Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
defender
Vandaag
om 23:04:19
EifelBurgenBahn
door
Frank 123
Vandaag
om 23:03:41
Beginnersvraag Märklin Delta "Circus Mondolino"
door
Jan-Peter
Vandaag
om 22:52:24
ESU V5 Decoder setting
door
NS2408
Vandaag
om 22:46:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
MathynK
Vandaag
om 22:41:11
Goede wensen voor 2026
door
Frank 123
Vandaag
om 22:26:36
Pappe und Nass-Halten, een TT modulebaantje
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 22:19:32
Hoe voorkom je strooilicht van smd led?
door
Ido Peter
Vandaag
om 22:19:04
Modellbau Lingen 2026
door
Frank 123
Vandaag
om 22:13:49
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 22:10:50
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm
door
Paul1969
Vandaag
om 21:44:16
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Pauldg
Vandaag
om 21:42:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
AndrevdG
Vandaag
om 21:39:02
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 21:26:59
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 20:53:14
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
door
Rick
Vandaag
om 20:51:14
Show je realistische treinsamenstelling
door
Rick
Vandaag
om 20:45:16
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026
door
Ad Cleijsen
Vandaag
om 20:44:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 20:38:46
Zee. Land.
door
Huup
Vandaag
om 19:59:34
Terschellinger Spoor
door
FritsT
Vandaag
om 19:48:06
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk
door
Paulus
Vandaag
om 18:55:06
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw
door
bellejt
Vandaag
om 18:01:59
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 17:57:27
20 jaar BNLS jubileum
door
KNed
Vandaag
om 17:03:17
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules
door
spoorijzer
Vandaag
om 16:42:07
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 16:07:09
Starter met spoor G
door
MOVisser
Vandaag
om 14:42:13
Next 18 ESU adapterplaatje
door
008200
Vandaag
om 14:32:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 14:21:09
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
10764 opgeblazen door gebruik als booster
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
Volgende
- [
1
]
2
3
...
5
Omlaag
Auteur
Topic: 10764 opgeblazen door gebruik als booster (gelezen 14728 keer)
mallepietje
Offline
Berichten: 30
10764 opgeblazen door gebruik als booster
«
Gepost op:
01 December 2013, 14:15:57 »
Wie kan mij helpen, ik heb mijn baan (fleischmann rails) roco boosters 2x 10764 en aansturing met s88xpressnetli voor besturing met koploper.
Ik heb alles diverse keren doorgemeten, maar bij het wisselen van de boosters bij de dubbel geïsoleerde rails krijg ik soms kortsluiting.
Nu bleef er een lok opstaan en is de booster doorgebrand.
Dit is de opstelling zoals ik gebruik:
In de 2 plus draden heb ik nog de 4 dioden zoals aangeraden geplaatst.
Ik heb geen idee meer wat te doen, wie kan mij helpen.
«
Laatst bewerkt op: 01 December 2013, 14:18:24 door mallepietje
»
Gelogd
treinenhobby
Offline
Berichten: 411
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
«
Reactie #1 Gepost op:
01 December 2013, 14:34:14 »
Misschien kan je bij het collega forum van Dutchroco je antwoord vinden:
http://www.dutchroco.nl/index.php?topic=501.0
En anders deze:
http://lembourg.nl/verslagen/koppelen_roco_10764.html
Gelogd
mallepietje
Offline
Berichten: 30
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
«
Reactie #2 Gepost op:
01 December 2013, 14:46:43 »
Zoals je kunt zien op de afbeelding heb ik alles volgens die handleiding aangesloten.
Gelogd
henk
Offline
Berichten: 22755
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
«
Reactie #3 Gepost op:
01 December 2013, 15:11:03 »
Dan heb je pech gehad, denk ik. De Roco versterkers zijn niet zo robuust als bijvoorbeeld een Lenz versterker. Een opgeblazen eindtrap is geen zeldzaamheid. Met gebruik van de 10764 als booster heeft het in ieder geval niets te maken. Met de officiële 10765 kan het ook gebeuren.
Daar staat tegenover dat ze voor weinig geld zijn te scoren. Ik ken iemamd die heeft er permanent eentje als reserve. De versterker is vaak ook niet heel lastig te repareren. Als je hem openmaakt, zie je de kapotte eindtrap goed zitten. Snap je meteen de kwetsbaarheid, want ze zijn best licht uitgevoerd voor 3A.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
mallepietje
Offline
Berichten: 30
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
«
Reactie #4 Gepost op:
01 December 2013, 15:27:16 »
Het opblazen is ook niet het probleem, het probleem is de kortsluiting die ik heb, als van het ene naar het andere voedingsgedeelte wordt gereden (stekkertjes zitten goed om, want bij omkeren is er elke keer kortsluiting). Komt niet elke keer voor, maar is toch zeer hinderlijk. Als ik dit probleem niet kan oplossen, blijf ik dingen opblazen dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 27042
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
«
Reactie #5 Gepost op:
01 December 2013, 15:37:41 »
Zijn de twee trafo's wel identiek? Als er een loc over de railscheiding staat hangt alles even parallel, en als de trafo's teveel verschillen moet de booster met de sterkste trafo de hele baan voeden.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
mallepietje
Offline
Berichten: 30
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
«
Reactie #6 Gepost op:
01 December 2013, 17:15:51 »
Bedankt voor de reacties, maar het zijn beide de originele trafo's, van Roco, die erbij horen.
Gelogd
Tjalling
Offline
Berichten: 3500
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
«
Reactie #7 Gepost op:
01 December 2013, 17:33:24 »
Roco heeft verschillende trafo's, met verschillende vermogens geleverd. De specificaties staan op de trafo's.
Wel degelijk een punt om even na te kijken!
Groet,
Tjalling
Gelogd
modulebaan.nl
mallepietje
Offline
Berichten: 30
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
«
Reactie #8 Gepost op:
01 December 2013, 17:40:10 »
Zijn hetzelfde 16 volt 50 VA.
Gelogd
Robbedoes
Offline
Berichten: 49
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
«
Reactie #9 Gepost op:
02 December 2013, 19:38:42 »
Beste Mallepietje,
Heb ongeveer hetzelfde gehad, had ook 2 versterkers en 2 identieke 50va Roco trafo's, zonder diodeschakeling overigens, die tip kende ik nog niet. Heb van alles geprobeerd (boosters uitgeruild, trafo's uitgeruild, polariteit, uitbalanceren aantal rijdende treinen per booster etc) maar het bleef zo nu en dan misgaan bij de boosterovergang. Soms dacht ik nadat treinen 20x goed er overheen gingen, dat het was opgelost, maar dan PATS, stond alles weer stil. Hopeloos.
Ben overgestapt op Ecos met 4A booster. Kan ik ook voor mijn spoor 1 lok gebruiken. Ik heb nu nooit meer problemen bij de boosterovergangen, wel lange opstarttijden met die Ecos zeg. Die goede oude Xpressnet-adapter van de heer Ros mis ik dan weleens, werkte zo lekker direct.
Ik hoop dat je snel een oplossing vindt, ben benieuwd en ik hoor het graag.
Groet, Robbedoes
Gelogd
mallepietje
Offline
Berichten: 30
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
«
Reactie #10 Gepost op:
02 December 2013, 21:11:26 »
Bedankt voor je reactie,
ik was er al bang voor, was te willekeurig die 'kortsluiting' maar wel zo heftig dat er putjes in de rails zijn ontstaan bij de booster-overgangen.
Ben me ook aan t oriënteren op een ander systeem met extra booster.
Jammer dat het intellibox systeem zoo duur is.
groeten,
Jan
Gelogd
HansQ
Offline
Berichten: 2040
Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
«
Reactie #11 Gepost op:
02 December 2013, 21:20:35 »
...ik ben bezig met een "SimpelBooster", zie mijn draadje. Gaat 1.6A leveren met kortsluitbeveiliging, en dat dan voor een tientje... Is dat wat?
Gelogd
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix
Ronaldk
Offline
Berichten: 8827
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
«
Reactie #12 Gepost op:
02 December 2013, 22:00:30 »
Hoi,
Mogelijk vind je in het volgende draadje meer informatie over het geheel.
Aansluiting en werking ROCO 10764 o.a. als booster
.
Groet Ronald.
Gelogd
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen:
Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
!
mallepietje
Offline
Berichten: 30
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
«
Reactie #13 Gepost op:
02 December 2013, 22:17:52 »
Die heb ik gebruikt om alles werkend te krijgen, zitten geen fouten in, alles werkt aan 2 kanten, alleen soms kortsluiting bij rijden over boosterovergangen....
Gelogd
sik
Offline
Berichten: 22
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
«
Reactie #14 Gepost op:
03 December 2013, 19:28:25 »
Hoi Mallepietje,
Het kortsluitprobleem heb ik een half jaar geleden ook gehad. Ik gebruik één digitale versterker en twee versterkers als boosters. De ene overgang leverde geen problemen op maar de andere wel. Na enig zoekwerk kwam ik erachter dat een lange verbindingskabel tussen de boosters het probleem veroorzaakte (het was overigens een originele kabel van Roco). Een kortere kabel gebruikt (0,5m) en het probleem was verholpen.
Gr. Michel
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
Volgende
- [
1
]
2
3
...
5
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
10764 opgeblazen door gebruik als booster