Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:53:21
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 16:28:18
Werps Soldeerworkshop door gdh
Vandaag om 16:24:36
nieuw te leggen sporen passend maken door onmogelijkhier
Vandaag om 16:08:15
Marklin Telexkoppelingen blijven hangen door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:51:59
Zoekfunctie ? door VAM65
Vandaag om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
  

Auteur Topic: Amsterdam - Parijs in 1951, turquoise, blauw en groen  (gelezen 12675 keer)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
Amsterdam - Parijs in 1951, turquoise, blauw en groen
« Gepost op: 09 maart 2014, 22:20:23 »
Een trein die heel wat uitzoek werk heeft gekost  :)

De trein D126 van Amsterdam naar Parijs in het voorjaar van 1951 was een mix van verschillende typen rijtuigen, die samen een interessante trein opleverden. De arme Amsterdammers hadden niet veel geld, dus veel pluche reed er niet mee naar Parijs, maar eten in een restauratiewagen kon nog net.

Het model bestaat uit:
  • 1100 in turquoise, met een laag nummer, want in mei 1951 was maar tot 1121 afgeleverd
  • WR van de CIWL met nummer 2869 die normaalgesproken de D126 reed
  • gemengde klas DEV AO type U46, op de foto's herkenbaar aan de schortplaten
  • bagagewagen type Nord, heel kerkenbaar
  • 2 C9 Rapide Nord
  • 1 C10 DEV-AO U46, herkenbaar aan de schortplaten
  • 1 C10 Rapide Nord (of een C9)

Met de aankondiging van REE dat men veel van de DEV-AO types binnenkort gaan leveren, wordt deze trein (bijna) mogelijk. Tot nog toe zijn alleen DEV-AO van de serie U50 aangekondigd, de bestelnummers heb ik in het plaatje opgenomen, maar misschien komen de U46 later (op Nürnberg werd daar bevestigend op geantwoord)
De Rapide Nord zijn recent door LS uitgeleverd, alleen de C10 en de bagage komen 'ooit' volgens LS.
Van de restauratie heeft Rivarossi een broertje ooit uitgebracht (de 2871 ipv de 2869), dus die kan mooi in de trein.

Al met al een interessante trein!


oh, ja, ik heb geen 1100 in turquoise als plaatje, dus maar ff blauwe voor het beeld.

dirkjan
« Laatst bewerkt op: 10 maart 2014, 07:46:21 door Falkenberg »

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1259
Re: Amsterdam - Parijs in 1951, turkoise, blauw en groen
« Reactie #1 Gepost op: 09 maart 2014, 23:26:15 »
Ik denk  dat je in plaats van de bagagewagen van de Nord ook kan uitwijken naar een NS stalen D zesdeurs uitvoering, welke ook regelmatig in het Parijse 'Gare du Nord' te zien was.

Gerard

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: Amsterdam - Parijs in 1951, turquoise, blauw en groen
« Reactie #2 Gepost op: 10 maart 2014, 13:38:37 »
Zou zo maar deze kunnen zijn:


(opname uit eigen collectie)

Eelco


Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
Re: Amsterdam - Parijs in 1951, turquoise, blauw en groen
« Reactie #3 Gepost op: 10 maart 2014, 13:42:44 »
heel mooi! Dat is nog in de stookperiode (de stoof reed alleen dan mee). Duidelijk is de DEV U46 te zien, de Rapide Nord rijtuigen en de WR. Ik kan met deze reolutie echter niet goed de ramen tellen voor de juiste types. Hebbie die ook groter (eventueel via PM)

dirkjan

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: Amsterdam - Parijs in 1951, turquoise, blauw en groen
« Reactie #4 Gepost op: 10 maart 2014, 13:48:48 »
Ik kan proberen 'm in een hogere resolutie te scannen. De opname zelf is helaas ook wat onscherp.

Eelco

DV modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 772
    • DV modelspoor
Re: Amsterdam - Parijs in 1951, turquoise, blauw en groen
« Reactie #5 Gepost op: 11 maart 2014, 20:55:53 »
Zo hé, wat een geweldige info (y)

Dikke pluim voor Dirkjan.


We gaan maar eens wat bestellen.
Helaas levert LS de rijtuigen in een set van 3 :(
Of zou een A3B3 ook als versterking in de trein gezet kunnen worden, ofwel zou dat in theorie hebben gekund? ;)

@Dirkjan, 1 LS model heeft het nummer 40179, hoort ook de 40197 te zijn denk ik ;)

@Eelco, top zo`n foto (y) (y)
Voorheen NaoorlogsNS, naam aangepast nu gelijk aan Instagram account!

https://www.instagram.com/dvmodelspoor/

DV modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 772
    • DV modelspoor
Re: Amsterdam - Parijs in 1951, turquoise, blauw en groen
« Reactie #6 Gepost op: 30 maart 2014, 20:14:44 »
Ik ben een beetje aan het kijken of ik deze trein bij elkaar kan scharrelen.
Nu is de Rivarossi 3631 vrij lastig te krijgen en wordt zelden aangeboden.
Is er een ander bruikbaar alternatief?
Voorheen NaoorlogsNS, naam aangepast nu gelijk aan Instagram account!

https://www.instagram.com/dvmodelspoor/


DV modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 772
    • DV modelspoor
Re: Amsterdam - Parijs in 1951, turquoise, blauw en groen
« Reactie #8 Gepost op: 31 maart 2014, 07:27:57 »
Dat wel maar 74 € voor 1 rijtuig .....pfff das best pittig.
En volgens mij is dit een oud model.

Vandaar ook mijn vraag of er mogelijkheden zijn ;)
Voorheen NaoorlogsNS, naam aangepast nu gelijk aan Instagram account!

https://www.instagram.com/dvmodelspoor/

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
Re: Amsterdam - Parijs in 1951, turquoise, blauw en groen
« Reactie #9 Gepost op: 31 maart 2014, 08:37:17 »
andere bestelnummers van Rivarossi zijn: 3526 en 2590
Of de HR4155

dirkjan

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
Re: Amsterdam - Parijs in 1951, turquoise, blauw en groen
« Reactie #10 Gepost op: 31 maart 2014, 10:42:04 »
Uit het plaatje van Eelco is in ieder geval te halen, dat de tweede wagen op de foto een A21/2B6 DEV U46 is.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Amsterdam - Parijs in 1951, turquoise, blauw en groen
« Reactie #11 Gepost op: 31 maart 2014, 11:12:01 »
Helaas levert LS de rijtuigen in een set van 3 :(

Hoeveel van die rijtuigen heb je nodig? Misschien dat je ze samen met iemand anders kunt aanschaffen. Of zijn het heel verschillende rijtuigen in één set?

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
Re: Amsterdam - Parijs in 1951, turquoise, blauw en groen
« Reactie #12 Gepost op: 31 maart 2014, 11:33:09 »
Even het plaatje herzien. De plaat van Eelco laat wellicht een derde DEV-AO als laatste wagen zien. Hierdoor wordt de inkoop van de modellen wat eenvoudiger, want je hebt dan niet een derde Rapide Nord, maar de derde wagen uit de REE-set. Dat scheelt dure wagens kopen in een set waar je maar een paar van nodig hebt. Ook heb ik een andere Rivarossi restauratie erin opgenomen, die wat beter verkrijgbaar is, alleen uit een andere subserie van het voorbeeld. Dus met een set van LS, de set van REE die voor september is aangekondigd, de restauratie van Rivarossi die nu te koop is en een groene Stalen D als vervanging van de franse bagagewagen kan de set in zn geheel dit jaar worden samengesteld.
Zie voor de bestelnummers het plaatje in de TS.

Dirkjan

DV modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 772
    • DV modelspoor
Re: Amsterdam - Parijs in 1951, turquoise, blauw en groen
« Reactie #13 Gepost op: 08 april 2014, 08:36:47 »
Kijk dat is goed nieuws (y) (y)

Wat bedoel je met het plaatje in de TS?

Nu dus even wachten op de REE set.
Voorheen NaoorlogsNS, naam aangepast nu gelijk aan Instagram account!

https://www.instagram.com/dvmodelspoor/

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
Re: Amsterdam - Parijs in 1951, turquoise, blauw en groen
« Reactie #14 Gepost op: 08 april 2014, 10:24:28 »
TS = topic-start(er), dus het eerste bericht