Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Station Weert door LNS_047
Vandaag om 15:38:08
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 15:36:15
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door spoorijzer
Vandaag om 15:29:16
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door spoorijzer
Vandaag om 15:22:43
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Huup
Vandaag om 15:00:30
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:50:16
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 14:33:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 13:14:57
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Pauldg
Vandaag om 13:08:50
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:08:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Luit
Vandaag om 12:17:09
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg door Martijnstein
Vandaag om 12:06:03
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door ruudns
Vandaag om 11:54:42
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
Vandaag om 11:26:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:47:27
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 09:51:11
13 december modelspoorbeurs Houten door maartenvdb
Vandaag om 09:50:27
Rail away door henk
Vandaag om 09:49:23
Surava in modules door Boertje
Vandaag om 09:28:39
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 08:34:25
3 januari NVBS oliebollenrit door FreekH
Vandaag om 00:51:31
NS 8100 in 0 door roadster36
12 December 2025, 23:18:52
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
12 December 2025, 22:51:15
Pfarrerwinkel bahn door DJV
12 December 2025, 22:06:32
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door GerardvV
12 December 2025, 21:25:41
Kersttrein door 008200
12 December 2025, 19:12:13
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²) door Rico [momfer]
12 December 2025, 18:44:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
12 December 2025, 16:45:42
De spoorhaven van Zuidbarge. door cor_b
12 December 2025, 15:46:17
blablabla door Duikeend
12 December 2025, 15:24:15
  

Auteur Topic: Modernisering dubbeldekkers VIRM  (gelezen 89261 keer)

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1036
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Gepost op: 17 March 2014, 17:04:18 »
Beste mensen,

Op NOS teletekst staat vandaag een bericht dat NSR 418 dubbeldekstreinen gaat moderniseren. Er komt nieuw meubilair in en de stroomlijning wordt verbeterd. Er komt ook internet aan boord. Ze moeten 20% zuiniger worden in energieverbruik. De eerst treinen moeten in 2016 klaar zijn.

Over welke treinen gaat dit?

Mvg,
Henk
« Laatst bewerkt op: 18 March 2014, 09:53:47 door Bert van Gelder. Reden: Titel aangevuld »
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11768
    • Mijn fotoarchief

Viktor

  • BNLS spoorkaart NL
  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • 77*
Re: Modernisering dubbeldekkers
« Reactie #2 Gepost op: 17 March 2014, 17:06:45 »
Virm, van een ander type dubbeldekkers heeft de NS er lang niet zoveel.
Nieuwe banken voor die dingen was hard nodig. Vond ze altijd vrij oncomfortabel.
Ze gaan hetzelfde principe toepassen als bij de DDZ al gebeurd is dus.


NS/NMBS fan uit Oostenrijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 68
Re: Modernisering dubbeldekkers
« Reactie #3 Gepost op: 18 March 2014, 01:23:38 »
,,stroomlijning wordt verbeterd"

Krijgen ze dan en nieuwe kopvorm ???

Zo als bij de DB de 425.....en aal die S-Bahntjes ;D

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4499
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Modernisering dubbeldekkers
« Reactie #4 Gepost op: 18 March 2014, 06:13:14 »
Nee ik denk dat er minder uitstekende dingen over de trein zodat se stroomlijn beter is net als bij ddz.
Zat afgelopen vrijdag en zo'n ddz en die zitten uitstekend.
Dus als die banken ook in virm komen is dat een goeie zaak.

Groet martijn.

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI G510-0100 met Tapatalk

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8089
Re: Modernisering dubbeldekkers
« Reactie #5 Gepost op: 18 March 2014, 08:07:59 »
Welke uitstekende dingetjes?
Aan een VIRM zit nou niet echt veel wat uit steekt en wat je eraf kan halen.

DDZ banken zitten redelijk comfortabel als je er een niet al te lange afstand mee moet.
Een ritje Eindhoven - Delft vindt ik wat et veel van het goede. Krijg je naar mijn ervaring toch wel een blikken kont van.
Liever iets zachter zit meubilair  (y)
Gr.
Eric

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: Modernisering dubbeldekkers
« Reactie #6 Gepost op: 18 March 2014, 08:29:28 »
Wat stroomlijn betreft zou je het gat van de koppeling wat meer kunnen dichtmaken, en de bult op het dak naar voren halen. Maar of dat wat uitmaakt?

Sent from my Lumia 920 using Tapatalk

Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re: Modernisering dubbeldekkers
« Reactie #7 Gepost op: 18 March 2014, 09:50:23 »
Misschien die lege "kuilen" waar stroomafnemers in hebben gezeten egaliseren ?
Wel jammer moet ik mijn eigen VIRM 6je weer aanpassen.
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

Chiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1121
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #8 Gepost op: 18 March 2014, 10:51:26 »
Ik hoop toch dat dit niet de werkelijkheid gaat worden:

Nu lopen de blauwe banen mooi gelijk met de dakrand. Waarom dit nu willen aanpassen?

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 1008
Re: Modernisering dubbeldekkers
« Reactie #9 Gepost op: 18 March 2014, 11:38:34 »
Misschien die lege "kuilen" waar stroomafnemers in hebben gezeten egaliseren ?
Wel jammer moet ik mijn eigen VIRM 6je weer aanpassen.

Als ik het goed gelezen heb worden alleen de oudste generatie VIRM's moderniseert. Dus misschien is het niet nodig.

Ik hoop inderdaad ook niet dat dat de definitieve kleurstelling wordt. Liever het oude schema of anders iets originelers.

Groeten Edwin.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #10 Gepost op: 18 March 2014, 11:42:40 »
Je kunt de pantografen eraf halen. ;D Scheelt ook weer.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 447
Re: Modernisering dubbeldekkers
« Reactie #11 Gepost op: 18 March 2014, 11:42:49 »
Wat stroomlijn betreft zou je het gat van de koppeling wat meer kunnen dichtmaken, en de bult op het dak naar voren halen. Maar of dat wat uitmaakt?

Die bult op het dak achter de cabine is al een afneembaar ding, ik heb wel eens een VIRM zonder zien rijden en dan zit er gewoon een rechthoekig blok.
Met vriendelijke groeten, altijd.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8626
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #12 Gepost op: 18 March 2014, 11:58:52 »
Als je een plaatje laat zien van de buitenkant dan ook van de binnenkant



van www.ns.nl
Jeroen

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8633
  • Spoor N
Re: Modernisering dubbeldekkers
« Reactie #13 Gepost op: 18 March 2014, 12:03:44 »
en de bult op het dak naar voren halen. Maar of dat wat uitmaakt?
Op Somda wordt gemeld dat dat inderdaad de bedoeling is.

Als ik het goed gelezen heb worden alleen de oudste generatie VIRM's moderniseert.
De andere series zullen erna volgen, die zijn dan ook wel 15 jaar in dienst.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Rolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #14 Gepost op: 18 March 2014, 17:40:43 »
De bult boven de cabine is een polyester kap die met een paar beugeltjes vast zit. Dus gewoon een langere kap er over.