Doel:€250.00
Donaties:€90.00

Per saldo:€-160.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 18-11-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ringleiding onder baan door 72sonett
Vandaag om 23:52:11
Lenz en S88, terugmelder problemen, meer meldingen dan nodig/verwacht door br194
Vandaag om 23:43:27
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door jandejager
Vandaag om 23:38:19
Ronald bouwt een demo-pizza layout (je) door JeanR
Vandaag om 23:19:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 23:19:46
Station Rekerdam door Joran
Vandaag om 22:51:17
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door C_Jabaaij
Vandaag om 22:31:34
Uitlezen DR4018 en exporteren CV's naar .CSV door Bert_Apd
Vandaag om 22:31:02
NS vanaf 2023 met snellere trein naar Noord-Nederland, ondanks ongeschikt spoor door Noordster
Vandaag om 22:29:01
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
Vandaag om 22:25:02
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Remco_Nzo
Vandaag om 22:24:19
DDM-1 afscheid door 64142
Vandaag om 22:24:11
's-Heer Heinkenspolder door Reinier Z.
Vandaag om 22:19:09
NTM goederenwagens in Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 22:11:22
NS modelbaan Hoekdam H0 door Dash 8
Vandaag om 21:59:26
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 21:55:43
Veerboten door Marc tramt
Vandaag om 21:50:04
BNLS trammodule: Haagse Trams int noorden door Marc tramt
Vandaag om 21:47:54
De CanBus komt naar Kranenberg, Arduino's en de CanBus door bask185
Vandaag om 21:44:59
Baanbouw met Ecos besturing genaamd: Giessenstad Rbf door Esufreak
Vandaag om 20:09:39
Fleischmann 1306 probeersels door jerrytrein
Vandaag om 19:33:42
Condensator werkt niet door knar46
Vandaag om 19:22:31
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 19:13:47
Raadplaatje door Niekleair
Vandaag om 19:08:46
Frans loodsje door Noordernet
Vandaag om 18:49:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
Vandaag om 18:17:03
DIGSIGHT decoder 5313 door BartvD
Vandaag om 15:21:59
Nieuwe bome, verse nieuwe bome!!! door St00mboy
Vandaag om 14:08:35
Roco BR 80 wel of geen antislipbandjes? door Romavami
Vandaag om 13:18:59
Decoder 75340, wie weet meer over deze decoder? door oudebiels
Vandaag om 13:10:58
  

Auteur Topic: De bouw van Schellenbach  (gelezen 55111 keer)

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 834
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #255 Gepost op: 15 november 2019, 18:54:42 »
Het is te merken dat het modelspoorseizoen weer is begonnen, ik ben drukker met werken dan de modelbaan  :lol:

Toch heb ik in de afgelopen weken een paar avonden wat kunnen doen aan de modelbaan. Ik ben bezig geweest met de helix die het paradespoor met het station zal gaan verbinden.

2019-11-15_08-39-17 by Martin Domburg, on Flickr

Voordat ik deze verder naar boven zal gaan leggen ga ik eerst de sporen leggen naar de andere kant van het station. Deze liggen verborgen onder het station. Even lekker meters maken!!!

Voordat ik daaraan kan beginnen, ik heb een ontwerpfout ontdekt bij het kleine station beneden in het dal. Deze sluit nu aan op het spoor wat vanuit het ondergrondse komt aan de rechterzijde, maar ook de omloop komt daarop uit. Probleem nu is dat treinen helemaal naar het onderste schaduwlaag moeten voordat ze terug kunnen keren. Aan de linkerzijde zit wel een overloop maar dan komt hij alsnog rechts uit. Ik ga in de omloop een lus leggen naar de ingang rechts naar het dalstation. Even ter illustratie, het dalstation krijgt gewoon een lus met twee overloop mogelijkheden naar de hoofdbaan. Nu is dat er maar 1.

Maar er is meer te melden, ik heb besloten dat er toch een stoomdepot zal gaan komen aan de linkerzijde van het hoofdstation. Lang wilde ik het niet, maar na ons bezoek aan Hamburg in Juni ging het toch kriebelen. Boven de Helix aan de rechterzijde wil ik een kleine gasfabriek bouwen naar het model van Markenburg.

Dit heeft geresulteerd in dit ontwerp:

Schellenbach V14 by Martin Domburg, on Flickr

Het zal wel even gaan duren allemaal, het werk van DTS gaat voor. Maar geduld is een schone zaak :)

Groetjes Martin

Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3172
  • NS tijdperk III b/c
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #256 Gepost op: 15 november 2019, 19:23:06 »
Werk en hobby goed gescheiden houden Martin  ;) ;D
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 834
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #257 Gepost op: 15 november 2019, 19:23:50 »
Whahaha daar zeg je wat hè

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 834
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #258 Gepost op: 17 november 2019, 23:05:53 »
Ben ik weer  :D  Vanavond heb ik een knelpunt opgelost: Bypass voor het dalstation. Voor ik de stijgsporen naar het hoofdstation kan maken moest ik dit probleem eerst tackelen.

Zoals hierboven geschreven had ik alleen aan de rechterzijde een aansluiting op het baanvak. Treinen moesten daarom helemaal naar het onderste schaduwstation rijden om te kunnen keren en het station later weer te betreden. Door een bypass te maken naar de lus kunnen treinen niet alleen rond rijden, maar ook vanaf de linkerzijde over de overloopwissels het station betreden via de lus.

De nieuwe situatie is omcirkeld:

Schellenbach V14 dal station by Martin Domburg, on Flickr

Nu kunnen treinen komend vanuit de linkerzijde over de overloop de lus betreden. En via de nieuwe bypass naar het station rijden. Het complex verlaten doen ze altijd via de rechterzijde, maar dan kunnen ze in het bovenste schaduwlaag tenminste weer stijgen en terug komen in het dalstation.

20191117_222414 by Martin Domburg, on Flickr
Hier is de bypass goed te zien.

20191117_222428 by Martin Domburg, on Flickr

20191117_222424 by Martin Domburg, on Flickr

20191117_222418 by Martin Domburg, on Flickr

Als de lijm is gedroogd kan ik de blokken voor Dinamo aanpassen op dat stukje, de servo en relais plaatsen en aansluiten. Dan kan er tenminste weer gereden worden.

De volgende stap is om de stijgsporen naar het hoofdstation te leggen van rechts naar links. Als dat ligt en is aangesloten kan de toplaag erop en gaan we het hoofdstation aanleggen.

Groetjes
Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden.