Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Handregelaar aan IB Basic door laurent
Vandaag om 18:51:08
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 18:37:44
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door Thom
Vandaag om 18:30:20
20 jaar BNLS door Pauldg
Vandaag om 18:09:02
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:59:07
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 17:50:55
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door maartenvdb
Vandaag om 17:48:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frits C
Vandaag om 17:28:01
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door Falkenberg
Vandaag om 17:21:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:19:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door KNed
Vandaag om 16:41:47
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
Vandaag om 16:33:28
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:21:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:22:52
Spoorhumor door Eric B
Vandaag om 12:21:56
? Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door Arjan6511
Vandaag om 11:43:27
EifelBurgenBahn door Jelmer
Vandaag om 11:35:34
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door damngrazy
Vandaag om 11:11:14
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:01:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:39:45
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Rick
Vandaag om 10:12:45
VERPLAATST: Link trainer (was:: TEE treinstel) door Reinout van Rees
Vandaag om 09:47:12
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door henk
Vandaag om 07:23:13
De projecten van Ruben (NL H0) door Frank 123
Vandaag om 07:02:43
19 Toen door Vroeger
Vandaag om 05:58:47
LS Models 2025 door spoorzeven
19 June 2025, 23:18:38
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
19 June 2025, 21:45:01
The Southern Pacific & California Northern door Ronald Halma
19 June 2025, 21:43:01
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
19 June 2025, 21:32:13
Station Roodeschool door Torikoos
19 June 2025, 21:14:12
  

Auteur Topic: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974  (gelezen 337960 keer)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5347
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #120 Gepost op: 21 May 2014, 14:58:21 »
Ja maar die deur is niet bepaald anno 1974....

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1872
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #121 Gepost op: 21 May 2014, 18:33:55 »
Hoi Jeroen,

persoonlijk vind ik die rode deuren wel erg typerend (maar ook lelijk). Is het niet zo dat op de grote stations indertijd ook al schuifdeuren werden toegepast? Jouw stationsgebouw is toch echt wat groter dan de aangehaalde voorbeelden.... Ik herinner me Arnhem en Nijmegen waar sinds jaar en dag schuifdeuren aanwezig waren.

Grt,

Niels

(die de overwegingen nog graag een stukje complexer maakt.... ;D)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5347
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #122 Gepost op: 21 May 2014, 21:43:03 »
 ;D ;D

Het idee is absoluut niet gek. Maar dan moet ik wel bewijzen vinden dat er inderdaad al halverwege de jaren '70 schuifdeuren werden toegepast. Helaas kom ik er pas begin volgende week aan toe om te gaan zoeken.

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 21 May 2014, 23:12:15 door Bert van Gelder »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8799
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #123 Gepost op: 21 May 2014, 21:53:02 »
hum... volgens een website (even naar beneden scrollen) werden in 1960 voor het eerst schuifdeuren in amerika gebruikt... Dus in theorie kan het. :) Of de NS het al in 1974 had zou ik zo niet weten.

Maar het ziet er allemaal wel goed uit, jeroen!  (y)

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9394
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #124 Gepost op: 21 May 2014, 22:09:56 »
Citaat
Uit archeologische vondsten in Pompeï blijkt dat schuifdeuren al in de eerste eeuw werden toegepast in Romeinse huizen

 ;D

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8799
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #125 Gepost op: 21 May 2014, 22:23:45 »
@Martin: ;D

@Jeroen: Je ziet het moet kunnen. Even zonder gekheid: Ik denk zelf niet dat je ze kan installeren. Denk dat ze pas echt in de jaren 80 / 90 gemeengoed werden.
« Laatst bewerkt op: 21 May 2014, 22:25:38 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5347
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #126 Gepost op: 22 May 2014, 06:50:08 »
Ja dat zegt mijn gevoel ook Ronald. Maar voor de zekerheid begin volgende week maar eens op fotojacht.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1872
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #127 Gepost op: 22 May 2014, 07:58:08 »
Van Stationsweb: station Nijmegen 1975:



Volgens mij schuifdeuren....

Grtz,
Niels

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2476
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #128 Gepost op: 22 May 2014, 11:43:23 »
Hallo,

Volgens mij zie ik hangrepen met NS emblemen op de deuren zoals veel stations vroeger hadden. Dus dan geen schuifdeuren.....

Verder hou ik dit draadje in de gaten, want ik vind 1974 een interessant jaar  ;D

Groeten Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18619
    • Het Groterdam Project
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #129 Gepost op: 22 May 2014, 12:05:49 »
Delft had in de jaren 70 al rode schuifdeuren.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12154
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #130 Gepost op: 22 May 2014, 20:49:46 »
Of t nou een groen,rode,paarse deur kan zijn geweest en al dan niet schuivend,ik vind je resultaten tot zover knap gedaan  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1872
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #131 Gepost op: 23 May 2014, 00:43:56 »
Hallo,

Volgens mij zie ik hangrepen met NS emblemen op de deuren zoals veel stations vroeger hadden. Dus dan geen schuifdeuren.....

Verder hou ik dit draadje in de gaten, want ik vind 1974 een interessant jaar  ;D

Groeten Ruud B.

Volgens mij heb je gelijk.  (y)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #132 Gepost op: 23 May 2014, 07:42:54 »
rode klapdeur met raampjes aan de zijkant om het kozijn op te vullen:
Zaandam

dirkjan

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5347
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #133 Gepost op: 22 June 2014, 22:14:30 »
Zo. Eindelijk weer eens tijd gevonden om wat aan het station van Ermehuizen te doen. Met hulp van jullie werd  mij wel duidelijk dat rode draaideuren in het stationsgebouw het beste zou zijn. De grove kozijnen in mijn eerdere experiment moesten plaats maken voor fijnere kozijnen en naast de deur moest een raam komen om het brede gat in het gebouw op te vullen. Aan de slag dus.

Eerst werden van de bestaande deuren de bovendorpels afgesneden, groen geschilderd en onder het bovenlicht gelijmd. Hierdoor hoefde ik niet langer een belachelijke hoogte te overwinnen en werd de stijl van het station ook gehandhaafd.


Op deze foto zijn de bovendorpels reeds op hun plek ghelijmd. Links zien we nog een originele deurpartij met aan de bovenzijde zo'n bovendorpel.

Als bouwmethode wilde ik het te versnijden styreen zo dun mogelijk houden. De kozijnen werden daardoor opgebouwd uit 0,75 x 0,75mm vierkant. Aan de beide zijkanten kwam een strookje styreen van 1mm dik en 2mm breed als kozijn. Hier is straks echter ook niet meer dan 0,75mm zichtbaar, de rest van die 2mm wordt gebruikt als plakdeel om de nieuwe deurpartij in het gebouw te plakken. De deur zelf wilde ik maken van 0,25mm dik plaatmateriaal. Allemaal erg slap dus. De stijfheid moest daardoor van het glaswerk komen., Hiervoor heb ik dan ook een CD hoesje opgeofferd.


Op deze foto zijn de verschillende stadia te zien van de opbouw van de kozijnen. Links zien we een plaatje glas, gesneden uit de CD hoes. Om het glas niet te beschadigen werd de achterzijde eerst beplakt met plakband. Nu hoefde ik niet bang te zijn voor krassen op het glas, wanneer het glas zou schuiven op mijn houten werkblad. Op dit plaatje glas zijn de twee dikke kozijnen geplakt van 1mm dik en 2mm breed.
Het kozijn rechtts ervan laat ook de bovendorpel zien, een stukje styreen van 0,75 x 0,75mm vierkant.
Bij het kozijn dat op de foto als tweede van rechts zichtbaar is, is ook de onderdorpel aangebracht.
En bij het rechter kozijn is ook het kozijn aangebracht dat het zijlicht en de deur van elkaar scheidt. Het smalle zijlicht is nu duidelijk zichtbaar en in het grote glazen gat moet nog de deur komen.

En die deur is simpel opgebouwd uit een plaatje styreen van 0,25mm dik, waar het raam uit gesneden is. Aan de onderzijde van de deur is een strip geplakt van eveneens 0,25mm dikte. Dit wordt de aluminium stootplaat. De vierkante deurkjruk heb ik gemaakt van een vierkant stukje styreen van 1,5 x 1,5mm.


Op deze foto is de eeerste deur geschilderd en daarna op zijn plaats geplakt. Daarna is het plakband aan de achterzijde van de glasplaat verwijderd en kon de deur met het kozijnenwerk op zijn plaats gelijmd worden. Rechts is het tweede kozijn zichtbaar, waar dus nog een deur voor gemaakt moet worden.


En als de tweede deur dan ook klaar is, dan is dit het resultaat.


Het hele station zoals het nu is.


En zo ziet het er dan ongeveer uit met een trein en een perron erbij....



Nu de straatzijde nog. Daarna kan het echte afwerken beginnen. Regenpijpen, schoorstenen, luifeltje boven de entree aan de straatzijde en nog eens heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel diep na gaan denken of dit station nu wel of geen overkapping aan de perronzijde nodig heeft....


Jeroen
« Laatst bewerkt op: 22 June 2014, 22:16:38 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2827
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #134 Gepost op: 22 June 2014, 22:35:10 »
De tijdgeest van 1974 was zoveel mogelijk het oude opofferen aan de geneugten van de "moderne tijd", dus ik zou zeggen kom maar op met die perronkap.

Edit: mijn mond voorbij getypt, al in 1941 was dit de perronzijde.

Bron: Utrechts Archief

Nou ja, veel maakt het dus niet uit. Doorslaggevend is dus wat je zelf wilt, authentiek of klassiek mooi. Met die rode deuren zou ik denk ik voor perronkap gaan. Dan klopt het met elkaar zeg maar. Ik ben benieuwd naar je keuze!