Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 12:26:11
Spoor S in Europa - Presentatie van spoor S treinen van BUB, JEP en Stadtilm door sncf231e
Vandaag om 12:25:27
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:10:25
PB Models, ICR-rijtuigen door Luc2000
Vandaag om 12:09:16
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 12:07:06
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Jeroen Water
Vandaag om 11:42:24
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Rudolf Stammis
Vandaag om 11:35:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:24:42
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 11:17:54
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door RetroJack
Vandaag om 10:47:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 10:42:38
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 10:39:08
Roco modellen op aliexpress door Arjan6511
Vandaag om 10:28:37
verschil in montage plaat dieselmotor wagen door edwin1974
Vandaag om 10:28:02
Had de NS4903 rangeerlicht? door ruudns
Vandaag om 10:07:27
Märklin 2025 door Corné81
Vandaag om 09:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 08:59:35
Rondom Charlois door Arjen52
Vandaag om 08:35:34
De dingen die je kan maken uit een plaat. door MOVisser
Vandaag om 08:27:38
Duits transport, waar in NL? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 07:35:25
VAM containerwagens spoor-0 door Frits C
Vandaag om 07:13:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:27:05
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door DJV
Vandaag om 01:29:54
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
25 October 2025, 23:19:18
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Nijboer
25 October 2025, 23:14:28
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
25 October 2025, 21:57:25
Bahnstrecke 5867 door einte
25 October 2025, 21:28:31
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
25 October 2025, 20:51:02
Camp 3 door Lucien
25 October 2025, 20:35:09
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
25 October 2025, 20:33:37
  

Auteur Topic: 10764 opgeblazen door gebruik als booster  (gelezen 14323 keer)

mallepietje

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
10764 opgeblazen door gebruik als booster
« Gepost op: 01 December 2013, 14:15:57 »
Wie kan mij helpen, ik heb mijn baan (fleischmann rails) roco boosters 2x 10764 en aansturing met s88xpressnetli voor besturing met koploper.

Ik heb alles diverse keren doorgemeten, maar bij het wisselen van de boosters bij de dubbel  geïsoleerde rails krijg ik soms kortsluiting.
Nu bleef er een lok opstaan en is de booster doorgebrand.

Dit is de opstelling zoals ik gebruik:


In de 2 plus draden heb ik nog de 4 dioden zoals aangeraden geplaatst.

Ik heb geen idee meer wat te doen, wie kan mij helpen.
« Laatst bewerkt op: 01 December 2013, 14:18:24 door mallepietje »

treinenhobby

  • Offline Offline
  • Berichten: 411
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
« Reactie #1 Gepost op: 01 December 2013, 14:34:14 »
Misschien kan je bij het collega forum van Dutchroco je antwoord vinden:
http://www.dutchroco.nl/index.php?topic=501.0

En anders deze: http://lembourg.nl/verslagen/koppelen_roco_10764.html

mallepietje

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
« Reactie #2 Gepost op: 01 December 2013, 14:46:43 »
Zoals je kunt zien op de afbeelding heb ik alles volgens die handleiding aangesloten.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22627
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
« Reactie #3 Gepost op: 01 December 2013, 15:11:03 »
Dan heb je pech gehad, denk ik. De Roco versterkers zijn niet zo robuust als bijvoorbeeld een Lenz versterker. Een opgeblazen eindtrap is geen zeldzaamheid. Met gebruik van de 10764 als booster heeft het in ieder geval niets te maken. Met de officiële 10765 kan het ook gebeuren.
Daar staat tegenover dat ze voor weinig geld zijn te scoren. Ik ken iemamd die heeft er permanent eentje als reserve. De versterker is vaak ook niet heel lastig te repareren. Als je hem openmaakt, zie je de kapotte eindtrap goed zitten. Snap je meteen de kwetsbaarheid, want ze zijn best licht uitgevoerd voor 3A.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

mallepietje

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
« Reactie #4 Gepost op: 01 December 2013, 15:27:16 »
Het opblazen is ook niet het probleem, het probleem is de kortsluiting die ik heb, als van het ene naar het andere voedingsgedeelte wordt gereden (stekkertjes zitten goed om, want bij omkeren is er elke keer kortsluiting). Komt niet elke keer voor, maar is toch zeer hinderlijk. Als ik dit probleem niet kan oplossen, blijf ik dingen opblazen dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26863
    • Pagina van klaas
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
« Reactie #5 Gepost op: 01 December 2013, 15:37:41 »
Zijn de twee trafo's wel identiek? Als er een loc over de railscheiding staat hangt alles even parallel, en als de trafo's teveel verschillen moet de booster met de sterkste trafo de hele baan voeden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

mallepietje

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
« Reactie #6 Gepost op: 01 December 2013, 17:15:51 »
Bedankt voor de reacties, maar het zijn beide de originele trafo's, van Roco, die erbij horen.

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3489
    • modulebaan.nl
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
« Reactie #7 Gepost op: 01 December 2013, 17:33:24 »
Roco heeft verschillende trafo's, met verschillende vermogens geleverd. De specificaties staan op de trafo's.

Wel degelijk een punt om even na te kijken!

Groet,
Tjalling

modulebaan.nl

mallepietje

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
« Reactie #8 Gepost op: 01 December 2013, 17:40:10 »
Zijn hetzelfde 16 volt 50 VA.

Robbedoes

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
« Reactie #9 Gepost op: 02 December 2013, 19:38:42 »
Beste Mallepietje,

Heb ongeveer hetzelfde gehad, had ook 2 versterkers en 2 identieke 50va Roco trafo's, zonder diodeschakeling overigens, die tip kende ik nog niet. Heb van alles geprobeerd (boosters uitgeruild, trafo's uitgeruild, polariteit, uitbalanceren aantal rijdende treinen per booster etc) maar het bleef zo nu en dan misgaan bij de boosterovergang. Soms dacht ik nadat treinen 20x goed er overheen gingen, dat het was opgelost, maar dan PATS, stond alles weer stil. Hopeloos.

Ben overgestapt op Ecos met 4A booster. Kan ik ook voor mijn spoor 1 lok gebruiken. Ik heb nu nooit meer problemen bij de boosterovergangen, wel lange opstarttijden met die Ecos zeg. Die goede oude Xpressnet-adapter van de heer Ros mis ik dan weleens, werkte zo lekker direct.

Ik hoop dat je snel een oplossing vindt, ben benieuwd en ik hoor het graag.

Groet, Robbedoes

mallepietje

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
« Reactie #10 Gepost op: 02 December 2013, 21:11:26 »
Bedankt voor je reactie,
ik was er al bang voor, was te willekeurig die 'kortsluiting' maar wel zo heftig dat er putjes in de rails zijn ontstaan bij de booster-overgangen.
Ben me ook aan t oriënteren op een ander systeem met extra booster.
Jammer dat het intellibox systeem zoo duur is.

groeten,
Jan

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2040
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
« Reactie #11 Gepost op: 02 December 2013, 21:20:35 »
...ik ben bezig met een "SimpelBooster", zie mijn draadje. Gaat 1.6A leveren met kortsluitbeveiliging, en dat dan voor een tientje... Is dat wat?
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8821
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
« Reactie #12 Gepost op: 02 December 2013, 22:00:30 »
Hoi,

Mogelijk vind je in het volgende draadje meer informatie over het geheel. Aansluiting en werking ROCO 10764 o.a. als booster.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

mallepietje

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
« Reactie #13 Gepost op: 02 December 2013, 22:17:52 »
Die heb ik gebruikt om alles werkend te krijgen, zitten geen fouten in, alles werkt aan 2 kanten, alleen soms kortsluiting bij rijden over boosterovergangen....

sik

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
« Reactie #14 Gepost op: 03 December 2013, 19:28:25 »
Hoi Mallepietje,

Het kortsluitprobleem heb ik een half jaar geleden ook gehad. Ik gebruik één digitale versterker en twee versterkers als boosters. De ene overgang leverde geen problemen op maar de andere wel. Na enig zoekwerk kwam ik erachter dat een lange verbindingskabel tussen de boosters het probleem veroorzaakte (het was overigens een originele kabel van Roco). Een kortere kabel gebruikt (0,5m) en het probleem was verholpen.

Gr. Michel