Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:58:39
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 20:32:58
NS 1700 transfers door ES44C4
Vandaag om 20:32:18
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 20:17:47
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:11:13
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Ben
Vandaag om 20:09:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 19:53:44
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 19:36:41
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 19:19:01
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing  (gelezen 109986 keer)

Tomasso

• Offline Offline
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #90 Gepost op: 24 May 2014, 12:13:38 »
Haha ;D
Spoor 0 adept

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #91 Gepost op: 10 June 2014, 22:58:02 »
Deel 1 is binnen, heb de chassis tool vandaag mogen ontvangen. Zoals ik al in het andere topic schreef ben ik bang dat ik ben afgedaan met een afdankertje/winkeldochter, dus daar moet ik nog achteraan. Maar als het ding goed is dan is het tijd voor de 2e tool, een kwarteertool annex wielenpers annex wielentrekker en dan het liefst alles in 1. Ook daarover meer in het kwarteringstopic. Desalniettemin zijn we al weer een stukje verder met het goed rijvaardig maken van de loc. Op naar de volgende tools...
Spoor 0 adept

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #92 Gepost op: 15 June 2014, 20:29:04 »
Heb nog maar eens gekeken of er nog andere dingen zijn die voor problemen kunnen zorgen. Had zo in eerste instantie niet aan de drijfstangen gedacht, maar heb ze eens goed op elkaar gelegd. Wat blijkt, alle gaten zitten op exact dezelfde plek, op 1 na. Die zit een stuk verschoven ten opzichte van de andere drijfstang, wat dus net zo goed voor die onrustige loop kan zorgen. Wat ik nu ga doen is dat ik de drijfstangen aan elkaar ga solderen en het gat op de juiste plek ga uitboren. Dit zodat ze aan beide kanten gelijk zijn. Daarna opnieuw een buisje er in solderen en de boel afwerken. Ik moet alleen wel ultra voorzichtig zijn, aangezien er nog maar weinig 'vlees' over is en ik er niet teveel vanaf kan vijlen. Nieuwe drijfstangen zijn er niet, dus het is alles of niets. Ik ga denk ik voor alles ;D Zou dit het probleem kunnen zijn?
Spoor 0 adept

Gerke

• Mcn NSR
  • Offline Offline
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
« Reactie #93 Gepost op: 15 June 2014, 21:57:00 »
Kan. Er is immers een ongelijkheid in cruciale onderdelen. Als de gaten verschillen in afstand dan komt er altijd aan één kant extra druk op een krukpen. Dus meer frictie enz, enz.
Met groet,

Ger.

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #94 Gepost op: 15 June 2014, 22:08:42 »
Donderdag ga ik eens testen bij Jan ;D Die heeft een Philo 6000, dus dan gaan we de koppelstangen omzetten. Mocht het dan verholpen zijn, dan weet ik wat me te doen staat...
Spoor 0 adept

Gerke

• Mcn NSR
  • Offline Offline
  • NS 4503!
« Reactie #95 Gepost op: 15 June 2014, 22:10:34 »
Kan ook  ;D
Met groet,

Ger.

Jan den Haan

• Offline Offline
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
« Reactie #96 Gepost op: 16 June 2014, 00:49:20 »
Hallo Tom,

Voor het afstellen of testen van de koppelstangen heeft Metalsmith een eenvoudige tool voor spoor 0 : http://www.metalsmith.co.uk/loco_buildingtesting_7mm_scale.htm
Het is een heel simpel asje met conische einden dat op iedere draaibank eenvoudig te maken is en dus ook voor H0.Ik heb er een iets duidelijkere foto van gemaakt :

Hier een plaatje van hoe deze tool gebruikt wordt :

Deze tools zijn voor 3/16" (4.763mm) asdiameter en ik heb even voor de foto passende aslagers op de frameplaten gelegd Het frame is voor een HSM 700 en die bouw ik met 4 mm assen.Deze aslagers zijn dus niet voor dit frame bedoeld!.Het gebruik van deze tool kan op twee manieren.Te eerste om bij aslagers die al op de juiste maat zijn te meten wat de afstand tussen de gaten in de koppelstang moet zijn en deze afstand na het boren te controleren en eventueel met een rond vijltje aan te passen (hierbij eerst een te klein gat boren en dan ruimer maken).Een andere manier is om uitgaande van een koppelstang met daarin al de definitieve gaten te bepalen hoe de aslagers gepositioneerd moeten worden.In spoor 0 maakt men dan wel gebruik van dit type hornblock en aslager :

Deze zijn van Alan Gibson voor spoor 0.Hij heeft ze ook voor 00/P4 zie http://www.alangibsonworkshop.com/ .Ik weet echter niet of deze ook nog geleverd worden want Alan Gibson heeft zijn handel over gedragen aan twee heren die het er erg druk mee hebben maar helaas toch nog niet het volledige programma zoals het in de catalogus staat kunnen leveren.Ze worden voor 00 / P4 / 4 mm scale  ook wel geleverd door C&L Finescale

zie ook http://www.finescale.org.uk/index.php?route=product/category&path=541_542_556_557

Zij hebben ook nog een tool voor de montage :

Misschien een overweging zo iets te gebruiken.

Vriendelijke groeten,
Jan den Haan
« Laatst bewerkt op: 16 June 2014, 12:03:51 door guest7823. Reden: URL gerepareerd »

Gerke

• Mcn NSR
  • Offline Offline
  • NS 4503!
« Reactie #97 Gepost op: 16 June 2014, 10:16:34 »
Die pennen heb ik voor H0 (of 00). Ook weer bij ome Piet gekocht. Je kunt er redelijk nauwkeurig de hartafstand van de lagers onderling mee meten en de koppelstangen laten zich over de spitse uiteinden schuiven. Past iets niet? foute boel. Staan de pennen niet haaks op het frame? Foute boel. Werkt goed.  (y)
Met groet,

Ger.

Jan den Haan

• Offline Offline
« Reactie #98 Gepost op: 16 June 2014, 13:24:04 »
Later bedacht ik dat je ook pennen met een spits einde zou kunnen nemen van en niet te zacht metaal (b.v. staal of nikkelzilver).Dan kan je de hart op hart afstand van de assen met deze spitse einden aftekenen op de koppelstang.Dit principe wordt ook gebruikt bij de engrenatiepasser.Deze wordt door horlogemakers gebruikt om de asafstand van een tandwielpaar te bepalen.Deze afstand wordt niet gemeten in milimeters maar direct omgezet in de afstand tussen twee kraspennen waarmee deze afstand afgetekend kan worden op de plaats waar de aslagers moeten komen zie http://watch-wiki.org/index.php?title=Datei:Eingriffzirkel.jpg

Vriendelijke groeten,

Jan den Haan

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #99 Gepost op: 16 June 2014, 23:06:45 »
Mooi stukje gereedschap zeg...

Maarre, wat die pennen doen, dat is eigenlijk ook wat de chassis tool van bijvoorbeeld Avonside doet. Je plaatst eerst de drijfstangen over de pinnetjes die aan het uiteinde van de assen zitten die in die tool zitten. Door middel van knoppen aan de zijkanten kan je de assen verplaatsen net zolang totdat de drijfstangen perfect op de assen liggen. Zodra dat zo is kan je het chassis om die assen heen bouwen. Ik heb dat gedaan met de 3300 en de 3900 en ze hebben allebei al perfect gereden (van de 3900 staat al een aantal jaren een filmpje op YouTube). Ze zijn nog niet afgewerkt, maar de rijeigenschappen zijn perfect. Nu natuurlijk afbouwen.

Dat is wat die tool zo fijn maakt, alles wordt uitgericht op de drijfstangen, waarna je de assen fixeert, lagers om de assen doet, het frame plaatst, de lagers er in soldeert en daarna trek je zo het hele zaakje van die gefixeerde assen af en het is goed. Als je er een beetje handig in bent bouw je dan zo in een half uurtje een chassis. Juist daarom stond die tool zo hoog op het verlanglijstje... ;D
« Laatst bewerkt op: 16 June 2014, 23:14:30 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Jan den Haan

• Offline Offline
« Reactie #100 Gepost op: 16 June 2014, 23:38:20 »
Alleen zijn die pennetjes veel goedkoper.Die draai ik namelijk binnen een paar minuten op mijn draaibank.Bovendien kan je met die chassis tool niets beginnen wanneer je een koppelstang wilt aanpassen aan een bestaand chassis.Dan heb je meer aan een paar pennetjes dat aan het einde afgedraaid is tot een kraspen.Volgens mij kan je beter een keer investeren in een goede draaibank.

Vriendelijke groeten,
Jan den Haan

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #101 Gepost op: 17 June 2014, 23:55:43 »
Draaibank... Mmmm, staat genoteerd... ;D
Spoor 0 adept

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #102 Gepost op: 18 June 2014, 10:14:08 »
Als je er een beetje handig in bent bouw je dan zo in een half uurtje een chassis.
Heerlijk, zo'n optimist. Trek er maar gerust een hele avond voor uit. Check en dubbelcheck.

De pennen doen inderdaad precies hetzelfde als de Avonside jig, met toch wel een zeer belangrijk verschil. Je zult met de pennen de zaak voortdurend op haaksheid in meerdere richtingen moeten blijven controleren en een eenmaal goed ingestelde jig biedt nu juist alles in een keer: de juiste asafstanden gebaseerd op de koppelstangen en een volledig haaks (de 2 chassisplaten en de ligging van de assen) chassis.

Die pennen heb ik al in gebruik sinds ik het boek 4mm chassis construction van Iain Rice heb gelezen, inclusief een houten jig als hulpmiddel. Maar de stabiliteit van de Avonside jig bereik je er niet mee.

Koppelstang aanpassen aan het chassis zou ik met de tapse assen nooit doen. Sowieso zou ik nooit koppelstangen aanpassen aan het chassis, maar omgekeerd. Wat wel kan is koppelstangen (die van MK en GM&S bijvoorbeeld) precies op de juiste asafstand instellen. Kan zowel met de assen als met de jig.

Overigens wil ik ook een draaibank, maar dat is een ander verhaal  ;)

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #103 Gepost op: 18 June 2014, 13:24:34 »
Heerlijk, zo'n optimist. Trek er maar gerust een hele avond voor uit. Check en dubbelcheck.

mvg,
Ivo

Wedden? Kijk maar op YouTube en dan Avonside chassis, 20 min... ;D
Spoor 0 adept

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #104 Gepost op: 18 June 2014, 13:45:14 »
tsss.... sommigen bouwen een lok binnen de 20 minuten  ;D