Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 17:53:52
Zaagsel? door Pauldg
Vandaag om 17:27:57
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 17:19:52
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 17:00:19
Lichtprintjes NS2400 door Jint Nijman
Vandaag om 16:57:41
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 16:57:17
Piko NS1100, materieelbespreking door Mug
Vandaag om 16:51:38
TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco) door grossraumwagen
Vandaag om 16:41:18
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 15:36:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:08:01
Modules van Kees Gorter (vervolg) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:03:17
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:51:24
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 14:27:43
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 14:16:46
Piko 1136 van AC naar DC door Lobomotion69
Vandaag om 13:13:03
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Overet
Vandaag om 13:11:02
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:48:55
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 12:47:05
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 12:21:29
20 jaar BNLS door Edsko Hekman
Vandaag om 12:10:20
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Sikko
Vandaag om 11:49:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:48:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob R.
Vandaag om 11:07:53
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 11:04:07
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 10:54:53
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door Theo Mol
Vandaag om 10:10:52
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
Vandaag om 09:35:02
Eanos/ Eaos in model door ES44C4
Vandaag om 09:14:49
CIWL type P door willyTEE
Vandaag om 08:20:03
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:13:11
  

Auteur Topic: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974  (gelezen 338317 keer)

ReneH0

  • Gast
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #375 Gepost op: 26 April 2016, 16:24:31 »
Ziet er weer geweldig uit Jeroen  (y)


Best een slim idee om eerst de rails te verven.
Ik heb er bijna een spit van gekregen en dan is alleen nog maar het zichtzijde gekleurd, dus de muurkant moet ik nog steeds doen  :'(


Mocht ik ooit opnieuw beginnen, zal ik ook eerst de rails verven.

Corné81

  • Offline Offline
  • Berichten: 668
  • DCC 1:87 NS (1996)
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #376 Gepost op: 26 April 2016, 18:35:36 »
ziet er heel erg mooi uit , dat gaat een prachtige baan worden  ;D (y)
Gelijkstroom 1:87 NS(1981)

eichddraig

  • Offline Offline
  • Berichten: 490
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #377 Gepost op: 26 April 2016, 19:18:44 »
Dit gaat er al op lijken!  (y)
Wat is de radius van de wijdste boog op het station?
gr. Ed

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5348
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #378 Gepost op: 26 April 2016, 21:15:37 »
Bedankt allemaal voor de lofuitingen.  ;D

Mocht ik ooit opnieuw beginnen, zal ik ook eerst de rails verven.

Deze werkwijze is bij mij ontstaan door mijn kippigheid. Ik heb ook een stukje spoor met twee wissels geschilderd toen zij al op hun plek lagen. Ik vond dat helemaal niets. Ik kon zelfs een wissel vervangen doordat ik teveel verf had gebruikt. Dat moest dus anders....

Wat is de radius van de wijdste boog op het station?

In deze boog liggen zes Märklin 2274 bogen. Die hebben een radius van 902,4mm. De twee andere krappere bogen heb ik daarna met flexrail gelegd.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1872
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #379 Gepost op: 27 April 2016, 11:59:34 »
Wellicht al een keer gezegd: maar ik zie nog een wissel onderaan, waar gaat dat spoor naar toe?
Wordt mooi Jeroen!

Grtz,
Niels

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12154
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #380 Gepost op: 27 April 2016, 12:55:31 »
Een fraai overzicht van een groot project.
Wat wil je eigenlijk kwijt op dat spoor 11,als je namelijk weet wat het grootste/langste is wat daar ooit geparkeerd word,dan kan je het spoor zolang maken als daarvoor nodig is,wellicht kan er dan meer dan 10 cm af ?
Ook ik vraag me verder af wat dat wissel onderin dat plaatje voor functie krijgt,haven sporen ofzo ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5348
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #381 Gepost op: 27 April 2016, 20:55:14 »
Dank jullie wel Niels en Floris.

Vanaf dat wissel komen nog enkele raccordementsspoortjes te liggen waarmee inderdaad het haventje, maar ook de Lips fabriek bediend gaan worden. Op de onderste foto van bijdrage 366 op pagina 25 kun je dat wissel ook goed zien.

Spoor 11 is geschikt voor maximaal 3 bakken (Plan U en korter dus). Ik kan het spoortje nog wel verder inkorten, maar dan komt de neus van de Plan U helemaal op het einde van het perron te staan. En daar ben ik geen liefhebber van.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4529
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #382 Gepost op: 27 April 2016, 21:09:24 »
Pracht baan in wording. Met een juweel van een brug.

Je kan je station iets naar achteren verplaatsen. Zodat de rechter vleugel iets voobij spoor 11 steekt. Heb je ook voldoende ruimte voor de trappen naar het eiland peron. Net als in Nijmegen.

Greetz Martijn

verstuurd vanaf mijn S6 EDGE

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

ReneH0

  • Gast
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #383 Gepost op: 27 April 2016, 21:18:44 »
Waarschijnlijk kort ik dit spoor nog 10 cm in, zodat het stationsgebouw ook nog iets op kan schuiven en de zijvleugel niet zo ver van de boog in spoor 1 wijkt dan nu het geval is.

Best zonde van de spoor eigenlijk.
Is er nog een mogelijkheid om het station stukje korter te maken.
De linkervleugel is best lang, ongeveer 3 ramen eraf en je houdt nog steeds een mooie lengte voor het stationsgebouw over.

Groetjes
René

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #384 Gepost op: 27 April 2016, 23:04:46 »
De linkervleugel is best lang, ongeveer 3 ramen eraf en je houdt nog steeds een mooie lengte voor het stationsgebouw over.

You can't be serious!? Alsof je tegen Rembrandt zegt dat hij beter een meter van de Nachtwacht af kan halen....


Steyn

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5348
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #385 Gepost op: 29 April 2016, 20:03:19 »
@Martijn: Dank je wel! Het is een goed idee wat je omschrijft, maar helaas heb ik geen ruimte om het station naar achteren te schuiven. Achter het station moet namelijk een dijk komen om de hellingsporen te camoufleren.

@René: Wat Steyn al schreef; ik ga mijn station absoluut niet inkorten, ook al kan ik bij lange na niet in de schaduw van Rembrandt staan.  ;D

Maar juist het niet symetrisch zijn van het gebouw geeft het een, in mijn ogen, speels karakter. Net zoals dat het gebouw niet geheel langs het rechtlopende spoor staat. Alleen in de huidige opstelling vind ik dat het spoor teveel van het gebouw wijkt. Vandaar dat ik het kopspoortje een klein stukje inkort. Als daarmee zal blijken dat de Plan U exact langs het perron past (wat ik dus niet fraai vind), dan krijgt dit treinstel simpelweg een verbod voor het berijden van het kopspoortje.

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 29 April 2016, 20:05:13 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

eichddraig

  • Offline Offline
  • Berichten: 490
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #386 Gepost op: 29 April 2016, 21:59:00 »
Ach, dan laat je een DE 2 daar periodiek station houden?  (y)
gr. Ed

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1872
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #387 Gepost op: 29 April 2016, 22:02:31 »
Ik zou het lekker laten zoals het is. Van die spoortjes waar nèt een trein op past ziet ook niet uit. Volgens mij komt een situatie dat het spoor wat wegloopt bij het station wel vaker voor. Ik denk als je het eenmaal in de scenery hebt staan, het niet eens meer opvalt.

Grtz,
Niels

Oh ja: inkorten? Dat deed e NS pas na '74.....

ReneH0

  • Gast
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #388 Gepost op: 17 May 2016, 16:35:02 »
...

@René: Wat Steyn al schreef; ik ga mijn station absoluut niet inkorten, ook al kan ik bij lange na niet in de schaduw van Rembrandt staan.  ;D

...
Jeroen

Dat moet je natuurlijk helemaal zelf weten, was ook zo maar een gedachten gang.

You can't be serious!? Alsof je tegen Rembrandt zegt dat hij beter een meter van de Nachtwacht af kan halen....


Steyn

Wat Rembrandt betreft  :-\  begrijp mij niet verkeerd, maar dan trekken mijn wenkbrauwen een beetje omhoog.
Gewoon in het algemeen, maar laten we gewoon blijven doen.

« Laatst bewerkt op: 17 May 2016, 19:22:42 door René H »

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5348
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #389 Gepost op: 06 July 2016, 08:35:54 »
Zo vlak voor de zomerstop (alhoewel er buiten nog lang niet altijd sprake is van zomer....) heb ik het schaduwstation nu volledig overdekt.

Eerst heb ik de stationssporen definitief op hun plaats gelegd, waarna de laatste plaat hout op zijn plek kon


Enkele treinstellen staan in het station van Ermehuizen, nadat de stationssporen op hun plek gelegd en aangesloten zijn.


Op deze foto een overzicht van bovenaf. De plaat waar de Artitec boot op ligt, is van de week op zijn plek gelegd. Hiermee zijn de contouren van de haven meteen zichtbaar en heeft de Artitec goederenloods een betere locatie gekregen.


Om alvast een klein beetje een beeld te krijgen hoe het er ongeveer uit komt te zien. De groene NS 614 zal het rangeerwerk in het havengebied op zich nemen. Uiteraard zal er ook een havenkraan komen om de Spits van Artitec te kunnen lossen.


Vervolgens heb ik wat schilderstape op de baan geplakt waar ik met stift het sporenplan op heb getekend. Het betreft hier overduidelijk kleinschalig spoorvervoer wat na 1974 ook zeker geen lang bestaansrecht meer zal hebben....


Tenslotte heb ik ook een klein begin gemaakt met een van de hellingen vanaf het station naar de spoorbrug. Bij de wandcontactdoos uiterst links op de foto begint het hellingspoor enkelsporig. Van de twee achterste sporen op deze foto wordt het hellingspoor in beide richtingen over het voorste spoor afgewikkeld. Bij de wissels ter hoogte van de lijmtang wordt de helling dubbelsporig. Het achterste spoor tussen de wandcontactdoos en de lijmtang wordt het opstelspoor voor mijn posttrein, zodat deze straks ook eindelijk een eigen plekje heeft.

De planning voor het volgende winterseizoen
Na de zomer wil ik met onderstaande punten verder gaan:

- Alle bezetmeldpunten van niveau 1 (waar het station op staat) aansluiten op bezetmelddecoders
- Het besturingsprogramma Koploper dusdanig inrichten dat de treinen vanuit het schaduwstation naar het station gaan rijden. Hiermee komen dan ook de opstelsporen op niveau 1 in bedrijf.
- Aanleggen van de hellingen vanaf het station naar niveau 2 (spoorbrug) en de sporen op niveau 2 leggen.

Mijn streven is om in het voorjaar van 2017 met de treinen over de spoorbrug te kunnen rijden en dat alle sporen, op het raccordement na, dan aangelegd zijn.

Jeroen

Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974