Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 19:16:48
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 18:54:32
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:28:50
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 17:16:38
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
  

Auteur Topic: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974  (gelezen 314175 keer)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #120 Gepost op: 21 mei 2014, 14:58:21 »
Ja maar die deur is niet bepaald anno 1974....

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #121 Gepost op: 21 mei 2014, 18:33:55 »
Hoi Jeroen,

persoonlijk vind ik die rode deuren wel erg typerend (maar ook lelijk). Is het niet zo dat op de grote stations indertijd ook al schuifdeuren werden toegepast? Jouw stationsgebouw is toch echt wat groter dan de aangehaalde voorbeelden.... Ik herinner me Arnhem en Nijmegen waar sinds jaar en dag schuifdeuren aanwezig waren.

Grt,

Niels

(die de overwegingen nog graag een stukje complexer maakt.... ;D)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #122 Gepost op: 21 mei 2014, 21:43:03 »
 ;D ;D

Het idee is absoluut niet gek. Maar dan moet ik wel bewijzen vinden dat er inderdaad al halverwege de jaren '70 schuifdeuren werden toegepast. Helaas kom ik er pas begin volgende week aan toe om te gaan zoeken.

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 21 mei 2014, 23:12:15 door Bert van Gelder »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8680
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #123 Gepost op: 21 mei 2014, 21:53:02 »
hum... volgens een website (even naar beneden scrollen) werden in 1960 voor het eerst schuifdeuren in amerika gebruikt... Dus in theorie kan het. :) Of de NS het al in 1974 had zou ik zo niet weten.

Maar het ziet er allemaal wel goed uit, jeroen!  (y)

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9165
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #124 Gepost op: 21 mei 2014, 22:09:56 »
Citaat
Uit archeologische vondsten in Pompeï blijkt dat schuifdeuren al in de eerste eeuw werden toegepast in Romeinse huizen

 ;D

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8680
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #125 Gepost op: 21 mei 2014, 22:23:45 »
@Martin: ;D

@Jeroen: Je ziet het moet kunnen. Even zonder gekheid: Ik denk zelf niet dat je ze kan installeren. Denk dat ze pas echt in de jaren 80 / 90 gemeengoed werden.
« Laatst bewerkt op: 21 mei 2014, 22:25:38 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #126 Gepost op: 22 mei 2014, 06:50:08 »
Ja dat zegt mijn gevoel ook Ronald. Maar voor de zekerheid begin volgende week maar eens op fotojacht.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #127 Gepost op: 22 mei 2014, 07:58:08 »
Van Stationsweb: station Nijmegen 1975:



Volgens mij schuifdeuren....

Grtz,
Niels

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2395
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #128 Gepost op: 22 mei 2014, 11:43:23 »
Hallo,

Volgens mij zie ik hangrepen met NS emblemen op de deuren zoals veel stations vroeger hadden. Dus dan geen schuifdeuren.....

Verder hou ik dit draadje in de gaten, want ik vind 1974 een interessant jaar  ;D

Groeten Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #129 Gepost op: 22 mei 2014, 12:05:49 »
Delft had in de jaren 70 al rode schuifdeuren.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #130 Gepost op: 22 mei 2014, 20:49:46 »
Of t nou een groen,rode,paarse deur kan zijn geweest en al dan niet schuivend,ik vind je resultaten tot zover knap gedaan  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #131 Gepost op: 23 mei 2014, 00:43:56 »
Hallo,

Volgens mij zie ik hangrepen met NS emblemen op de deuren zoals veel stations vroeger hadden. Dus dan geen schuifdeuren.....

Verder hou ik dit draadje in de gaten, want ik vind 1974 een interessant jaar  ;D

Groeten Ruud B.

Volgens mij heb je gelijk.  (y)

Falkenberg

  • Online Online
  • Berichten: 3805
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #132 Gepost op: 23 mei 2014, 07:42:54 »
rode klapdeur met raampjes aan de zijkant om het kozijn op te vullen:
Zaandam

dirkjan

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #133 Gepost op: 22 juni 2014, 22:14:30 »
Zo. Eindelijk weer eens tijd gevonden om wat aan het station van Ermehuizen te doen. Met hulp van jullie werd  mij wel duidelijk dat rode draaideuren in het stationsgebouw het beste zou zijn. De grove kozijnen in mijn eerdere experiment moesten plaats maken voor fijnere kozijnen en naast de deur moest een raam komen om het brede gat in het gebouw op te vullen. Aan de slag dus.

Eerst werden van de bestaande deuren de bovendorpels afgesneden, groen geschilderd en onder het bovenlicht gelijmd. Hierdoor hoefde ik niet langer een belachelijke hoogte te overwinnen en werd de stijl van het station ook gehandhaafd.


Op deze foto zijn de bovendorpels reeds op hun plek ghelijmd. Links zien we nog een originele deurpartij met aan de bovenzijde zo'n bovendorpel.

Als bouwmethode wilde ik het te versnijden styreen zo dun mogelijk houden. De kozijnen werden daardoor opgebouwd uit 0,75 x 0,75mm vierkant. Aan de beide zijkanten kwam een strookje styreen van 1mm dik en 2mm breed als kozijn. Hier is straks echter ook niet meer dan 0,75mm zichtbaar, de rest van die 2mm wordt gebruikt als plakdeel om de nieuwe deurpartij in het gebouw te plakken. De deur zelf wilde ik maken van 0,25mm dik plaatmateriaal. Allemaal erg slap dus. De stijfheid moest daardoor van het glaswerk komen., Hiervoor heb ik dan ook een CD hoesje opgeofferd.


Op deze foto zijn de verschillende stadia te zien van de opbouw van de kozijnen. Links zien we een plaatje glas, gesneden uit de CD hoes. Om het glas niet te beschadigen werd de achterzijde eerst beplakt met plakband. Nu hoefde ik niet bang te zijn voor krassen op het glas, wanneer het glas zou schuiven op mijn houten werkblad. Op dit plaatje glas zijn de twee dikke kozijnen geplakt van 1mm dik en 2mm breed.
Het kozijn rechtts ervan laat ook de bovendorpel zien, een stukje styreen van 0,75 x 0,75mm vierkant.
Bij het kozijn dat op de foto als tweede van rechts zichtbaar is, is ook de onderdorpel aangebracht.
En bij het rechter kozijn is ook het kozijn aangebracht dat het zijlicht en de deur van elkaar scheidt. Het smalle zijlicht is nu duidelijk zichtbaar en in het grote glazen gat moet nog de deur komen.

En die deur is simpel opgebouwd uit een plaatje styreen van 0,25mm dik, waar het raam uit gesneden is. Aan de onderzijde van de deur is een strip geplakt van eveneens 0,25mm dikte. Dit wordt de aluminium stootplaat. De vierkante deurkjruk heb ik gemaakt van een vierkant stukje styreen van 1,5 x 1,5mm.


Op deze foto is de eeerste deur geschilderd en daarna op zijn plaats geplakt. Daarna is het plakband aan de achterzijde van de glasplaat verwijderd en kon de deur met het kozijnenwerk op zijn plaats gelijmd worden. Rechts is het tweede kozijn zichtbaar, waar dus nog een deur voor gemaakt moet worden.


En als de tweede deur dan ook klaar is, dan is dit het resultaat.


Het hele station zoals het nu is.


En zo ziet het er dan ongeveer uit met een trein en een perron erbij....



Nu de straatzijde nog. Daarna kan het echte afwerken beginnen. Regenpijpen, schoorstenen, luifeltje boven de entree aan de straatzijde en nog eens heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel diep na gaan denken of dit station nu wel of geen overkapping aan de perronzijde nodig heeft....


Jeroen
« Laatst bewerkt op: 22 juni 2014, 22:16:38 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2458
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #134 Gepost op: 22 juni 2014, 22:35:10 »
De tijdgeest van 1974 was zoveel mogelijk het oude opofferen aan de geneugten van de "moderne tijd", dus ik zou zeggen kom maar op met die perronkap.

Edit: mijn mond voorbij getypt, al in 1941 was dit de perronzijde.

Bron: Utrechts Archief

Nou ja, veel maakt het dus niet uit. Doorslaggevend is dus wat je zelf wilt, authentiek of klassiek mooi. Met die rode deuren zou ik denk ik voor perronkap gaan. Dan klopt het met elkaar zeg maar. Ik ben benieuwd naar je keuze!