Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
Prutsert
Vandaag
om 21:01:04
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 20:58:39
Fleischmania Nostalgia
door
Noordernet
Vandaag
om 20:32:58
NS 1700 transfers
door
ES44C4
Vandaag
om 20:32:18
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0
door
Stefan88
Vandaag
om 20:17:47
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
Vandaag
om 20:11:13
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein
door
Ben
Vandaag
om 20:09:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Sven
Vandaag
om 19:53:44
Pimpen Rivarossi DD-AR
door
Roelof R
Vandaag
om 19:36:41
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC
door
VAM65
Vandaag
om 19:19:01
De Projecten van RetroJack
door
NS264
Vandaag
om 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 18:25:23
Piko 2025
door
Duikeend
Vandaag
om 18:06:39
Yet Another Servo Decoder
door
AP3737
Vandaag
om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
AP3737
Vandaag
om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0)
door
Jan Pieter
Vandaag
om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan
door
R1954
Vandaag
om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen
door
ES44C4
Vandaag
om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 16:17:22
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus
door
Corné81
Vandaag
om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Eric B
Vandaag
om 15:26:07
Raadplaatje
door
ArjanB
Vandaag
om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0.
door
tijgernootje
Vandaag
om 15:14:06
US Sandtower in messing Spoor-0
door
FritsT
Vandaag
om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
bellejt
Vandaag
om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS
door
Bahn-AG
Vandaag
om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV)
door
NS264
Vandaag
om 13:28:45
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
Vorige
-
Volgende
-
1
...
4
5
[
6
]
7
8
...
39
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing (gelezen 109995 keer)
Tomasso
Offline
Berichten: 6049
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
«
Reactie #75 Gepost op:
22 May 2014, 23:41:23 »
Heb alles gefaseerd uitgevoerd en ben ook achter een aantal andere zaken gekomen. De drijfstangen waren te dik voor de borstboutjes. Ik had het al eerder opgemerkt, als ik ze te strak aandraaide dan zaten de drijfstangen muurvast. Eerst nog eens getest door alle boutjes wat losser te draaien. Zodra de boutjes los zitten kan ik de loc voortblazen, geen enkele hapering. Daarna, stap voor stap een stukje van de binnenkant van alle drijfstangbevestingpunten afgevijld. Nu kan ik alle borstboutjes strak aandraaien, zonder dat de drijfstangen vast komen te zitten. Zelfs met de boutjes vast loopt alles soepel en zonder dode punten.
Dan het 2e. Het remwerk zit aan alle kanten in de weg en veroorzaakt het tikkende geluid. Elke rotatie knalt er wel ergens een drijfstang tegen een remschoen aan. Dit moest dus opnieuw afgesteld worden. De marge is echter minimaal, maar ik heb liever dat het iets tegen de flenzen aankomt dan dat het tegen de drijfstangen aan komt. Wellicht dat ik ze nog wat dunner maak, zodat ook de wielen vrij lopen. Ze komen er nu echter minimaal tegenaan.
Het 3e punt is de overbrenging van de motor naar de tandwielkast. Dat gebeurt door een stukje siliconen eh dinges. Die liep aan tegen de tandwielkast, waardoor het geheel onregelmatig draaide en de boel ging schokken. Dit heb ik een klein stukje naar achter geplaatst en de motor hoeft nu veel minder te werken.
Alles bij elkaar loopt de boel nu al iets beter. Als ik de voorste 4 wielen aan elkaar koppel, dan draait de boel soepel. Echter, ik heb de achterste drijfstangen alweer geruimd in het midden. Sluit ik alleen de achterste wielen op de middelste wielen aan dan loopt dat ook uitstekend. Sluit ik alles op elkaar aan, dan loopt het zonder dat het gekoppeld is aan de motor bijzonder goed. Sluit ik echter de tandwielkast aan, dan zit er nog een zwaar punt in. Hoogstwaarschijnlijk omdat ik het midden van de achterste drijfstangen toch geruimd heb. Morgen dus nog een keer proberen met een stukje buis, aangezien het best zou kunnen dat de andere oorzaken voor een slechte loop gezorgd hebben. Maar goed, een aantal zaken zijn in ieder geval verbeterd en opgelost, de wielen draaien weer keurig rond, zij het dan dat er nog steeds een zwaar punt in zit... Morgen nieuwe ronde nieuwe kansen...
«
Laatst bewerkt op: 23 May 2014, 00:18:00 door Tomasso
»
Gelogd
Spoor 0 adept
Gerke
Mcn NSR
Offline
Berichten: 2307
NS 4503!
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
«
Reactie #76 Gepost op:
22 May 2014, 23:48:57 »
Heb je de tandwielen in de kast ook al eens nagekeken op bramen? Anders de zaak weer eens in de tandpasta zetten en een uurtje in de voor- en achteruit laten draaien.
Gelogd
Met groet,
Ger.
Tomasso
Offline
Berichten: 6049
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
«
Reactie #77 Gepost op:
22 May 2014, 23:53:22 »
Oh ja, de krukpennen zijn van die borstboutjes die artitec en Roco en zo ook gebruiken. Die kan je er zo in en uit schroeven...
«
Laatst bewerkt op: 22 May 2014, 23:55:28 door Tomasso
»
Gelogd
Spoor 0 adept
Tomasso
Offline
Berichten: 6049
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
«
Reactie #78 Gepost op:
22 May 2014, 23:54:53 »
Heb de tandwielkast helemaal uit elkaar gehaald, alles goed gesmeerd en het loopt alles een zonnetje. Het lijkt er op dat alles ook te maken heeft met de wielen, die zwabberen een beetje. Die blauwe Brabander heeft daar ook last van, maar daar draait alles soepel en geluidloos... wat Gert zegt over die astappen, als ik kijk naar hoe de krukpennen zich bewegen dan lijkt het er soms wel op, maarja, hoe los je zoiets op...
Hoe dan ook, ik probeer het morgen nog eens opnieuw wat betreft dat busje. Nu de boel niet meer vastgezet wordt door de borstboutjes annex krukpennen, zou het kunnen dat door de speling te reduceren de boel nu eens echt mooi gaat lopen. En anders blijf ik doormopperen en ondertussen verder zoeken. Nogmaals, de dood of de gladiolen, meer smaken zijn er niet. Deze loc gaat goed rijden en als ik het niet zelf op kan lossen tijdens dit leerproces, dan ga ik zeker gebruik maken van kwaliteiten van anderen. Maar eerst ga ik eens kijken hoever ik kom en wat er gebeurt als ik telkens stukje bij beetje verschillende dingen elimineer. Ik ben nu bijvoorbeeld al behoorlijk content dat ik het aanlopen van de drijfstangen tegen het remwerk heb ontdekt, net zoals dat de drijfstangen eigenlijk te dik waren voor de borstboutjes. En zo kom ik telkens een klein stukje verder. En kom ik er niet meer uit, dan lees ik hier allerlei nuttige tips. En kom ik er dan nog niet uit, dan ga ik bij iemand op bezoek om tot diep in de nacht door te werken tot het ding rijdt als een zonnetje. Nogmaals, de dood of de gladiolen en ik kan je dit zeggen, de dood is geen optie
«
Laatst bewerkt op: 23 May 2014, 00:14:18 door Tomasso
»
Gelogd
Spoor 0 adept
Gerke
Mcn NSR
Offline
Berichten: 2307
NS 4503!
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
«
Reactie #79 Gepost op:
22 May 2014, 23:56:59 »
Ik lees net je berichtje nog een keer en je schrijft dat alles prima loopt als de tandwielenkast maar niet aangesloten is. De constructie lijkt erg op die van de 4600, kijk eens of je aanloopsporen ziet van de tandwielen IN de tandwielenkast, soms kan daar ook iets niet helemaal goed zitten. Een lagerbus van de worm bijvoorbeeld. Ik neem aan dat die bij de 1200 ook gesoldeerd zitten, bij mijn 4600 zat de voorste iets te diep richting de wielen waardoor de worm erg wrong op het tandwiel. Ook een nader onderzoekje waard!
Gelogd
Met groet,
Ger.
Tomasso
Offline
Berichten: 6049
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
«
Reactie #80 Gepost op:
23 May 2014, 00:08:48 »
Ha Ger,
Heb hem net nog open gehad. De worm loopt keurig vrij in mooie kogelronde lagers. Het middelste tandwiel zag er keurig uit en had middenin een koperen of bronzen lager die keurig in het tandwielkastje paste. Na de boel nog eens goed gesmeerd te hebben heb ik ook het onderste tandwiel goed schoongemaakt. Alles zag er keurig uit en nergens waren enige sporen van slijtage te zien. Al met al heeft de loc met alle testen en proefdraaien nu inmiddels denk ik al een uur of 6 voor en achteruit gedraaid, maar de tandwielen zien er nog als nieuw uit...
Het lijkt er meer op dat als de wielen vrij ronddraaien en er geen kracht op komt te staan er niks gaat wringen, maar dat als de kracht wordt doorgegeven via de drijfstangen de boel gaat wringen. Momenteel dus minimaal, aangezien de loc keurig langzaam kan rijden zonder stil te vallen, maar op hogere snelheden voel je dat het niet soepel genoeg loopt. Dan zwabberen de wielen van links naar rechts en als je het frame vastpakt dan voel je gewoon de klappen... Ergens zit er dus nog iets niet goed en ik denk dat het echt met de achterste wielen te maken heeft...
«
Laatst bewerkt op: 23 May 2014, 00:17:12 door Tomasso
»
Gelogd
Spoor 0 adept
Gerke
Mcn NSR
Offline
Berichten: 2307
NS 4503!
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
«
Reactie #81 Gepost op:
23 May 2014, 11:21:10 »
Ok, Nog een testje: achterste wiel met het middelste omwisselen. Dan weer dezelfde procedure. Voel je echter nu al de klappen zonder dat de derde as (de omgewisselde) is gekoppeld dan heb je de boosdoener te pakken. Daarna zou ik proberen de krukpennen één voor één te wisselen en tussendoor weer proefdraaien. Zo krijg je óf de krukpen te pakken die de boel bedondert of het wielstel zal als boosdoener door de mand vallen. Bij het laatstet scenario zou ik voorzichtigheidshalve ook de kwartering nog een keer goed controleren. Het kan zijn dat die "nét aan" staat: geen problemen bij belasing via de flenzen (duwen, rollen) maar op het moment dat de koppelstangen de zaak in beweging gaan zetten tóch de boel "nét niet" staat.
Puzzel ze. (of ben je aan het knippen, uh, scannen?
)
«
Laatst bewerkt op: 23 May 2014, 11:23:10 door Gerke
»
Gelogd
Met groet,
Ger.
Tomasso
Offline
Berichten: 6049
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
«
Reactie #82 Gepost op:
23 May 2014, 14:12:27 »
Ben net gebeld door de dienstindeler, ben nog tot dinsdag vrij
Dus we gaan voor die banaan! Ga het eens even testen...
Gelogd
Spoor 0 adept
Gerke
Mcn NSR
Offline
Berichten: 2307
NS 4503!
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
«
Reactie #83 Gepost op:
23 May 2014, 14:20:17 »
Nou, dan zal ik de honeurs wel waarnemen t/m dinsdag.
Test ze.
Gelogd
Met groet,
Ger.
Tomasso
Offline
Berichten: 6049
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
«
Reactie #84 Gepost op:
23 May 2014, 14:25:25 »
Gelogd
Spoor 0 adept
Ivo tB
Offline
Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
«
Reactie #85 Gepost op:
23 May 2014, 14:32:44 »
Kan nog erger: stel met het omwisselen van de assen loopt het goed met de voorste 2. Dan zou de positie van de hornblocks van de achterste as wel eens fout kunnen zijn, of zit de as er licht scheef in.
Volgens mij wordt het dan tijd iemand te zoeken met een geavanceerde jig........
mvg,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
Gerke
Mcn NSR
Offline
Berichten: 2307
NS 4503!
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
«
Reactie #86 Gepost op:
23 May 2014, 14:37:33 »
Oeiiii Ivo, da's echte horror!
Dat zou sleutelen aan het frame betekenen: slopen, breken opbouwen spuiten... Goed dat er in Ut dienstindelers zitten die 4 dagen vrij geven...
Gelogd
Met groet,
Ger.
roadster36
Offline
Berichten: 5554
Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
«
Reactie #87 Gepost op:
24 May 2014, 00:04:08 »
ik blijf de messingprijs er voor geven
mocht je nieuwe boutjes voor de drijfstangen nodig hebben , ik heb hier een paar zakjes liggen met diverse maten.
Gelogd
Tomasso
Offline
Berichten: 6049
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
«
Reactie #88 Gepost op:
24 May 2014, 00:27:55 »
Krijg het momenteel niet voor elkaar, moet toch maar eens een afspraak met Leen maken, die heeft alles; wielentrekker, kwarteringsapparaat, chassis tool, etc... Alles maar uit elkaar halen om daarna opnieuw op te bouwen, dan moet het lukken dacht ik zo.
Ook denk ik nog na over aandrijving op alle assen met dat systeem van Jan de Haan. Ook dan moet het chassis aangepast worden, maar op die manier is succes verzekerd.
Hoe dan ook, er zal aan het chassis gesleuteld moeten worden, maar gelukkig bestaat deze uit 1 kleur, lekker makkelijk opnieuw te spuiten...
Anyway, die messingprijs gaat hem niet worden Jan
Rijden zal 'ie!
Gelogd
Spoor 0 adept
roadster36
Offline
Berichten: 5554
Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
«
Reactie #89 Gepost op:
24 May 2014, 09:16:50 »
Jammer
dan moet ik zelf maar op zoek naar zo`n 1200
Als iemand er van af wil pb me maar
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
Vorige
-
Volgende
-
1
...
4
5
[
6
]
7
8
...
39
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing