BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: Falkenberg op 09 maart 2014, 22:20:23

Titel: Amsterdam - Parijs in 1951, turquoise, blauw en groen
Bericht door: Falkenberg op 09 maart 2014, 22:20:23
Een trein die heel wat uitzoek werk heeft gekost  :)

De trein D126 van Amsterdam naar Parijs in het voorjaar van 1951 was een mix van verschillende typen rijtuigen, die samen een interessante trein opleverden. De arme Amsterdammers hadden niet veel geld, dus veel pluche reed er niet mee naar Parijs, maar eten in een restauratiewagen kon nog net.

Het model bestaat uit:

Met de aankondiging van REE dat men veel van de DEV-AO types binnenkort gaan leveren, wordt deze trein (bijna) mogelijk. Tot nog toe zijn alleen DEV-AO van de serie U50 aangekondigd, de bestelnummers heb ik in het plaatje opgenomen, maar misschien komen de U46 later (op Nürnberg werd daar bevestigend op geantwoord)
De Rapide Nord zijn recent door LS uitgeleverd, alleen de C10 en de bagage komen 'ooit' volgens LS.
Van de restauratie heeft Rivarossi een broertje ooit uitgebracht (de 2871 ipv de 2869), dus die kan mooi in de trein.

Al met al een interessante trein!
(http://nh-finescale.nl/bnls-images/d126-1951.jpg) (http://nh-finescale.nl/bnls-images/d126-1951.jpg)

oh, ja, ik heb geen 1100 in turquoise als plaatje, dus maar ff blauwe voor het beeld.

dirkjan
Titel: Re: Amsterdam - Parijs in 1951, turkoise, blauw en groen
Bericht door: Weerd op 09 maart 2014, 23:26:15
Ik denk  dat je in plaats van de bagagewagen van de Nord ook kan uitwijken naar een NS stalen D zesdeurs uitvoering, welke ook regelmatig in het Parijse 'Gare du Nord' te zien was.

Gerard
Titel: Re: Amsterdam - Parijs in 1951, turquoise, blauw en groen
Bericht door: Eelco Storm op 10 maart 2014, 13:38:37
Zou zo maar deze kunnen zijn:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_1115_Haarlem_28_okt_1951_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_1115_Haarlem_28_okt_1951_1.jpg)
(opname uit eigen collectie)

Eelco

Titel: Re: Amsterdam - Parijs in 1951, turquoise, blauw en groen
Bericht door: Falkenberg op 10 maart 2014, 13:42:44
heel mooi! Dat is nog in de stookperiode (de stoof reed alleen dan mee). Duidelijk is de DEV U46 te zien, de Rapide Nord rijtuigen en de WR. Ik kan met deze reolutie echter niet goed de ramen tellen voor de juiste types. Hebbie die ook groter (eventueel via PM)

dirkjan
Titel: Re: Amsterdam - Parijs in 1951, turquoise, blauw en groen
Bericht door: Eelco Storm op 10 maart 2014, 13:48:48
Ik kan proberen 'm in een hogere resolutie te scannen. De opname zelf is helaas ook wat onscherp.

Eelco
Titel: Re: Amsterdam - Parijs in 1951, turquoise, blauw en groen
Bericht door: DV modelspoor op 11 maart 2014, 20:55:53
Zo hé, wat een geweldige info (y)

Dikke pluim voor Dirkjan.


We gaan maar eens wat bestellen.
Helaas levert LS de rijtuigen in een set van 3 :(
Of zou een A3B3 ook als versterking in de trein gezet kunnen worden, ofwel zou dat in theorie hebben gekund? ;)

@Dirkjan, 1 LS model heeft het nummer 40179, hoort ook de 40197 te zijn denk ik ;)

@Eelco, top zo`n foto (y) (y)
Titel: Re: Amsterdam - Parijs in 1951, turquoise, blauw en groen
Bericht door: DV modelspoor op 30 maart 2014, 20:14:44
Ik ben een beetje aan het kijken of ik deze trein bij elkaar kan scharrelen.
Nu is de Rivarossi 3631 vrij lastig te krijgen en wordt zelden aangeboden.
Is er een ander bruikbaar alternatief?
Titel: Re: Amsterdam - Parijs in 1951, turquoise, blauw en groen
Bericht door: Falkenberg op 30 maart 2014, 23:41:31
staat er nu 1 op ebay hoor: http://www.ebay.nl/itm/RIVAROSSI-VOITURE-DE-LA-CIWL-RESTAURANT-N-2871-SANS-BOITE-/390801954539?pt=FR_YO_JeuxJouetd_TrainsElectriques&hash=item5afd9c96eb&_uhb=1 (http://www.ebay.nl/itm/RIVAROSSI-VOITURE-DE-LA-CIWL-RESTAURANT-N-2871-SANS-BOITE-/390801954539?pt=FR_YO_JeuxJouetd_TrainsElectriques&hash=item5afd9c96eb&_uhb=1)
Titel: Re: Amsterdam - Parijs in 1951, turquoise, blauw en groen
Bericht door: DV modelspoor op 31 maart 2014, 07:27:57
Dat wel maar 74 € voor 1 rijtuig .....pfff das best pittig.
En volgens mij is dit een oud model.

Vandaar ook mijn vraag of er mogelijkheden zijn ;)
Titel: Re: Amsterdam - Parijs in 1951, turquoise, blauw en groen
Bericht door: Falkenberg op 31 maart 2014, 08:37:17
andere bestelnummers van Rivarossi zijn: 3526 en 2590
Of de HR4155

dirkjan
Titel: Re: Amsterdam - Parijs in 1951, turquoise, blauw en groen
Bericht door: Falkenberg op 31 maart 2014, 10:42:04
Uit het plaatje van Eelco is in ieder geval te halen, dat de tweede wagen op de foto een A21/2B6 DEV U46 is.
Titel: Re: Amsterdam - Parijs in 1951, turquoise, blauw en groen
Bericht door: Peter Korsten op 31 maart 2014, 11:12:01
Helaas levert LS de rijtuigen in een set van 3 :(

Hoeveel van die rijtuigen heb je nodig? Misschien dat je ze samen met iemand anders kunt aanschaffen. Of zijn het heel verschillende rijtuigen in één set?

- Peter
Titel: Re: Amsterdam - Parijs in 1951, turquoise, blauw en groen
Bericht door: Falkenberg op 31 maart 2014, 11:33:09
Even het plaatje herzien. De plaat van Eelco laat wellicht een derde DEV-AO als laatste wagen zien. Hierdoor wordt de inkoop van de modellen wat eenvoudiger, want je hebt dan niet een derde Rapide Nord, maar de derde wagen uit de REE-set. Dat scheelt dure wagens kopen in een set waar je maar een paar van nodig hebt. Ook heb ik een andere Rivarossi restauratie erin opgenomen, die wat beter verkrijgbaar is, alleen uit een andere subserie van het voorbeeld. Dus met een set van LS, de set van REE die voor september is aangekondigd, de restauratie van Rivarossi die nu te koop is en een groene Stalen D als vervanging van de franse bagagewagen kan de set in zn geheel dit jaar worden samengesteld.
Zie voor de bestelnummers het plaatje in de TS.

Dirkjan
Titel: Re: Amsterdam - Parijs in 1951, turquoise, blauw en groen
Bericht door: DV modelspoor op 08 april 2014, 08:36:47
Kijk dat is goed nieuws (y) (y)

Wat bedoel je met het plaatje in de TS?

Nu dus even wachten op de REE set.
Titel: Re: Amsterdam - Parijs in 1951, turquoise, blauw en groen
Bericht door: Falkenberg op 08 april 2014, 10:24:28
TS = topic-start(er), dus het eerste bericht
Titel: Re: Amsterdam - Parijs in 1951, turquoise, blauw en groen
Bericht door: DV modelspoor op 14 mei 2014, 19:47:23
In hoever zou een zesdeurs D mogelijk zijn in deze trein?
Titel: Re: Amsterdam - Parijs in 1951, turquoise, blauw en groen
Bericht door: Ivo tB op 14 mei 2014, 21:45:28
Zeker mogelijk. De Philosophie laat foto's zien van turquoise 6 deurs D in Gare du Nord in Parijs. D 7722 op 27 juli 1951. Hij staat daar gekoppeld aan een 2e klas CIWL rijtuig. Onderschrift van de fotograaf is dat in het Gare du Nord eveneens de D 7525 is gespot.

mvg,
Ivo
Titel: Re: Amsterdam - Parijs in 1951, turquoise, blauw en groen
Bericht door: DV modelspoor op 20 mei 2014, 21:47:30
Hmm dat bied perspectieven voor de toekomst (y) (y)
Mocht ik een zesdeurs tegenkomen dan heb ik in ieder geval een excuus om hem aan te schaffen:-)

 
Titel: Re: Amsterdam - Parijs in 1951, turquoise, blauw en groen
Bericht door: Eelco Storm op 20 mei 2014, 22:05:39
Artitec heeft 'm aangekondigd he  ;)
Titel: Re: Amsterdam - Parijs in 1951, turquoise, blauw en groen
Bericht door: DV modelspoor op 20 mei 2014, 22:08:46
Zoals wel meer ;)
Maar tegenwoordig wordt Philotrain ook wel eens tegen scherpe bedragen aangeboden.
Geduld hebben en wachten dan komt alles goed:-)
Titel: Re: Amsterdam - Parijs in 1951, turquoise, blauw en groen
Bericht door: DV modelspoor op 20 september 2015, 11:18:22
Uiteindelijk is dit hem geworden (y) (y)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC08117.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC08117.jpg)
Met hulp van Artitec,Rivarossi,LSM en drie schitterende modellen van REE models (y)

Dirkjan , dank voor de tip`s en de levering van sommige modellen ;)

Had hem ook al ergens anders geplaatst maar hier past hij beter (y) (y)
Titel: Re: Amsterdam - Parijs in 1951, turquoise, blauw en groen
Bericht door: Falkenberg op 20 september 2015, 17:24:30
Ziet er leuk uit zo. Nu die turquoise 1100 met laag nummer nog ervoor
Titel: Re: Amsterdam - Parijs in 1951, turquoise, blauw en groen
Bericht door: DV modelspoor op 20 september 2015, 17:36:46
Die staat in de vitrine, naast de rivarossi 1300 in het turkoois
Titel: Re: Amsterdam - Parijs in 1951, turquoise, blauw en groen
Bericht door: Rob van Kooy op 20 januari 2016, 23:48:46
Hallo naoorlogsNS,

Even een vraagje: Je toont vlak hiervoor (niettemin een bericht al van 20 september 2015) een D-trein Paris Nord-Amsterdam v.v. waarin ook Franse DEV's van het merk REE zijn opgenomen. Ik weet uiteraard niet of jij er prijs op stelt dat jouw treincombinaties kortgekoppeld gaan rondrijden, en heb je in bevestigend geval die REE-rijtuigen al eens aan elkaar of met een van de andere rijtuigen kortgekoppeld? En was je over die kortkoppeling tevreden?

Ik stel je de vraag omdat in een Frans forum een heftige discussie is ontstaan dat de vormgeving van de kopeinden (inclusief het kortkoppelsysteem)  van die REE-rijtuigen het kortkoppelen in de zin dat het ook écht kortgekoppeld is zonder kunstgrepen onmogelijk maakt. De buffers steken daarvoor bijvoorbeeld verder uit dan de uitgevouwen vouwbalgen, terwijl het net andersom had moeten zijn en dat is een opvallende beginnersfout van REE geweest. Het zijn uiterlijk overigens prachtige rijtuigen hoor, daar niet van.

Ik ben benieuwd,

Gegroet,

Rob van Kooy
Titel: Re: Amsterdam - Parijs in 1951, turquoise, blauw en groen
Bericht door: Peter Korsten op 22 januari 2016, 12:08:37
Zijn die LS rijtuigen nog wel te verkrijgen, of is het het bekende verhaal? Het is namelijk een leuk treintje. :)

- Peter
Titel: Re: Amsterdam - Parijs in 1951, turquoise, blauw en groen
Bericht door: ingenium op 22 januari 2016, 12:44:27
eBay.
Titel: Re: Amsterdam - Parijs in 1951, turquoise, blauw en groen
Bericht door: clickmaniac op 22 januari 2016, 12:54:06
Zeker een mooie trein. Benieuwd wat er allemaal in Brussel bij kwam, en misschien in Aulnoye? Tegen de tijd dat de trein in Parijs aankomt kan hij zomaar 2x zo lang zijn geworden.
Titel: Re: Amsterdam - Parijs in 1951, turquoise, blauw en groen
Bericht door: DV modelspoor op 24 januari 2016, 08:54:14
Beste Rob,

Ik heb eerder wel gehoor cq gelezen dat er wat problemen met REE zouden zijn.
Maar aangezien die alleen technisch zijn heb ik er niet zoveel aandacht aan besteedt.
Optisch zijn ze goed en dat is voor mij het belangrijkste  (y)

Deze trein staat mooi in de vitrine en daar zal hij denk ik gewoon blijven wonen ;D
Titel: Re: Amsterdam - Parijs in 1951, turquoise, blauw en groen
Bericht door: Rob van Kooy op 25 januari 2016, 18:29:08
Hallo naoorlogsNS,

Ik heb de grauwe theorie er maar eens grondig op nagelezen en begrijp daardoor dat in een vitrine opgestelde rijtuigen niet noodzakelijkerwijs van een koppeling hoeven te zijn voorzien. Je kunt ze daardoor buffer tegen buffer dan wel vouwbalg tegen vouwbalg neerzetten zonder het geringste ontsporingsgevaar.  ;D

Ik wens je nog vele mooie treinsamenstellingen in je vitrine toe. En ik zal graag de foto's ervan willen bewonderen. Mocht je op een later moment toch met die rijtuigen op een modelbaan willen gaan rijden, dan horen we dat ongetwijfeld van je!

Gegroet,

Rob van Kooy
Titel: Re: Amsterdam - Parijs in 1951, turquoise, blauw en groen
Bericht door: clickmaniac op 26 januari 2016, 15:30:31
Rob, de kortkoppel-mechaniekjes van de REE DEV'tjes zijn inderdaad niet goed, ze laten dik 2mm teveel ruimte over - bij stilstand! Als de trein in beweging komt wordt dat nog meer. Heel irritant. Omdat op mijn modelbaan de minimale radius 75 cm wordt, hoop ik iets te kunnen regelen met permanent aan elkaar gelijmde nem-schacht-stekkers. Als dat gaat lukken zal ik er wel een draadje over beginnen (eerst even een baan bouwen.. ::)).