Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann Profi-rails, productie wordt gestaakt! door phdirk
Vandaag om 17:33:06
Roco wissels schakelen maar één kant op (DCC), maar analoog 14-16VAC beide kante door BernardD
Vandaag om 17:29:51
Intermodellbau 2020 Dortmund 13-16 augustus door Martin Welberg
Vandaag om 17:29:47
Verfraaien D-trein rijtuigen door R v/d Hoven
Vandaag om 17:24:50
Mini camera of inspectie camera door MOVisser
Vandaag om 17:21:16
Spoor III in Nederland gebruikt? door sncf231e
Vandaag om 17:20:24
's-Heer Heinkenspolder door Reinier Z.
Vandaag om 17:16:18
PREFO Tram Bouwpakket Gezocht door ANDREUS
Vandaag om 17:09:33
lengte bezetmeldsectie bij n-spoor door gvandersel
Vandaag om 16:39:54
Buitenlust door FritsT
Vandaag om 16:26:28
Doornvliet door NS264
Vandaag om 16:24:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 16:13:05
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door Romavami
Vandaag om 16:11:49
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
Vandaag om 16:06:31
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door sncf231e
Vandaag om 15:56:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door sjoerd74
Vandaag om 15:40:40
Testbaantje in een koffer, h0f door HOf Fan
Vandaag om 15:26:59
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
Vandaag om 15:17:18
Trix Express lok maakt piepend geluid en hapert, suggesties? door NS1220
Vandaag om 15:11:46
Rijtuigen op De Meer door R v/d Hoven
Vandaag om 14:50:05
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Chris
Vandaag om 14:20:51
BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners door TonM
Vandaag om 14:07:20
Roco z21 verbinden met 10764 werkt niet! door Hans sprinter
Vandaag om 13:16:06
Digikeijs DR4018: Seinen aansturen door Martin Hornis
Vandaag om 13:06:25
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:59:40
Projekt 083-338 door KJB
Vandaag om 12:58:52
Heuvelland, een tentoonstellingsbaantje in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:51:25
LS-Models 2020, nieuws van de fabrikant. door Rondje_HO
Vandaag om 12:19:30
Imitatiekoppelingen modellen aanpassen/verbeteren door Casmir
Vandaag om 12:03:15
NL baan: Frotterdam in h0 door Haradigi
Vandaag om 11:33:00
  

Auteur Topic: Amsterdam - Parijs in 1951, turquoise, blauw en groen  (gelezen 9699 keer)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3128
Amsterdam - Parijs in 1951, turquoise, blauw en groen
« Gepost op: 09 maart 2014, 22:20:23 »
Een trein die heel wat uitzoek werk heeft gekost  :)

De trein D126 van Amsterdam naar Parijs in het voorjaar van 1951 was een mix van verschillende typen rijtuigen, die samen een interessante trein opleverden. De arme Amsterdammers hadden niet veel geld, dus veel pluche reed er niet mee naar Parijs, maar eten in een restauratiewagen kon nog net.

Het model bestaat uit:
  • 1100 in turquoise, met een laag nummer, want in mei 1951 was maar tot 1121 afgeleverd
  • WR van de CIWL met nummer 2869 die normaalgesproken de D126 reed
  • gemengde klas DEV AO type U46, op de foto's herkenbaar aan de schortplaten
  • bagagewagen type Nord, heel kerkenbaar
  • 2 C9 Rapide Nord
  • 1 C10 DEV-AO U46, herkenbaar aan de schortplaten
  • 1 C10 Rapide Nord (of een C9)

Met de aankondiging van REE dat men veel van de DEV-AO types binnenkort gaan leveren, wordt deze trein (bijna) mogelijk. Tot nog toe zijn alleen DEV-AO van de serie U50 aangekondigd, de bestelnummers heb ik in het plaatje opgenomen, maar misschien komen de U46 later (op Nürnberg werd daar bevestigend op geantwoord)
De Rapide Nord zijn recent door LS uitgeleverd, alleen de C10 en de bagage komen 'ooit' volgens LS.
Van de restauratie heeft Rivarossi een broertje ooit uitgebracht (de 2871 ipv de 2869), dus die kan mooi in de trein.

Al met al een interessante trein!


oh, ja, ik heb geen 1100 in turquoise als plaatje, dus maar ff blauwe voor het beeld.

dirkjan
« Laatst bewerkt op: 10 maart 2014, 07:46:21 door Falkenberg »
11:16, 12:22, 13:2 14:9

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1164
Re: Amsterdam - Parijs in 1951, turkoise, blauw en groen
« Reactie #1 Gepost op: 09 maart 2014, 23:26:15 »
Ik denk  dat je in plaats van de bagagewagen van de Nord ook kan uitwijken naar een NS stalen D zesdeurs uitvoering, welke ook regelmatig in het Parijse 'Gare du Nord' te zien was.

Gerard
-  Nederlandse treinen en seinen van 1930 tot 1960, da's pas mooi.  -

NS8714

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 9908
    • Mijn fotoarchief
Re: Amsterdam - Parijs in 1951, turquoise, blauw en groen
« Reactie #2 Gepost op: 10 maart 2014, 13:38:37 »
Zou zo maar deze kunnen zijn:


(opname uit eigen collectie)

Eelco

www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

www.modulebaan.nl Dit jaar op Rail '20 :)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3128
Re: Amsterdam - Parijs in 1951, turquoise, blauw en groen
« Reactie #3 Gepost op: 10 maart 2014, 13:42:44 »
heel mooi! Dat is nog in de stookperiode (de stoof reed alleen dan mee). Duidelijk is de DEV U46 te zien, de Rapide Nord rijtuigen en de WR. Ik kan met deze reolutie echter niet goed de ramen tellen voor de juiste types. Hebbie die ook groter (eventueel via PM)

dirkjan
11:16, 12:22, 13:2 14:9

NS8714

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 9908
    • Mijn fotoarchief
Re: Amsterdam - Parijs in 1951, turquoise, blauw en groen
« Reactie #4 Gepost op: 10 maart 2014, 13:48:48 »
Ik kan proberen 'm in een hogere resolutie te scannen. De opname zelf is helaas ook wat onscherp.

Eelco
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

www.modulebaan.nl Dit jaar op Rail '20 :)

naoorlogsNS

  • Tm
  • Offline Offline
  • Berichten: 559
    • Veldman modelbouw
Re: Amsterdam - Parijs in 1951, turquoise, blauw en groen
« Reactie #5 Gepost op: 11 maart 2014, 20:55:53 »
Zo hé, wat een geweldige info (y)

Dikke pluim voor Dirkjan.


We gaan maar eens wat bestellen.
Helaas levert LS de rijtuigen in een set van 3 :(
Of zou een A3B3 ook als versterking in de trein gezet kunnen worden, ofwel zou dat in theorie hebben gekund? ;)

@Dirkjan, 1 LS model heeft het nummer 40179, hoort ook de 40197 te zijn denk ik ;)

@Eelco, top zo`n foto (y) (y)

naoorlogsNS

  • Tm
  • Offline Offline
  • Berichten: 559
    • Veldman modelbouw
Re: Amsterdam - Parijs in 1951, turquoise, blauw en groen
« Reactie #6 Gepost op: 30 maart 2014, 20:14:44 »
Ik ben een beetje aan het kijken of ik deze trein bij elkaar kan scharrelen.
Nu is de Rivarossi 3631 vrij lastig te krijgen en wordt zelden aangeboden.
Is er een ander bruikbaar alternatief?


naoorlogsNS

  • Tm
  • Offline Offline
  • Berichten: 559
    • Veldman modelbouw
Re: Amsterdam - Parijs in 1951, turquoise, blauw en groen
« Reactie #8 Gepost op: 31 maart 2014, 07:27:57 »
Dat wel maar 74 € voor 1 rijtuig .....pfff das best pittig.
En volgens mij is dit een oud model.

Vandaar ook mijn vraag of er mogelijkheden zijn ;)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3128
Re: Amsterdam - Parijs in 1951, turquoise, blauw en groen
« Reactie #9 Gepost op: 31 maart 2014, 08:37:17 »
andere bestelnummers van Rivarossi zijn: 3526 en 2590
Of de HR4155

dirkjan
11:16, 12:22, 13:2 14:9

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3128
Re: Amsterdam - Parijs in 1951, turquoise, blauw en groen
« Reactie #10 Gepost op: 31 maart 2014, 10:42:04 »
Uit het plaatje van Eelco is in ieder geval te halen, dat de tweede wagen op de foto een A21/2B6 DEV U46 is.
11:16, 12:22, 13:2 14:9

Peter Korsten

  • Team systeembeheer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8597
Re: Amsterdam - Parijs in 1951, turquoise, blauw en groen
« Reactie #11 Gepost op: 31 maart 2014, 11:12:01 »
Helaas levert LS de rijtuigen in een set van 3 :(

Hoeveel van die rijtuigen heb je nodig? Misschien dat je ze samen met iemand anders kunt aanschaffen. Of zijn het heel verschillende rijtuigen in één set?

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3128
Re: Amsterdam - Parijs in 1951, turquoise, blauw en groen
« Reactie #12 Gepost op: 31 maart 2014, 11:33:09 »
Even het plaatje herzien. De plaat van Eelco laat wellicht een derde DEV-AO als laatste wagen zien. Hierdoor wordt de inkoop van de modellen wat eenvoudiger, want je hebt dan niet een derde Rapide Nord, maar de derde wagen uit de REE-set. Dat scheelt dure wagens kopen in een set waar je maar een paar van nodig hebt. Ook heb ik een andere Rivarossi restauratie erin opgenomen, die wat beter verkrijgbaar is, alleen uit een andere subserie van het voorbeeld. Dus met een set van LS, de set van REE die voor september is aangekondigd, de restauratie van Rivarossi die nu te koop is en een groene Stalen D als vervanging van de franse bagagewagen kan de set in zn geheel dit jaar worden samengesteld.
Zie voor de bestelnummers het plaatje in de TS.

Dirkjan
11:16, 12:22, 13:2 14:9

naoorlogsNS

  • Tm
  • Offline Offline
  • Berichten: 559
    • Veldman modelbouw
Re: Amsterdam - Parijs in 1951, turquoise, blauw en groen
« Reactie #13 Gepost op: 08 april 2014, 08:36:47 »
Kijk dat is goed nieuws (y) (y)

Wat bedoel je met het plaatje in de TS?

Nu dus even wachten op de REE set.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3128
Re: Amsterdam - Parijs in 1951, turquoise, blauw en groen
« Reactie #14 Gepost op: 08 april 2014, 10:24:28 »
TS = topic-start(er), dus het eerste bericht
11:16, 12:22, 13:2 14:9