Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door wob
Vandaag om 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 19:04:37
19 Toen door defender
Vandaag om 19:01:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 18:16:38
20 en 21 april MobExpo door class 37
Vandaag om 18:16:26
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
Vandaag om 17:50:26
Piko lok digitaal rijdt direct weg door bellejt
Vandaag om 17:48:47
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
Gewoon wat busfoto's door mass am see
Vandaag om 16:27:11
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
Vandaag om 16:12:37
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
  

Auteur Topic: Servo-positie instellen met MultiMaus  (gelezen 30467 keer)

Rob Moerkerken

  • Offline Offline
  • Berichten: 767
  • Koploper, LocoNet, Digikeijs, TP IV
Re: Servo-positie instellen met MultiMaus
« Reactie #45 Gepost op: 02 december 2015, 12:59:59 »
De decoder is een prima ding, de handleiding kan inderdaad beter, helderder, duidelijker.
Voor een verdere verduidelijking van het gebruik van zowel de DR4018 als de DR4024, resp. de schakel- en de serve decoder, is het heel erg nuttig dat dit hier (op Beneluxspoor.net) wordt besproken.
Bert_Apd kan inmiddels worden beschouwd als een deskundige op het gebied van het gebruik van deze beide decoders. Zijn verhandelingen hier, zo nodig aangevuld met op- en aanmerkingen van anderen, zoals Karst, zijn voor velen een hele nuttige aanvulling op de handleidingen.

Ga zo door Bert!!!

groet, Rob
Rob Moerkerken

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1848
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Servo-positie instellen met MultiMaus
« Reactie #46 Gepost op: 02 december 2015, 18:03:13 »
Hallo Rob,

Fijn om te lezen, bedankt voor je positieve response.  (y)

Ik hoop dat Hans zijn verdere ervaringen met het instellen van de servo's hier nog meldt, het zou leuk zijn als we zijn probleem ook kunnen oplossen en de eventuele oorzaak ervan kunnen vaststellen.

Groeten,
Bert

HaHoHo

  • Offline Offline
  • Berichten: 405
    • Model-werkplaats 'Pegasus'
Re: Servo-positie instellen met MultiMaus
« Reactie #47 Gepost op: 02 december 2015, 18:09:02 »
Beste allemaal,

Ik heb ook het idee dat de dr4024 een prima servo-decoder is; ik heb er alleen nog niet veel ervaring mee en loop daarom tegen een probleem aan. Ik ga mijn ervaringen hier zeker vermelden. Ik ben sinds de reacties op mijn melding er alleen nog niet aan toegekomen ermee aan de slag te gaan. Zodra dat het geval is, meld ik mij weer.

Bedankt voor dit moment!  (y)

Hans.
HansHobbyHoek is niet meer; leve 'model-Werkplaats-Pegasus'!

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1848
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Servo-positie instellen met MultiMaus
« Reactie #48 Gepost op: 02 december 2015, 19:35:01 »
Hallo Hans,

Fijn dat jij ook nog even een "tussenstand" meldt, neem rustig de tijd, we hebben hier op het forum geen haast... ;)

Dat je nog niet veel ervaring hebt met de DR4024 en daarom tegen een probleem aanloopt is heel normaal en daarom juist interessant om te analyseren. Ook mijn eerste ervaring met de DR4018 leverde problemen op, die ik achteraf kon herleiden tot het (nog) onbekend zijn met de werking en bediening van specifieke DCC centrales. Maar juist van problemen word je weer een ervaring rijker waardoor je volgende problemen kunt voorkomen.

Inmiddels zijn er diverse suggesties geweest hoe je de servoposities via DR4024 kunt instellen, de één kort en bondig, de ander zeer uitgebreid, zoals die van mij in reactie #36.

Je gaf in je reactie daarop het volgende aan:

@Bert: ik ga het nog eens proberen met de aanwijzingen die jij hebt gegeven. Zo uit mijn hoofd zie ik niet veel verschil met de wijze waarop ik het al heb geprobeerd, maar je weet maar nooit.

Toch wilde ik je vragen om zodra je tijd hebt mijn voorstel in reactie #36 stap voor stap precies te doen wat er staat, ook al lijken sommige handelingen mogelijk weinig zinvol. Met name is dit voor punt 4 belangrijk:

  4. Draai de rijregelaar even een stukje vooruit en zet de rijregelaar daarna
      terug op 0.

Met deze handeling zorg je ervoor dat de centrale (je MultiMaus dus) regelmatig herhalingscommando's gaat uitzenden voor het geselecteerde loc-adres 9999 en de DR4024 ook daadwerkelijk via DCC wordt aangestuurd met "snelheid 0".

Ik wacht je volgende bericht met belangstelling af.

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 02 december 2015, 19:45:34 door Bert_Apd. Reden: link naar reactie #36 toegevoegd »

HaHoHo

  • Offline Offline
  • Berichten: 405
    • Model-werkplaats 'Pegasus'
Re: Servo-positie instellen met MultiMaus
« Reactie #49 Gepost op: 02 december 2015, 23:42:24 »
Nou mannen, het heeft een avondje geduurd, maar ik ben er eindelijk achter waar het probleem zat...

In een eerder stadium (lees: weken terug) heb ik mijn servodecoders al voorzien van andere (dan de default-)adressen en de CV's 113 t/m 116 al een andere waarde gegeven dan de defaultwaarde. Met deze CV's stel je de snelheid in waarmee de servo's bewegen. Ik had de snelheid naar beneden bijgesteld, omdat ik bij een proefopstelling had gemerkt dat de servo's, die bij mij wisseltongen doen bewegen, te snel naar mijn zin bewogen en aangezien ik tóch bezig was met CV's veranderen, nam ik deze CV's gelijk maar mee. Alleen de posities A en B kon ik nog niet instellen, omdat de servo's nog niet onder de wissels waren gemonteerd.

Heb je dit echter gedaan en wil je dan de posities A en B (en eventueel C en D) in gaan stellen dan zal de servo niet naar de middenstand gaan en valt er dus niets in te stellen. Remedie is dus eerst de posities in te stellen en daarna pas de snelheid aan te passen. Je raadt het vast al: bij de proefopstelling heb ik (uiteraard) wél deze volgorde aangehouden...
Er geldt dus ook: wil je de posities aanpassen, omdat je er tóch niet helemaal tevreden over bent en heb je de servo een andere dan de default-snelheid gegeven, dan zul je CV van de betreffende servo (113...116) waarschijnlijk eerst moeten resetten.

Ik vind het niet logisch dat de aanpassing van de snelheid eerst moet worden gereset, maar misschien mis ik iets in mijn redenatie hier. Kunnen we dit wellicht zien als een bug die we het beste bij de jongens van Digikeijs kunnen melden?

Overigens: ik heb meerdere keren geprobeerd om de decoder geheel te resetten, maar dat is niet gelukt, ook niet door het meerdere keren te proberen (en steeds de spanning van de decoder te halen) zoals in een ander draadje werd aanbevolen.

Maar goed: het euvel is verholpen; hopelijk kunnen anderen er van meeprofiteren!

Hartelijk dank aan allen die me hebben geholpen het probleem op te lossen! Klasse!  (y)

Groetjes,

Hans.
HansHobbyHoek is niet meer; leve 'model-Werkplaats-Pegasus'!

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1848
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Servo-positie instellen met MultiMaus
« Reactie #50 Gepost op: 03 december 2015, 12:36:48 »
Hallo Hans (en alle andere meelezers),

Bedankt voor je uitgebreide verslag waarin je je bevindingen en uiteindelijke conclusies weergeeft.

Ik heb geprobeerd jouw situatie op mijn test-DR4024 na te spelen en heb de door jou ondervonden problemen echter nog niet kunnen vaststellen.

Ik heb (identiek aan jouw situatie) het volgende gedaan:

1. de adresreeks van de DR4024 (preset 0) ingesteld op 101 t/m 105.
2. de CV's 113 t/m 116 de waarde 34 (X'22') gegeven (default is X'02')
3. het eerste servo aangestuurd via adres 101 (snelheid is inderdaad gewijzigd)
4. het tweede servo aangestuurd via adres 102 (snelheid is inderdaad gewijzigd)
5. op de MultiMaus loc-adres 9999 geselecteerd.
6. de snelheidsregelaar even bewogen en teruggezet naar snelheid 0.
7. de program-toets van de DR4024 ingedrukt, de LED gaat branden.

Vervolgens loopt servo 2 (de laatst aangestuurde) keurig terug naar de middenstand en reageert gewoon op het draaien aan de snelheidsregelaar. De gewenste posities zijn daarna gewoon instelbaar.

Ook servo 1 laat zich (indien laatst geadresseerde vóór het indrukken van de program-toets) gewoon instellen.

Ik heb al eerder gemeld dat het eventuele teruglopen naar de middenstand wel afhankelijk is van de status van de gebruikte centrale: er moet in de refresh-stack voor loc-adres 9999 een rijopdracht met snelheid 0 aanwezig zijn anders gaat de laatst bediende servo inderdaad nog niet naar de middenstand. Mocht de servo niet vanzelf naar de middenstand gaan, draai dan even aan de snelheidsregelaar (uiteraard voor loc-adres 9999) en de servo zal alsnog reageren. Dit is geen bug in de DR4024 maar een gevolg van de bediening/werking van de centrale en geldt ook voor andere merken servo-decoders die via een loc-adres ingesteld kunnen worden.

Ik kan onderstaande conclusie dus niet bevestigen:

In een eerder stadium (lees: weken terug) heb ik mijn servodecoders al voorzien van andere (dan de default-)adressen en de CV's 113 t/m 116 al een andere waarde gegeven dan de defaultwaarde.
 ...
Heb je dit echter gedaan en wil je dan de posities A en B (en eventueel C en D) in gaan stellen dan zal de servo niet naar de middenstand gaan en valt er dus niets in te stellen. Remedie is dus eerst de posities in te stellen en daarna pas de snelheid aan te passen.

Op mijn DR4024 werkt het instellen van de posities A en B ook na het vooraf wijzigen van adres c.q. verandering van CV's 113 t/m 116.

Wel is het zo dat bijvoorbeeld de waarde 240 (X'F0') in de CV's  113 t/m 116 een uiterst langzaam omlopen van de servo tot gevolg heeft (ruim 1 minuut) en dus ook het naar de middenstand lopen een behoorlijke tijd duurt (en dus in het begin vrijwel onopgemerkt blijft), evenals het reageren op de snelheidsverandering voor het instellen van pos A en B.

Welke waardes had jij in de CV's 113 t/m 116 gezet?

Is er misschien iemand op het forum bereid de hierboven onder punt 1 t/m 7 beschreven test op zijn DR4024 uit te voeren? Het hoeft niet persé met de MultiMaus, mag ook met een IB of een andere centrale.

Verder schreef je het volgende:

Overigens: ik heb meerdere keren geprobeerd om de decoder geheel te resetten, maar dat is niet gelukt, ook niet door het meerdere keren te proberen (en steeds de spanning van de decoder te halen) zoals in een ander draadje werd aanbevolen.

Waaraan heb je kunnen constateren dat de reset via CV 8 = 8 niet gelukt is?

Heb je voordat je de spanning (op de POWER !) uitschakelde ook eerst op het program-knopje gedrukt en gecontroleerd of het rode ledje daarna uit was?
Wanneer je de spanning uitschakelt terwijl de DR4024 nog in de program-mode staat (dus rode ledje aan) komt hij na het inschakelen van de spanning weer terug in de program-mode en wordt de reset-procedure niet correct uitgevoerd. De resultaten daarna zijn onvoorspelbaar...
Dit is een bedieningsfout die ook ik nog regelmatig maak... ::)

Als ik het dus goed begrijp heb je omdat je geen reset via CV 8 = 8 kon uitvoeren alle CV-waardes met de hand weer teruggezet naar de default-waardes om daarna de servo-posities aan te passen en vervolgens de snelheid van de servo's weer te wijzigen via aanpassing van CV 113 t/m 116. Klopt dat? Of heb je de instellingen teruggezet via een nieuwe preset via CV 47?

Ik neem aan dat je de CV-wijzigingen en pogingen tot algehele reset hebt uitgevoerd met de MultiMaus in programmerings-modus POM en niet onder CV (zie onderstaand plaatje uit de handleiding).



Het is mij (nog) niet duidelijk waarom het resetten van de DR4024 niet zou werken, bij al mijn DR4024's werkt het resetten via POM op loc-adres 9999 zonder problemen... :-\
Let er wel op dat het ook bij het resetten van de DR4024 (evenals bij de DR4018) van belang is dat er in de refresh-stack van de centrale een rijopdracht voor bijvoorbeeld loc-adres 9999 aanwezig is. De eenvoudigste methode daarvoor is om direct na het indrukken van het program-knopje een rijopdracht te geven voor een loc. Dit voorkomt dat het program-ledje na enkele seconden vanzelf weer dooft omdat de DR4024 het juiste protocol niet kan vaststellen.

Zie hiertoe ook de verklaring van Karst in onderstaand draadje:

> http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,67006.msg3221616176.html#msg3221616176

Ook dit is naar mijn mening geen bug in de DR4024 maar een logisch gevolg van de eigenschap van een  automatisch detecterende "mulitprotocol" decoder. Na elke keer indrukken van het program-knopje wordt eerst het op de signal aanwezige protocol vastgesteld. En op een "dode lijn" kun je nu eenmaal niets vaststellen...


Hans, ik ben benieuwd naar je antwoord op mijn vragen en verdere bevindingen van jullie in het forum. Zonder verdere informatie is het voor mij niet mogelijk om de gemelde "problemen" reproduceerbaar te maken en zodoende eventuele bugs te lokaliseren.  :-\


Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 03 december 2015, 20:07:33 door Bert_Apd. Reden: kleine aanvullingen/correcties »

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1848
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Servo-positie instellen met MultiMaus
« Reactie #51 Gepost op: 03 december 2015, 16:53:24 »
Nog even een aanvulling...

Ik heb na eerste plaatsing van bovenstaande reactie nog regelmatig een aantal correcties en aanvullingen geplaatst in de tekst.

Misschien is het raadzaam om, voordat op mijn verhaal gereageerd wordt, eerst nog even de hele tekst in reactie #50 door te lezen.

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 03 december 2015, 17:05:31 door Bert_Apd »

HaHoHo

  • Offline Offline
  • Berichten: 405
    • Model-werkplaats 'Pegasus'
Re: Servo-positie instellen met MultiMaus
« Reactie #52 Gepost op: 03 december 2015, 23:16:34 »
Halllo Bert,

leuk dat je de situatie hebt nagespeeld; minder leuk dat je andere resultaten krijgt... :-\ Hieronder vind je nog een aantal reacties op je bericht, maar lees ook vooral de laatste alinea. Het is dat ik geen klompen draag anders was er vast wel eentje gebroken... :-[

Ik heb me precies aan de door jou aangegeven acties gehouden dus inclusief het even bedienen van de snelheidsregelaar. De servo's wilden niet naar de middenstand gaan totdat de snelheids-CV's 113-116 waren gereset.

(....)
Ik heb al eerder gemeld dat het eventuele teruglopen naar de middenstand wel afhankelijk is van de status van de gebruikte centrale: er moet in de refresh-stack voor loc-adres 9999 een rijopdracht met snelheid 0 aanwezig zijn anders gaat de laatst bediende servo inderdaad nog niet naar de middenstand. Mocht de servo niet vanzelf naar de middenstand gaan, draai dan even aan de snelheidsregelaar (uiteraard voor loc-adres 9999) en de servo zal alsnog reageren. Dit is geen bug in de DR4024 maar een gevolg van de bediening/werking van de centrale en geldt ook voor andere merken servo-decoders die via een loc-adres ingesteld kunnen worden.
Dit heb ik geprobeerd, maar ik kreeg geen reactie van de servo.

Welke waardes had jij in de CV's 113 t/m 116 gezet?
Ik heb de waarde 34 toegepast. Hierdoor slaan de wisseltongen rustig om. Deze stand is nog wel dermate laag (lees: snelheid dermate hoog) dat je het wel direct ziet en hoort als de servo in beweging komt, maar helaas deed hij dat dus niet.

Waaraan heb je kunnen constateren dat de reset via CV 8 = 8 niet gelukt is?

Heb je voordat je de spanning (op de POWER !) uitschakelde ook eerst op het program-knopje gedrukt en gecontroleerd of het rode ledje daarna uit was?
Wanneer je de spanning uitschakelt terwijl de DR4024 nog in de program-mode staat (dus rode ledje aan) komt hij na het inschakelen van de spanning weer terug in de program-mode en wordt de reset-procedure niet correct uitgevoerd. De resultaten daarna zijn onvoorspelbaar...
Dit is een bedieningsfout die ook ik nog regelmatig maak... ::)
(...)
Ik neem aan dat je de CV-wijzigingen en pogingen tot algehele reset hebt uitgevoerd met de MultiMaus in programmerings-modus POM en niet onder CV
(...)
Let er wel op dat het ook bij het resetten van de DR4024 (evenals bij de DR4018) van belang is dat er in de refresh-stack van de centrale een rijopdracht voor bijvoorbeeld loc-adres 9999 aanwezig is.
Ik heb me aan de reset-procedure gehouden zoals op bladzijde 5 is aangegeven dus via de POM en heb inderdaad weer op het knopje gedrukt (en gezien dat de rode LED uit ging). Daarna heb ik de stekker uit het stopcontact gehaald voor een tel of 5 dus de decoder is volledig stroomloos geweest gedurende die tijd.
Over het resetten moet ik een correctie vermelden: het lukte eerst helemaal niet, daarna gedeeltelijk. In alle gevallen bleven de adressen van de servo's zoals ze door mij waren ingesteld. De preset in CV47 (waarde 1) werd eerst niet gereset; bij een hernieuwde poging wel. Toen dat het geval was, was ook de snelheid van de servo gereset. Ik heb er niet aan gedacht de snelheidsregelaar te gebruiken (ik heb letterlijk de handleiding gevolgd); wellicht dat er voor heeft gezorgd dat daardoor de decoder eerst niet wilde resetten en later wel (ook al blijft het vreemd dat de adressen niet werden gereset).

Vanavond heb ik nogmaals alle exercities uitgevoerd (totale reset, preset via CV47 instellen, snelheid aanpassen, uitslag van de servo aanpassen; decoder-adres aanpassen, in die volgorde) en alles verliep vrijwel letterlijk volgens het boekje... Ik heb 2x een totale reset geprogrammeerd. De eerste keer was alles gereset behalve het adres; de tweede keer was ook het adres teruggezet naar 5 (volgens de MultiMaus-logica). Aangezien ik nogal een leek ben op dit gebied, heb ik naar mijn gevoel toch echt iedere keer het boekje c.q. de aanwijzingen in dit draadje nauwkeurig uitgevoerd dus waarom het nu ineens zo vlekkeloos verloopt en de pogingen ervoor niet... ???

Bottom-line is gelukkig dat ik nu wel verder kan, omdat de decoders (en daarmee servo's) reageren zoals ik wil dus daar ben ik blij mee.  (y)

Groetjes,

Hans.

HansHobbyHoek is niet meer; leve 'model-Werkplaats-Pegasus'!

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1848
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Servo-positie instellen met MultiMaus
« Reactie #53 Gepost op: 04 december 2015, 13:50:04 »
Hallo Hans (en alle andere meelezers),

@Hans:

Misschien maar goed dat ik ook geen klompen draag!  ;D

Fijn dat het nu wel werkt, maar waarom het gisteravond bij een herhalingsexercitie wel volgens het boekje is verlopen en daarvoor niet zal (helaas) dus een raadsel blijven.
Jammer, want als er onverwachte dingen optreden is het altijd leuk om te achterhalen waardoor dat ontstaat, dan kunnen de oorzaken in de toekomst mogelijk voorkomen worden.

Maar het belangrijkste is dat je je DR4024 nu hebt kunnen instellen naar je persoonlijke wensen en dat hij in de praktijk voldoet aan de verwachtingen.

Bij deze wil ik jouw probleem dan ook maar als opgelost beschouwen.  (y)


@all:

Zowel in dit draadje als in andere wordt regelmatig aangegeven dat de gemelde problemen zouden ontstaan door onduidelijkheden in de handleiding waardoor het produkt bij ingebruikname tot problemen leidt.

Meerdere personen hebben herhaaldelijk aangegeven dat de handleiding verbeterd zou moeten worden, zoals ook Wim Ros in een eerdere reactie duidelijk liet weten:

Dan moet er een duidelijke handleiding geschreven worden die je maar op 1 manier kunt lezen en uitvoeren.
Maar zal me er verder niet mee bemoeien, deze decoder zal ik zelf nooit gebruiken.

Dat Wim de decoder zelf nooit zal gebruiken is natuurlijk logisch, een warme bakker haalt zijn brood ook niet bij de concurrent op de hoek...  ;)

Naar aanleiding van de suggesties van Wim heb ik op zijn site eens rondgekeken en ontdekte daar een servo-decoder die voor wat betreft het instellen van adres en servoposities een vrijwel identieke methodiek als de DR4024 gebruikte. Weliswaar betrof het een decoder voor één servo met minder uitgebreide CV-instellingsmogelijkheden, maar de instelling gaat daar ook via loc-adres 9999. Op de site heb ik een (verkorte?) instructie kunnen vinden hoe deze decoder dient te worden ingesteld.

Gelet op de door de gebruikers van de DR4024 gemelde problematiek rond het instellen van de DR4024 heb ik zo'n servo-decoder bij Wim besteld om te onderzoeken of deze problemen bij zijn servo-switch niet optreden en tevens de erbij geleverde handleiding eens te bekijken.

Zodra de bestelde servo-switch door mij is ontvangen zal ik er eens een avondje mee gaan stoeien. Mogelijk zijn de daarbij opgedane ervaringen te gebruiken om positieve bijsturing te kunnen geven aan de handleiding van Digikeijs.

Ik hou jullie op de hoogte.

Groeten,

Bert


burtonbouwer

  • Mijn smaak is eenvoudig; ik ben altijd tevreden met het beste (Bron: Oscar Wilde)
  • Offline Offline
  • Berichten: 448
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re: Servo-positie instellen met MultiMaus
« Reactie #54 Gepost op: 04 december 2015, 14:39:27 »
Mooi initiatief Bert! Ik volg dit draadje met grote interesse daar ook ik de DR4024 spoedig ga gebruiken. Ik bied mij dan ook graag aan om als de nieuwe handleiding is geschreven deze kritisch uit te testen! Ik blijf het volgen hier.

Groet,
Ferry
Schaal H0 (1:87), MM, Rocomotion 10785, TrainController Gold ver. 8.0 F2, lichtsluis voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite op zichtbare deel, DR4024 servos

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21676
Re: Servo-positie instellen met MultiMaus
« Reactie #55 Gepost op: 04 december 2015, 14:49:43 »
Ik heb een paar Servoswitches onder de baan en de decoder is naar mijn ervaring volstrekt probleemloos bij het programmeren en in gebruik nemen. Meer instructie dan op de site staat is niet nodig. Voornaamste nadeel is dat de servo's bij iedere power up (als je de centrale aanzet) altijd de middenstand opzoeken. Nu maakt dat praktisch natuurlijk weinig uit - voordat je een trein wissels laat passeren moet je toch een rijweg instellen - maar het oogt wel vreemd al die wissels in de middenstand na het opstarten van de baan.

Voor zover ik weet is de 4024 een doorontwikkeling van de Servoswitch, waarbij onder andere dat schoonheidsfoutje is opgelost. En de 4024 heeft nog veel meer mogelijkheden gekregen en is daarmee een typisch Digikeijs product geworden. Er kan veel mee. Zoveel, dat het schrijven van een goede gebruiksaanwijzing lastig wordt en de kans op een foutje ergens in de techniek of de firmware groter is dan bij meer rechtoe rechtaan producten. Vandaar die ellenlange draadjes over sommige Digikeijsproducten denk ik zo.  ;)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Servo-positie instellen met MultiMaus
« Reactie #56 Gepost op: 04 december 2015, 15:05:19 »
Zoveel, dat het schrijven van een goede gebruiksaanwijzing lastig wordt
Lastig ja, maar niet onmogelijk. Ik weet niet hoe dat bij Digikeijs gaat, maar mijn ervaring is dat je een handleiding nooit in je eentje moet schrijven. Het eerste concept geef je in handen van iemand die het produkt niet kent en die laat je er lekker mee stoeien. Dan komen de onvolkomenheden en ongerijmdheden er vanzelf uit.
Zo'n handleiding is in principe niet meer dan: doe dit, dan gebeurt er dat. En dat een aantal keren achter elkaar. Zodra "doe dit" niet leidt tot "dan gebeurt er dat", wordt het tijd om er eens kritisch naar te kijken.

Rob Moerkerken

  • Offline Offline
  • Berichten: 767
  • Koploper, LocoNet, Digikeijs, TP IV
Re: Servo-positie instellen met MultiMaus
« Reactie #57 Gepost op: 04 december 2015, 15:18:56 »
Op basis van mijn ervaringen met de beide decoders DR4018 en DR4024 en de verhandelingen hierover op deze site ben ik bezig om een soort van aanvullende handleiding te schrijven. Ik ben al een tijd hiermee bezig en het gaat ook nog wel een tijdje duren, maar als het zover is, komt ie voor iedereen die is geïnteresseerd beschikbaar om er gebruik van te maken, maar ook om er zelf nog eens kritisch naar te kijken en eventuele aanvullingen/correctie hierin aan te brengen.

gr. Rob
Rob Moerkerken

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1848
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Servo-positie instellen met MultiMaus
« Reactie #58 Gepost op: 04 december 2015, 17:02:35 »
Hallo allemaal,

Net de Rosoft Servoswitch via de post ontvangen, snelle service!

Vanavond zal ik er eens in alle rust naar kijken, alhoewel Henk al aangegeven heeft wat de bijzonderheden zijn:

Ik heb een paar Servoswitches onder de baan en de decoder is naar mijn ervaring volstrekt probleemloos bij het programmeren en in gebruik nemen. Meer instructie dan op de site staat is niet nodig.

Dat is mij duidelijk geworden toen ik de enveloppe opende: de inhoud bestaat uit de servoswitch, een servo en de factuur, handleiding ontbreekt. Voor het downloaden van de handleiding wordt op de factuur verwezen naar de website van Rosoft. Dus straks even zoeken waar die staat.

Voornaamste nadeel is dat de servo's bij iedere power up (als je de centrale aanzet) altijd de middenstand opzoeken. Nu maakt dat praktisch natuurlijk weinig uit - voordat je een trein wissels laat passeren moet je toch een rijweg instellen - maar het oogt wel vreemd al die wissels in de middenstand na het opstarten van de baan.

Dat ben ik niet met je eens. Dat mag dan gelden voor jou als gevorderde modelspoorweghobbyist die zijn baan laat besturen via PC-software en een "echte" centrale, maar daar ben ik als MultiMaus-gebruiker niet blij mee. Ik moet de wissels die aangestuurd worden via de Rosoft Servoswitch na elke power up dus eerst weer handmatig in de juiste stand schakelen... Die beperking (bug?) was ik op de Rosoft site nog niet tegengekomen. Ben benieuwd of die in mijn versie ook nog aanwezig is.

Nu begrijp ik de eerder gemaakte onjuiste opmerking van Wim ook beter:

Bij power up is de servo al naar de midden stand gegaan, dus als hij daar al in staat zal hij dat niet nog eens doen denk ik zomaar.  ::)

Hij geeft dus advies vanuit zijn eigen Servoswitch en niet vanuit de DR4024, en dat maakt de verwarring alleen maar groter... :-[

Vandaar die ellenlange draadjes over sommige Digikeijsproducten denk ik zo.  ;)

Ze kunnen een stuk korter zijn als alleen forumleden die de DR4024 zelf gebruiken met suggesties komen. Dat voorkomt storende (persoonlijke) discussies in de zin van "beter weten" en "voor dom uitgemaakt worden". Kritiek leveren op een handleiding waarvan je het product zelf nooit in handen hebt gehad en ook nooit zult aanschaffen is weinig zinvol en onnodig irriterend.

Overigens zijn de blijkbaar ellenlange draadjes niet bedoeld voor de ervaren digitale modelspoorders. Die kennen de eigenschappen van het DCC protocol en de diverse centrales inmiddels door en door. Het zijn juist de beginnende digitale rijders die zonder verdere hulp van medespoorders op problemen stuiten door het (nog) onbekend zijn met simpele decoders en/of specifieke programmeringsmethoden zoals bijvoorbeeld POM. Als je nog nooit een loc-decoder via POM hebt geprogrammeerd zijn problemen met het ingebruiknemen van geavanceerdere wissel/servo-decoders onvermijdelijk. De handleiding van de ESU SwitchPilot en -Servo waren voor mij aanvankelijk ook niet te doorgronden.

Zo'n handleiding is in principe niet meer dan: doe dit, dan gebeurt er dat. En dat een aantal keren achter elkaar. Zodra "doe dit" niet leidt tot "dan gebeurt er dat", wordt het tijd om er eens kritisch naar te kijken.

Ben ik helemaal met je eens Klaas, maar een gedetailleerde "fool-proof" handleiding wordt ook heel erg groot (dus ellenlang?): er mag geen enkele vrije interpretatiemogelijkheid meer inzitten en dat is nu juist het probleem. Iedereen leest en "begrijpt" vanuit zijn eigen "denkraam" dat is gebaseerd op eerdere kennis en ervaring.

Maar goed, bedankt voor al jullie reacties en suggesties.

Rob, ik kijk met belangstelling uit naar een "proef-exemplaar" van de door jou geschreven aanvullende handleiding.

Zodra ik met de Rosoft Servoswitch heb gespeeld meld ik mij weer.

Groetjes,
Bert
« Laatst bewerkt op: 04 december 2015, 17:06:11 door Bert_Apd. Reden: kleine aanvullingen/correcties »

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Servo-positie instellen met MultiMaus
« Reactie #59 Gepost op: 04 december 2015, 17:26:02 »
Citaat
Dat ben ik niet met je eens. Dat mag dan gelden voor jou als gevorderde modelspoorweghobbyist die zijn baan laat besturen via PC-software en een "echte" centrale, maar daar ben ik als MultiMaus-gebruiker niet blij mee. Ik moet de wissels die aangestuurd worden via de Rosoft Servoswitch na elke power up dus eerst weer handmatig in de juiste stand schakelen... Die beperking (bug?) was ik op de Rosoft site nog niet tegengekomen.

Dit is ook geen bug en dit is hoe deze servo decoder by design werkt, daar is toendertijd over nagedacht, en de ontwikkeling van deze ServoSwitch kun je vanaf stap 1 volgen hier op het forum.
En deze decoder is ontwikkeld met de Multi-Maus er naast. Dus allemaal geneuzel en priet praat, gewoon omdat je de geschiedenis niet kent.

Mvg
Wim
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net