Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 16:55:18
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Wim Vink
Vandaag om 16:41:33
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 16:36:50
Zolderbaan 2025 door tothebeach
Vandaag om 16:32:43
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:29:59
Trix BR94 ontspoort door meino
Vandaag om 16:25:05
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 16:11:19
Edelweisz in model door Rob Ellerman
Vandaag om 16:06:42
3D/RM: HTM 21-101 - De Ombouwer door R1954
Vandaag om 16:04:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:26:01
Wat was jullie allereerste loc? door Bram S
Vandaag om 15:16:34
HTM PCC 1003-1024 in H0 - Die met de kleine raampjes door FraWi
Vandaag om 15:10:39
Fleischmann Anna ombouw. door RetroJack
Vandaag om 14:42:17
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 14:39:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:38:33
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 14:33:08
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Ronald Halma
Vandaag om 14:29:23
Tams app door rvredebregt
Vandaag om 13:50:14
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
Vandaag om 13:48:11
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 13:34:23
Mobadaten.info uit de lucht door Rico [momfer]
Vandaag om 12:31:18
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Ronaldk
Vandaag om 12:21:16
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door Overet
Vandaag om 12:06:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:43:49
Heroplage Artitec Plan W? door 1200blauw
Vandaag om 11:41:23
Modules van Kees Gorter (vervolg) door grossraumwagen
Vandaag om 11:32:43
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:09:31
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JohanDC
Vandaag om 09:02:10
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:49:01
De projecten van Ruben (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 08:48:13
  

Auteur Topic: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974  (gelezen 341488 keer)

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2894
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #195 Gepost op: 25 September 2014, 20:10:14 »
Dat is goed. Ik acht de kans alleen niet erg hoog in dat ik dat onding niet ga gebruiken. Zonde van die 3,5 meter rails die erin liggen....  ;D ;D ;D

O, die rails heb ik nog wel voor je liggen hoor. K-rails denk ik, flex? Ligt hier nog, nieuw in doos. Van mij mag je de hele doos vol hebben hoor. Ruilen we gewoon, goeie deal  (y) :P

Ik ben benieuwd hoe het allemaal gaat worden, ook met die brug. Doe lekker door zou ik zeggen!

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #196 Gepost op: 26 September 2014, 12:28:44 »
Als het water klaar is het sleepbootje werkend maken. Komen we tzt wel op terug.

Nou doe liever nu maar, dan kan ik er nog rekening mee houden als het nodig is. Bovendien maak je me erg nieuwschierig!  Wat zou er werkend moeten worden aan het bootje, behalve een stuurman in de kajuit?

O, die rails heb ik nog wel voor je liggen hoor. K-rails denk ik, flex? Ligt hier nog, nieuw in doos. Van mij mag je de hele doos vol hebben hoor. Ruilen we gewoon, goeie deal  (y) :P

Ik ben benieuwd hoe het allemaal gaat worden, ook met die brug. Doe lekker door zou ik zeggen!

Hahaha, waarom wist ik dat die reactie ging volgen? :-P

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12463
    • sleutelspoor
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #197 Gepost op: 26 September 2014, 12:56:56 »
Wat ik bedoel is werkend in het water.

weinig boeg en hekgolven maar veel schroefwater. De sleeptros of strang stijf van de beting naar de kop van de sleepkast.

Dat kan er dan zo uitzien.

of je maakt er zo iets van.

Dit is iets te veel van het goede.
Alle plaatjes zijn van mij zelf. ;D
« Laatst bewerkt op: 26 September 2014, 12:58:50 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7602
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #198 Gepost op: 26 September 2014, 13:04:56 »
Die laatste foto is dan wel weer een mooie basis voor een 1:200 diorama  ;D
Welk half afgeborreld schip is dat Hans?
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #199 Gepost op: 26 September 2014, 13:44:01 »
Hoi Sobat,

Kijk dat is goed om te weten van het boeg en schroefwater. Ik ben inderdaad voornemens om een gofjesstructuur in de rivier aan te brengen en dan moet het bootje wel het e.e.a. verstoren. Nu heb ik helaas geen ruimte om een schip op sleeptouw te nemen, dus het sleepbootje zal niet op volle toeren hoeven te werken.

Overigens ook nog maar eens wat autobanden scoren voor de zijwand van het slepertje.....

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12463
    • sleutelspoor
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #200 Gepost op: 26 September 2014, 14:20:07 »
Die laatste foto is dan wel weer een mooie basis voor een 1:200 diorama  ;D
Welk half afgeborreld schip is dat Hans?

Dit is de Duitse Maria Althoff die door de Humber van L Smit & Co's Internationalesleepdienst op een stormachtige herfstdag binnen wordt gebracht. Ik was zelf aan boord van de Humber

Uit het Vrije Volk
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7602
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #201 Gepost op: 26 September 2014, 14:53:48 »
Tnx fer info :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #202 Gepost op: 30 September 2014, 11:48:39 »
Even terug naar mijn fabriek. Ik heb de knoop eindelijk doorgehakt en het is Lips geworden. Nu was Lips in de jaren'70 een brandkasten- en slotenfabriek, maar ik heb er mijn eiegn draai aan gegeven en er alleen een slotenfabriek van gemaakt:







Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

garagebaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #203 Gepost op: 30 September 2014, 12:15:11 »
Hoi Jeroen,

Lips maakte in jou tijdperk ook scheepsschroeven  :)

misschien een link met je vaarwater ?

Dirk-Jan

Jaap Smith

  • Offline Offline
  • Berichten: 387
    • Foto pagina van Jaap Smith
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #204 Gepost op: 30 September 2014, 12:44:33 »
Heel geslaagd Jeroen (y)

Vriendelijke groet Jaap Smith

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #205 Gepost op: 30 September 2014, 18:33:54 »
Dat is een aardig fabrieks gebeuren geworden zo,ziet er goed uit  (y)
Ga je dit nou ook nog "vervuilen" of laat je t lekker zo ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #206 Gepost op: 02 October 2014, 12:48:19 »
Hoi Jeroen,

Lips maakte in jou tijdperk ook scheepsschroeven  :)

misschien een link met je vaarwater ?

Dirk-Jan

Bedankt voor de tip Dirk-Jan, maar ik laat het maar zo.Anders wordt het helemaal zo'n 'Waterig'  zootje op de baan  ;D ;D

Heel geslaagd Jeroen (y)

Vriendelijke groet Jaap Smith

Bedankt voor je compliment!

Dat is een aardig fabrieks gebeuren geworden zo,ziet er goed uit  (y)
Ga je dit nou ook nog "vervuilen" of laat je t lekker zo ?

Hartelijk dank! Voorlopig ga ik niet verder vervuilen. De daken zijn gedaan en de gevels zijn gevoegd en mooi dof geworden. Ik zal best nog wat vervuioling aanbrengen als ik het geheel uiteindelijk op de baan ga plaatsen, maar dat zie ik dan wel weer.

Even wat anders. Ik heb het in dit draadje al vaker over mijn wisselaandrijvingen gehad. De aandrijvingen zijn servomotoren die aangestuurd worden door decoders van MB-Tronic. Van de zomer heb ik een nieuwe bestelling gedaan voor zowel servo's als decoders en Johan de Reuver heeft de servo's voor mij aangepast en de printplaten gesoldeerd. Johan heeft een aantal jaren geleden een uitstekende oplossing bedacht voor het aansturen van Marklin K-rail wissels met servo's. Van zijn expertise maak ik voor mijn baan dan ook graag gebruik  (y)

Van de week ontving ik van Johan onderstaande foto met de mededeling dat ik de servo's en decoders op kan halen  :) :) Hier ben ik heel erg blij mee! Nu kan ik binnenkort verder met de plaat met rails die nu nog onder mijn baan ligt om deze af te bouwen voor plaatsing op de baan  ;)




Jeroen
 
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Antal

  • Offline Offline
  • Berichten: 1345
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #207 Gepost op: 02 October 2014, 17:28:39 »
Ha Jeroen,

Kicke zeg en erg goed gelukt zo!
De bouw van deze baan kan me niet snel genoeg gaan.

Groetjes,

Antal

Reeks77

  • Offline Offline
  • Berichten: 1396
  • Rhb is Cool !! HOm Bernina
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #208 Gepost op: 02 October 2014, 17:34:25 »
Zeer geslaagd, de vaten en de pallets en de extra onderdelen maken het nog smakelijker .

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #209 Gepost op: 18 October 2014, 14:45:20 »
Bedankt beiden!  (y)

Gisteravond is de brug van Ermehuizen ontsnapt aan een ware ramp  :o :o :o

Terwijl ik beneden gezellig aan de klets was met Johan de Reuver (kom ik zometeen nog op terug) hoorde ik ineens dat er iets omgevallen was ergens boven het plafond van mijn woonkamer. Ik besloot om even polshoogte te gaan nemen, voor hetzelfde geld was één van mijn kinderen uit bed gerold.... Toen ik eenmaal op zolder bij de treinbaankamer kwam, schrok ik mij kapot!


Hoog in de nok van mijn treinbaankamer heb ik twee TL-buizen hangen. Die buizen waren afgewerkt met een kunststof kap. Tot mijn grote ontsteltenis lag één van die kappen op de grond, precies naast het baangedeelte waar mijn spoorbrug ook op staat. Uiteraard kon die kap mij weinig schelen, maar de brug des te meer. Hij zou toch niet.....


De brug zag er op het eerste gezicht normaal uit, maar de TEE Erasmus (4 rijtuigen) inclusief Roco 1100 bleek in zijn geheel uit het spoor gelicht te zijn en stond nu flink ontspoort over het hele brugdek verspreidt. Dat betekende dus dat de brug weldegelijk een klap van die ellendige kap had gekregen  :o :o :o

Een aantal zenuwslopende minuten volgde tijdens de nauwkeurige inspectie van de brug. Gelukkig kon ik niets anders ontdekken dan dat één van de brugpijlers en daarmee de gehele brug (die nog los staat op het baangedeelte) een centimeter was opgeschoven en één van de kooiladders in zijin geheel van de brug was losgekomen.

Gelukkig is van schade dus nauwelijks sprake, maar de schrik zat er wel goed in! Wat dat betreft is dit echt een gevalletje van: "Dit overkomt mij niet". U zult wel begrijpen dat beide TL-Buizen het vanaf heden zonder de afwerkingskappen moeten doen. Hoewel het mij een raadsel blijft hoe die kap los is gekomen (ik vermoed uitgezet door warmte van de lamp die kort ervoor nog een tijd gebrand heeft en daardoor losgekomen uit zijn klikverbinding). Enfin, gelukkig is het met een sisser afgelopen, ik moet er toch niet aan denken hoe de brug er ook bij had kunnen staan na dit 'bombardement'.


Gelukkig ook leukere berichten: Johan was niet zomaar op bezoek. Wat ik kort hiervoor al berichtte heeft Johan voor mij 10 printplaten van MB Tronic in elkaar gesoldeerd en getes. Dat kleine soldeerwerk wordt mij iets te pietepeuterig, maar Johan wilde dit met alle plezier voor mij doen. Daarnaast heeft hij ook 20 servo's aangepast, zodat ze geschikt zijn om als wisselaandrijvingen dienst te gaan doen. Ik kan nu dus voorlopig vooruit met het aanbrengen van wisselaandrijvingen. Johan, ook hier nogmaals heel erg bedankt voor al dat werk dat je er in gestoken hebt!  (y)


Naast deze wisselaandrijvingen heb ik ook nog aan wat uitbreiding gedaan in de vorm van een nieuwe Booster van Uhlenbrock. Deze booster gaat straks het baanniveau 1 en 2 voeden, terwijl mijn tweede booster het schaduwstation voor zijn rekening neemt (niveau 0).





Verder heb ik ook nog wat geklust in de vorm van twee polderhuisjes die ik in elkaar heb gezet. Beide modellen zijn van Holland Scale.  Samen met het nieuwe Dijkhuis van Tilly Models die ik binnenkort nog aan ga schaffen, moeten deze huisjes in de polder bij de spoorbrug gaan komen.

De komende periode wil ik mijn schaduwstation werkend in Koploper gaan krijgen. Gelukkig is Johan een ware ervaringsdeskundige op dit gebied en wil hij mij ook helpen, want ik ben een ramp met computerprogramma's die ik niet ken..... Dus de komende jaren zal er wel weinig te melden zijn hier, maar dan weet u hoe dat komt...  ;D ;D ;D ;D

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974