Doel:€250.00
Donaties:€312.50

Per saldo:€62.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 11-08-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:38:26
Nahmertaler Kleinbahn door Lucien
Vandaag om 10:34:46
Bestaat er zoiets als een Railcom signaal blocker? door Gerke
Vandaag om 10:33:11
Klein Hertogdom Moresnet in H0 door André 1976
Vandaag om 10:31:15
Modelbouwweekend Nederlands Transport Museum, 23/24 okt. 2021 door Hennie
Vandaag om 10:30:10
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Reeks77
Vandaag om 10:25:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 09:33:22
Cobalt wisselaandrijving: tandwiel gebroken, nieuw vanuit UK duurt lang. Opties? door MOVisser
Vandaag om 09:27:22
Omm 44 (Piko 54110) door Huup
Vandaag om 09:20:29
Overweg in overweg door Mike77
Vandaag om 08:58:31
Modelspoorfabrikanten en hun "fantasiemodellen" door p-kokkie
Vandaag om 07:30:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Reeks77
Vandaag om 06:55:48
PCC’s en andere trams voor Delft, h0 door Tulpendaal
Vandaag om 06:15:44
Nieuws over oud spul in Colombia door Joost O
Vandaag om 02:49:42
Een klein stukje Den Haag - Rotterdam Hofplein Lijn in 1:87 H0 door Edsko Hekman
Vandaag om 00:22:11
Sgmmns Ballastbak H0 (IN ONTWIKKELING) door Arjen-V
19 september 2021, 23:52:10
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
19 september 2021, 22:57:21
Onderhouds- en Test-bak Eurospoor 2017 door Jan-Peter
19 september 2021, 22:24:08
Bahnstrecke 5867 door NS264
19 september 2021, 22:20:51
Is RailCom wel DCC door Klaas Zondervan
19 september 2021, 22:19:13
Frans loodsje et cetera door Noordernet
19 september 2021, 21:36:42
Tillig Elite wissel in ballast, kun je stang wisseltongen vervangen? door Henk Veenstra
19 september 2021, 21:35:03
Werkplaats - (Baanplan H0) door martijnhaman
19 september 2021, 21:27:14
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door raymond erdtsieck
19 september 2021, 21:15:59
Modules van Kees Gorter door ca.gorter
19 september 2021, 21:15:51
Tesla op de rails ‘Dramatically more powerful’: world’s first battery-electric f door Jeronimos
19 september 2021, 21:09:25
Mijn zolder in schaal 1:10 met Spoor Z & N door raymond erdtsieck
19 september 2021, 21:04:30
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door Carel Ruysink
19 september 2021, 20:08:06
Spuiten van Shapeways kap, Motip primer, Vallejo lak: aangetast. Wat gaat er mis door Casey Jones
19 september 2021, 19:17:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
19 september 2021, 19:07:13
  

Auteur Topic: 10764 opgeblazen door gebruik als booster  (gelezen 10139 keer)

mallepietje

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
10764 opgeblazen door gebruik als booster
« Gepost op: 01 december 2013, 14:15:57 »
Wie kan mij helpen, ik heb mijn baan (fleischmann rails) roco boosters 2x 10764 en aansturing met s88xpressnetli voor besturing met koploper.

Ik heb alles diverse keren doorgemeten, maar bij het wisselen van de boosters bij de dubbel  geïsoleerde rails krijg ik soms kortsluiting.
Nu bleef er een lok opstaan en is de booster doorgebrand.

Dit is de opstelling zoals ik gebruik:


In de 2 plus draden heb ik nog de 4 dioden zoals aangeraden geplaatst.

Ik heb geen idee meer wat te doen, wie kan mij helpen.
« Laatst bewerkt op: 01 december 2013, 14:18:24 door mallepietje »

treinenhobby

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
« Reactie #1 Gepost op: 01 december 2013, 14:34:14 »
Misschien kan je bij het collega forum van Dutchroco je antwoord vinden:
http://www.dutchroco.nl/index.php?topic=501.0

En anders deze: http://lembourg.nl/verslagen/koppelen_roco_10764.html

mallepietje

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
« Reactie #2 Gepost op: 01 december 2013, 14:46:43 »
Zoals je kunt zien op de afbeelding heb ik alles volgens die handleiding aangesloten.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 19961
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
« Reactie #3 Gepost op: 01 december 2013, 15:11:03 »
Dan heb je pech gehad, denk ik. De Roco versterkers zijn niet zo robuust als bijvoorbeeld een Lenz versterker. Een opgeblazen eindtrap is geen zeldzaamheid. Met gebruik van de 10764 als booster heeft het in ieder geval niets te maken. Met de officiële 10765 kan het ook gebeuren.
Daar staat tegenover dat ze voor weinig geld zijn te scoren. Ik ken iemamd die heeft er permanent eentje als reserve. De versterker is vaak ook niet heel lastig te repareren. Als je hem openmaakt, zie je de kapotte eindtrap goed zitten. Snap je meteen de kwetsbaarheid, want ze zijn best licht uitgevoerd voor 3A.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

mallepietje

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
« Reactie #4 Gepost op: 01 december 2013, 15:27:16 »
Het opblazen is ook niet het probleem, het probleem is de kortsluiting die ik heb, als van het ene naar het andere voedingsgedeelte wordt gereden (stekkertjes zitten goed om, want bij omkeren is er elke keer kortsluiting). Komt niet elke keer voor, maar is toch zeer hinderlijk. Als ik dit probleem niet kan oplossen, blijf ik dingen opblazen dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 21415
    • Pagina van klaas
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
« Reactie #5 Gepost op: 01 december 2013, 15:37:41 »
Zijn de twee trafo's wel identiek? Als er een loc over de railscheiding staat hangt alles even parallel, en als de trafo's teveel verschillen moet de booster met de sterkste trafo de hele baan voeden.

mallepietje

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
« Reactie #6 Gepost op: 01 december 2013, 17:15:51 »
Bedankt voor de reacties, maar het zijn beide de originele trafo's, van Roco, die erbij horen.

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3226
    • modulebaan.nl
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
« Reactie #7 Gepost op: 01 december 2013, 17:33:24 »
Roco heeft verschillende trafo's, met verschillende vermogens geleverd. De specificaties staan op de trafo's.

Wel degelijk een punt om even na te kijken!

Groet,
Tjalling

modulebaan.nl

mallepietje

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
« Reactie #8 Gepost op: 01 december 2013, 17:40:10 »
Zijn hetzelfde 16 volt 50 VA.

Robbedoes

  • Offline Offline
  • Berichten: 45
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
« Reactie #9 Gepost op: 02 december 2013, 19:38:42 »
Beste Mallepietje,

Heb ongeveer hetzelfde gehad, had ook 2 versterkers en 2 identieke 50va Roco trafo's, zonder diodeschakeling overigens, die tip kende ik nog niet. Heb van alles geprobeerd (boosters uitgeruild, trafo's uitgeruild, polariteit, uitbalanceren aantal rijdende treinen per booster etc) maar het bleef zo nu en dan misgaan bij de boosterovergang. Soms dacht ik nadat treinen 20x goed er overheen gingen, dat het was opgelost, maar dan PATS, stond alles weer stil. Hopeloos.

Ben overgestapt op Ecos met 4A booster. Kan ik ook voor mijn spoor 1 lok gebruiken. Ik heb nu nooit meer problemen bij de boosterovergangen, wel lange opstarttijden met die Ecos zeg. Die goede oude Xpressnet-adapter van de heer Ros mis ik dan weleens, werkte zo lekker direct.

Ik hoop dat je snel een oplossing vindt, ben benieuwd en ik hoor het graag.

Groet, Robbedoes

mallepietje

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
« Reactie #10 Gepost op: 02 december 2013, 21:11:26 »
Bedankt voor je reactie,
ik was er al bang voor, was te willekeurig die 'kortsluiting' maar wel zo heftig dat er putjes in de rails zijn ontstaan bij de booster-overgangen.
Ben me ook aan t oriënteren op een ander systeem met extra booster.
Jammer dat het intellibox systeem zoo duur is.

groeten,
Jan

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2014
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
« Reactie #11 Gepost op: 02 december 2013, 21:20:35 »
...ik ben bezig met een "SimpelBooster", zie mijn draadje. Gaat 1.6A leveren met kortsluitbeveiliging, en dat dan voor een tientje... Is dat wat?
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Ronald Koerts

  • Offline Offline
  • Berichten: 8241
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
« Reactie #12 Gepost op: 02 december 2013, 22:00:30 »
Hoi,

Mogelijk vind je in het volgende draadje meer informatie over het geheel. Aansluiting en werking ROCO 10764 o.a. als booster.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

mallepietje

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
« Reactie #13 Gepost op: 02 december 2013, 22:17:52 »
Die heb ik gebruikt om alles werkend te krijgen, zitten geen fouten in, alles werkt aan 2 kanten, alleen soms kortsluiting bij rijden over boosterovergangen....

sik

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
« Reactie #14 Gepost op: 03 december 2013, 19:28:25 »
Hoi Mallepietje,

Het kortsluitprobleem heb ik een half jaar geleden ook gehad. Ik gebruik één digitale versterker en twee versterkers als boosters. De ene overgang leverde geen problemen op maar de andere wel. Na enig zoekwerk kwam ik erachter dat een lange verbindingskabel tussen de boosters het probleem veroorzaakte (het was overigens een originele kabel van Roco). Een kortere kabel gebruikt (0,5m) en het probleem was verholpen.

Gr. Michel