Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 15:02:15
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Falkenberg
Vandaag om 14:43:38
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 14:39:25
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Jeroen Trainz
Vandaag om 14:12:50
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 4020 281-4
Vandaag om 14:01:37
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:41:33
Openen Lima Hondekop door Pauldg
Vandaag om 13:08:22
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door tothebeach
Vandaag om 11:11:37
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frans
Vandaag om 09:27:24
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 08:02:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
  

Auteur Topic: Bouw "Bahnhofsvorfeld"  (gelezen 145926 keer)

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3004
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #705 Gepost op: 11 juli 2021, 11:26:05 »
Hallo Peter,
Een kosten/baten analyse voor dit model klinkt nuttig, zelf denk ik ook dat het uitrusten met nieuw drijfwerk een kostbare zaak is bij dit model tenzij je besluit het complete drijfwerk fijner te vijlen, en dan blijft er nog heel veel werk over om de loc maar in de buurt te krijgen op het niveau waar je BR 58 nu is. Ik denk dan aan de meegegoten leidingen op de ketel van de Fleischmann loc, de lompe windleiplaten incl. bevestiging, de dikke wielbanden en dan nog het feit dat dit model in schaal 1:85 is gehouden waardoor de loc, opgeknapt of niet, altijd te fors blijft ogen in combinatie met 1:87 wagenmodellen. Ik vermoed dat een eBay zoektocht naar een Roco 50 uiteindelijk toch meer voldoening zal geven.
Groeten,
Richard

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22375
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #706 Gepost op: 11 juli 2021, 11:29:01 »
Hallo Richard,

Op eBay kom je zeer regelmatig Roco BR 50's tegen hoor.
En vaak ook nog tegen meer dan redelijke prijzen.
Met vriendelijke groet,
Wim

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3004
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #707 Gepost op: 11 juli 2021, 11:41:30 »
Inderdaad Wim, niet dat ik zelf deze loc zoek, maar zie de DB versies ook weleens voorbij komen. En een vriend van mij heeft nog niet zo lang geleden een DB 50 van Roco nieuw gekocht, dus wellicht ligt er nog een gloednieuw in 1 of andere winkel.
Groeten,
Richard

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #708 Gepost op: 11 juli 2021, 12:11:43 »
Citaat van: Peter
En dit alles omdat ik in mijn tijdraam en locatie aan de Saarstrecke nu eenmaal niet zonder die 50'ers kan.

Tja... misschien moest je een soort tweedeling gaan maken: (een) "moderne" vijftiger(s) van Roco aanschaffen omdat je zoveel mogelijk volgens voorbeeld wil werken en de "oude" vijftiger van Fleischmann zo authentiek mogelijk opknappen en in ere houden als "monument voor je jeugd". Waarbij je er al dan niet voor kunt kiezen de lok zoals ze is in te zetten.

Wat me er aan doet denken dat ik nog een oude V200  (1967) moet afmaken, maar dat terzijde.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #709 Gepost op: 11 juli 2021, 13:32:39 »
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #710 Gepost op: 11 juli 2021, 17:20:06 »
Jullie hebben mijn laatste restje twijfel weggenomen. Ik begin er niet aan.

De suggestie van Jan heeft iets aantrekkelijks. In de eerste plaats voorkomt het de kater van de miskoop. Ten tweede sluit dat mooi aan bij de beslissing om mijn stokoude 01 220 in originele toestand te laten. Dat besluit viel feitelijk al toen ik de recentere 01 164 van Fleischmann aan mijn bestand kon toevoegen. Als het een beetje meezit komt daar de 01 187 uit 1999 ("limitierten Sonderserie") nog bij. De 01 220 en de 50 058 zullen het moeten doen met een grondige schoonmaak- en onderhoudsbeurt. En een decoder. Dat is onvermijdelijk.

Om toch te kunnen toegeven aan mijn onlangs opgelopen verslaving in de dop, heb ik een beter projectje gevonden.



De 23 104. Mijn derde tweedehandsje. Hier had ik wèl de tegenwoordigheid van geest om op een latere en verbeterde versie te bieden. De drempel om een nieuw aangeschafte lok uit mijn bestand beet te pakken is (nog) te hoog. Dit model is de moeite van de inspanning waard. De wielen zijn al gebruneerd en de wielbanden af-fabriek in karmijnrood uitgevoerd. Dat scheelt aanzienlijk.

Dank voor de beide linkjes, Floris. Als ik het goed zie heeft Zevenspoor een nieuwe 50'er van Roco in de aanbieding. Die ga ik meteen maar bestellen voordat ik weer achter het net vis. Weliswaar niet met kabinetender, maar die zal vast ook nog wel eens langs komen.

Niks gedaan, maar toch is mijn dag op de valreep weer goed  :P. Terug naar de pan met daging smoor.

Peter
« Laatst bewerkt op: 11 juli 2021, 18:48:44 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Die Bahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 445
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #711 Gepost op: 11 juli 2021, 19:00:59 »
Citaat van: Peter
Dank voor de waarschuwing, Erwin. Nu jij erover begint schiet mij te binnen dat ik ooit op een Duits forum heb gelezen dat de buffers er inderdaad eerst uitgedraaid moeten worden. Blij dat jij meeleest  (y).

Hoi Peter,
Ik lees mee, maar reageren doe ik weinig.
groet,
Erwin Prummel




« Laatst bewerkt op: 11 juli 2021, 19:24:35 door 44 »

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #712 Gepost op: 12 juli 2021, 08:48:05 »
Dat meelezen is al heel geruststellend, Erwin ! Trouwens, in de voorkomende gevallen dat je wèl reageerde wist jij mij te behoeden voor een val in de kuilen, die ik niet eens voor een ander had gegraven. Kun je nagaan. Ik noem maar even de juiste richting van de contrakruk, het lange eind van de afstandhuls naar binnen, de zoektocht naar onderdeeltjes en dan vergeet ik vast nog wat.

....tenzij je besluit het complete drijfwerk fijner te vijlen, en dan blijft er nog heel veel werk over om de loc maar in de buurt te krijgen op het niveau waar je BR 58 nu is.

Richard, het zou mij niet verbazen als er perfectionisten zijn die er hun hand niet voor omdraaien om een compleet drijfwerk te lijf te gaan met een vijl. Zelf zie ik dat inderdaad niet gebeuren. Bovendien ben ik niet desperaat genoeg om ook maar een poging te wagen. Enfin, mede dankzij jouw bespiegelingen is het niet meer aan de orde.

Peter
« Laatst bewerkt op: 12 juli 2021, 09:25:13 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #713 Gepost op: 16 januari 2022, 15:46:29 »
Hallo Peter,

Goed te zien en te lezen dat het project van jouw br58 op zo'n mooie manier is verlopen!
Ik ben benieuwd waar het met de br23 heen gaat.

Na een half jaar weer de hobby wat aan het oppakken en als eerste dit project met de br58 geprobeerd af te ronden.
Hij is lang niet zo mooi geworden als die van jou, maar voor mij op dit moment genoeg.
Hij zit weer in elkaar en hij rijdt digitaal, dus ik ben voor nu tevreden.



De decoder heeft bij mij een plekje voorin de ketel gekregen, zodat ik niet hoefde te hakken en te breken.
Hij past daar precies in, alleen is het wel een strijd om hem dicht te krijgen.





Alleen het testrijden met een sleep wagons ging niet goed.
Hij drukt dan onder het rijden het zwarte plaatje open (bij de groene pijl) wat onderop de tender zit en daardoor schiet de voorste as over het tandwiel heen.
Dit zwarte plaatje zit alleen maar in het midden vastgeklemd.
Volgens de onderdelentekening is er ook niks afgebroken, dus het hoor wel zo te zitten.
Ben jij dit verschijnsel al tegen gekomen?
Ik overweeg een klein beugeltje te maken wat onder het schroefje valt en aan de voorzijde het zwarte kapje opsluit, maar het zou toch niet nodig moeten zijn?



Groeten,
Marten
Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

Die Bahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 445
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #714 Gepost op: 16 januari 2022, 18:44:43 »
Hoi Marten,
Aan het bodemplaatje horen nokjes te zitten, zodat het een gesloten geheel is.
Zal morgen even een afbeelding plaatsen, tenzij iemand anders
vanavond nog in de gelegenheid is om een afbeelding van de bodemplaat te plaatsen.
Vriendelijke groet,
Erwin Prummel

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #715 Gepost op: 16 januari 2022, 18:58:20 »
Het door jou geschetste probleem met het zwarte plaatje komt mij niet bekend voor, Marten. Dat zegt overigens niet zo veel, want ik heb de lok destijds laten proefrijden zonder sleep aan de haak. Ik zal mijn exemplaar even tevoorschijn moeten halen om te kijken hoe dat bij die van mij precies zit. Dit heeft wat logistieke voeten in de aarde, maar ik kom erop terug.

Nu ik lees dat jij van je oorspronkelijke plan bent afgestapt door de decoder voorin de ketel te plaatsen, vraag ik mij af waarom ik dat niet gedaan heb. Het lijkt mij eenvoudiger dan in de staketel en vuurkist, zoals ik het uiteindelijk heb opgelost. Misschien bleek de Lokpilot 5 te groot voor de rookkast. Welke decoder heb jij nu gebruikt ?

Overigens viel het hak en breekwerk mij erg mee. Ik heb kunnen volstaan met het betere wrikwerk en niet te vergeten een flinke dosis geduld. Daar had ik kennelijk toen de nodige voorraad nog van in huis.

Zoals je hebt kunnen lezen is er bij mij nogal wat tijd gaan zitten in het bruineren en verven van de wielbanden. Daarvoor was het noodzakelijk om de zaak wat verder te demonteren dan louter voor het plaatsen van een decoder nodig is. Dat is jou allemaal bespaard gebleven omdat jij een nieuwer exemplaar hebt waar dat allemaal af fabriek al gedaan is.

Tot slot ben ik net als jij benieuwd waar het met de Br 23 heen gaat. Daar ben ik door omstandigheden nog niet eens aan begonnen. 

Peter



HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #716 Gepost op: 16 januari 2022, 19:02:29 »
Oeps, Erwin was mij voor zie ik nu. Daar boft Marten maar weer mee gelet op de veel grotere deskundigheid van Erwin !
Zo kan ik mij niets herinneren van nokjes aan het bodemplaatje.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #717 Gepost op: 16 januari 2022, 20:30:27 »
@Erwin,
Hallo Erwin,

Ah okee, er klopt dus daadwerkelijk iets niet met deze.
Hij heeft aan weerszijden enkel rechte stukjes zitten, die nergens in haken.
Enkel in het midden zitten twee nokjes, die in de buitenste frameplaten vallen.

Ik zal hem op het bestellijstje zetten, ik heb binnenkort nog meer onderdelen nodig.
Bedankt in ieder geval voor je hulp!



@Peter,

Jammer dat je door omstandigheden nog niet aan de br23 bent begonnen.
Ik hoop dat het niet door iets ernstigs / vervelends is.

Dat van het zwarte plaatje is opgelost door Erwin.
Ik bof inderdaad maar dat hij gereageerd heeft, hij heeft me al zo vaak uit de brand geholpen.  (y)

Het nadeel van het voorin de ketel plaatsen, is wel dat er geen rookgenerator meer in kan.
Voor mij is dat geen probleem, ik vind dat niet zo belangrijk, maar het kan misschien een reden zijn voor een andere afweging.
Ik heb er een redelijk eenvoudige Uhlenbrock 76320 in geplaatst, de kleinste decoder die ik op dit moment had liggen.
Maar hij rijdt er netjes op.

Haha ja, het demonteren van zo'n loc is best een klusje.
Inderdaad, veel rustig kijken en proberen, maar vooral geduldig blijven. Dat laatste is een mooi iets.

Nogmaals, ik vind het echt dapper wat je met de loc uitgehaald hebt.
Vooral het drijfwerk uit- en vooral weer in elkaar zien te krijgen, vergt nog wel wat geduld.

Bedankt en ik hoop dat er een keer een update komt over de br23!

Groeten,
Marten
Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

Die Bahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 445
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #718 Gepost op: 17 januari 2022, 10:13:09 »
Goedemorgen allen,

Hierbij enkele afbeeldingen van de bodemplaat 91860 van de ROCO BR58






Het zijn kleine nokjes die aan de voor en achterzijde zitten.
Bij het demonteren, druk ik altijd de achterkant, waar de koppeling zit, altijd het eerst uit de behuizing.
Waarna je de achterkant optilt en zo de voorkant dan ook vrij komt om de bodemplaat uit de tender te halen.
Mochten bij jullie deze met pijl aangegeven nokjes afgebroken zijn, dan kun je eventueel een nieuwe bodemplaat met onderdeelnummer 91860
bij mijn opvolger bestellen.

Vriendelijke groet,
Erwin Prummel

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #719 Gepost op: 17 januari 2022, 19:43:07 »
Duidelijk verhaal Erwin, dat is dus het probleem!
Die nokjes zijn er bij mij, zowel aan de voor- als achterzijde, af.

Ik heb het nummertje opgeschreven, die gaat binnenkort besteld worden.
Weet jij of de koppelingshouder aan de achterzijde ook los besteld kan worden?
Bij mij is er een sprietje afgebroken en volgens de onderdelentekening zit die enkel in een buideltje.

Groeten,
Marten
Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS