Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
19 Toen door PlanU
Vandaag om 11:01:05
Piko lok digitaal rijdt direct weg door bellejt
Vandaag om 10:58:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door prutser
Vandaag om 10:58:03
Gewoon wat busfoto's door Teun
Vandaag om 10:55:29
"Nederlandse" modellen door Benelux795
Vandaag om 10:54:32
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 10:51:16
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Karben
Vandaag om 10:48:14
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:45:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
EifelBurgenBahn door Eric v C
Vandaag om 10:25:57
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Eric v C
Vandaag om 10:22:59
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door TonM
Vandaag om 10:09:06
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
Les Billards du Vivarais door Sven
Vandaag om 09:04:33
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
diorama, voor lange treinen. door Benelux795
Vandaag om 07:54:29
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 07:51:23
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:31:13
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
25 april 2024, 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
25 april 2024, 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
25 april 2024, 22:10:05
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 april 2024, 21:39:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
25 april 2024, 21:09:44
  

Auteur Topic: Amsterdam - Parijs in 1951, turquoise, blauw en groen  (gelezen 12722 keer)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3805
Amsterdam - Parijs in 1951, turquoise, blauw en groen
« Gepost op: 09 maart 2014, 22:20:23 »
Een trein die heel wat uitzoek werk heeft gekost  :)

De trein D126 van Amsterdam naar Parijs in het voorjaar van 1951 was een mix van verschillende typen rijtuigen, die samen een interessante trein opleverden. De arme Amsterdammers hadden niet veel geld, dus veel pluche reed er niet mee naar Parijs, maar eten in een restauratiewagen kon nog net.

Het model bestaat uit:
  • 1100 in turquoise, met een laag nummer, want in mei 1951 was maar tot 1121 afgeleverd
  • WR van de CIWL met nummer 2869 die normaalgesproken de D126 reed
  • gemengde klas DEV AO type U46, op de foto's herkenbaar aan de schortplaten
  • bagagewagen type Nord, heel kerkenbaar
  • 2 C9 Rapide Nord
  • 1 C10 DEV-AO U46, herkenbaar aan de schortplaten
  • 1 C10 Rapide Nord (of een C9)

Met de aankondiging van REE dat men veel van de DEV-AO types binnenkort gaan leveren, wordt deze trein (bijna) mogelijk. Tot nog toe zijn alleen DEV-AO van de serie U50 aangekondigd, de bestelnummers heb ik in het plaatje opgenomen, maar misschien komen de U46 later (op Nürnberg werd daar bevestigend op geantwoord)
De Rapide Nord zijn recent door LS uitgeleverd, alleen de C10 en de bagage komen 'ooit' volgens LS.
Van de restauratie heeft Rivarossi een broertje ooit uitgebracht (de 2871 ipv de 2869), dus die kan mooi in de trein.

Al met al een interessante trein!


oh, ja, ik heb geen 1100 in turquoise als plaatje, dus maar ff blauwe voor het beeld.

dirkjan
« Laatst bewerkt op: 10 maart 2014, 07:46:21 door Falkenberg »

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1260
Re: Amsterdam - Parijs in 1951, turkoise, blauw en groen
« Reactie #1 Gepost op: 09 maart 2014, 23:26:15 »
Ik denk  dat je in plaats van de bagagewagen van de Nord ook kan uitwijken naar een NS stalen D zesdeurs uitvoering, welke ook regelmatig in het Parijse 'Gare du Nord' te zien was.

Gerard

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: Amsterdam - Parijs in 1951, turquoise, blauw en groen
« Reactie #2 Gepost op: 10 maart 2014, 13:38:37 »
Zou zo maar deze kunnen zijn:


(opname uit eigen collectie)

Eelco


Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3805
Re: Amsterdam - Parijs in 1951, turquoise, blauw en groen
« Reactie #3 Gepost op: 10 maart 2014, 13:42:44 »
heel mooi! Dat is nog in de stookperiode (de stoof reed alleen dan mee). Duidelijk is de DEV U46 te zien, de Rapide Nord rijtuigen en de WR. Ik kan met deze reolutie echter niet goed de ramen tellen voor de juiste types. Hebbie die ook groter (eventueel via PM)

dirkjan

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: Amsterdam - Parijs in 1951, turquoise, blauw en groen
« Reactie #4 Gepost op: 10 maart 2014, 13:48:48 »
Ik kan proberen 'm in een hogere resolutie te scannen. De opname zelf is helaas ook wat onscherp.

Eelco

DV modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 782
    • DV modelspoor
Re: Amsterdam - Parijs in 1951, turquoise, blauw en groen
« Reactie #5 Gepost op: 11 maart 2014, 20:55:53 »
Zo hé, wat een geweldige info (y)

Dikke pluim voor Dirkjan.


We gaan maar eens wat bestellen.
Helaas levert LS de rijtuigen in een set van 3 :(
Of zou een A3B3 ook als versterking in de trein gezet kunnen worden, ofwel zou dat in theorie hebben gekund? ;)

@Dirkjan, 1 LS model heeft het nummer 40179, hoort ook de 40197 te zijn denk ik ;)

@Eelco, top zo`n foto (y) (y)
Voorheen NaoorlogsNS, naam aangepast nu gelijk aan Instagram account!

https://www.instagram.com/dvmodelspoor/

DV modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 782
    • DV modelspoor
Re: Amsterdam - Parijs in 1951, turquoise, blauw en groen
« Reactie #6 Gepost op: 30 maart 2014, 20:14:44 »
Ik ben een beetje aan het kijken of ik deze trein bij elkaar kan scharrelen.
Nu is de Rivarossi 3631 vrij lastig te krijgen en wordt zelden aangeboden.
Is er een ander bruikbaar alternatief?
Voorheen NaoorlogsNS, naam aangepast nu gelijk aan Instagram account!

https://www.instagram.com/dvmodelspoor/


DV modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 782
    • DV modelspoor
Re: Amsterdam - Parijs in 1951, turquoise, blauw en groen
« Reactie #8 Gepost op: 31 maart 2014, 07:27:57 »
Dat wel maar 74 € voor 1 rijtuig .....pfff das best pittig.
En volgens mij is dit een oud model.

Vandaar ook mijn vraag of er mogelijkheden zijn ;)
Voorheen NaoorlogsNS, naam aangepast nu gelijk aan Instagram account!

https://www.instagram.com/dvmodelspoor/

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3805
Re: Amsterdam - Parijs in 1951, turquoise, blauw en groen
« Reactie #9 Gepost op: 31 maart 2014, 08:37:17 »
andere bestelnummers van Rivarossi zijn: 3526 en 2590
Of de HR4155

dirkjan

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3805
Re: Amsterdam - Parijs in 1951, turquoise, blauw en groen
« Reactie #10 Gepost op: 31 maart 2014, 10:42:04 »
Uit het plaatje van Eelco is in ieder geval te halen, dat de tweede wagen op de foto een A21/2B6 DEV U46 is.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Amsterdam - Parijs in 1951, turquoise, blauw en groen
« Reactie #11 Gepost op: 31 maart 2014, 11:12:01 »
Helaas levert LS de rijtuigen in een set van 3 :(

Hoeveel van die rijtuigen heb je nodig? Misschien dat je ze samen met iemand anders kunt aanschaffen. Of zijn het heel verschillende rijtuigen in één set?

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3805
Re: Amsterdam - Parijs in 1951, turquoise, blauw en groen
« Reactie #12 Gepost op: 31 maart 2014, 11:33:09 »
Even het plaatje herzien. De plaat van Eelco laat wellicht een derde DEV-AO als laatste wagen zien. Hierdoor wordt de inkoop van de modellen wat eenvoudiger, want je hebt dan niet een derde Rapide Nord, maar de derde wagen uit de REE-set. Dat scheelt dure wagens kopen in een set waar je maar een paar van nodig hebt. Ook heb ik een andere Rivarossi restauratie erin opgenomen, die wat beter verkrijgbaar is, alleen uit een andere subserie van het voorbeeld. Dus met een set van LS, de set van REE die voor september is aangekondigd, de restauratie van Rivarossi die nu te koop is en een groene Stalen D als vervanging van de franse bagagewagen kan de set in zn geheel dit jaar worden samengesteld.
Zie voor de bestelnummers het plaatje in de TS.

Dirkjan

DV modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 782
    • DV modelspoor
Re: Amsterdam - Parijs in 1951, turquoise, blauw en groen
« Reactie #13 Gepost op: 08 april 2014, 08:36:47 »
Kijk dat is goed nieuws (y) (y)

Wat bedoel je met het plaatje in de TS?

Nu dus even wachten op de REE set.
Voorheen NaoorlogsNS, naam aangepast nu gelijk aan Instagram account!

https://www.instagram.com/dvmodelspoor/

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3805
Re: Amsterdam - Parijs in 1951, turquoise, blauw en groen
« Reactie #14 Gepost op: 08 april 2014, 10:24:28 »
TS = topic-start(er), dus het eerste bericht