Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Servo-positie instellen met MultiMaus  (gelezen 30333 keer)

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Servo-positie instellen met MultiMaus
« Reactie #75 Gepost op: 05 december 2015, 09:48:53 »
Goedemorgen allemaal,

Na aansluiten even een eerste tussenresultaat.

De door mij ontvangen Rosoft ServoSwitch (inclusief servo) is te vergelijken met een "vereenvoudigde DR4024 voor één servo", waarbij wel opgemerkt dient te worden dat de ServoSwitch al wel voorzien is van een schakeling voor hartstukpolarisatie. Via een tweetal relais wordt het hartstuk zodanig gepolariseerd dat het hartstuk tijdens het omlopen van de servo stroomloos is. Bij de Digikeijs DR4024 is weliswaar de mogelijkheid aanwezig tot hartstukpolarisatie, maar om het hartstuk fysiek te polariseren is nog een (extra) monostabiel relais (bijv. de DR4102) benodigd.

Functioneel is de Rosoft ServoSwitch dus helemaal kant-en-klaar voor het schakelen van één wissel inclusief hartstukpolarisatie.

Voor het testen heb ik de Power en de DCC van de ServoSwitch allebei aangesloten op de DCC rail-uitgang van de MultiMaus.

Na power up van de MultiMaus loopt de servo zoals Henk al aangaf met een ruk naar de middenstand.

Allereerst het wisseladres 5 geprogrammeerd volgens onderstaande instructies:

    Druk op de programmeerschakelaar,
    het LEDje gaat branden,
    Stel de gewenste wissel rechtdoor of afbuigend,
    Het LEDje gaat uit,
    Het wisseladres is geprogrammeerd.

Dit verloopt probleemloos. De servo loopt bij het schakelen keurig om en de relais schakelen op de juiste momenten.

Na het uit en aan schakelen van de STOP knop op de MultiMaus begint de servo inderdaad weer in de middenstand, pas na het schakelen van adres 5 loopt de servo weer naar de geschakelde stand.

Vervolgens de eindstanden van de servo ingesteld volgens onderstaande instructies:

    Kies op je digitale systeem loc nummer 9999, DCC 28 stappen
    Zet de snelheidsregelaar op 0,
    Schakel F1 en F2 uit,
    Druk op de programmeerschakelaar,
    het LEDje gaat branden,
    De servo loopt naar zijn middenstand,
    Draai voorzichtig en langzaam aan de snelheidsregelaar totdat
          de gewenste stand  is bereikt, rijrichting afhankelijk
    Activeer F1,
    Deactiveer F1, de eerste eindstand is opgeslagen,
    Herhaal bovenstaande voor de andere eindstand, met dien verstande
         dat nu F2 gebruikt wordt.
    Druk op de programmeerschakelaar
    Het LEDje gaat uit.
    De eindstanden zijn geprogrammeerd.

Het instellen ging de eerste keer niet geheel volgens bovenstaande instructies: de servo ging na het indrukken van de programmeerschakelaar NIET automatisch naar de middenstand, een vergelijkbare situatie met de DR4024 dus.

Het alleen selecteren van loc nummer 9999 met snelheid 0 (staat na power-up al op 0) en het uitschakelen van F1 en F2 (staan al uit) is ook hier niet voldoende, op de refresh-stack van de centrale moet een (oude) opdracht voor loc nummer 9999 staan voordat de servo in beweging komt. Dus ook hier dient, net zoals bij de DR4024, dan de rijregelaar te worden bewogen. De ServoSwitch reageert dus niet anders dan de DR4024.

Verder verloopt het instellen van de eindposities zonder problemen.

Vervolgens heb ik de snelheden en eindstanden een aantal malen aangepast via de CV's 50 t/m 52 onder POM met loc-adres 9999. Ook dit werkte zonder problemen.

Daarna heb ik de ServoSwitch proberen te resetten via CV 8 = 8, dit is mij echter niet gelukt. Klaarblijkelijk is het terugzetten naar de defaultwaarden via CV 8 niet mogelijk.

De ServoSwitch is dus inderdaad qua programmering en instelling vrijwel identiek aan de DR4024, zij het dan dat er slechts een beperkt aantal instellingen mogelijk zijn. Voor aansturing van een wissel met hartstukpolarisatie zijn de mogelijkheden echter voldoende.

Een beperking blijft mijns inziens wel het teruglopen naar de middenstand van de servo na power-up, zeker wanneer de power-aansluiting via de DCC aansluiting van de MulitMaus gevoed wordt. Na elke STOP en/of kortsluiting lopen de servo's dan met een ruk weer terug naar de middenstand en dienen ze weer in de gewenste stand te worden (terug)gezet. Deze beperking geldt niet voor de DR4024, daar blijven de servo's na het uit/aan schakelen van de spanning in de laatst ingestelde stand staan.

Tot zover mijn eerste indruk. Mocht ik verkeerde conclusies hebben getrokken dan hoor ik dat ongetwijfeld wel.

Ik ga nu eerst weekend vieren.  ;)

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 05 december 2015, 10:11:43 door Bert_Apd. Reden: kleine aanvullingen/correcties »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Servo-positie instellen met MultiMaus
« Reactie #76 Gepost op: 05 december 2015, 11:43:57 »
Gebruik je bij de tests een aparte voeding of sluit je de poweringang van de decoder ook op de Mausversterker aan Bert?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

HaHoHo

  • Offline Offline
  • Berichten: 405
    • Model-werkplaats 'Pegasus'
Re: Servo-positie instellen met MultiMaus
« Reactie #77 Gepost op: 05 december 2015, 11:48:41 »
Mooi dat je verslag doet van dit soort activiteiten Bert! Kan/zal een hele hulp betekenen voor modelspoorders die nog niet erg bedreven zijn in de digitale wereld. Zeker de opmerking dat de je er goed aan doet de rijregelaar even open te draaien zijn waardevolle aanwijzingen waar ikzelf bijvoorbeeld nooit op zou zijn gekomen.

Nogmaals bedankt voor het meedenken/meedoen n.a.v. het probleem waar ik tegenaan gelopen was.

Hans.
HansHobbyHoek is niet meer; leve 'model-Werkplaats-Pegasus'!

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Servo-positie instellen met MultiMaus
« Reactie #78 Gepost op: 05 december 2015, 11:56:37 »
Hallo Henk,

Gebruik je bij de tests een aparte voeding of sluit je de poweringang van de decoder ook op de Mausversterker aan Bert?


Voor het testen heb ik de Power en de DCC van de ServoSwitch allebei aangesloten op de DCC rail-uitgang van de MultiMaus.


Dus geen aparte voeding. Met een aparte voeding zal na kortsluiting op de baan (DCC gedeelte) de servo uiteraard niet naar de middenstand gaan maar in zijn laatste stand blijven.  ;)

Groeten,
Bert

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Servo-positie instellen met MultiMaus
« Reactie #79 Gepost op: 05 december 2015, 12:08:56 »
Ja, dat bedoel ik.  :)
Zat me ook af te vragen of het iets te maken heeft met het niet naar de middenstand lopen na het indrukken van de programmerknop. Zie alleen niet zo gauw hoe. Ik heb het in ieder geval nog even geprobeerd en hier loopt het servo wel terug na het indrukken van de programmeerknop. Nu heb ik wel een Lenzset en gebruik ik de MM alleen als regelaar.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Servo-positie instellen met MultiMaus
« Reactie #80 Gepost op: 05 december 2015, 13:48:49 »
Hallo Henk,

Ik heb het in ieder geval nog even geprobeerd en hier loopt het servo wel terug na het indrukken van de programmeerknop. Nu heb ik wel een Lenzset en gebruik ik de MM alleen als regelaar.

Het verschijnsel treedt alleen op na een "koude start" van de centrale, in jouw geval dus de Lenzset.

Als je na het opstarten niets doet met loc adres 9999, vervolgens even de servo heen en weer schakelt via het bijbehorende wisseladres, daarna loc adres 9999 selecteert (waarvan de snelheid dus nog steeds initieel op 0 staat met alle functies Fx uit),  alleen dan loopt na het indrukken van de programmeerknop de servo niet naar de middenstand. Draai je vervolgens aan de rijregelaar dan zal de servo reageren: de rijopdrachten worden nu herhaald vanuit de refresh-stack.

Ben benieuwd of het nu bij jou ook optreedt.

Zoals ik al eerder in dit draadje meldde is dit geen fout van de ServoSwitch maar een gevolg van de werking van de centrale.  ;)

Even een vraag die jij voor mij kunt beantwoorden, ik heb daar geen ervaring mee.
Als de MM als rijregelaar aan de Lenzset hangt, kun je dan wel POM-programmeren via de MM? Ik heb begrepen dat dat gewoon zou kunnen maar heb dat nooit kunnen testen....

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 05 december 2015, 13:50:59 door Bert_Apd »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Servo-positie instellen met MultiMaus
« Reactie #81 Gepost op: 05 december 2015, 13:55:47 »
Dat laatste kan ik bevestigend beantwoorden. De Maus gedraagt zich als een doorsnee Xpressnetregelaar, niet meer en niet minder. In cv modus wordt via de programmeeruitgang van de Lenzcentrale geprogrammeerd, in Pommodus via de rails en dan per decoder.

Voor testen moet ik thuis zijn en dat ben ik nu niet.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Servo-positie instellen met MultiMaus
« Reactie #82 Gepost op: 05 december 2015, 13:58:15 »
Bedankt voor de bevestiging, dan weet ik dat nu ook... (y)

Ben benieuwd naar je test, verrassingen zijn altijd mogelijk...  ;)

Groeten,
Bert


Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Servo-positie instellen met MultiMaus
« Reactie #83 Gepost op: 06 december 2015, 22:18:21 »
Hallo allemaal,

Ik heb dit weekend eigenlijk niet veel verder gedaan met de ServoSwitch van Rosoft.
Aangezien Wim Ros ook niet verder heeft gereageerd op mijn bevindingen neem ik aan dat mijn conclusies kloppen:

1. De servo start na elke power-up van de ServoSwitch weer in de middenstand (bewust zo ontworpen).
2. De servo loopt bij programmering in bepaalde situaties niet naar de middenstand.

Bij het programmeren van de ServoSwitch kan zich dus hetzelfde probleem voordoen als het door Hans gemelde probleem met de DR4024, beide hebben dezelfde oorzaak. Alhoewel dit probleem heel specifiek is (na een "koude start" van de centrale) en mogelijk ook nog centrale-afhankelijk, wordt er in geen enkele handleiding melding van gemaakt. Je kunt je afvragen of dit soort uitzonderlijke situaties ook in een handleiding dienen te worden vermeld...

Ik ben benieuwd of Henk ook met zijn centrale inmiddels het niet naar de middenstand lopen van de servo in de door mij beschreven situatie heeft kunnen constateren.

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 07 december 2015, 16:41:20 door Peter Spruit. Reden: persoonlijk aanvallen verwijderd - doet men maar per PM »

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Servo-positie instellen met MultiMaus
« Reactie #84 Gepost op: 07 december 2015, 11:16:02 »
Hallo Henk,

Ik kom nog even terug op jouw poging...  ;)

Ik heb het in ieder geval nog even geprobeerd en hier loopt het servo wel terug na het indrukken van de programmeerknop. Nu heb ik wel een Lenzset en gebruik ik de MM alleen als regelaar.

Kan het zijn dat loc-adres 9999 na de "koude start" van je centrale al geactiveerd wordt vanuit Koploper, bijv. door het aan en uitzetten van F0 tijdens de opstart-procedure? Dan is daardoor de refresh-stack al gevuld en zal bij bediening via de MM de servo inderdaad teruglopen....  ::)

Groetjes,
Bert

Aanvulling dd 8-12-2015:

Met het verwijderen van tekst uit mijn reactie #83 hierboven door Peter Spruit is een citaat uit 7 maart 2010 en mijn toelichting daarop weggevallen. Dit citaat is echter voor zowel de analyse als voor de discussie relevant.

In het citaat wordt de exacte bediening van de ServoSwitch weergegeven, waarvan ik een gedeelte van de tekst heb geaccentueerd:

Je kunt in  koploper via het testprogramma een lok sturen en testen, dus hier kies je lokdecoder 9999 om er zeker van te zijn dat het lokadres richting de servoswitch gaat vink je de licht functie even aan en uit.
Dan ga je naar wisseldecoders je kiest een adres en je drkt op afbuigend of rechtdoor. Dan is je decoderadres ingegeven.

Dan ga je terug naar locomotief en je kiest weer 9999 en je geeft een rijstap op of meerdere voor de uitslag, je vikt F1 aan en weer uit, en je bent klaar voor de eerste uitslag, je verandert de rijrichting en je doet hetzelfde voor de andere uitslag nu vink je F2 aan en uit.

En je bent klaar.

Mvg
Wim.

PS.: Net even voor je getest, werkt als een tierelier.

Het vetgedrukte gedeelte in het advies (dat overigens niet in de huidige handleiding van de ServoSwitch staat) voorkomt precies het door Hans onder reactie #32 gemelde probleem met de DR4024 van het niet teruglopen van de servo naar de middenstand in het geval er nog geen opdrachten voor loc-adres 9999 op de refresh stack van de centrale staan. De aansturing voor het programmeren van de DR4024 is namelijk identiek aan die van zijn voorloper: de ServoSwitch.

Het (vooraf) aan en uit schakelen van het licht (F0) voor loc-adres 9999 heeft het zelfde effect tot gevolg als het draaien aan de snelheidsregelaar: loc-adres 9999 wordt aangestuurd, waardoor de ServoSwitch geactiveerd wordt en vervolgens wel reageert met het terugdraaien van de servo naar de middenstand.

Het hier alsnog invoegen van het (verwijderde) citaat en mijn toelichting leek mij voor de leesvolgorde van het draadje de beste plek.

« Laatst bewerkt op: 08 december 2015, 12:01:04 door Bert_Apd. Reden: Verwijderd relevant citaat uit reactie #83 alsnog hier tegevoegd »

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Servo-positie instellen met MultiMaus
« Reactie #85 Gepost op: 07 december 2015, 16:32:13 »
Goed, dan zal ik inhoudelijk reageren op het vermeend niet teruglopen van de servo naar de middenstand.

Gebruikt een Multi-Maus.

Deze ingesteld op loc 9999 f1 en f2 uit.
Knopje drukken op de ServoSwitch, servo loopt naar de middenstand.
Instellen uitslag,

Servo bedienen via het wisseladres.

Dubbel check

Knopje op ServoSwitch drukken, Servo loopt naar de middenstand.

Volgens mij is dit geheel volgens de beschrijving en werkt het zoals het is ontworpen.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Servo-positie instellen met MultiMaus
« Reactie #86 Gepost op: 07 december 2015, 19:13:31 »
Prima Wim,

Het probleem bestaat dus niet, dan is gelukkig alles weer opgelost.  (y)

Komt goed uit, want de komende maanden heb ik vanwege privé-omstandigheden eigenlijk ook geen tijd om me in blijkbaar niet bestaande problemen van forumleden te verdiepen.

Iedereen bedankt voor de geboden hulp.

Groeten,
Bert

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Servo-positie instellen met MultiMaus
« Reactie #87 Gepost op: 07 december 2015, 20:21:04 »
Bert,

Inderdaad het probleem bestaat hier niet, kan het hier niet naspelen zoals jij het omschrijft.
En dan is het lastig op te lossen.

Mvg
Wim
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Servo-positie instellen met MultiMaus
« Reactie #88 Gepost op: 08 december 2015, 11:20:00 »
Wim,

Heb jij nog plannen om zaterdag naar Houten te komen?

In dat geval kan ik mijn MultiMaus, ServoSwitch en DR4024 meenemen en het probleem aan je voorleggen.

Kunnen we daarna ook eens samen een pilsje drinken....  (y)

Groeten,
Bert

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Servo-positie instellen met MultiMaus
« Reactie #89 Gepost op: 08 december 2015, 12:23:34 »
Beste Bert,

 

De multi-maus is op de demo in bedrijf evenals de ServoSwitch. Met de DR4024 doe ik daar niet zoveel. ;)

Mvg
Wim.


Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net