele mikmak van de “Steuerung” door de recentere filigranere uitvoering, maar als ik het goed zie is die niet meer los te verkrijgen en zelfs al zou dat wel het geval zijn, zou dat waarschijnlijk meer dan € 100,- gaan kosten. Dat ik het voor dat bedrag niet eens meer haal om een volle tank benzine te betalen, doet er niet aan af dat ik dat wat te duur vind voor deze lok.

Kortom, tijd voor een kosten/baten analyse.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #702 Gepost op: 10 juli 2021, 13:33:37 »
Begint haast te klinken alsof een nieuwe recenter gemaakte loc goedkoper is  ???
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Die Bahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 444
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #703 Gepost op: 10 juli 2021, 13:56:11 »
Dag Peter,

Mocht je toch besluiten om de Fleischmann BR50 een opknapbeurt te geven let dan even op.
Als je de ketel van het frame wil verwijderen, dan is er iets met de lichtgeleiders van de lok.
Ik weet het niet 100%, maar ik meende mij te herinneren dat je de buffers (volgens mij buffers met schroefdraad) eerst moet verwijderen om de ketel van het frame te demonteren.
Doe je dat niet, dan heb je de lichtgeleiders om zeep geholpen.... je zal niet de eerste zijn die dat is overkomen.
Het ergste is dat deze al langere tijd niet meer leverbaar zijn.
Misschien zijn er andere eigenaars van dit model om dit te bevestigen, is al wat jaartjes geleden dat ik deze ook in mijn collectie had en later heb omgeruild voor een ROCO met cabine tender.

Vriendelijke groet,
Erwin Prummel

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #704 Gepost op: 11 juli 2021, 10:24:00 »
Dank voor de waarschuwing, Erwin. Nu jij erover begint schiet mij te binnen dat ik ooit op een Duits forum heb gelezen dat de buffers er inderdaad eerst uitgedraaid moeten worden wil de demontage verder zonder ongelukken  plaatsvinden. Even zoeken of ik dat nog kan terugvinden. Blij dat jij meeleest  (y).

Terwijl ik mijn lijstje van te bestellen onderdelen aan het opstellen ben, begin ik mij meer en meer af te vragen of Floris het niet bij het rechte eind heeft. Wat ik ook aan deze lok probeer te verbeteren, ik blijf zitten met het drijfwerk dat niet meer van deze tijd is. Is het mij al die moeite en kosten wel waard ? Voor een impulsaankoop uit jeugdsentiment ?

Ondertussen zie ik op ebay meerdere 50'ers van Roco voorbij vliegen. In de meest recente versie en voorzien van een DSS. Ik kan natuurlijk ook wachten totdat Roco besluit om die 50'ers weer in productie te nemen. Dan moet ik wel zorgen dat ik er dan voor de verandering eens een keer op tijd bij ben, want dat is de laatste jaren nogal wat keren faliekant mis gegaan. Zal je zien dat Roco met een DDR versie komt of alleen periode IV. Nee, dat wachten is geen optie.

En dit alles omdat ik in mijn tijdraam en locatie aan de Saarstrecke nu eenmaal niet zonder die 50'ers kan.

Peter

 
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB