Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 21:11:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 21:10:48
Wat was jullie allereerste loc? door grossraumwagen
Vandaag om 20:58:24
De fabriek - Spoor 0 door NS264
Vandaag om 20:43:53
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 20:38:42
Her-(her-)beginnen door meino
Vandaag om 20:21:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:13:29
Sfeer op je modelbaan door Rob Ellerman
Vandaag om 19:46:38
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door EN446
Vandaag om 19:35:05
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:22:52
Fleischmann Anna ombouw. door klusser
Vandaag om 19:19:58
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:15:29
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 18:47:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 18:00:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 17:23:54
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 16:57:23
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:54:23
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ronaldk
Vandaag om 16:45:57
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:44:29
booster vraag door hmmglaser
Vandaag om 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
Vandaag om 16:12:02
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:06:45
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
  

Auteur Topic: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974  (gelezen 340670 keer)

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #390 Gepost op: 06 July 2016, 11:47:41 »
Wat een schitterend project is dit!  (y)

Ik hoop voor jou dat het blijft regenen deze 'zomer'. Kun je lekker door gaan.  ;)


Steyn

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1657
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #391 Gepost op: 06 July 2016, 12:22:57 »
Hoi Jeroen,

ik volg jou met veel belangstelling.
Ik 'bouw' ook in jouw tijdperiode.

Kleine opmerking over je havenspoor.
Hoe kom je daar (weg) met je wagens. Je hebt maar een uithaalspoor van iets meer dan een loklengte.

Voor de rest  (y),

mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

Piet R Buren

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #392 Gepost op: 06 July 2016, 12:29:13 »
You can't be serious!? Alsof je tegen Rembrandt zegt dat hij beter een meter van de Nachtwacht af kan halen....


Steyn

dat hebben ze al eens gedaan, als je dat nog eens doet wordt ie wel erg klein  ;D

Jaap Smith

  • Offline Offline
  • Berichten: 387
    • Foto pagina van Jaap Smith
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #393 Gepost op: 06 July 2016, 12:49:25 »
Ziet er goed uit Jeroen (y)

Vriendelijke groet,

Jaap Smith

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #394 Gepost op: 06 July 2016, 13:29:27 »
Dank jullie wel!

Ik hoop voor jou dat het blijft regenen deze 'zomer'. Kun je lekker door gaan.  ;)

Nou ik hoop het eigenlijk niet, ik heb er niet veel zin in om van de camping af te regenen.....  ;D ;D ;D

Kleine opmerking over je havenspoor.
Hoe kom je daar (weg) met je wagens. Je hebt maar een uithaalspoor van iets meer dan een loklengte.

Dat doen we als volgt:



De hoofdlijndiesel (2400) komt met drie wagens vanaf het hoofdspoor binnen op het raccordement bij de letter A. De trein wordt neergezet bij B, waarna de 2400 als losse loc doorrijdt naar C. Via de overloopwissels rijdt de losse 2400 via de letter D naar E en gaat de hoofdbaan weer op. Daarna komt de NS 600 in bedrijf. Deze staat geparkeerd op het kopspoortje bij de letter F. De 600 rijdt naar de wagens bij G en neemt alleen de achterste wagen mee terug naar H. Daarna gaat het geduwd naar de Lips Fabriek bij de letter I. Vervolgens gaat de 600 los terug naar H en weer naar G om de twee andere wagens op te pakken. Deze wagens duwt de 600 naar J, om vervolgens ze naar K te trekken en weer naar L te duwen.

Even later gaat de 600 met de wagens vanaf L via K, J G en H naar I om daar de wagen van Lips mee te nemen. Via H worden de wagens weer neergezet bij G en kan de 600 als losse loc terug naar F.

Ergens tijdens het rangeren met de 600 zal de 2400 terugkomen van zijn rondje over de hoofdbaan. De loc kan dan via M en N binnen op het kopspoortje O en blijft daar staan totdat de 600 klaar is. Daarna gaat de 2400 via N naar M en dan naar P om de trein op te pakken. De 2400 met trein vertrekt daarna via Q naar de hoofdbaan om weer een rondje te rijden en komt daarna weer terug bij de letter A. Hierna kan het riedeltje opnieuw beginnen.

Jeroen 
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1920
    • Flickr pagina
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #395 Gepost op: 06 July 2016, 13:36:36 »
Je kan zo Rangeerdienstleider worden met deze duidelijke rangeerplannen!  (y) ;D

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5801
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #396 Gepost op: 06 July 2016, 13:50:26 »
Welkom terug Jeroen!
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #397 Gepost op: 06 July 2016, 22:08:03 »
Je kan zo Rangeerdienstleider worden met deze duidelijke rangeerplannen!  (y) ;D

 ;D ;D ;D :D

Welkom terug Jeroen!

Huh? Ik was niet weg hoor. Alleen gaat het bouwen soms niet zo heel hard.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #398 Gepost op: 17 August 2016, 08:50:27 »
De afgelopen week is het bouwen aan Ermehuizen weer opgestart. Hoewel het hoofdzakelijk bouwen onder Ermehuizen is.... Momenteel ben ik namelijk bezig om in totaal 7 bezetmelddecoders te installeren en aan te sluiten, waarna alle bezetmeldpunten in de baan getest worden.

Ook ben ik in Koploper aan het sleutelen om het systeem bekend te maken met de nieuwe sporensituatie. Ik heb ervoor gekozen om het volledige baanplan alvast in Koploper in te tekenen, alhoewel minstens de helft ervan nog niet eens bestaat.....



Onderstaand kun je zien welk gedeelte er de komende periode in dienst gaat komen:



Het station, de keerlus, zes opstelsporen en de hellingsporen naar en van het schaduwstation (niveau 0) zullen in de komende periode door Koploper aangestuurd gaan worden. Dat geeft mij de mogelijkheid om na het testen van alle treinen en eventuele oplossen van ontsporingen, verder te bouwen aan de hellingsporen richting de brug.

Jeroen 
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Günther

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #399 Gepost op: 18 August 2016, 13:29:43 »
Hallo Jeroen,

Een vraag je zegt het op lossen van ontsporingen.
Maar dat kan toch helemaal niet?
Je rijd met K-rails ik heb ook met K-rails gereden en ik had nooit ontsporingen en nu bij mijn C-rails ook nooit?
Rare situaties daar gelaten natuurlijk.
Verder succes met koploper ik heb dit ook en het is een fantasties systeem.

vr.gr. Gunther de buurman.

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1456
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #400 Gepost op: 18 August 2016, 13:37:46 »
Hoi,

Jeroen rijdt wel met alle merken op K-rails.
Dan zouden ontsporingen kunnen voorkomen.

Dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Günther

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #401 Gepost op: 18 August 2016, 13:46:48 »
Hallo Dave,

Daarom zeg ik het ook.
Ik rij ook met alle merken daar elkaar heen, vandaar mijn vraag/opmerking.

vr.gr. Gunther.

Dash 8

  • The light at the end of the tunnel is a freight train coming your way
  • Offline Offline
  • Berichten: 154
    • http://s143.photobucket.com/albums/r121/dash8EMD/?action=view&current=kopstation2.jpg
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #402 Gepost op: 18 August 2016, 13:48:31 »
 (y)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #403 Gepost op: 08 September 2016, 09:43:39 »
Hoi Gunther,

Sorry ik lees je vraag nu pas. Het is echt niet zo dat ik met veel ontsporingen te maken heb hoor, in tegendeel. Bijna alle treinen rijden probleemloos. Als ik al ergens een ontsporing heb, ligt het ook zeer geregeld aan het materieel en niet aan de infra. Denk dan aan braampjes bij het kortkoppelmechanisme of te strak gekoppeld zijn van rijtuigen. Waar ik met de nieuwe sporen ook hier en daar last van heb is de Artitec DE-1. Dit model blijft met het motordraaistel op sommige slanke wissels achter de middenrail hangen. Nauwkeurig afstellen van de puntcontacten is hierbij de oplossing. Dergelijke kleine knelpunten wil ik dus eerst oplossen voordat ik verder ga bouwen richting niveau 2.


Allen,

Op zaterdag 27 augustus was het dan eindelijk zo ver. De eerste treinen reden met Koploper vanuit het schaduwstation naar het station en weer terug! Ik ben nu nog druk doende om alle instellingen in Koploper goed te krijgen, zodat er geen rare fratsen op de baan voorkomen. Dit zal nog wel even tijd in beslag nemen.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

FritsK

  • 1:87 knutselaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 47
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #404 Gepost op: 08 September 2016, 10:14:43 »
Dit model blijft met het motordraaistel op sommige slanke wissels achter de middenrail hangen. Nauwkeurig afstellen van de puntcontacten is hierbij de oplossing.

Dit begrijp ik niet echt. Kan je dat eens nader uitleggen?
Hoe stel je de puntcontacten af? buigen met een tangetje?

Frits