BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: mallepietje op 01 december 2013, 14:15:57

Titel: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
Bericht door: mallepietje op 01 december 2013, 14:15:57
Wie kan mij helpen, ik heb mijn baan (fleischmann rails) roco boosters 2x 10764 en aansturing met s88xpressnetli voor besturing met koploper.

Ik heb alles diverse keren doorgemeten, maar bij het wisselen van de boosters bij de dubbel  geïsoleerde rails krijg ik soms kortsluiting.
Nu bleef er een lok opstaan en is de booster doorgebrand.

Dit is de opstelling zoals ik gebruik:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Image1_17.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Image1_17.jpg)

In de 2 plus draden heb ik nog de 4 dioden zoals aangeraden geplaatst.

Ik heb geen idee meer wat te doen, wie kan mij helpen.
Titel: Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
Bericht door: treinenhobby op 01 december 2013, 14:34:14
Misschien kan je bij het collega forum van Dutchroco je antwoord vinden:
http://www.dutchroco.nl/index.php?topic=501.0

En anders deze: http://lembourg.nl/verslagen/koppelen_roco_10764.html
Titel: Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
Bericht door: mallepietje op 01 december 2013, 14:46:43
Zoals je kunt zien op de afbeelding heb ik alles volgens die handleiding aangesloten.
Titel: Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
Bericht door: henk op 01 december 2013, 15:11:03
Dan heb je pech gehad, denk ik. De Roco versterkers zijn niet zo robuust als bijvoorbeeld een Lenz versterker. Een opgeblazen eindtrap is geen zeldzaamheid. Met gebruik van de 10764 als booster heeft het in ieder geval niets te maken. Met de officiële 10765 kan het ook gebeuren.
Daar staat tegenover dat ze voor weinig geld zijn te scoren. Ik ken iemamd die heeft er permanent eentje als reserve. De versterker is vaak ook niet heel lastig te repareren. Als je hem openmaakt, zie je de kapotte eindtrap goed zitten. Snap je meteen de kwetsbaarheid, want ze zijn best licht uitgevoerd voor 3A.
Titel: Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
Bericht door: mallepietje op 01 december 2013, 15:27:16
Het opblazen is ook niet het probleem, het probleem is de kortsluiting die ik heb, als van het ene naar het andere voedingsgedeelte wordt gereden (stekkertjes zitten goed om, want bij omkeren is er elke keer kortsluiting). Komt niet elke keer voor, maar is toch zeer hinderlijk. Als ik dit probleem niet kan oplossen, blijf ik dingen opblazen dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Titel: Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
Bericht door: Klaas Zondervan op 01 december 2013, 15:37:41
Zijn de twee trafo's wel identiek? Als er een loc over de railscheiding staat hangt alles even parallel, en als de trafo's teveel verschillen moet de booster met de sterkste trafo de hele baan voeden.
Titel: Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
Bericht door: mallepietje op 01 december 2013, 17:15:51
Bedankt voor de reacties, maar het zijn beide de originele trafo's, van Roco, die erbij horen.
Titel: Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
Bericht door: Tjalling op 01 december 2013, 17:33:24
Roco heeft verschillende trafo's, met verschillende vermogens geleverd. De specificaties staan op de trafo's.

Wel degelijk een punt om even na te kijken!

Groet,
Tjalling

Titel: Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
Bericht door: mallepietje op 01 december 2013, 17:40:10
Zijn hetzelfde 16 volt 50 VA.
Titel: Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
Bericht door: Robbedoes op 02 december 2013, 19:38:42
Beste Mallepietje,

Heb ongeveer hetzelfde gehad, had ook 2 versterkers en 2 identieke 50va Roco trafo's, zonder diodeschakeling overigens, die tip kende ik nog niet. Heb van alles geprobeerd (boosters uitgeruild, trafo's uitgeruild, polariteit, uitbalanceren aantal rijdende treinen per booster etc) maar het bleef zo nu en dan misgaan bij de boosterovergang. Soms dacht ik nadat treinen 20x goed er overheen gingen, dat het was opgelost, maar dan PATS, stond alles weer stil. Hopeloos.

Ben overgestapt op Ecos met 4A booster. Kan ik ook voor mijn spoor 1 lok gebruiken. Ik heb nu nooit meer problemen bij de boosterovergangen, wel lange opstarttijden met die Ecos zeg. Die goede oude Xpressnet-adapter van de heer Ros mis ik dan weleens, werkte zo lekker direct.

Ik hoop dat je snel een oplossing vindt, ben benieuwd en ik hoor het graag.

Groet, Robbedoes
Titel: Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
Bericht door: mallepietje op 02 december 2013, 21:11:26
Bedankt voor je reactie,
ik was er al bang voor, was te willekeurig die 'kortsluiting' maar wel zo heftig dat er putjes in de rails zijn ontstaan bij de booster-overgangen.
Ben me ook aan t oriënteren op een ander systeem met extra booster.
Jammer dat het intellibox systeem zoo duur is.

groeten,
Jan
Titel: Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
Bericht door: HansQ op 02 december 2013, 21:20:35
...ik ben bezig met een "SimpelBooster", zie mijn draadje. Gaat 1.6A leveren met kortsluitbeveiliging, en dat dan voor een tientje... Is dat wat?
Titel: Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
Bericht door: Ronaldk op 02 december 2013, 22:00:30
Hoi,

Mogelijk vind je in het volgende draadje meer informatie over het geheel.  Aansluiting en werking ROCO 10764 o.a. als booster (http://forum.beneluxspoor.net/?topic=13491.0).

Groet Ronald.
Titel: Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
Bericht door: mallepietje op 02 december 2013, 22:17:52
Die heb ik gebruikt om alles werkend te krijgen, zitten geen fouten in, alles werkt aan 2 kanten, alleen soms kortsluiting bij rijden over boosterovergangen....
Titel: Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
Bericht door: sik op 03 december 2013, 19:28:25
Hoi Mallepietje,

Het kortsluitprobleem heb ik een half jaar geleden ook gehad. Ik gebruik één digitale versterker en twee versterkers als boosters. De ene overgang leverde geen problemen op maar de andere wel. Na enig zoekwerk kwam ik erachter dat een lange verbindingskabel tussen de boosters het probleem veroorzaakte (het was overigens een originele kabel van Roco). Een kortere kabel gebruikt (0,5m) en het probleem was verholpen.

Gr. Michel
Titel: Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
Bericht door: mallepietje op 03 december 2013, 21:27:31
Ik had beide al geprobeerd, ook kabel van 30cm heeft t probleem niet verholpen helaas...
Wachten op nieuwe 10764 om verder te testen.
Titel: Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
Bericht door: mallepietje op 03 december 2013, 21:29:04
@ HansQ
1,6A is te weinig voor me, rijdt nogal wat rond.  ;)
Titel: Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
Bericht door: HansQ op 03 december 2013, 23:28:40
Had je dit draadje al gezien? http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,8215.30.html (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,8215.30.html) (als je niet tegen bloed/doorgebrande SMDs kunt, niet kijken!  ;D )
Titel: Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
Bericht door: HansQ op 03 december 2013, 23:38:10
Zijn dit de verbrande onderdelen?
http://www.reichelt.de/IRC-IRF-Transistoren/IRF-7303/3/index.html?&ACTION=3&LA=446&ARTICLE=129773&GROUPID=2891&artnr=IRF+7303&SEARCH=IRF7303 (http://www.reichelt.de/IRC-IRF-Transistoren/IRF-7303/3/index.html?&ACTION=3&LA=446&ARTICLE=129773&GROUPID=2891&artnr=IRF+7303&SEARCH=IRF7303)
http://www.reichelt.de/IRC-IRF-Transistoren/IRF-7306/3/index.html?&ACTION=3&LA=446&ARTICLE=129775&GROUPID=2891&artnr=IRF+7306&SEARCH=IRF7306 (http://www.reichelt.de/IRC-IRF-Transistoren/IRF-7306/3/index.html?&ACTION=3&LA=446&ARTICLE=129775&GROUPID=2891&artnr=IRF+7306&SEARCH=IRF7306)
Titel: Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
Bericht door: mallepietje op 03 december 2013, 23:43:28
IDD 2 x de f7306

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Image2_14.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Image2_14.jpg)

pfff
Deze had ik gevonden: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/162446/
andere prijs  >:(

Maar lost dit mijn probleem op, daar gaat het uiteindelijk om natuurlijk.
Titel: Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
Bericht door: HansQ op 03 december 2013, 23:44:33
Hmmm... vervangen die handel? :)

...die diode links ziet er ook niet helemaal gezond meer uit?
Titel: Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
Bericht door: mallepietje op 03 december 2013, 23:45:56
Ben bang dat mijn probleem dan niet opgelost is......
Titel: Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
Bericht door: HansQ op 04 december 2013, 00:14:54
Ik vind het toch vreemd dat je zulke heftige kortsluit verschijnselen hebt... Heb je misschien last van een zwevende of te hoogohmige massa aansluiting ofzo?
Ik weet niet hoe die Roco boosters vanbinnen in elkaar zitten, maar misschien moet er ergens een dikke massa verbinding gemaakt worden tussen de trafo's of de boosteruitgangen?

Met de Intellibox in combinatie met een extra booster wordt volgens mij aangeraden om de massa's van de voedingstrafos aan elkaar te knopen.
Als je dat niet doet, wordt er gewaarschuwd voor schade aan de booster en/of Intellibox...

Het hangt van de interne constructie van de het voedingsdeel en de versterker af wat voor een Roco versterker handig zou zijn.
Het is natuurlijk zo dat zo'n dun draadje op de booster aansluitingen als massa verbinding niet veel voorstelt bij stromen van meerdere Amperes op de rails...
Titel: Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
Bericht door: ddv op 04 december 2013, 01:40:12
Hoi;

Ik heb nu de onderbouw van mijn baan zo goed als staan, 1 poot van 4,70 m. + 1 poot van 3 m. en daartussen een middendeel van 3,80 m., rijlengten tot ca. 10 m. [grootse afstand vanaf de besturingseenheid ca. 5 m. (ringleiding)] en niet meer dan een 4tal locs treinstellen in beweging [er staan er wel meer op de baan].

Nu ben ik een volslagen leek op het gebied van electronische toestanden en digitaal en moet dus nog hééééél veel leren, ik had eigenlijk analoog 4 trafo's met alle geïsoleerde baanvakken en stroomkringen van dien voorzien maar ik ben nu toch overstag, al die aparte stukjes zijn dan volgens mij niet meer nodig omdat de locs en treinstellen apart worden aangestuurd [s.v.p corrigeer me als ik fout zit]. Ik heb een complete Roco-Multimaus set uit een startset aangeschaft. Heb ik nu überhaupt een booster nodig of kan ik zonder ??, de wissels e.d. worden analoog bediend vanaf een schakelpaneel, wel lijkt het mij als ik dit draadje zo lees zinvol een reserve set aan te schaffen. Er is geen computer of andere besturingsunit toegevoegd. Welke fouten en valkuilen  ??? kan ik begaan of inkomen, ik wil van fouten leren zodat ik die zelf niet maak ?

Graag advies, bij voorbaat dank:

Groet Dieter
Titel: Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
Bericht door: henk op 04 december 2013, 07:17:48
Vier rijdende treinen zou moeten kunnen, maar de versterker begint dan wel tegen de grens te lopen. Nog binnenverlichting op rijdende en/of niet rijdende treinen?

Zo lang je alleen wilt rijden en niet automatiseren heb je inderdaad geen isolatie nodig, tenzij er alsnog een booster komt. Misschien kun je de daarvoor benodigde isolaties vast aanbrengen.

Nog een tip. Vier treinen bedienen met één maus, is niet heel handig. Dat schakelen tussen de ene en de andere trein is wel gedoe. Schaf een tweede setje aan. Dan heb je twee rijregelaars en verder een versterker plus trafo achter de hand mocht een booster toch prettiger zijn.
Titel: Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
Bericht door: mallepietje op 04 december 2013, 09:16:48
De voedingen zijn wisselspanning, dus een nul doorverbinden zal niet gaan, want dat is er volgens mij niet met wisselstroom. Ik denk zelf nu aan het ompolen van 1 vd stekkers, aangezien de fase/0 misschien omgedraaid zit.
Titel: Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
Bericht door: Olav op 04 december 2013, 09:33:32
Misschien een handige tip als je steeds problemen hebt met deze boosters.

Zelf heb ik deze boosters niet. Ik rij met de Intellibox die zelf ook een interne booster heeft. Deze booster staat bij mij niet aan de baan gekoppeld. De uitgang gaat naar andere boosters die ik zelf gebouwd heb (Edits boosters begrensd op 5A). Voordelen zijn dat de Intellibox beschermd blijft tegen onheil op de baan daar deze altijd gescheiden is door de andere boosters. De zelfbouw boosters zijn simpel te repareren met gangbare componenten. Echter is door onheil op de baan nog geen booster defect gegaan in alle jaren dat ik ze gebruik. Ook bij verschillend gevoede baangedeeltes geen problemen.

Nu hoef je niet zelf te bouwen, er zijn betere boosters beschikbaar dan degene die je nu hebt. Maar ten aanzien van de aansluitingen zou je zo'n booster kunnen gebruiken om andere boosters te voeden.

Denk er eens over of dit wat voor je is.
Titel: Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
Bericht door: mallepietje op 04 december 2013, 10:38:52
Hallo Olav,

Lijkt me goed plan, is het schema van de boosters vrij beschikbaar?
en kan ik de rail uitgang van de roco gebruiken als ingang van je booster?

vast bedankt,
Jan
Titel: Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
Bericht door: JohnT op 04 december 2013, 10:39:06
Als je toch aan een ander systeem denkt kijk dan ook is naar Digitrax. Een instap centrale kost €201,00 en levert 3amp wordt geleverd inclusief voeding. Het systeem is modulair uit te breiden. Zelf ben ik ook ooit begonnen met Roco maar ben nu toch blij dat ik ben overgestapt.

Het systeem ondersteund alleen DCC wil je multiprotocol dan kom je inderdaad bij een Intelibox Eccos of anderen uit.

JohnT
Titel: Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
Bericht door: Olav op 04 december 2013, 10:46:57
John,

Gaat niet om de centrale, alleen versterking.

Jan

http://hendk.home.xs4all.nl/booster.html (http://hendk.home.xs4all.nl/booster.html)

Printontwerp nodig? Stuur een PB met je mail adres. Ik heb het boek waar de print in staat.

Als de railuitgang anders naar de rail gaat, ja.

Je moet alleen wat fabrieken voor de kortsluitdetectie. maar daar is genoeg op te vinden.
Titel: Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
Bericht door: mallepietje op 04 december 2013, 10:49:30
Ik ga liever niet naar het merk Digitrax, maar dat is meer een onderbuik gevoel aan deze kant...
En inderdaad alles DCC hier, met LTD wissel modules en baanvakken zijn perrongeluk.
Titel: Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
Bericht door: henk op 04 december 2013, 10:51:41
Ik weet niet hoe dat bij jou staat, maar zelf een booster bouwen is niet is voor de electronicabeginner. Een Edits booster op een Roco centrale aansluiten, vergt dan weer wat aparte kennis. Karst heeft dat ergens op het forum overigens keurig beschreven. Kan je zelf bedenken of het wat voor jou is.
Titel: Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
Bericht door: mallepietje op 04 december 2013, 11:06:04
Ik zal eens wat gaan uitzoeken, zolang het ouderwets eenzijdige prints zijn, lukt het bouwen wel  ;). De booster is wel te doen, ik zal op zoek gaan naar de verbinding roco - booster, want zo gauw t hogeschool elektronica wordt haak ik af.
En anders wordt t nog even sparen voor wat anders.
Titel: Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
Bericht door: Olav op 04 december 2013, 11:26:00
Ik weet niet hoe dat bij jou staat, maar zelf een booster bouwen is niet is voor de electronicabeginner. Een Edits booster op een Roco centrale aansluiten, vergt dan weer wat aparte kennis. Karst heeft dat ergens op het forum overigens keurig beschreven. Kan je zelf bedenken of het wat voor jou is.

Als je gewoon de uitgang neemt die naar de rails gaat, kan je deze ook gewoon op de booster ingang aansluiten.

De kortsluitdetectie van de edits boosters kan je  "extern" aanpassen met wat simpele logische componenten en een "ouderwetse" relais onderbreking van de input van de edits booster.
Titel: Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
Bericht door: henk op 04 december 2013, 11:38:44
Jawel, maar bij kortsluiting is het fijn dat de centrale dat ook weet en stopt met het doorgeven van commando's.

Het betreffende draadje is al eerder genoemd.
http://forum.beneluxspoor.net/?topic=13491.0 (http://forum.beneluxspoor.net/?topic=13491.0)
Titel: Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
Bericht door: Olav op 04 december 2013, 11:44:38
Je bent er toch ook zelf bij.  :)  (y)
Titel: Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
Bericht door: henk op 04 december 2013, 11:45:09
Ja, en dan gaat het negen van de tien keer goed.  ;D
Titel: Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
Bericht door: Olav op 04 december 2013, 11:58:35
En die ene keer is altijd als er iemand komt kijken.  ;D
Titel: Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
Bericht door: henk op 04 december 2013, 12:08:18
Uiteraard.  ;D
Ik bedacht net dat als je maar één versterker op de baan aansluit en met de hand rijdt, dat het dan niet zo erg is als de MM niet weet dat er kortsluiting is. De hele boel staat dan toch stil.
Titel: Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
Bericht door: Karst Drenth op 04 december 2013, 12:17:45
Hoi,

Voor wie geduld heeft:

(http://www.z21.eu/var/em_plain_site/storage/images/media/bilder/z21/faq/bbus/12202-2-ger-DE/BBUS_lightbox.jpg)

in Q2 2014 staat een 'CDE' adapter gepland voor aan de Z21 booster-bus. Aangezien de 10764 dezelfde booster-bus heeft, zal dat daaraan denk ik ook wel werken. :)

De optie die Hans Sprinter al eerder geopperd heeft: 10764 gebruiken als voeding voor wissels/seinen en wat dies meer zij en dan een paar vette Lenz boosters er aan voor de baan, is dan de meest solide optie denk ik :)

In het plaatje zie je ook, dat Roco kennelijk de LDT oplossing heeft geprobeerd ( en ondersteunt  :-\ )...

(http://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/lib/exe/fetch.php?media=de:foto:adap-roco_11_01.jpg) (http://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/doku.php?id=de:adap-roco)

( klik het plaatje voor het hele verhaal )

... daarbij zou ik zeker voor de 'Hans Spinter Optie' gaan, omdat de LDT's Common-ground boosters zijn.

Grtzz,

Karst
Titel: Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
Bericht door: Hans sprinter op 04 december 2013, 12:33:04
... daarbij zou ik zeker voor de 'Hans Spinter Optie' gaan, omdat de LDT's Common-ground boosters zijn.
;D Guess what: Lenz ook. LZ100 erop, 2 muizen eraan en gaan met de banaan.  ;D

Het enige nadeel is de fan-out van de CDE bus. max ongeveer 12. Goede nieuws: 1 printje kan 1 Roco booster aansturen, maar via de boosterbus sluit je de andere 4 10761/10764 aan.
Greetz, Hans.
Titel: Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
Bericht door: mallepietje op 04 december 2013, 12:36:31
Hallo Karst,

De oplossing met roco adapter en ldt booster lijkt me wel wat.

Kan ik 1 10764 met muis blijven gebruiken aangestuurd door koploper mbv de s88xpressnetli.

Deze booster van ldt had ik al gevonden http://www.conrad.nl/ce/nl/product/499139/

Als ik het goed bekijk, kunnen dus meerdere boosters aangesloten worden door doorlussen via de booster.

http://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/doku.php?id=nl:ab_boo_adap_roco (in nl)

Als dit zou kunnen, is het een mooie oplossing voor mij.
Titel: Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
Bericht door: Karst Drenth op 04 december 2013, 12:46:39

Citaat van: Hans sprinter
Citaat
... omdat de LDT's Common-ground boosters zijn...
;D Guess what: Lenz ook.

Niet in de 'zin-van' Hans, er is geen verbinding tussen de ingaande trafo aansluitingen en de JK uitgangen. Wel heeft Lenz een 'compensatie' massa. Dat is om eventuele retourstromen bij boosterovergangen te vereffenen.

Nu ik er verder over na denk, zou het dar bij de Roco versterkers wel eens aan kunnen schorten...

Grtzz,

Karst
Titel: Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
Bericht door: henk op 04 december 2013, 13:00:20
En zo brengt die Z21 toch allemaal leuke dingen voor de Mausen.  (y)
Titel: Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
Bericht door: Hans sprinter op 04 december 2013, 14:31:25
Niet in de 'zin-van' Hans, er is geen verbinding tussen de ingaande trafo aansluitingen en de JK uitgangen. Wel heeft Lenz een 'compensatie' massa. Dat is om eventuele retourstromen bij boosterovergangen te vereffenen.
Karst, ik vatte de common ground meer op tussen de JK uitgangen van de boosters. Idd van in  naar uit is geen sprake, maar wel tussen de uitgangen van de J (volgens de Lenz manual, niet in plaatje wel in text).
Greetz, Hans
Titel: Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
Bericht door: ZwolsBas op 04 december 2013, 14:49:19
moet je al die apparaten allemaal aanschaffen of kan je ook met 1 van die losse apparaatjes je treinen via de PC bedienen?
Titel: Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
Bericht door: HansQ op 04 december 2013, 15:07:26
Hallo Bastaard,

Dit is een draadje over een specifiek probleem van iemand die meerdere 'boosters' gebruikt.
Als je wilt weten wat de basis is die je nodig hebt om digitaal treinen te laten rijden, stel dan een eigen vraag onder 'Beginners' of 'Digitaal'.
Dan lopen er niet twee dingen door elkaar. :)

HansQ
Titel: Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
Bericht door: Hans sprinter op 04 december 2013, 21:34:08
Dit werkt dus vlekkeloos:  ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4088_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4088_7.jpg)
Titel: Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
Bericht door: mallepietje op 04 december 2013, 21:36:56
Alle sigarenkistjes nog aan toe  ;)
jij hebt een grote zolder  (y)
Titel: Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
Bericht door: mallepietje op 04 december 2013, 22:12:19
Lenz trouwens niet meer te koop bij de (mij bekende) modelspoorzaken, vreemd
Titel: Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
Bericht door: Ronaldk op 04 december 2013, 22:16:11
@mallepietje: Neem even contact op met Eurotrein (http://eurotrein.eu/index.htm). Dat is de nederlandse importeur van Lenz.

@Hans: Dat ziet er geweldig uit :) Behoorlijk wat prik voor de baan :D

Groet Ronald.
Titel: Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
Bericht door: Ronald Halma op 04 december 2013, 22:28:45
Lenz trouwens niet meer te koop bij de (mij bekende) modelspoorzaken, vreemd

Overbodige opmerking, is normaal te verkrijgen. Is dus niet vreemd, alleen is het misschien zo dat de meeste jou bekende modelspoorzaken simpelweg geen Lenz in hun winkel hebben of het verkopen.

@mallepietje: Neem even contact op met Eurotrein (http://eurotrein.eu/index.htm). Dat is de nederlandse importeur van Lenz.

Precies, en die kan je waarschijnlijk het hele programma leveren ;) Zie hier: - http://www.digital-plus.de/
Titel: Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
Bericht door: mallepietje op 05 december 2013, 10:35:08
Kun je de Roco 10764 (met muis) ook gebruiken in plaats van de Lenz lzv100 en vanuit de Roco 10764 bv 2 lv102 aansturen?
Titel: Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
Bericht door: rjr op 05 december 2013, 10:52:42
Ja, dat kan ook, maar dan blijf je wel met de beperkingen van de MM zitten. Beperkte capaciteit van de centrale en geen lees mogelijkheden van de CV's maar het kan wel.

Als extra info lees dit:
http://www.tt-board.de/forum/showthread.php?t=45995 (http://www.tt-board.de/forum/showthread.php?t=45995)

Roelco
Titel: Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
Bericht door: mallepietje op 06 december 2013, 20:13:49
Net 2 andere 10764's binnen.

Probleem helaas niet opgelost, ook niet met een doorverbinding in de voeding.
Wat wel raar is dat er 2 volt verschil zit in de uitgangen van de bosoters.
(gemeten DC dmv gelijkrichter).

Ook vervalt zo nu en dan de verbinding en blijven de treinen doorrijden totdat ik de stekker er uit haal, zucht............
Titel: Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
Bericht door: Richey op 07 december 2013, 10:25:54
Het is frustrerend, maar ik herken je problemen wel... 😐:

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38535.msg593486.html#msg593486 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38535.msg593486.html#msg593486)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,28138.msg535465.html#msg535465 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,28138.msg535465.html#msg535465)

Volgens mij is dit hetzelfde euvel... Ik weet in ieder geval dat het zwaaaaar frustrerend was... 😣.

Uiteindelijk heb ik voor de nieuwe baan een Intellibox I aangeschaft en rijd ik met Tams B2 booster. Ook een bumpy road, maar toen ik er uit was noooooit meer problemen gehad.  (y)


Heb je overigens al geprobeerd al je treinen van de baan te halen en dan met één lok over te steken? Wellicht dat je (door teveel spanningsafname op één deel) toch een te groot spanningsverschil hebt gecreerd. Roco boosters schieten daar ook erg snel van in de stress.
Met sommige loks kon ik met roco boosters ook niet meer rijden, doordat ze teveel spanning trokken en dus de booster in de kortsluiting trokken. Nu rijden die weer piekfijn.

Groet,

Richard

(overigens heb ik er nooit één echt opgeblazen!)
Titel: Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
Bericht door: mallepietje op 07 december 2013, 11:30:15
Ik zou graag wat meer vermogen hebben op de baan als de Tams B2 (3A).
10 treinen moeten toch wel kunnen rijden, wat meestal uitkomt in 6-4 verhouding op de baanvakken/boosters.

de Ldt B4 doet wat meer Ampere, maar daar moet weer bijzondere voeding bij grrrr.

Ik blijf puzzelen.
Titel: Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
Bericht door: Richey op 07 december 2013, 18:35:00
Ik heb de Tams ook alleen maar als voorbeeld genoemd, waar ik nu mee rij... En ik heb er geloof ik nu 4 of 5 in gebruik 😉. Ben toevallig nét begonnen aan het bouwen van de tweede verdieping van de baan 😁.

10A ga ik niet op mijn treinen zetten, ik heb geen zin in rokende daken bij een kortsluiting...

Groet,

Richard
Titel: Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
Bericht door: HansQ op 07 december 2013, 18:41:36
Nee, een booster van meet dan een Ampere of 4 a 5 is echt af te raden... Als je een kortsluiting hebt jaagt-ie gewoon door!
Titel: Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
Bericht door: henk op 07 december 2013, 19:36:36
Jaagt-ie waardoor?
Een zware booster moet je op meerdere apart gezekerde secties aansluiten. Dus in plaats van bijvoorbeeld drie boosters van 3A met ieder een eigen sectie, heb je dan één booster van 10A op drie secties via telkens een zekering van 3A aangesloten. Even veilig, maar geen overgangsprobleem tussen twee boosters. Heb ik jaren zo gehad met van die eenvoudige verbreekdingen.
Alleen moet je een flinke modelbaan hebben om echt 10A nodig te hebben. Mijn huidige Lenz centrale met een versterker van 5A is ook afdoende.
Titel: Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
Bericht door: Hans sprinter op 07 december 2013, 21:05:49
Alleen moet je een flinke modelbaan hebben om echt 10A nodig te hebben. Mijn huidige Lenz centrale met een versterker van 5A is ook afdoende.
Hmm, ik denk dat dat sterk afhangt wat je allemaal digitaal aanstuurt en hoeveel treinen met verlichting je op de baan simultaan hebt rijden, zei de gek met 47 A.  ;D
Greetz, Hans
Titel: Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
Bericht door: mallepietje op 07 december 2013, 21:45:34
Hallo Hans, zou je iets van een schema voor me hebben hoe je alles aan elkaar gekoppeld hebt.

Ik zit zelf ook te denken om de lenz lv102 als booster te gaan gebruiken, dus kan wel wat voor info gebruiken.

vast bedankt,
Jan
Titel: Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
Bericht door: HansQ op 07 december 2013, 21:56:47
@Henk: Wat voor zekeringen gebruik je dan?

@MallePietje: Mijn slechte ervaringen met kortsluitingen en een letterlijk gesmolten gloednieuwe lok is op onze clubbaan met een 10A voeding.
     Maar dat zal met een 10A booster echt niet anders zijn.
Titel: Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
Bericht door: mallepietje op 07 december 2013, 22:04:01
HansQ,

Een booster van 5 amp is geen probleem om mee te rijden per sector op de baan, dat durf ik rustig aan. Die 5 amp zul je niet de hele tijd halen. Ik zie meer risico in een 3 Amp booster die de hele tijd maximaal moet presteren.
Titel: Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
Bericht door: HansQ op 07 december 2013, 22:18:55
Tja... ik rijd N-spoor en dan is 5A veel meer dan voor een H0 lok.
Maar een H0 lok die op een wissel puntstuk staat te "lassen" met 5A lijkt me ook niet altijd even gezond...
Titel: Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
Bericht door: henk op 07 december 2013, 23:08:09
Maar dat gebeurt dus ook niet. Lenz heeft al jaren een 5A versterker, zowel in de centrale als in de booster, en heeft kennelijk een afdoende beveiliging. Nooit problemen mee gehad. ESU en zelfs Märklin zitten tegenwoordig ook eerder op 4 of 5A. Dat zijn geen merken die grote risico´s nemen.

Mijn 10A Edits booster had ik via zelfherstellende zekeringen van 3A op vier plaatsen op mijn vorige baan aangesloten. Van die platte schijfjes. Heeft bijna 10 jaar lang probleemloos gefunctioneerd. Nog mooier is een booster met meerdere eindtrappen. Klaas heeft daarvan ergens op dit forum nog een schema gezet.

Een zware booster vergt wat meer zorgvuldigheid bij het aansluiten, maar hoeft geen problemen op te leveren. Ik heb een grotere hekel aan boosterovergangen.

Titel: Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
Bericht door: HansQ op 08 december 2013, 01:32:50
Hoi Henk, bedoel je deze? http://www.reichelt.de/Rueckstellende-Sicherungen/PFRA-090/3/index.html?&ACTION=3&LA=446&ARTICLE=35210&GROUPID=3307&artnr=PFRA+090&SEARCH=PFRA+090 (http://www.reichelt.de/Rueckstellende-Sicherungen/PFRA-090/3/index.html?&ACTION=3&LA=446&ARTICLE=35210&GROUPID=3307&artnr=PFRA+090&SEARCH=PFRA+090)
Die gebruik ik ook, maar ze zijn nogal langzaam... en niet erg nauwkeurig.
Titel: Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
Bericht door: henk op 08 december 2013, 08:48:07
Ja iets dergelijks. Nooit wat gemerkt van traag of onnauwkeurig. Meestal reageert de beveiliging van de booster zelf natuurlijk sneller en dat is ook de bedoeling. Deze waren slechts bedoeld voor de schaarse situaties waarin de kortsluitstroom door een lok te klein was om de beveiliging van de booster aan te spreken. En dan waren ze ruimschoots snel genoeg om schade te voorkomen.

Mooier is de zware booster met meerder uitgangstrappen. Klaas heeft een schema voor een aangepaste Edits gemaakt.
https://images.beneluxspoor.net/bnls/boosteredits4maal_1.gif (https://images.beneluxspoor.net/bnls/boosteredits4maal_1.gif)
Titel: Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
Bericht door: Timo op 15 december 2013, 13:15:59
Als de beveiliging van de booster aan sprak heeft er dus even 10 amp gelopen. Zou ik zelf liever ook niet hebben.

Ik snap dat een frustrerend probleem als dit rijden met meerdere boosters wel vervelend maakt. Maar op de club en zo te zien bij hans ook moet het prima kunnen. Schijnbaar is alleen de Roco slecht ontworpen. Ik heb in dit draadje genoeg alternatieven gehoord, van zelfbouw tot andere merken.

Op de club hebben we de E niet aangesloten. Dit zodat het de rest van de baan niet stoort. Wissel vergeten met rangeren is makkelijk en vervelend als alles stil komt. Trein komt vanzelf wel tot stilstand als hij het blok in rijdt waar de booster uit is.

Misschien over heen gelezen, maar welk onderdeel is stuk in de Roco's? H-brug / eindtrap?


Timo
Titel: Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
Bericht door: Karst Drenth op 15 december 2013, 13:18:28
Alles wat ik er van gezien heb ( niet zelf meegemaakt :P ) is dat de High-side P-channel MOSFETS er uit piepen...
Titel: Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
Bericht door: mallepietje op 15 december 2013, 14:42:42
Precies op pagina 2 de foto van de schade.

Ik denk dat het de db4 van ldt wordt, en blijven rijden met de mm en roco 10764 (ik heb weer voorraad via ebay).

Dit lijkt me de goedkoopste oplossing, met een doorlopende nul op de baan.

Jan
Titel: Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
Bericht door: henk op 15 december 2013, 15:41:30
Als de beveiliging van de booster aan sprak heeft er dus even 10 amp gelopen. Zou ik zelf liever ook niet hebben.


Dan moet je wel als de dood zijn voor zowat ieder elektrisch apparaat in huis. Veel beveiliging werkt volgens het prinpe dat er heel eventjes meer stroom loopt dan eigenlijk de bedoeling is, waarna de stroom wordt verbroken. De beveiliging schakelt de booster zo snel af, dat niks op de baan de kans krijgt warm of koud te worden. Die kwetsbare Roco versterkers zijn bij wijze van spreken gevaarlijker. Zo'n verbrandende eindtrap kan een ongewenste verbinding maken.

Het probleem van een dikke booster ontstaat niet als er 10A gaat lopen, zodat de booster afslaat, maar als die 10A niet gaat lopen, bijvoorbeeld omdat de bedrading in een lok dat onmogelojk maakt, en de booster dus niet afslaat. Vandaar de apart gezekerde secies.