Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
Vandaag om 20:24:46
"Nederlandse" modellen door Pauldg
Vandaag om 20:07:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 20:05:30
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 20:03:30
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:59:23
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 19:04:45
Pfarrerwinkel bahn door puntenglijder
Vandaag om 19:02:32
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 19:00:28
Bouw van materieel 40 treinstellen door puntenglijder
Vandaag om 18:58:57
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Simplex
Vandaag om 18:56:16
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
Vandaag om 18:53:42
Bisonkit verdunner door Pauldg
Vandaag om 18:39:40
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door JohnRobertGrunn
Vandaag om 18:31:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Marco1044
Vandaag om 18:10:03
LS Models 2024 door 4020 281-4
Vandaag om 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
Vandaag om 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:49:52
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 16:40:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
Vandaag om 16:03:04
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
Vandaag om 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
Vandaag om 14:17:23
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
Vandaag om 14:07:57
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 12:10:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:40:39
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:26:46
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 11:10:33
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:07:29
  

Auteur Topic: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974  (gelezen 313177 keer)

Jaap Smith

  • Offline Offline
  • Berichten: 387
    • Foto pagina van Jaap Smith
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #135 Gepost op: 23 juni 2014, 09:45:09 »
Prachtig gedaan Jeroen  (y)

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #136 Gepost op: 23 juni 2014, 09:49:55 »
ik zou voor de overkapping gaan.

Dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

eichddraig

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #137 Gepost op: 23 juni 2014, 10:15:29 »
Wauw!!! wat een mooi station!  (y)
Dat wil ik ook.....dit draadje maar eens volgen.

Misschien van karton eerst de overkapping maken om te kijken hoe dat er uit ziet?
gr. Ed

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #138 Gepost op: 24 juni 2014, 10:00:01 »
Tot zover mooi gedaan.
Maar zie ik het op sommige foto's nu goed dat het linkse bovenraam bij de rode deuren los/scheef zit ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #139 Gepost op: 25 juni 2014, 08:16:25 »
Hartelijk dank allemaal!

ik zou voor de overkapping gaan.

Ja, ik neig toch ook echt wel naar een kap, want zo'n gebouw heeft dat eigenlijk wel nodig.

Wauw!!! wat een mooi station!  (y)
Dat wil ik ook.....dit draadje maar eens volgen.

Misschien van karton eerst de overkapping maken om te kijken hoe dat er uit ziet?

Gezellig Ed, dat je dit draadje ook gaat volgen :-) Hopelijk doe je inspiratie op om zelf ook met iets dergelijks aan de gang te gaan.

Het is helemaal geen verkeerd idee om eerst eens een kap van karton te maken. Bedankt voor de tip!

Tot zover mooi gedaan.
Maar zie ik het op sommige foto's nu goed dat het linkse bovenraam bij de rode deuren los/scheef zit ?

Dat heb je goed gezien! Ik kwam er ook pas achter nadat ik de foto's had gemaakt. Bij dat raam heeft de lijm aan de onderzijde van het kozijn losgelaten. Inmiddels is het hersteld en ziet het er nu uit zoals het de bedoeling was :-P


T.a.v. de overkapping: ik zit er wel aan te denken om een kap te plaatsen. Alleen vind ik het zonde als je stras weinig ziet van de benedenverdieping van het gebouw. Vooral omdat de zijvleugels ook geen bovenverdieping hebben. Ik denk er daarom over om een kap te bouwen, zoals dat bij station Hoorn ook is toegepast, waarbij het gedeelte van de kap tegen het gebouw lager is dan bij de perronrand. Hierdoor kun je makkelijker onder de kap kijken. Enfin, eerst het gebouw maar eens verder afwerken en dan Ed's tip om maar eens een kap van karton in elkaar te pakken, opvolgen. Wordt vervolgd dus.....

Jeroen 
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #140 Gepost op: 01 juli 2014, 15:08:21 »
Inmiddels heb ik mijn station verder afgebouwd en is hij nu zover klaar dat er besloten moet worden of er wel of geen perronkap moet komen.

Wat heb ik nog aangebracht?

- regenpijpen
- vuilnisbakken perronzijde
- reclameborden perronzijde
- antenne op het dak
- dakramen
- schoorstenen
- ontluchtingspijpjes
- gordijnen in de stationsrestauratie, kantoor stationschef en de bovenwoning
- luifel boven entree straatzijde met NS logo
- bordjes Restauratie

Kortom diverse kleinere details die het geheel net 'af' maken. De bewegwijzeringsborden aan de perronzijde heb ik nog achterwege gelaten, omdat als er een overkapping komt, de borden daaronder opgehangen worden. Ook moeten er nog rekken met bossen bloemen tegen de gevel bij de openstaande deuren (bloemenkiosk) komen. Uiteraard moet de bloemenkiosk ook nog een interieurtje krijgen, maar dat komt pas als het gebouw op de baan geplaatst wordt.

Voor nu de foto's van het voorlopige eindresultaat. Over een paar weken eerst lekker met vakantie en dan zien we daarna wel weer verder  ;)


Eerst maar eens de zijgevel waarop de plaatsnaam van het station duidelijk is te lezen  :) De ramen waar we nu tegenaan kijken zijn van het kantoor van de stationschef.


Lopen we met de klok mee om het station, dan zien we hier de straatzijde. Aan de straatzijde is naast het kantoor van de stationschef een deur die toegang geeft tot de stationsrestauratie. Verderop is de hoofdentree zichtbaar met een luifeltje er boven.


Lopen we voorbij de hoofdentree en draaien we ons dan om, dan hebben we dit zicht op de hoofdentree. Op de luifel is de bak aangebracht met het NS logo. De deur links geeft toegang tot het trappenhuis naar de bovenwoning.


En hier zien we de volledige gevel aan de straatkant vanaf de andere hoek van het gebouw. De ramen die je nu ziet in de zijgevel zijn van de stationskapper, net als het eerste raam aan de straatkant. De tweede raam is van de bloemenkiosk en het derde raam van de toiletruimte. Het vierde raam is het halletje met trap naar de bovenwoning wat bereikt wordt middels de deur er naast (dat is de deur uiterst links op de vorige foto).


Hier nog een plaatje vanuit dezelfde hoek.


Inmiddels zijn we aanbeland op het perron, waarbij we hier de volledige gevel zien.


Deze drie deuren geven toegang tot de stationskapper (rechts), bloemenkiosk (midden en toiletten (links). Tegen de gevels rechts en links van de middelste openstaande deuren, komen de eerder genoemde rekken met bossen bloemen nog. Pictogrammen haaks op de gevel of onder de perronkap geven straks nog aan wat er achter elke deur schuil gaat. De reclame van Het Parool prijkt inmiddels in een van de reclamepanelen....


Een foto van het hoofdgebouw. De bovenwoning heeft inmiddels ook gordijnen gekregen en een vuilnisbak moet voorkomen dat het een bende wordt op het perron. In 1974 was roken nog een gemeengoed en werd er ook volop reclame voor gemaakt. Zo hier de fraaie reclame van Camel filter.


Schuiven we weer een stukje op naar links, dan zien we naast het hoofdgebouw in de lange zijvleugel de Stationsrestauratie weer terug. De deur aan de perronzijde zit een heel eind verschoven t.o.v. de deur aan  de straatzijde. Aan de straatzijde kom je ook via een zijhalletje in de Restauratie, wat tocht in de ruimte voorkomt als beide deuren tegelijk open gaan. Eenprachtige 1974 reclame vind ik die van de Hartstichting. Blauw met oranje ronde letters. Maar ook het bordje Restauratie met gele letters in een bruine achtergrond, meer jaren'70 sfeer kun je haast niet krijgen.  :P


Deze reclame situeert mijn treinbaan in het vroege voorjaar van 1974. Dat klopt ook wel, want het NS DE-IV TEE treinstel doet nog vrolijk dienst en deze gingen helaas met ingang van de zomerdienst van 1974 samen met de fraaie DE-5 stellen buiten dienst.


Gaan we nog iets verder naar links, dan zijn we bijna op de hoek van het gebouw aangekomen. Eerst nog even zicht op de deur van het kantoor van de stationschef en die andere fraaie reclame uit  1974. Welkom thuis? "Leuk". Neem vaker 'n bloemetje mee.   
De uitbater van de bloemenkiosk had graag deze reclame op de plek gezien waar nu reclame gemaakt wordt voor Het Parool, maar de geboren Rotterdamse stationschef dulde geen reclame van een Amsterdamse krant naast zijn kantoor. Ja, ook toen al leefden de Rotterdammers en Amsterdammers al op gespannen voet met elkaar...  ;D ;D ;D


En dan zijn we het gebouw helemaal rond. Hier hebben we weer zicht op de zijgevel waar we ook mee begonnen zijn, het kantoor van de stationschef.


Tenslotte nog een paar plaatjes van het dak van het hoofdgebouw. Twee dakramen werden geplaatst om wat daglicht te creëren op de zolder van de bovenwoning.


En hier de antenne die aangebracht is tegen een van de schoorstenen. De antenne heb ik gemaakt van wat stukjes messing. Veel huizen zullen ook nog zo'n creatie op het dak gaan krijgen, want de inwoners van Ermehuizen zijn dol op de afleveringen van Q&Q.

\
En tenslotte een plaatje waar het stationsproject een klein jaar mee begonnen is.....

Jeroen 
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8412
    • Rangeerbanen
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #141 Gepost op: 01 juli 2014, 15:32:34 »

De uitbater van de bloemenkiosk had graag deze reclame op de plek gezien waar nu reclame gemaakt wordt voor Het Parool

Deze uitbater kan natuurlijk onder dit bord een sandwichbord plaatsen met een grote pijl in de richting van zijn kiosk :D
mooie Update Jeroen!

Groet,
michel

Jaap Smith

  • Offline Offline
  • Berichten: 387
    • Foto pagina van Jaap Smith
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #142 Gepost op: 01 juli 2014, 15:41:13 »
Ziet er geweldig uit Jeroen, mijn complimenten.  (y) (y)

Vriendelijke groet Jaap Smith

tbrandsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 963
  • stroomlijners
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #143 Gepost op: 01 juli 2014, 15:55:10 »

Hallo Jeroen
Ik hoop met dit compliment in dit draadje wel een toegevoegde waarde te hebben. ;)
Complimenten voor dit geweldige stations gebouw.
Ziet er echt wel werkelijksgetrouw uit.
Groet Ed

eichddraig

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #144 Gepost op: 01 juli 2014, 19:40:05 »
F A N T A S T I S C H ! !  (y)

Aansluiting van een mogelijke overkapping op de gevel kann og een uitdaging worden  ;)
gr. Ed

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8509
    • Midland
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #145 Gepost op: 01 juli 2014, 23:20:31 »
Das een dikke 10 waard in de modelbouwkunde.
Goed geslaagd hoe je van een standaard bouwpakket een goed Nederlands stationsgebouw maakt.
Tot in details afgewerkt..

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #146 Gepost op: 02 juli 2014, 19:29:25 »
Erg fraai  (y)
Ik doe het je niet na.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Remystoom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1189
  • Bestuur MSG-Drechtsteden
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #147 Gepost op: 02 juli 2014, 19:38:38 »
Ziet er fantastisch uit!  :o (y)
Ben benieuwd hoe het staat in het geheel van de baan.
(ben trouwens ook wel toe aan wat foto's van je treinen)

Grtjes Remy
Vrijwilliger Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Favoriete Dampflok: Serie Br 52,52.80.81 enz,50.35-36,50 en 01.10

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #148 Gepost op: 07 juli 2014, 08:28:39 »
Hartelijk bedankt allemaal voor de complimenten!

Ziet er fantastisch uit!  :o (y)
Ben benieuwd hoe het staat in het geheel van de baan.
(ben trouwens ook wel toe aan wat foto's van je treinen)

Grtjes Remy

Ja daar ben ik ook heel benieuwd naar Remy, alleen ben ik nog lang niet zover dat het station zijn plekje in kan nemen op de baan. Daarvoor moeten eerst nog heel veel andere werkzaamheden gebeuren....

Overigens heb ik eens met wat mensen zitten brainstormen over het gebouw en mijn toekomstig station. Het hele gebouw overkappen gaat tot resultaat hebben dat je veel minder gaat zien van de gevels dan ik zou willen. Het gebouw met de straatzijde naar de voorzijde van de baan gericht plaatsen is wegens ruimtegebrek helaas ook geen optie. Ik denk er daarom nu aan om alleen een luifel of kap langs het hoofdgebouw van het station te plaatsen en op de perrons enkele betonnen abri's neer te zetten.

Ik ben benieuwd wat jullie van dit idee vinden.

Denk hierbij aan het totaal beeld, Ermehuizen in 1974. Het station moet nog gemoderniseerd worden. Er zijn nog geen witte tegels aangebracht bij de rand van de perrons. Let bij onderstaande foto ook op de bewegwijzeringsborden, de stationsklok (op een eigen paal) en de lantaarnpalen.


Foto: Hans Wiskerke, Enschede 1973

Betonnen abri's op de perrons.


Foto: Hans Wiskerke, Rilland Bath 1971

Bij het dubbelsporige overpad (vlak voor het kantoor van de stationschef) van spoor 1 naar het perron van spoor 2 en 3, volstaan enkele witte hekken, waarbij het overpad zelf wordt afgesloten met een ketting. De chef himself mag dan de kettingen losmaken / vastmaken als er geen / wel een trein moet passeren.


Foto Hans Wiskerke, Winterswijk 1973

De treinaanwijsborden waren nog van dat oude type met een TL buis aan de bovenzijde voor de bak, in plaats van dat de bak van binnenuit werd verlicht.


Foto Nico Spilt, Amsterdam 1970

Een paar bankjes op de perrons van het type betonnen Y-vormige voeten met daarop bruinkleurige planken (3 stuks) als zitting en rugleuning (2 stuks). Uiterst links op de foto:


Foto Nico Spilt, Zwolle 1973

Bij palen die dicht bij het spoor staan op de perrons, wordt witte markering aangebracht.


Foto Nico Spilt, Baarn 1973

Al met al een leuk sfeertje op het station anno 1974, waarbij de kaalheid van de perrons opvalt. Uiteraard komt er ook wel qwat reclame en natuurlijk de vertrekstaten, maar vooral ook niet teveel. Ja, en die gele emmer aan een lantaarnpaal met zo'n borstel op een lange stok, mag uiteraard ook niet ontbreken.....

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 14 juli 2014, 08:25:07 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3375
    • Zeedoorn
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #149 Gepost op: 07 juli 2014, 08:50:39 »
Erg mooi geworden! Leuke details ook (oa de reclameposters)

Groet,
Chris