Doel:€250.00
Donaties:€312.50

Per saldo:€62.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 11-08-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Reeks77
Vandaag om 10:25:54
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:22:49
Bestaat er zoiets als een Railcom signaal blocker? door Remunj
Vandaag om 10:15:43
Modelbouwweekend Nederlands Transport Museum, 23/24 okt. 2021 door Eelco Storm
Vandaag om 09:44:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 09:33:22
Cobalt wisselaandrijving: tandwiel gebroken, nieuw vanuit UK duurt lang. Opties? door MOVisser
Vandaag om 09:27:22
Omm 44 (Piko 54110) door Huup
Vandaag om 09:20:29
Overweg in overweg door Mike77
Vandaag om 08:58:31
Modelspoorfabrikanten en hun "fantasiemodellen" door p-kokkie
Vandaag om 07:30:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Reeks77
Vandaag om 06:55:48
PCC’s en andere trams voor Delft, h0 door Tulpendaal
Vandaag om 06:15:44
Nieuws over oud spul in Colombia door Joost O
Vandaag om 02:49:42
Een klein stukje Den Haag - Rotterdam Hofplein Lijn in 1:87 H0 door Edsko Hekman
Vandaag om 00:22:11
Sgmmns Ballastbak H0 (IN ONTWIKKELING) door Arjen-V
19 september 2021, 23:52:10
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
19 september 2021, 22:57:21
Klein Hertogdom Moresnet in H0 door MOVisser
19 september 2021, 22:54:00
Onderhouds- en Test-bak Eurospoor 2017 door Jan-Peter
19 september 2021, 22:24:08
Bahnstrecke 5867 door NS264
19 september 2021, 22:20:51
Is RailCom wel DCC door Klaas Zondervan
19 september 2021, 22:19:13
Frans loodsje et cetera door Noordernet
19 september 2021, 21:36:42
Tillig Elite wissel in ballast, kun je stang wisseltongen vervangen? door Henk Veenstra
19 september 2021, 21:35:03
Werkplaats - (Baanplan H0) door martijnhaman
19 september 2021, 21:27:14
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door raymond erdtsieck
19 september 2021, 21:15:59
Modules van Kees Gorter door ca.gorter
19 september 2021, 21:15:51
Tesla op de rails ‘Dramatically more powerful’: world’s first battery-electric f door Jeronimos
19 september 2021, 21:09:25
Mijn zolder in schaal 1:10 met Spoor Z & N door raymond erdtsieck
19 september 2021, 21:04:30
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door Carel Ruysink
19 september 2021, 20:08:06
Spuiten van Shapeways kap, Motip primer, Vallejo lak: aangetast. Wat gaat er mis door Casey Jones
19 september 2021, 19:17:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
19 september 2021, 19:07:13
ESU LokSound, welk model en CV om duur stoomslag aan te passen? door phdirk
19 september 2021, 17:09:47
  

Auteur Topic: 10764 opgeblazen door gebruik als booster  (gelezen 10138 keer)

mallepietje

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
« Reactie #30 Gepost op: 04 december 2013, 10:49:30 »
Ik ga liever niet naar het merk Digitrax, maar dat is meer een onderbuik gevoel aan deze kant...
En inderdaad alles DCC hier, met LTD wissel modules en baanvakken zijn perrongeluk.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19961
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
« Reactie #31 Gepost op: 04 december 2013, 10:51:41 »
Ik weet niet hoe dat bij jou staat, maar zelf een booster bouwen is niet is voor de electronicabeginner. Een Edits booster op een Roco centrale aansluiten, vergt dan weer wat aparte kennis. Karst heeft dat ergens op het forum overigens keurig beschreven. Kan je zelf bedenken of het wat voor jou is.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

mallepietje

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
« Reactie #32 Gepost op: 04 december 2013, 11:06:04 »
Ik zal eens wat gaan uitzoeken, zolang het ouderwets eenzijdige prints zijn, lukt het bouwen wel  ;). De booster is wel te doen, ik zal op zoek gaan naar de verbinding roco - booster, want zo gauw t hogeschool elektronica wordt haak ik af.
En anders wordt t nog even sparen voor wat anders.

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 691
    • Project Althofen
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
« Reactie #33 Gepost op: 04 december 2013, 11:26:00 »
Ik weet niet hoe dat bij jou staat, maar zelf een booster bouwen is niet is voor de electronicabeginner. Een Edits booster op een Roco centrale aansluiten, vergt dan weer wat aparte kennis. Karst heeft dat ergens op het forum overigens keurig beschreven. Kan je zelf bedenken of het wat voor jou is.

Als je gewoon de uitgang neemt die naar de rails gaat, kan je deze ook gewoon op de booster ingang aansluiten.

De kortsluitdetectie van de edits boosters kan je  "extern" aanpassen met wat simpele logische componenten en een "ouderwetse" relais onderbreking van de input van de edits booster.
Groeten

Olav

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19961
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
« Reactie #34 Gepost op: 04 december 2013, 11:38:44 »
Jawel, maar bij kortsluiting is het fijn dat de centrale dat ook weet en stopt met het doorgeven van commando's.

Het betreffende draadje is al eerder genoemd.
http://forum.beneluxspoor.net/?topic=13491.0
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 691
    • Project Althofen
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
« Reactie #35 Gepost op: 04 december 2013, 11:44:38 »
Je bent er toch ook zelf bij.  :)  (y)
Groeten

Olav

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19961
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
« Reactie #36 Gepost op: 04 december 2013, 11:45:09 »
Ja, en dan gaat het negen van de tien keer goed.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 691
    • Project Althofen
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
« Reactie #37 Gepost op: 04 december 2013, 11:58:35 »
En die ene keer is altijd als er iemand komt kijken.  ;D
Groeten

Olav

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19961
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
« Reactie #38 Gepost op: 04 december 2013, 12:08:18 »
Uiteraard.  ;D
Ik bedacht net dat als je maar één versterker op de baan aansluit en met de hand rijdt, dat het dan niet zo erg is als de MM niet weet dat er kortsluiting is. De hele boel staat dan toch stil.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 9732
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
« Reactie #39 Gepost op: 04 december 2013, 12:17:45 »
Hoi,

Voor wie geduld heeft:



in Q2 2014 staat een 'CDE' adapter gepland voor aan de Z21 booster-bus. Aangezien de 10764 dezelfde booster-bus heeft, zal dat daaraan denk ik ook wel werken. :)

De optie die Hans Sprinter al eerder geopperd heeft: 10764 gebruiken als voeding voor wissels/seinen en wat dies meer zij en dan een paar vette Lenz boosters er aan voor de baan, is dan de meest solide optie denk ik :)

In het plaatje zie je ook, dat Roco kennelijk de LDT oplossing heeft geprobeerd ( en ondersteunt  :-\ )...



( klik het plaatje voor het hele verhaal )

... daarbij zou ik zeker voor de 'Hans Spinter Optie' gaan, omdat de LDT's Common-ground boosters zijn.

Grtzz,

Karst

Hans sprinter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1502
  • Vriend van vlaflip
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
« Reactie #40 Gepost op: 04 december 2013, 12:33:04 »
... daarbij zou ik zeker voor de 'Hans Spinter Optie' gaan, omdat de LDT's Common-ground boosters zijn.
;D Guess what: Lenz ook. LZ100 erop, 2 muizen eraan en gaan met de banaan.  ;D

Het enige nadeel is de fan-out van de CDE bus. max ongeveer 12. Goede nieuws: 1 printje kan 1 Roco booster aansturen, maar via de boosterbus sluit je de andere 4 10761/10764 aan.
Greetz, Hans.
« Laatst bewerkt op: 04 december 2013, 12:37:34 door Hans sprinter »

mallepietje

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
« Reactie #41 Gepost op: 04 december 2013, 12:36:31 »
Hallo Karst,

De oplossing met roco adapter en ldt booster lijkt me wel wat.

Kan ik 1 10764 met muis blijven gebruiken aangestuurd door koploper mbv de s88xpressnetli.

Deze booster van ldt had ik al gevonden http://www.conrad.nl/ce/nl/product/499139/

Als ik het goed bekijk, kunnen dus meerdere boosters aangesloten worden door doorlussen via de booster.

http://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/doku.php?id=nl:ab_boo_adap_roco (in nl)

Als dit zou kunnen, is het een mooie oplossing voor mij.
« Laatst bewerkt op: 04 december 2013, 12:38:48 door mallepietje »

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 9732
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
« Reactie #42 Gepost op: 04 december 2013, 12:46:39 »

Citaat van: Hans sprinter
Citaat
... omdat de LDT's Common-ground boosters zijn...
;D Guess what: Lenz ook.

Niet in de 'zin-van' Hans, er is geen verbinding tussen de ingaande trafo aansluitingen en de JK uitgangen. Wel heeft Lenz een 'compensatie' massa. Dat is om eventuele retourstromen bij boosterovergangen te vereffenen.

Nu ik er verder over na denk, zou het dar bij de Roco versterkers wel eens aan kunnen schorten...

Grtzz,

Karst

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19961
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
« Reactie #43 Gepost op: 04 december 2013, 13:00:20 »
En zo brengt die Z21 toch allemaal leuke dingen voor de Mausen.  (y)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Hans sprinter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1502
  • Vriend van vlaflip
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
« Reactie #44 Gepost op: 04 december 2013, 14:31:25 »
Niet in de 'zin-van' Hans, er is geen verbinding tussen de ingaande trafo aansluitingen en de JK uitgangen. Wel heeft Lenz een 'compensatie' massa. Dat is om eventuele retourstromen bij boosterovergangen te vereffenen.
Karst, ik vatte de common ground meer op tussen de JK uitgangen van de boosters. Idd van in  naar uit is geen sprake, maar wel tussen de uitgangen van de J (volgens de Lenz manual, niet in plaatje wel in text).
Greetz, Hans
« Laatst bewerkt op: 04 december 2013, 21:33:40 door Hans sprinter »