Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 01:52:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
LS Models 2024 door Albert.H0
Vandaag om 00:17:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
19 april 2024, 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
19 april 2024, 18:55:04
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
19 april 2024, 16:14:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
19 april 2024, 15:30:48
  

Auteur Topic: Westlandbaan  (gelezen 524866 keer)

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7839
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Westlandbaan
« Reactie #855 Gepost op: 24 juni 2017, 20:58:40 »
Als jij afgelopen zaterdagavond op de bok zat, Dave, konden Joke en ik vanaf het terrasje naast het hotel naar je zwaaien.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Westlandbaan
« Reactie #856 Gepost op: 24 juni 2017, 21:36:44 »
 ;D

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3860
Re: Westlandbaan
« Reactie #857 Gepost op: 25 juni 2017, 10:50:26 »
Haha, nee helaas dat was ik niet  ;D
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Westlandbaan
« Reactie #858 Gepost op: 09 juli 2017, 17:11:19 »
Zo de zomervakantie hat begonnen.
Voordat het richting Holland gaat, is er nog wat tijd om kleine klusjes af te ronden. Vandaar dat hier wat oudere bouwsels voorbij komen die weer even opgepakt gaan worden.

Allereerst de Bolk, miste nog steeds zijn naam en het straatnamen bordje, bij deze:


Gr. Joke

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7839
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Westlandbaan
« Reactie #859 Gepost op: 09 juli 2017, 19:19:29 »
Mooi, Joke. Ik zou bijna denken dat dit het gebouw is waar je in Arnhem hebt overnacht, maar het zal er wel in geen kanten op lijken.  :angel:
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Westlandbaan
« Reactie #860 Gepost op: 09 juli 2017, 20:39:45 »
Sven, ;D ...nee het gebouw is heel anders, maar de studenten sfeer is wel hetzelfde.

trainiac

  • Offline Offline
  • Berichten: 78
Re: Westlandbaan
« Reactie #861 Gepost op: 12 augustus 2017, 09:53:35 »
Hallo Joke,

Vanochtend het grootste deel van je draadje doorgelezen. Je bouwberichten zijn erg indrukwekkend en het station wordt werkelijk prachtig. Ik ga je voortgang met genoegen volgen.

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Westlandbaan
« Reactie #862 Gepost op: 20 augustus 2017, 15:38:39 »
Goedemiddag,

@Trainiac: bedankt voor je interesse. Het gaat gelukkig hier weer langzaam aan verder.

Na een uitstapje naar de trams weer terug naar Delft. Nu Harry op weg is de tram op te halen, wordt het tijd dat Delft eindelijk zijn tramtraject krijgt.

De tram rails reeds traditioneel op de Phoenixstraat voor langs aan het viaduct. Daar waar de molen en de Bagijnetoren staan, splits het dubbelspoor en gaat aan weerskanten van het gebouw verder. Dus staan de molen en de toren tussen de rails.

Dus eerst maar eens de Bagijnetoren. Voor lange tijd heb ik een A-models pakket (nr10) kunnen kopen van een zeer mooi resin model. Dit model is al meerdere keren op dit forum voorbijgekomen. Nu dus de bouw van mijn toren.

Nu staat de toren er vandaag de dag nog als nou ja de toren..... Vroeger was er veel meer. De toren hoorde tot de stadsmuur en bij de toren was een aanbouw. Het model is van deze tijd.
Na lang wikken en wegen wordt het model toch in de oude vorm gebouwd. Onder het motto, stel je voor Delft had zijn historische gebouw kompleet gehouden.

Waarschijnlijk valt daarvoor de molen weg, daar die nog al groot is.

Dus nu eerst de bouw van de Bagijnetoren:
De resin kit:


Zoveel als je bij andere resin kits moet doen voordat je hem in elkaar kan zetten, zo weinig is hier nodig (bijna langweilig)
Volgens de beschrijving eerst schilderen dan lijmen. Even overdenken.....

Gr. Joke

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5192
Re: Westlandbaan
« Reactie #863 Gepost op: 20 augustus 2017, 16:04:26 »
Succes Joke. De nieuwe trambaan ligt er overigens al en loopt nu dubbelspoor aan de westzijde van toren en molen. Wordt in oktober aangesloten op het bestaande tramtraject en dan is de HTM klaar in Delft totdat eindelijk lijn 19 verder wordt aangelegd. In de Bagijnetoren is sinds kort trouwens een escaperoom gevestigd.

Groet, Frank
Groet, Frank

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: Westlandbaan
« Reactie #864 Gepost op: 20 augustus 2017, 19:22:22 »
Joke,

De kit heb ik ook in huis. Het aanbouw deel is fantasie van de bouwer. Een soort what if oplossing. Als je het spoorviaduct maakt is eigenlijk alleen de toren zelf bruikbaar. Die vind ik zelf meer dan de moeite waard.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Westlandbaan
« Reactie #865 Gepost op: 20 augustus 2017, 21:04:25 »
Frank, deze zomer is het helaas niet geluk Delft te bezoeken. Ben benieuwd hoe de spoorsingel er nu bij ligt.

Ivo, je hebt gelijk dat ik tot nu toe ook nog niet weet wanneer de aanbouw er geweest is. Tijdens de bouw van een huis of gebouw verdiep ik me ook in de geschiedenis. Vandaag begonnen het verzamelde materiaal te bekijken.
Op de bouwtekeningen die ik heb van het archief, staat de toren vrij. Het schijnt dat hij in 1929 -1930 in de huidige staat met trap is geweest. Op fotos van de 60er jaren is er nog een tweede torentje te zien op fotos die me verbaast. Het huis bouw ik maar los. Misschien intergreer ik het in de straat achter het viaduct.

Wat er zeker was al die tijd is een stuk muur, die er zeker gaat komen.
Prettige week aan allen,
Gr. Joke
« Laatst bewerkt op: 21 augustus 2017, 21:40:34 door Tulpendaal »

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Westlandbaan
« Reactie #866 Gepost op: 21 augustus 2017, 22:32:11 »
Goedenavond,

geen bouwverslag maar een verslag van de historische recherche.
De waltoren heeft verschillende bouwfase door gemaakt, en is meermaals op de grens van afbreken gestaan. Op de volgende collage heb ik geprobeerd de verschillende fase van de laatste 100+ jaren:


de linker twee Fotos zijn van het Delftse archief en laten de desolate toestand in 1929 zien, van de mooie gevel geen spoor. De beschrijving en de bouwtekeningen spreken van het redden van de waltoren en een speciale commissie die de toren restauratie begeleidt.
Daar is dan sprake van een trap zowie een kelder enz.

De middelste twee Fotos zijn van de tijd voor de bouw van het viaduct, aan de achterkant grenst het gebouw nog aan het water. Voor loopt de tramlijn en staat er een tweede toren voor de eigenlijke toren. De bouwtekeningen van 1930 laten deze toren niet zien en het is onklaar waardeer deze eraan gebouw worden is.

Dan in de 60er jaren is de toren weer aangepast, waarschijnlijk hier samen met de bouw van het viaduct, waarbij een muur is blijven staan en de deur naar de linker kant is verhuist. De trap, toren en ingang aan de voorkant verdwijnen. Op sommige Fotos kan men nog licht de kleine toren in de muur kleur zien. Over deze verbouwing zijn in het archief helaas geen tekeningen voorhanden.

Allereerst de bemerking van Ivo is duidelijk waar, er stond in geen van deze periode een gebouw direct naast de toren.
Er heeft altijd een muur gestaan soms verzet later direct aan de voor kant muur aansluitend. Deze muur is helaas nu ook verdwenen. Maar moet erin model weer komen.

Als ik dan nu de toren van de kit met die van de 80er jaren vergelijk, dan missen er een deur en ramen in de zijkant en heeft de voorkant een deur te veel. Nu twijfel ik of ik de toren toch zal aanpassen.
Waarschijnlijk wordt het zijgebouw geslacht om de muur te vormen aan de rechterkant. In ieder geval de achter muur is zonder vensters en ervoor geschikt.

Tja maar even een nachtje of zo over slapen.

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7182
Re: Westlandbaan
« Reactie #867 Gepost op: 22 augustus 2017, 08:15:53 »
Op de oude foto's is het torentje wel veel mooier, maar kan niet. Aan de andere
kant, kun je goed zien de de Nederlanders eigenlijk een stom volk zijn. Onze
geschiedenis in alle facetten interesseert ons geen moer. Met het slappe excuus
dat 'wij' moeten groeien om zo te kunnen leven (geld maken). Breken we wat om
ons heen af. Terwijl we niet om ons heen kijken bij onze buren... we weten het beter.
Let maar op. Ik neem aan dat jij niet aan vervalsing doet, so lose the house, woman.
Mvh Steef

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Westlandbaan
« Reactie #868 Gepost op: 22 augustus 2017, 11:24:51 »
T enigste positieve in dit verhaal is dan dat het torentje telkens is verplaatst en nu nog steeds bestaat.
Ben benieuwd welke versie je kiest Joke,ik zou gaan voor de meest oorspronkelijke denk ik.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Westlandbaan
« Reactie #869 Gepost op: 22 augustus 2017, 22:04:12 »
Hoi Steef, ben het er helemaal mee eens. Maar die voor toren was er werkelijk niet in de tijd die ik bouw.

@tijgernootje: de meest oorspronkelijke is eigenlijk alleen het ronde torengedeelte, die is van 1600 de rest inclusieve het dak is minder als 100 jaren oud!! Zo wordt je erin gelegd met oud.
Helaas zijn de vroegere herstellingen meer een romantisch beeld wat bij Delft past of, het wegnemen stukje bij beedtje tot er niets over blijft. Vooral sinds de muur weg is staat de toren er eenzaam bij. En het schijnt dat ze er ook geen langdurige oplossing voor hebben.
Het is net als het station, eerst groots over het behoud en een historisch verantwoorde plaats hebben en uiteindelijk staat hij er bij als afgesteld en niet afgehaald. (mijn persoonlijke mening)

Tja en zo als Steef al voorspelde, ga ik bekijken hoe k de zaag in de toren kan zetten. De deur naar de zijkant een venster erboven. De "huidige" deur gaat dicht en wordt een raam. Van het huis wordt de muur gebouwd, voor rechts naast de toren. En dan komt nog het groen ernaast aan beide kanten.

Zo en nu nog even iets anders. Harry is met de postauto aangekomen en de eerste gesprekken liepen goed, alleen heeft hij al aangegeven dat hij graag zijn nieuwe benen behouden wil en dat hij eigenlijk geen GTL8 kan rijden.



Hij schijnt alleen een rijbevoegnis te hebben voor de PCCs, daar daar ook een post vakantie was mag hij het op Lijn 1 naar Delft gaan proberen.



Gr. Joke