Doel:€250.00
Donaties:€118.00

Per saldo:€-132.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 09-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:26:22
PB Models, ICR-rijtuigen door Mischa
Vandaag om 09:22:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 09:07:55
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Ben
Vandaag om 08:46:30
LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken. door Besselspoor
Vandaag om 08:36:07
Baanplan Bührtal VI door nachbar
Vandaag om 08:23:15
rommenholler gasketelwagens door Falkenberg
Vandaag om 07:52:31
NS/32 door RK
Vandaag om 07:16:03
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 06:38:51
wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door Dave.......
Vandaag om 02:18:43
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Montanbahn
15 april 2024, 23:55:32
25 jaar geleden door Willem1951
15 april 2024, 23:24:31
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
15 april 2024, 23:23:19
Wohnzimmer Rbf materieelshow door Robkop
15 april 2024, 23:09:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Klaas Zondervan
15 april 2024, 22:56:19
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Noordernet
15 april 2024, 22:50:08
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
15 april 2024, 22:23:35
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Tijdperk||
15 april 2024, 22:16:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
15 april 2024, 21:46:35
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
15 april 2024, 21:32:02
Station Roodeschool door Ronaldk
15 april 2024, 21:27:21
Nederland in Z door Mitchell
15 april 2024, 21:05:26
EifelBurgenBahn door Ferdinand Bogman
15 april 2024, 20:54:01
RhB H0m, Albulisch door Boertje
15 april 2024, 20:32:47
Tachowagon door Bert55
15 april 2024, 20:30:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
15 april 2024, 20:07:11
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door tothebeach
15 april 2024, 19:11:38
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
15 april 2024, 19:00:51
Een NS 5500 knutselen door Rob Ellerman
15 april 2024, 18:45:59
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door HuubvG
15 april 2024, 18:28:02
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing  (gelezen 105236 keer)

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Gepost op: 15 mei 2014, 23:46:29 »
Sinds vandaag is ie hier gearriveerd, de SS 1225 van Philotrain. Om te beginnen, optisch is de loc superstrak gebouwd en belijnd. Uit een schaal van 1 op 10 haalt deze een 10. Het fijne aan de loc is dat de kleuren exact overeen komen met de SS 700 serie van artitec, alsof ze bij elkaar horen. Helemaal top dus. Maar...

Tsja, de rijvaardigheid laat bij dit model te wensen over. De drijfwielen zijn afgeveerd, dus die raken de grond wel, maar er zit een dood punt in, waardoor de motor extra kracht moet zetten om de loc daaroverheen te helpen en waardoor de loc slingert. Ook zijn de beide bogies (of eigenlijk de bogie en de pony) niet goed bevestigd en afgeveerd, ze zweven nu bijna boven de rails en ontsporen al als je er naar kijkt. Nou, dat laatste is snel opgelost door even een andere veer te plaatsen en de bout wat anders af te stellen. De aandrijving wordt een ander verhaal, die zit naar mijn weten op de verkeerde plek, namelijk op het voorste wiel. Beter zou het zijn als de aandrijving op het middelste wiel zou zitten, je zou dan minder last hebben van de speling van de drijfstangen en de loc zou daardoor een stuk beter moeten lopen. Hiervoor moet ik wel hier een daar wat aanpassen aan het frame, maar goed, ik weet ook hier zeker dat er een fantastisch rijdend model van te maken is.

Het fijne is dat de ervaringen van de blauwe Brabander nu goed van pas komen. Ik weet welke technieken er gebruikt zijn en wat er voor hickups zouden kunnen zijn. Daarnaast is het ook gewoon experimenteren en net zo lang doorgaan totdat de loc zijdezacht over de baan glijdt. Met wat extra aandacht moet dat te realiseren zijn.

Nou ja, daarna verlichting er in en de decoder aansluiten en rijden met die handel. De loc was min of meer een impulsaankoop omdat ik eigenlijk geld opzij wilde leggen voor de 3600 van MK, maar goed, dat zal nog wel even duren, dus kon ik mooi tot deze aanschaf overgaan. Tsja, het is toch een juweeltje en de verzameling begint nu tenminste ook echt een verzameling te worden.

Hoe dan ook, ik zal vast tegen ellende aanlopen en gefrustreerd raken doordat zaken in eerste instantie niet gaan zoals ik ze wil, maar het ding gaat rijden en goed ook, dat staat als een paal boven water. Dus al met al weer een leuk project voor de komende tijd.

Nou, bij deze maar eens de eerste foto van het model, straks ligt hij uit elkaar dus ik moet er nog maar even van genieten ;D



Ik zal zoveel mogelijk de aanpassingen en verbouwingen hier posten, gewoon omdat het kan. Veel leesplezier!

Tom.
« Laatst bewerkt op: 17 mei 2014, 14:15:40 door Tomasso »
Spoor 0 adept

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #1 Gepost op: 15 mei 2014, 23:52:14 »
Mooie lok, Tom!  (y)

Ik ben benieuwd wat er bij deze lok weer allemaal uit de toverdoos komt.
Ik wens je alvast veel plezier en voldoening.

Leen.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #2 Gepost op: 15 mei 2014, 23:55:08 »
Ha Leen!

Nou, dank je wel ;D ach, we zullen wel zien waar het schip (hopelijk tijdelijk) strandt, vooralsnog heb ik er erg veel zin in haha

Gr.

Tom.
Spoor 0 adept

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5543
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #3 Gepost op: 16 mei 2014, 00:03:39 »
kan niet wachten op het draadje "wat moet er achter een SS 1125 "

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #4 Gepost op: 16 mei 2014, 00:14:17 »
Niet even snel een line-up foto gemaakt voor je 'm uit elkaar haalde? Moet toch wel een leuk gezicht zijn  (y)

Ben heel benieuwd wat je hier weer van gaat maken!

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #5 Gepost op: 16 mei 2014, 08:21:00 »
Ziet eruit als een Nederlandse T18 variant. Misschien kan je wat van de oplossingen gebruiken die bijvoorbeeld Fleischmann heeft toegepast.


Sent from my Lumia 920 using Tapatalk

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #6 Gepost op: 16 mei 2014, 10:26:53 »
Als je iets in detail over de 6000 wilt weten.....

http://spoor0.blogspot.nl/search/label/project%20x

vergeet niet op "oudere berichten" te klikken want het blijft een blog met het laatste bericht als eerste.
« Laatst bewerkt op: 16 mei 2014, 10:29:52 door FritsT »

HJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 682
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #7 Gepost op: 16 mei 2014, 14:51:53 »
Hallo Tom,

Succes met de "operatie" en houdt ons op de hoogte.
Ik beschik namelijk over een Philo NS6300.
Echt een waanzinnig mooie machine en heel mooi gemaakt
maar de rijeigenschappen....

groet
Hendrik

PS ik ga er zo maar vanuit dat jouw model ook in H0 is toch?

modelbouw: lekker prutsen word je blij van!

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4111
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #8 Gepost op: 16 mei 2014, 16:50:06 »
Ik heb een zelfgebouwde uit een kit en die rijdt niet slecht. Doordat het een incomplete kit was heb ik een aantal zaken zelf moeten verzinnen, maar de oplossing mocht steeds niet te ver van de Philo oplossing uitvallen.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Lambert1921

  • Offline Offline
  • Berichten: 679
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #9 Gepost op: 16 mei 2014, 19:43:41 »
Volgens mij klopt er iets niet aan het loknummer. De serie SS1100 is de latere NS 6200 serie. De serie NS6000 was bij SS de 1200 serie.
Als ik het goed kan ontcijferen staat op de lok ook een 1200 nummer.
Kijk maar eens in het boek van Waldorp.

Bert Senden.

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1260
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #10 Gepost op: 16 mei 2014, 20:28:57 »
De serie NS 6001-6026 bestond uit de oude nummers SS 1201-1219, 1223-1225 en 1238-1240.

Gerard

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 507
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #11 Gepost op: 16 mei 2014, 20:33:10 »
Hallo Tom,

Mooie locomotief , goede aankoop.Alleen is het zoals Bert Senden zojuist schreef geen Staatsspoor 1100 serie maar 1200.De Staatsspoor 1100 die later de NS 6200 werd zag er totaal anders uit.Er waren slechts 40 van gebouwd dus de nummering komt niet verder dan loc 1140.Dit is de Staatsspoor 1100 op een fabrieksfoto van Hohenzollern uit het Utrechts Archief :
.
Philotrain heeft deze loc ook geleverd.Het catalogusnummer was 50A.Hij is niet zo mooi omdat de motor duidelijk zichtbaar in het machinistenhuis zit.Bij de Staatsspoor 1200/NS 6000 heeft Philotrain een geperst ketelfront gemaakt.Ik heb destijds ook een bouwset hiervan in elkaar gezet.Omdat ik vond dat het geperste ketelfront te weinig reliëf had heb ik zelf een ketelfront gemaakt met los erop gemonteerde appendages.En passant heb ik ook het veiligheidsventiel gemaakt dat van opzij weliswaar schuil gaat achter een messing bekleding maar wel van bovenaf zichtbaar moet zijn :
.

Voor de aandrijving zou ik twee opties in overweging willen geven.De ene mogelijkheid is m.i. om de vering er uit te halen (heeft voor zo'n kleine loc weinig nut tenzij je hele kleine wielflenzen gebruikt zoals proto 87).Vervolgens zou ik de speling uit de koppelstangen halen door busjes te maken tussen de kruktappen en de gaten in de koppelstangen.Wanneer de koppelstangen strak op de kruktappen zitten en de wielen star gelagerd zijn zal het zware punt er wel uit zijn.Een andere optie is om alle wielen aan te drijven door middel van kleine wormwielkastjes zoals die van C&L/Precisionscale :

Bij deze optie moet je wel de wielen van de assen halen en er weer goed op zien te krijgen met de juiste "quartering" van de kruktappen.(Ik heb daar wel een hulpmiddel voor)De koppelstangen kunnen nu losjes op de kruktappen zitten en het loopt toch mooi soepel.

Succes met ombouwen.

Vriendelijke groeten,
Jan den Haan



roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5543
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #12 Gepost op: 16 mei 2014, 21:58:47 »
Jan

Ketelfront is supermooi gedaan  (y)

v.w.b de aandrijving.
Dit is interessant en voor mij nog onbekend (y)
je koppelt met een lange as met wormwielen alle wielassen aan elkaar neem ik aan.
Maar waar en hoe zet je de aandrijving er dan tussen?

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4235
    • Modeltrein projecten
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #13 Gepost op: 16 mei 2014, 23:37:22 »
Nee zo: http://www.dlc.fi/~jte/english/Trains/Hr1-e.html bijna halverwege de pagina. Gewoon conventioneel dus. Maar wel een heel mooi kastje. Gewoon zoals in je 1700/2100/7700 ook ligt.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5414
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #14 Gepost op: 17 mei 2014, 00:19:51 »
Volgens mij klopt er iets niet aan het loknummer. De serie SS1100 is de latere NS 6200 serie. De serie NS6000 was bij SS de 1200 serie.
Als ik het goed kan ontcijferen staat op de lok ook een 1200 nummer.
Kijk maar eens in het boek van Waldorp.

Bert Senden.
Op de openingsfoto van Tom kun je ook zien dat de nummerplaat 1225 is en niet 1125. Staat alleen op de sticker op de doos.

Tom, veel succes met het aanpakken van de lok.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*