Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:58:39
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 20:32:58
NS 1700 transfers door ES44C4
Vandaag om 20:32:18
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 20:17:47
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:11:13
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Ben
Vandaag om 20:09:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 19:53:44
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 19:36:41
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 19:19:01
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing  (gelezen 109993 keer)

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #75 Gepost op: 22 May 2014, 23:41:23 »
Heb alles gefaseerd uitgevoerd en ben ook achter een aantal andere zaken gekomen. De drijfstangen waren te dik voor de borstboutjes. Ik had het al eerder opgemerkt, als ik ze te strak aandraaide dan zaten de drijfstangen muurvast. Eerst nog eens getest door alle boutjes wat losser te draaien. Zodra de boutjes los zitten kan ik de loc voortblazen, geen enkele hapering. Daarna, stap voor stap een stukje van de binnenkant van alle drijfstangbevestingpunten afgevijld. Nu kan ik alle borstboutjes strak aandraaien, zonder dat de drijfstangen vast komen te zitten. Zelfs met de boutjes vast loopt alles soepel en zonder dode punten.

Dan het 2e. Het remwerk zit aan alle kanten in de weg en veroorzaakt het tikkende geluid. Elke rotatie knalt er wel ergens een drijfstang tegen een remschoen aan. Dit moest dus opnieuw afgesteld worden. De marge is echter minimaal, maar ik heb liever dat het iets tegen de flenzen aankomt dan dat het tegen de drijfstangen aan komt. Wellicht dat ik ze nog wat dunner maak, zodat ook de wielen vrij lopen. Ze komen er nu echter minimaal tegenaan.

Het 3e punt is de overbrenging van de motor naar de tandwielkast. Dat gebeurt door een stukje siliconen eh dinges. Die liep aan tegen de tandwielkast, waardoor het geheel onregelmatig draaide en de boel ging schokken. Dit heb ik een klein stukje naar achter geplaatst en de motor hoeft nu veel minder te werken.

Alles bij elkaar loopt de boel nu al iets beter. Als ik de voorste 4 wielen aan elkaar koppel, dan draait de boel soepel. Echter, ik heb de achterste drijfstangen alweer geruimd in het midden. Sluit ik alleen de achterste wielen op de middelste wielen aan dan loopt dat ook uitstekend. Sluit ik alles op elkaar aan, dan loopt het zonder dat het gekoppeld is aan de motor bijzonder goed. Sluit ik echter de tandwielkast aan, dan zit er nog een zwaar punt in. Hoogstwaarschijnlijk omdat ik het midden van de achterste drijfstangen toch geruimd heb. Morgen dus nog een keer proberen met een stukje buis, aangezien het best zou kunnen dat de andere oorzaken voor een slechte loop gezorgd hebben. Maar goed, een aantal zaken zijn in ieder geval verbeterd en opgelost, de wielen draaien weer keurig rond, zij het dan dat er nog steeds een zwaar punt in zit... Morgen nieuwe ronde nieuwe kansen...
« Laatst bewerkt op: 23 May 2014, 00:18:00 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #76 Gepost op: 22 May 2014, 23:48:57 »
Heb je de tandwielen in de kast ook al eens nagekeken op bramen? Anders de zaak weer eens in de tandpasta zetten en een uurtje in de voor- en achteruit laten draaien.
Met groet,

Ger.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #77 Gepost op: 22 May 2014, 23:53:22 »
Oh ja, de krukpennen zijn van die borstboutjes die artitec en Roco en zo ook gebruiken. Die kan je er zo in en uit schroeven...
« Laatst bewerkt op: 22 May 2014, 23:55:28 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #78 Gepost op: 22 May 2014, 23:54:53 »
Heb de tandwielkast helemaal uit elkaar gehaald, alles goed gesmeerd en het loopt alles een zonnetje. Het lijkt er op dat alles ook te maken heeft met de wielen, die zwabberen een beetje. Die blauwe Brabander heeft daar ook last van, maar daar draait alles soepel en geluidloos... wat Gert zegt over die astappen, als ik kijk naar hoe de krukpennen zich bewegen dan lijkt het er soms wel op, maarja, hoe los je zoiets op...

Hoe dan ook, ik probeer het morgen nog eens opnieuw wat betreft dat busje. Nu de boel niet meer vastgezet wordt door de borstboutjes annex krukpennen, zou het kunnen dat door de speling te reduceren de boel nu eens echt mooi gaat lopen. En anders blijf ik doormopperen en ondertussen verder zoeken. Nogmaals, de dood of de gladiolen, meer smaken zijn er niet. Deze loc gaat goed rijden en als ik het niet zelf op kan lossen tijdens dit leerproces, dan ga ik zeker gebruik maken van kwaliteiten van anderen. Maar eerst ga ik eens kijken hoever ik kom en wat er gebeurt als ik telkens stukje bij beetje verschillende dingen elimineer. Ik ben nu bijvoorbeeld al behoorlijk content dat ik het aanlopen van de drijfstangen tegen het remwerk heb ontdekt, net zoals dat de drijfstangen eigenlijk te dik waren voor de borstboutjes. En zo kom ik telkens een klein stukje verder. En kom ik er niet meer uit, dan lees ik hier allerlei nuttige tips. En kom ik er dan nog niet uit, dan ga ik bij iemand op bezoek om tot diep in de nacht door te werken tot het ding rijdt als een zonnetje. Nogmaals, de dood of de gladiolen en ik kan je dit zeggen, de dood is geen optie ;D
« Laatst bewerkt op: 23 May 2014, 00:14:18 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #79 Gepost op: 22 May 2014, 23:56:59 »
Ik lees net je berichtje nog een keer en je schrijft dat alles prima loopt als de tandwielenkast maar niet aangesloten is. De constructie lijkt erg op die van de 4600, kijk eens of je aanloopsporen ziet van de tandwielen IN de tandwielenkast, soms kan daar ook iets niet helemaal goed zitten. Een lagerbus van de worm bijvoorbeeld. Ik neem aan dat die bij de 1200 ook gesoldeerd zitten, bij mijn 4600 zat de voorste iets te diep richting de wielen waardoor de worm erg wrong op het tandwiel. Ook een nader onderzoekje waard!
Met groet,

Ger.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #80 Gepost op: 23 May 2014, 00:08:48 »
Ha Ger,

Heb hem net nog open gehad. De worm loopt keurig vrij in mooie kogelronde lagers. Het middelste tandwiel zag er keurig uit en had middenin een koperen of bronzen lager die keurig in het tandwielkastje paste. Na de boel nog eens goed gesmeerd te hebben heb ik ook het onderste tandwiel goed schoongemaakt. Alles zag er keurig uit en nergens waren enige sporen van slijtage te zien. Al met al heeft de loc met alle testen en proefdraaien nu inmiddels denk ik al een uur of 6 voor en achteruit gedraaid, maar de tandwielen zien er nog als nieuw uit...

Het lijkt er meer op dat als de wielen vrij ronddraaien en er geen kracht op komt te staan er niks gaat wringen, maar dat als de kracht wordt doorgegeven via de drijfstangen de boel gaat wringen. Momenteel dus minimaal, aangezien de loc keurig langzaam kan rijden zonder stil te vallen, maar op hogere snelheden voel je dat het niet soepel genoeg loopt. Dan zwabberen de wielen van links naar rechts en als je het frame vastpakt dan voel je gewoon de klappen... Ergens zit er dus nog iets niet goed en ik denk dat het echt met de achterste wielen te maken heeft...
« Laatst bewerkt op: 23 May 2014, 00:17:12 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #81 Gepost op: 23 May 2014, 11:21:10 »
Ok, Nog een testje: achterste wiel met het middelste omwisselen. Dan weer dezelfde procedure. Voel je echter nu al de klappen zonder dat de derde as (de omgewisselde) is gekoppeld dan heb je de boosdoener te pakken. Daarna zou ik proberen de krukpennen één voor één te wisselen en tussendoor weer proefdraaien. Zo krijg je óf de krukpen te pakken die de boel bedondert of het wielstel zal als boosdoener door de mand vallen. Bij het laatstet scenario zou ik voorzichtigheidshalve ook de kwartering nog een keer goed controleren. Het kan zijn dat die "nét aan" staat: geen problemen bij belasing via de flenzen (duwen, rollen) maar op het moment dat de koppelstangen de zaak in beweging gaan zetten tóch de boel "nét niet" staat.

Puzzel ze. (of ben je aan het knippen, uh, scannen?  ;D  (y) )
« Laatst bewerkt op: 23 May 2014, 11:23:10 door Gerke »
Met groet,

Ger.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #82 Gepost op: 23 May 2014, 14:12:27 »
Ben net gebeld door de dienstindeler, ben nog tot dinsdag vrij ;D Dus we gaan voor die banaan! Ga het eens even testen...
Spoor 0 adept

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #83 Gepost op: 23 May 2014, 14:20:17 »
Nou, dan zal ik de honeurs wel waarnemen t/m dinsdag.  (y)

Test ze.
Met groet,

Ger.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #84 Gepost op: 23 May 2014, 14:25:25 »
;D
Spoor 0 adept

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #85 Gepost op: 23 May 2014, 14:32:44 »
Kan nog erger: stel met het omwisselen van de assen loopt het goed met de voorste 2. Dan zou de positie van de hornblocks van de achterste as wel eens fout kunnen zijn, of zit de as er licht scheef in.

Volgens mij wordt het dan tijd iemand te zoeken met een geavanceerde jig........

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #86 Gepost op: 23 May 2014, 14:37:33 »
Oeiiii Ivo, da's echte horror!  :-[

Dat zou sleutelen aan het frame betekenen: slopen, breken opbouwen spuiten... Goed dat er in Ut dienstindelers zitten die 4 dagen vrij geven... ;D
Met groet,

Ger.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #87 Gepost op: 24 May 2014, 00:04:08 »
ik blijf de messingprijs er voor geven ;D
mocht je nieuwe boutjes voor de drijfstangen nodig hebben , ik heb hier een paar zakjes liggen met diverse maten.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #88 Gepost op: 24 May 2014, 00:27:55 »
Krijg het momenteel niet voor elkaar, moet toch maar eens een afspraak met Leen maken, die heeft alles; wielentrekker, kwarteringsapparaat, chassis tool, etc... Alles maar uit elkaar halen om daarna opnieuw op te bouwen, dan moet het lukken dacht ik zo.

Ook denk ik nog na over aandrijving op alle assen met dat systeem van Jan de Haan. Ook dan moet het chassis aangepast worden, maar op die manier is succes verzekerd.

Hoe dan ook, er zal aan het chassis gesleuteld moeten worden, maar gelukkig bestaat deze uit 1 kleur, lekker makkelijk opnieuw te spuiten...

Anyway, die messingprijs gaat hem niet worden Jan ;D Rijden zal 'ie!
Spoor 0 adept

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #89 Gepost op: 24 May 2014, 09:16:50 »
Jammer  ;D
dan moet ik zelf maar op zoek naar zo`n 1200 ;D
Als iemand er van af wil pb me maar (y)